Harri Turunen sanoi:
Nyt minun täytyy kyllä puolustaa näkemystäni. Ajatuksissani oli että tämä Keski-Pasilan keskus olisi Itäkeskustakin isompi alue. Itäkeskus on jo siinä määrin laaja kompleksi, että huonompikuntoiselle kävely metrosta uudelle puolelle käy "työstä".
Ymmärrän huolesi. Onhan tuo Itäkeskuksen ostohelvetti tuossa vieressä. Onneksi sitä pystyy välttämään. Hyvän kuvan kompleksin idiottimaisuudesta antaa, kun vertaa sitä Aleksanterinkatuun. Ovat yhtä pitkät. Aleksilla vain on 3 ratikkapysäkkiä! Ja Aleksi on osa kaupunkia, Itäkeskus on epäkaupunki.
Itäkeskuksessa voisi minusta olla lentokenttien tapaan vaakasuuntaisia rullaportaita. Muuta konstiahan tuon epäonnistuneen suunnitelman korjaamiseksi ei enää ole. Kulkeehan ulkopuolella busseja sentään, mutta eihän niitä ole oikeasti edes suunniteltu palvelemaan Itäkeskusta sisäisesti. Eikä mitään mieltä olisikaan, sillä eihän niiden palvelua voi edes verrata siihen, mitä ratikat ovat Aleksilla.
Kirjoitit, ettei Pasilaan voisi tehdä ratikkaa. Mutta miksi ei voisi? Miksi Pasilaa ei voisi suunnitella ehkä ensimmäistä kertaa "oikein". Eihän se ratikka tietenkään sitä varten ole, että sillä kuljetaan vain kaupan ovelta toiselle tai jossain Itäkeskuksen tapaisessa tympeässä katetussa tilassa. Vaan se on sitä varten, että sillä ratikalla pääsee Pasilaan ja Pasilasta, ja siinä sivussa myös Pasilassa. Juuri näin toimii Aleksanterinkadun raitioliikenne, ja aivan samalla tavalla ties kuinka monen keskieurooppalaisen kaupungin kävelykeskustaa halkova raitiotie.
Mutta osaan toki sanoa itse, miksi ei voi. Ensinnä siksi, että metrofanaatikkojen unelmissa on metro. Yksi ainoa asema syvällä Pasiloiden nykyisen katutason alla muka riittää Pasilan kytkemiseksi muuhun keskustaan. Ennen kuin sieltä sananmukaisesti syvältä pääsee edes auringonvaloon, on matkaa ja aikaa kulunut saman verran kuin kävellä Aleksi päästä päähän.
Toiseksi Pasilan kytkentä muuhun pk-seutuun on suunniteltu perustuvaksi henkilöautoiluun. Tuusulantien ja Mäkelänkadun liikenne käännetään Pasilaa pohjois-eteläsuunnassa halkovaan moottorikatuun. Tämä perustuu pitkälti siihen mantraan, että esikaupunkeihin ei voi rakentaa raitioteitä. Ja kun ei niihin ole varaa rakentaa metroakaan, niin motareihin on aina varaa. Ja ehkä sinne voi tuoda jonkun bussilinjankin sitten.
Onhan Pasilassa toki rautatieasema. Mutta myös sieltä on pitkä matka Keski-Pasilaan tasonvaihtoineen. Eikä Helsingin S-Bahnliikenne vastaa lähiympäristön, vaan kehyskuntien tarpeita. Toki junat palvelevat niillä alueilla joiden läpi ne sattuvat kulkemaan.
Toivon, että Pasila lähtisi toteutumaan vasta 40 vuoden kulutta. Ehkä meilläkin silloin ollaan sillä tasolla kuin muu Eurooppa nyt joukkoliikenteen ja kaupunkisuunnittelun kanssa. Tietenkin silloinkin toteutettaisiin 40 vuotta vanhoja ratkaisuja, mutta ne olisivat kuitenkin paljon parempia kuin 1960-luvun autokaupunki-ideat metroineen ja moottorikatuineen.
Antero