Olen pohtinut että länsi- ja itämetron erottaisi Ruoholahdessa. Länsimetro jatkaisi Punavuoren, Espan ja Steissin kautta Hakaniemeen jossa on ilmeisesti hallivaraus Pisaralle. Steissin toinen metroasema voisi olla pohjoispuolella, jotta vaihto takalaiturien lähijuniin lyhentyisi – vaihto idästä päin onnistuisi jo Hakaniemessä tai Espooseen läpikulkijoille Ruoholahdessa.
Linjaa voisi jatkaa Konepajan kautta Mäkelänkadulle, josta jatkaisi Tuusulanväylän akselille. Jonnekin Mäkelänkadun akselille vaihtoasema (olkoot Koskelantie tai Mäkelänrinne) jota kautta kulkisi pöytälaatikoitu 2. metrolinja, mutta Laajasalon sijasta se menisi Kampista Punavuoreen (vaihto erotettuun Länsimetroon) ja kääntyisi Länsisatamaan.
Yhteensä Helsingissä olisi kolme metrosarjaa Tukholman tyyliin; Itämetro, Länsi-Pohjoismetro, Töölö-Viikin metro. Värit saa päättää ylihinnoiteltu mainostoimisto.
Uudella metrokolmikolla lyötäisiin monta kärpästä samalla iskulla:
I. Itämetroon palautuisi kolmas vaunupari käyttöön; kaupunki tiivistää itään ja tämä puoli tulee menettämään kapasiteetin aikaisemmin kuin länsi
II. Väylien pikaratikat korvaantuisi; en ole vieläkään kuullut tai löytänyt ratkaisua jolla kantakaupungissa katuratikaksi muuttuvat pikasporat pysyisivät nopeina tai löytäisivät kapasiteettia Pitkänsillan eteläpuolelta post-Kruununsillat
III. Espa ja Kaartinkaupunki elävöittyisi metroasemalla; tämä on hikistä kakkosta lukuunottamatta hankala suunta kulkea joukkoliikenteellä
IV. Punavuoren saavutettavuus pohjoisesta ja idästä parantuisi kertaheitolla; Kaivokatu toimii muurina, joka pahimmillaan tuplaa katuratikka-vaihdon takia matka-ajan ja on eurooppalaisittain absurdia ettei maan tiiveimpiin osiin pääse raskasraiteilla
V. Sisääntuloväylien bussiralli menisi nurin; Liityntäyhteys metroon tapahtuisi ilmansuunnissaan ja Meilahteen voi tehdä Manskun vähemmän tiheämmille linjoille bussiterminaalin
VI. Poliittinen helppous; Valtuuston autopuolueet eivät tule siunaamaan katutilan valtaamista ratikoiden käyttöön + uusien linjahaarojen takia syntyisi mieluisat gryndaamisen mahdollsuudet