MLNRV3-hankinta

Eilen tuli vastaan bussi, joka oli menossa Hoihupeltoon. Kunnes sitten tajusin, että linjakilven yläosa ei näy vähän samaan tapaan kuin 401:ssa. 401:ssa asia kuitenkin hoidetaan kuntoon: ensin vähän pienennetään fonttikokoa ensiapuna, mutta vaunuun tullaan myös tekemään sopivat rakenteelliset muutokset siten, että koko linjakilpi saadaan näkymään hyvin.
 
HKL:n Articin ajomoottorinvalmistaja ei olekaan Voith Turbo vaan VEM Sachsenverk GmbH. Tiedättekö minkä firman jälkeläinen tuo onkaan? Liittyy Helsinkiin. No SRS-uutiset kertoo, jos kiinnostaa.
Alkavalla viikolla 401 ei ole kovinkaan paljon liikkeella. Vaunulle tehdään viimeistelytöitä Vallilassa.
 
HKL:n Articin ajomoottorinvalmistaja ei olekaan Voith Turbo vaan VEM Sachsenverk GmbH. Tiedättekö minkä firman jälkeläinen tuo onkaan? Liittyy Helsinkiin. No SRS-uutiset kertoo, jos kiinnostaa.
Alkavalla viikolla 401 ei ole kovinkaan paljon liikkeella. Vaunulle tehdään viimeistelytöitä Vallilassa.

Ei kai Voith ole koskaan erikoistunut sähkölaitteisiin. VOITH Turbon toimittamia ovat akselinkäyttölaitteet. Miten on telin laita, luulisin, että sekin on aitoa VOITH:ia.
 
Ei kai Voith ole koskaan erikoistunut sähkölaitteisiin. VOITH Turbon toimittamia ovat akselinkäyttölaitteet. Miten on telin laita, luulisin, että sekin on aitoa VOITH:ia.

Teli tulee Otamäeltä. Kävimme talvella SSR:n kanssa vierailulla tehtaalla ja siellä kerrottiin, että Transtech on puolivahingossa joutunut erikoistumaan näiden tekemisiin. Näimme tehtaalla myös valmiita telejä raitiovaunuun, joten siltä osin asia on selvä.

Meille kerrottiin myös, että moottorit tulisivat Voithilita, jolle sähkökojeet olisivat uusi aluevaltaus. No, tässä on tapahtunut muutos tai sitten VEM Sachsenverk GmbH on jokin Voithin tytäryhtiö tai vastaavaaa. Ainakin V lyhenteessä VEM voisi tarkoittaa Voithia, vaikkkapa Voith elekronische maschinebau Sachsenwerk... no arvailua tämä tosiaan.
 
Toinen arvaus tuohon VEM-lyhenteeseen Volks Eigentum Maschinewerke. Tai jotakin siihen suuntaan. Kaikuja DDR:stä ja valtionomistuksen yksityistämisestä.
 
Meille kerrottiin myös, että moottorit tulisivat Voithilita, jolle sähkökojeet olisivat uusi aluevaltaus. No, tässä on tapahtunut muutos tai sitten VEM Sachsenverk GmbH on jokin Voithin tytäryhtiö tai vastaavaaa.

Eiköhän VEM ole Voithin alihankkija. Voith toimittaa vaunun sähköpuolen kokonaistoimituksena, mutta käyttää sopivaksi katsomaansa määrää alihankkijoita. Sähkömoottori ei taida olla sen tason laite, että siinä kannattaisi kovasti lähteä keksimään pyörää uudelleen. Sähkökäytöissä ja kokonaisuuden integroimisessa on sen sijaan korkeampi jalostusaste.
 
Teli tulee Otamäeltä. Kävimme talvella SSR:n kanssa vierailulla tehtaalla ja siellä kerrottiin, että Transtech on puolivahingossa joutunut erikoistumaan näiden tekemisiin. Näimme tehtaalla myös valmiita telejä raitiovaunuun, joten siltä osin asia on selvä.

Meille kerrottiin myös, että moottorit tulisivat Voithilita, jolle sähkökojeet olisivat uusi aluevaltaus. No, tässä on tapahtunut muutos tai sitten VEM Sachsenverk GmbH on jokin Voithin tytäryhtiö tai vastaavaaa. Ainakin V lyhenteessä VEM voisi tarkoittaa Voithia, vaikkkapa Voith elekronische maschinebau Sachsenwerk... no arvailua tämä tosiaan.

Olisihan tuo pitänyt muistaa, olin itsekin SRS:n retkellä.
 
Wikipedia-artikkelissa linkitetty toinen artikkeli osasi kertoa, että firman nimessä on tosiaan kyse vähän vastaavasta kuin suomalaisessa Valmetissa: VE merkitsee tosiaan "kansan omistama", tuotantolaitosta merkitsevä B on kuitenkin korvattu M:llä, joka merkitsee osapuilleen koneistotuotantolaitosta.
 
Suunnittelemamme Articin vaunukonsepti näyttää menestyvän. Moskova ja puolalainen Pesa ovat sopineet 120 Articin tapaisen Pesa Twist -vaunun toimittamisesta Moskovan raitioteille. Twist oli esillä viime syksyn Innotransissa Berliinissä. Moskovalla oli joulukuussa julkaistu sopimus vaunujen hankkimisesta Bombardierin kanssa, mutta tämä sopimus on nyt rauennut. Pesan kumppanina toimii venäläinen Uraltransmash. Aiheesta Railway Gazetten sivulla.

Antero
 
Koeajoin tänään uuden ratikan ja ihan hyvä fiilis jäi. Spora on avara ja valoisa, ja ennen muuta hiljainen. Vain Jätkäsaaren kääntöpaikalla kuului renkaiden kirskuntaa. Miinusta täytyy antaa istuimista - selkää särki ja takamus puutui, toisin kuin vanhoissa nivelvaunuissa.
 
Koeajoin tänään uuden ratikan ja ihan hyvä fiilis jäi. Spora on avara ja valoisa, ja ennen muuta hiljainen. Vain Jätkäsaaren kääntöpaikalla kuului renkaiden kirskuntaa. Miinusta täytyy antaa istuimista - selkää särki ja takamus puutui, toisin kuin vanhoissa nivelvaunuissa.

Itse pääsin tänään kyytiin kun oli linjalla 6/8. Istuimet ovat huonommat kuin Varioissa, mutta muuten vaunu hakkaa Varion mennen tullen mukavuudessaan.

Pari miinusta kuitenkin: kumimatot olivat ainakin siellä missä ne olivat sileät (esim. vastakkain olevien penkkien välissä) erittäin liukkaat märkänä. Sopivasti sadepäivä testausta varten. Pitäisin jopa jonkinasteisena suunnitteluvirheenä. Lisäksi lisäisin tartuntalenkit katonrajassa oleviin vaakatankoihin. Lyhyempi ihminen ei nimittäin ylety niihin.

Mutta kokonaisuutena voi sanoa, että laadukkaan vaikutelman se itsestään jätti..
 
Itsekin olin eilen koeajelulla.
Kokonaisvaikutelma on hyvin myönteinen. Hiljainen äänimaisema, ei kolise vaihteissa ja ristikoissa. Väritys miellyttävä, ei liian kirjava eikä liian yksitotinenkaan. Penkit miellyttävät, riittävästi jalkatilaa kokoiselleni, valitettavasti lattia on penkkien kohdalla aika liukas.
 
MTV3 uutisoi Kympin uutisten loppukevennyksessä uudesta vaunusta: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....lina-on-historiaa---uusi-ratikka-keraa-kehuja

Mainioita kommentteja matkustajilta!

Mitä penkkeihin tulee, niin minulla tulee variotramin penkissä herkästi kipeäksi, mutta articin kyydissä ei ole ainakaan vielä tullut. Tänään matkustin sillä HIE-ARB-OP, että jonkin verran tuli istuttua. Erilaisia ovat selkämme. Liukkaan sileän kumimaton ja listat minäkin panin merkille – eiköhän niille vielä tehdä jotain. Jos vaunussa johonkin kiinnittää huomiota, niin hiljaisuuteen. Poissa on kaikki kolina, räminä ja pauke!
 
Takaisin
Ylös