Eipä uusia metrolinjoja tai niiden jatkeita ole lähivuosikymmeninä tiedossa, ellei jostain pöytälaatikosta niitä putkahda esiin. Joukkoliikenteen rakentamisrahat menevät katuverkkoon runkolinjabussien järjestelyihin ja ratikkakiskoihin. Espoon kaupunkiratakin taitanee tulla.
Helsingissä ei ole oikein rohkeutta kaavoittaa niin radikaalisti ja tehokkaasti, että metroja kannattaisi vetää mihinkään. Nykyinen rakentamistahti ja -tehokkuus tuo liikennetarvetta ratikoiden kokoluokassa: täydennysrakennetaan pieniä kohteita sinne tänne, missä on tonttia jäljellä. Joutomaata Helsingissä ei enää ole.
Jos kaavoituspuolella tehdään täyskäännös suuren mittakaavan rakentamisen suuntaan ja saadaan aikaiseksi uusia kokonaisten kaupunginosan kokoisia rakennusprojekteja, mielellään keskustan jatkoksi korttelikaupunkia jatkaen, metrotkin kannattaa kaivaa naftaliinista. Sovitetaan reilun puolen kilometrin säteelle kultakin asemalta 20k..30k asukasta niin hulppeatkin liikenneratkaisut ovat asukasta kohti edullisia.
Helsingissä ei ole oikein rohkeutta kaavoittaa niin radikaalisti ja tehokkaasti, että metroja kannattaisi vetää mihinkään. Nykyinen rakentamistahti ja -tehokkuus tuo liikennetarvetta ratikoiden kokoluokassa: täydennysrakennetaan pieniä kohteita sinne tänne, missä on tonttia jäljellä. Joutomaata Helsingissä ei enää ole.
Jos kaavoituspuolella tehdään täyskäännös suuren mittakaavan rakentamisen suuntaan ja saadaan aikaiseksi uusia kokonaisten kaupunginosan kokoisia rakennusprojekteja, mielellään keskustan jatkoksi korttelikaupunkia jatkaen, metrotkin kannattaa kaivaa naftaliinista. Sovitetaan reilun puolen kilometrin säteelle kultakin asemalta 20k..30k asukasta niin hulppeatkin liikenneratkaisut ovat asukasta kohti edullisia.