339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Raitiovaunujen hintojen vertailu ei ole kovin helppoa. Kappalehinta ei kerro mitään juuri siksi, että vaunujen pituudet ovat nykyään 20–50 metriä. Mutta metrihinnatkin vaihtelevat. HKL:n hankinnassa olivat mukana käytännössä kaikki euroopalaiset valmistajat vuonna 2009. Ja vaikka oli kyse samojen vaatimusten mukaisesta vaunusta, kappalehinnan haitari oli silti suunnilleen 1,5–4,0 M€ per 27-metrinen vaunu samalla suorituskyvyllä.
Minusta tuo ei ole niin yllättävää ja ihmeellistä kuin monet täällä antavat jostain syystä ymmärtää. Onhan automerkeissäkin eroja – hinnassa, laadussa, ominaisuuksissa, kokonaistaloudelllisuudessa. Helsinki osti Volvon. Ei luksusta, ei halpa, meidän oloihin tehty, varma ja jykevä. Joku muu kaupunki voi ostaa Ladan ja ehkä joku tahtoo Mersun. Onhan se hyvä, että kaikille on jotain ja onhan sekin hyvä, että kaikille tarjotaan kaikki vaihtoehdot Ladasta Mersuun, niin voi sitten valita sen itselleen parhaiten sopivan.
---------- Viestit yhdistetty 20.8.2013 klo 1:08 ---------- Previous Post was on 19.8.2013 at 21:46 ----------
Panttaakohan HKL tahallaan tietoa Articin liikennöinnistä? Lehtijutuissa tieto tulevasta linjaliikenteestä on hyvin epämääräistä. Halutaanko välttää mahdollinen yleisöryntäys, joka myöhästyttäisi vaunun kulkua, vai onko kaikki oikeasti niin epävarmaa, ettei mitään suunnitelmia voi tehdä.
Luulen, että on epävarmaa. Vaunuhan on vasta testivaiheessa. Epäilisin, että homma menee suurin piirtein niin, että enemmän tai vähemmän ex-tempore lähdetään ajamaan pari kierrosta jollain linjalla jossain sopivassa välissä, kun se sattuu testiohjelmaan sopimaan. Ehkä peräti testiohjelma edellyttää, että tietyissä väleissä taas vähän kokeillaan matkustajien kanssa ja ehkä tarkkaillaan jotain tiettyä yksityiskohtaa ajon aikana.
Articin vaiheista on tiedotettu poikkeuksellisen hyvin ja avoimesti, joten uskon kyllä, että säännöllisen linjaliikenteen alkamisestakin tiedotetaan sitten kun sen aika on. Toistaiseksi on tyydyttävä yksittäisiin muutaman tunnin satunnaisrupeamiin ja viidakkorumpuun. Tuolla ekalla kerralla näpyttelin pikaisesti tänne jlf:lle tiedon vaunun liikkeistä samalla kun odotin sitä saapuvaksi Hietalahteen...