Samppa
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 23 Joulukuu 2007
- Viestit
- 627
Hylje kirjoitti toisessa ketjussa:
Tämä aihe taitaa tarvita oman viestiketjunsa.
Valtioneuvoston tavoite vuodelle 2010 on korkeintaan 250 kuolonuhria liikenteessä/vuosi. Millä keinoilla siihen voitaisiin päästä?
Olen erimieltä nimimerkin "Hylje" kanssa autojen nopeuksien rajoittamisen tarpeesta. Nykyisetkin nopeusrajoitukset riittäisivät hyvin liikenneturvallisuuden kannalta, jos niitä noudatettaisiin, eikä ihmisille sattuisi havainto- tai arviointivirheitä (=inhimillisiä virheitä).
Mielestäni tehokkain keino vakavien onnettomuuksien vähentämiseen on se, että liikenneympäristö rakennetaan niin, ettei kuljettajan virheellinen toiminta johda vakavaan onnettomuuteen, esimerkiksi:
- Estetään törmäysmahdollisuus vastaan tulevan liikenteen kanssa. Keskikaiteella varustettujen teiden rakentaminen on aloitettu Suomessakin (mm. kantatiellä 54) ja Ruotsissa niitä on jo satoja kilometrejä.
- Rakennetaan tiealueen ympäristö niin, ettei kuljettajan virheestä johtuva ulosajo johda esim. puuhun, kiveen, siltarumpuun tai alikulkutunneliin törmäämiseen.
Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kohtaamis- ja tieltä suistumisonnettomuudet ovat kaikkein yleisimpiä.
Nämä toimenpiteet tietysti maksavat, mutta kyllä yhteiskunnalle maksavat myös vakavat ihmisten kuolemaan johtavat onnettomuudetkin ja ne toistuvat vuosittain. Ympäristön parantaminen on enemmän kertakustannus.
Ajetaanhan Formula 1-autoillakin 200-300 km/h radalta ulos ja kuljettajat yleensä kävelevät auton romusta pois.
Muitakin keinoja onnettomuuksien vähentämiseen on esitetty. Esim. alkolukot autojen vakiovarusteeksi, kuljettajien teveydentilan ja ajokyvyn tarkempi kontrollointi jne.
Mielenkiintoista ja ristiriitaista tietoa on esitetty siitä, onko liikenne turvallisempaa, jos eri liikennemuodot (jalankulku, pyöräily, autot, raitovaunut ja vaikkapa ne junat) eriytetään toisistaan tai sitten kaikki liikkuvat samassa tasossa samassa tilassa suloisesti sikinsokin?
Jos vakavat onnettomuudet halutaan poistaa, pitää tiet tehdä ajettaviksi korkeintaan nopeudella 30km/h. Tätä ei kuitenkaan tehdä.
Tämä aihe taitaa tarvita oman viestiketjunsa.
Valtioneuvoston tavoite vuodelle 2010 on korkeintaan 250 kuolonuhria liikenteessä/vuosi. Millä keinoilla siihen voitaisiin päästä?
Olen erimieltä nimimerkin "Hylje" kanssa autojen nopeuksien rajoittamisen tarpeesta. Nykyisetkin nopeusrajoitukset riittäisivät hyvin liikenneturvallisuuden kannalta, jos niitä noudatettaisiin, eikä ihmisille sattuisi havainto- tai arviointivirheitä (=inhimillisiä virheitä).
Mielestäni tehokkain keino vakavien onnettomuuksien vähentämiseen on se, että liikenneympäristö rakennetaan niin, ettei kuljettajan virheellinen toiminta johda vakavaan onnettomuuteen, esimerkiksi:
- Estetään törmäysmahdollisuus vastaan tulevan liikenteen kanssa. Keskikaiteella varustettujen teiden rakentaminen on aloitettu Suomessakin (mm. kantatiellä 54) ja Ruotsissa niitä on jo satoja kilometrejä.
- Rakennetaan tiealueen ympäristö niin, ettei kuljettajan virheestä johtuva ulosajo johda esim. puuhun, kiveen, siltarumpuun tai alikulkutunneliin törmäämiseen.
Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kohtaamis- ja tieltä suistumisonnettomuudet ovat kaikkein yleisimpiä.
Nämä toimenpiteet tietysti maksavat, mutta kyllä yhteiskunnalle maksavat myös vakavat ihmisten kuolemaan johtavat onnettomuudetkin ja ne toistuvat vuosittain. Ympäristön parantaminen on enemmän kertakustannus.
Ajetaanhan Formula 1-autoillakin 200-300 km/h radalta ulos ja kuljettajat yleensä kävelevät auton romusta pois.
Muitakin keinoja onnettomuuksien vähentämiseen on esitetty. Esim. alkolukot autojen vakiovarusteeksi, kuljettajien teveydentilan ja ajokyvyn tarkempi kontrollointi jne.
Mielenkiintoista ja ristiriitaista tietoa on esitetty siitä, onko liikenne turvallisempaa, jos eri liikennemuodot (jalankulku, pyöräily, autot, raitovaunut ja vaikkapa ne junat) eriytetään toisistaan tai sitten kaikki liikkuvat samassa tasossa samassa tilassa suloisesti sikinsokin?
Viimeksi muokannut moderaattori: