MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Bombardierin huolenpito Adtranzin Helsinkiin sopimattomasta konstruktiosta ja sen korjailuun syytämä raha kertovat kyllä juuri päinvastaista.

Olet kyllä oikeassa tuossa. Bombardier on vastuussa tuosta Adtranzin epäonnistuneeksi osoittautuneesta kaupasta, eikä heillä oikein ollut muita vaihtoehtoja kuin kaupan peruminen taikka nykyinen järjestely. Eiköhän Bombardierilla tarkkaan pohdittu, kumpi heille tulee kalliimmaksi ja pakon edessä on sitten saatu nykyinen järjestely voimaan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Bombardier on vastuussa tuosta Adtranzin epäonnistuneeksi osoittautuneesta kaupasta,

Jännintähän tuossa on se, että itse Variotram piti kilpailusäännöksistä johtuen silti myydä Stadlerille. Bombardier sai Variotramista ainoastaan vastuut itselleen.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ja väite, ettei Bombardieria voi valita "sattuneesta syystä" on kyllä vailla pohjaa.
Tuo letkautuksenihan oli ihan puhdasta stereotyyppistä sarkasmia, jos et sattunut huomamaan ;).

Toki mikä tahansa näistä kolmesta voi olla voittaja.

---------- Viesti lisätty kello 4:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:55 ----------

Mitäs malleja noi sitten tarjoavatkaan?

Transtechillä on toki vain yksi mahdollinen.

Bombardier voisi tarjota mahdollisesti Flexity II:staan tai sitten joitain Transtechin tyyppistä mallia, jonkalaisia on ennestään mm. Essenissä ja Krakovassa.

Entäs CAF sitten? Netistä löytyi uutinen Belgradin vaunukaupoista, joissa toimittaja on juurikin CAF. Teknisiltä tiedoiltaan ja mitoitukseltaan tuo voisi olla aika lähellä Helsinkiin tarjottua vaunua, ainoastaan pituutta olisi hieman vähemmän:

http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/beograd-to-buy-30-caf-trams/browse/5.html

---------- Viesti lisätty kello 4:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:12 ----------

Korostan, että edellä pohtimani asiat ovat toki puhtaita olettamuksia.

---------- Viesti lisätty kello 5:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:26 ----------

Teknisiltä tiedoiltaan ja mitoitukseltaan tuo voisi olla aika lähellä Helsinkiin tarjottua vaunua, ainoastaan pituutta olisi hieman vähemmän.

Bombardierin Flexity II näyttäisi olevan melkoisen lähellä CAF Urboa. Viisimodulinen vaunu, jossa on oikeat, kääntyvät telit päätymoduuleissa sekä keskellä yksi, joka ainakin CAF Urbossa on juoksuteli. Ovetkin on ainakin havainnekuvissa sijoitettu jokseenkin samankaltaisesti ja edessä oleva yksilehtinen ovi mahdollistaa kuljettajapalvelunkin.

"Kuin kaksi marjaa", sanoisin näin maallikkona CAF Urbosta sekä Bombardier Flexity II:sta.

FLEXITY 2 Brochure (PDF)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Pidän itsekkin peukkuja Transtechille!

Itse en pidä. Tietysti riippuu siitä, minkä tasoisen laitteen tekevät, mutta mitään protoilua ei pidä hyväksyä Helsingin joukkoliikenneratkaisuna. Bombardier kykeni isona firmana vastaamaan munimisestaan. Kykeneekö Transtech?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Pointtina lienee se, että kannattaa tilata tilaajaa varten räätälöity idioottivarma vaunu, kuin tilata valmistajan massatuotantokamaa, jonka kanssa saadaan sitten hieroa vuositolkulla, eikä sittenkään tule mitään.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Pointtina lienee se, että kannattaa tilata tilaajaa varten räätälöity idioottivarma vaunu, kuin tilata valmistajan massatuotantokamaa, jonka kanssa saadaan sitten hieroa vuositolkulla, eikä sittenkään tule mitään.

Tästä voidaan olla montaa mieltä. Tilaajaa varten räätälöity vaunu ei ole idioottivarma, vaan joiltain osin, ellei kokonaan, prototyyppi. Massatuotantovaunuja on yleensä hierottu pidempään ja lastentautien ym. vikojen todennäköisyys on pienempi.
Yhteensopivuus Helsingin rataverkkon kanssa ei ole täysin varmaa kummassakaan vaihtoehdossa, vaikka se onkin todennäköisempää varta vasten rataan varten suunnitellulla vaunulla.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Bombardier voisi tarjota mahdollisesti Flexity II:staan..

Straßenbahn Magazin muistaakseni väitti Flexity II:n sopivan vain 1435mm raideleveydelle. Metrisille järjestelmille tarjotaan Flexity Outlook vaunua.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Viisimodulinen vaunu, jossa on oikeat, kääntyvät telit päätymoduuleissa sekä keskellä yksi, joka ainakin CAF Urbossa on juoksuteli.

Tässähän äkkiseltään tulee mieleen, että tuollainen konstruktio hötkyilee kohtalaisen vapaasti ja miten sattuu. Jotenkinhan hötkyily on varmasti estetty. Ilmeisesti jollain keskittävillä vaimentimilla?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kai vaunua olisi metriselle järjestelmälle saatavana Eurotram-mallina. Noin komean vaunun mainetta ei tosin pitäisi pilata Helsingin olosuhteissa. :lol:
Eurotrameja ei ole tehty metrin raiteelle. Mutta en usko olevan mitään estettä tehdä Eurotramia metriseksi.

Eurotram ei vain näytä menestyneen kaupallisesti kovin hyvin. Viimeisimmästä tilauksesta on jo vuosia ja kokonaismäärä on jäänyt aika vaatimattomaksi. Eurotramit ovat olleet kalliita vaunuja, mikä johtunee siitä, että sekä telejä että niveliä on pituuteen nähden paljon. Ja molemmat maksavat, ei niinkään pelkkä kori ja penkit.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Straßenbahn Magazin muistaakseni väitti Flexity II:n sopivan vain 1435mm raideleveydelle. Metrisille järjestelmille tarjotaan Flexity Outlook vaunua.

Minä taas väittäsin, että Stadtverkehr ja Bombardier itse ovat luvanneet Flexity II:ta myös 1000 mm raideleveydelle (ja korileveyksille 2,3, 2,4 ja 2,65), mutta tilauksia ei vielä ole. Kapeat raideleveydet ovat olleet yksi Bombardierin valtti Alstomia vastaan, koska Citadista ei tehdä kuin normaaliraideleveydelle. Tuskin Bombardier on tästä edusta valmis luopumaan myöskään uuden tuotteensa kanssa.

Flexity Outlookhan on markkinointinimi, jota käytetään sekä Eurotramista että Cityrunnerista. Suurin osa outlookeista on toki Cityrunnereita ja Flexity II on puolestaan Cityrunnerista jatkokehitetty vaunu. Eurotramia ei virallisesti enää myydä. Melko pitkään sitä olisi varmasti saanut hinnasta ja tilauskoosta sopimalla, mutta veikkaisin senkin ajan vähitellen päättyneen.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Joku Skodan johtaja sanoi tännekin linkatussa haastattelussa, että firmalla ei ole juuri jakoa Länsi-Euroopan markkinoilla, kun isot ratikkamaat suosivat omia valmistajiaan (viittaus oli ilmeisesti lähinnä Ranskaan ja Alstomiin). Jotenkin sain sen käsityksen, että tilauskirjat eivät varsinaisesti pursuile töitä.

Ainakin poikkeavan näköinen Skodan vaunu olisi ollut. Kuvia katsellessa silmä jotensakin tottui lähellä nokkaa näkyvillä kääntyilevään teliin, vaikka se tekeekin vaunusta aikalailla bussin näköisen.

Škodalla on kääntyvät telit, miten ne toimii näkee esim. tästä videosta:
http://www.youtube.com/watch?v=dn6ZyBLEcVo

Prahan verkossa nyt testataan 2 prototyypia, jos joku haluaa tulla niitä katsomaan :)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Škodalla on kääntyvät telit, miten ne toimii näkee esim. tästä videosta:
http://www.youtube.com/watch?v=dn6ZyBLEcVo
Škodan vaunu on Eurotramin tapainen. Eurotramissa kuitenkin ohjaamo kääntyy etummaisen telin mukana. Škodassa on säästetty yksi nivel molemmissa päissä tekemällä päätytelistä kääntyvä ja korista yhtenäinen.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tässä vielä tietoisku Crotramista. Zagrebissa on jo 53 tällaista ja 70 vaunua on tilattu lisää. Myös muualla ollaan erittäin kiinnostuneita siitä.

Mutta answer.com tietää kuitenkin sanoa seuraavaa:
"Poor Quality
As of February 2007, 53 trams have been delivered. The trams are, due to poor quality, often out of service. ~20 of 53 are out of service every day." :(

Zagrebissa niitä kuitenkin ajelee, kuten näistä kuvista näkee. Ja pistetäänpä vielä video kaupanpäälle.
Sivujesi linkissä on mielenkiintoisia kuvia johdinautoista. Eikös niistä pidä innostua enemmänkin. Kyllähän kyseisillä johdinautoilla hoitaisi esim Jätkäsaaren liikenteen. Onhan kustannusero selvä, kun vedetään vain kaksi johtoa eikä kahta kiskoa ja yksi johto. Ja sitä paitsi kyllähän kiskojen vaihtaminen aikamoisen rumban kadulla aiheuttaa ja se tehdään viiden vuoden välein. Ja kuten sivuilla olevista kuvista näkee, myös johdinauton kuljetuskapasiteetti on kasvanut ja lattiakin on matalalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös