MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ja sitä paitsi kyllähän kiskojen vaihtaminen (...) tehdään viiden vuoden välein.

Raitioteillä, myös Helsingissä kiskot vaihdetaan yleensä noin 30 vuoden välein. Kaarteet ja vaihteet voi olla tarpeen vaihtaa useammin, suoralla radalla kiskot voivat kestää pidempään kuin 30 vuotta.

Tiheästi bussilla liikennöitävillä kaduilla asfaltti täytyy uusia tiheästi, usein 1-5 vuoden välein.

johdinauton kuljetuskapasiteetti on kasvanut.

Johdinauton kuljetuskapasiteetti on täsmälleen sama kuin polttomoottoribusseilla.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Johdinauton kuljetuskapasiteetti on täsmälleen sama kuin polttomoottoribusseilla.

Kyllä johdinautoina on maailmalla kulkuvälineitä, jotka ylittävät paljon nykyisen bussille sallitun maksimipituuden. Miten ne sopivat Helsingin katuverkkoon on sitten toinen juttu.

Ei sinänsä, että olisin mikään johdinautofani, arvostan enemmän raidekulkuneuvojen tasaista kulkua.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Samoja ylipitkiä eli 18 - 24 m pitkiä laitteita saa myös polttomoottoriversioina. Se, onko kyseessä johdinauto, ei sinällään vaikuta asiaan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tästä valituksesta tulee nyt ainakin vuoden viivästys hankintaan. Jos tämä valitus todetaan oikeudessa aiheettomaksi ja hankinta jatkuu, niin eiköhän lopullisesta päätöksestäkin joku valita. Hankintasopimuksen tekemistä siis ei kannata odottaa vielä vähään aikaan...
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mistä ne nyt ihan tarkalleen ottaen valittaa?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kurjaa, että näistä aina pitää valittaa. Käytännössä valitus ei kuitenkaan koskaan johda valittajan kannalta suotuisaan lopputulokseen; joko valitus hylätään, kuten yleensä, tai sitten kilpailu mitätöidään ja pannaan pystyyn uusi. Sellaisessa tilanteessa uusi tarjouskilpailu laaditaan niin, ettei valittaja sitä kuuna kullan päivänä voita.

Mitä pikemmin uudet vaunut tulevat, sitä kivempi. Tokihan niitä innolla odotellaan. Mutta jos tosissaan miettii, niin ei tuolla vuoden myöhästymisellä kovin dramaattisia seurauksia taida olla. NrI:t eivät ole hajoamassa käsiin, ja tulevista linjastolaajennuksista Jätkän vaiheet I ja II, Ilmala sekä Ullanlinna pystytään vallan hyvin hoitamaan nykyisellä kalustolla kunhan Variot pysyvät liikenteessä.

Vasta Laajasalo joskus 2016 vaatii sitten lisää kalustoa.

Palvelutasomielessä olisi tietysti hyvä saada kalustoa nopeammin uusittua, mutta jos vuosi kauemmin mennään manneilla ja NrI:lla, niin eiköhän stadilaiset sen kestä...
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Palvelutasomielessä olisi tietysti hyvä saada kalustoa nopeammin uusittua, mutta jos vuosi kauemmin mennään manneilla ja NrI:lla, niin eiköhän stadilaiset sen kestä...

Ja mikäs on mentäessä näillä mainioilla vaunuvanhuksilla, mieluummin hyppään NrI:n kyytiin kuin wauriotramiin, en ole ikinä pitänyt warioiden penkityksestä ja ahtaista käytävistä. Toivottavasti seuraavaksi valittavaan vaunumalliin saataisiin enemmän menosuuntaan olevia penkkejä eikä näitä ahtaita neljän penkin loosseja.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ja mikäs on mentäessä näillä mainioilla vaunuvanhuksilla, mieluummin hyppään NrI:n kyytiin kuin wauriotramiin, en ole ikinä pitänyt warioiden penkityksestä ja ahtaista käytävistä.

Henkilökohtaisesti olen aivan samaa mieltä. Tosin ymmärrän kyllä, että nykypäivän esteettömyysjuttuja täytyy Helsingissäkin noudattaa. Se on vaan harmi meidän kannalta, joille tämä "esteellisyys" ei ole ongelma vaan pikemminkin bonus, kun ollaan hiukan korkeammalla, jolloin äänet vaimenevat, näköalat ovat paremmat ja matkustamokin on väljemmin sisustettavissa.

Toivottavasti seuraavaksi valittavaan vaunumalliin saataisiin enemmän menosuuntaan olevia penkkejä eikä näitä ahtaita neljän penkin loosseja.

Eipä taideta saada. :( Joka telin kohdalle tulee samantyypiset penkit kuin Varioissakin on, ja ainakin Vallilassa aikoinaan olleessa maketissa ne olivat kyllä ihan yhtä ahtaan tuntuiset kuin Varioissa. Käytävällä on jonkun verran enemmän tilaa kuitenkin, mikä tuo lisää väljyyden tuntua.

Jos Transtech voittaa, niin telejä on neljä ja penkeistä siten 32 on näitä vastakkainistuttavia. Lisäksi telien laidoilla on 16 menosuuntaan olevaa ja 16 taaksepäin olevaa penkkiä. Näiden 64:n lisäksi on sitten 16 muutakin penkkiä (26,5 m versiossa).

Jos Bt tai CAF voittaa, niin sikäli kun he ovat tarjonneet HKL:n konseptivaunua niin istumapaikkojen jakautuminen on suunnilleen sama.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Eipä taideta saada. :( Joka telin kohdalle tulee samantyypiset penkit kuin Varioissakin on, ja ainakin Vallilassa aikoinaan olleessa maketissa ne olivat kyllä ihan yhtä ahtaan tuntuiset kuin Varioissa. Käytävällä on jonkun verran enemmän tilaa kuitenkin, mikä tuo lisää väljyyden tuntua.

Helsingin ratikat ovat niin kapeita, ettei 2+2 penkitys niihin kunnolla mahdu. Talvella suomessa vielä käytetään paljon vaatteita, joka pahentaa tilannetta.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Helsingin ratikat ovat niin kapeita, ettei 2+2 penkitys niihin kunnolla mahdu. Talvella suomessa vielä käytetään paljon vaatteita, joka pahentaa tilannetta.

Jep, nyt sentään saadaan 10 cm lisätilaa, mikä itse asiassa on suht paljon. Mutta kyllä Zürichin cobratkin ovat ahtaita istua 2+2 -järjestelyllä, vaikka ovat 2,4 m leveitä.

Crotramissahan tuo oli ratkaistu 1+1 -penkeillä. Silloin vaan istumapaikkojen määrä jää todella pieneksi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Välipalallisessa NrII-vaunussahan on kapasiteettia huomattavasti enemmän kuin variossa, istumapaikkoja 49 ja seisomapaikkoja jopa 120 kun taas variossa istumapaikkoja on 55 ja seisomapaikkoja 80, huomattavasti pienempi seisomapaikkojen määrä variossa johtuu ilmeisesti juuri kapeasta käytävästä ja pyöräkoteloiden viemästä tilasta. En ymmärrä miksi nykyään vannotaan täysmataluuden nimeen kun kuitenkin valtaosa matkustajista pystyy vaivattomasti nousemaan pari askelmaa ylöspäin, Esimerkiksi helbin lyhyissä maakaasuMANneissa istumapaikkojen määrä on täysmataluuden takia ainoastaan 35 ja tämä tuo rajoituksia kyseisen kaluston tarjoamiseen tulevissa kilpailutuksissa sellaisissa kohteissa joissa istumapaikkoja vaaditaan vähintään 43. Onko niin ettei yhdeltäkään raitiovaunuvalmistajalta ole mahdollista saada osittain matalaa vaunua, eli onko pakko tilata täysmatalaa vaikka sitten matkustusmukavuus kärsisi? Mielestäni paras ratkaisu uudeksi vaunuksi olisi ollut välipalallisen NrII:n tyyppinen vaunu jossa yhdistyy matalalattiaisuus, suuri kapasiteetti ja matkustusmukavuus.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

En ymmärrä miksi nykyään vannotaan täysmataluuden nimeen kun kuitenkin valtaosa matkustajista pystyy vaivattomasti nousemaan pari askelmaa ylöspäin

Eihän mataluuden ainoa syy ole esteettömyys, vaan toinen merkittävä tekijä on pysäkkiaika: portaiden kiipeäminen vie tervejalkaisiltakin sen sekunnin-pari enemmän kuin ovesta astuminen. Tämän seurauksena oville tulee herkemmin ruuhkaa ja viive kertautuu.

En kyllä osaa sanoa kuinka merkittävä vaikutus mataluudella pysäkkiaikaan oikeasti on. Eikä siitä saa ainakaan helposti hyvää dataakaan, kun kaikkia vaunutyyppejä ajetaan kaikilla linjoilla, jolloin aikataulut on joka tapauksessa pakko tehdä hitaimman mukaan, ja varioiden & välipala-NR:ienkin kannattaa siis seistä pysäkillä sama aika kuin vanhojen NR:ien.

Olisiko jollain tiedossa oikeaa dataa tai virallisempaa arviota tuon eron suuruudesta?
 
Takaisin
Ylös