MLNRV3-hankinta

Raitiovaunujen hintojen vertailu ei ole kovin helppoa. Kappalehinta ei kerro mitään juuri siksi, että vaunujen pituudet ovat nykyään 20–50 metriä. Mutta metrihinnatkin vaihtelevat. HKL:n hankinnassa olivat mukana käytännössä kaikki euroopalaiset valmistajat vuonna 2009. Ja vaikka oli kyse samojen vaatimusten mukaisesta vaunusta, kappalehinnan haitari oli silti suunnilleen 1,5–4,0 M€ per 27-metrinen vaunu samalla suorituskyvyllä.

Minusta tuo ei ole niin yllättävää ja ihmeellistä kuin monet täällä antavat jostain syystä ymmärtää. Onhan automerkeissäkin eroja – hinnassa, laadussa, ominaisuuksissa, kokonaistaloudelllisuudessa. Helsinki osti Volvon. Ei luksusta, ei halpa, meidän oloihin tehty, varma ja jykevä. Joku muu kaupunki voi ostaa Ladan ja ehkä joku tahtoo Mersun. Onhan se hyvä, että kaikille on jotain ja onhan sekin hyvä, että kaikille tarjotaan kaikki vaihtoehdot Ladasta Mersuun, niin voi sitten valita sen itselleen parhaiten sopivan.

---------- Viestit yhdistetty 20.8.2013 klo 1:08 ---------- Previous Post was on 19.8.2013 at 21:46 ----------

Panttaakohan HKL tahallaan tietoa Articin liikennöinnistä? Lehtijutuissa tieto tulevasta linjaliikenteestä on hyvin epämääräistä. Halutaanko välttää mahdollinen yleisöryntäys, joka myöhästyttäisi vaunun kulkua, vai onko kaikki oikeasti niin epävarmaa, ettei mitään suunnitelmia voi tehdä.

Luulen, että on epävarmaa. Vaunuhan on vasta testivaiheessa. Epäilisin, että homma menee suurin piirtein niin, että enemmän tai vähemmän ex-tempore lähdetään ajamaan pari kierrosta jollain linjalla jossain sopivassa välissä, kun se sattuu testiohjelmaan sopimaan. Ehkä peräti testiohjelma edellyttää, että tietyissä väleissä taas vähän kokeillaan matkustajien kanssa ja ehkä tarkkaillaan jotain tiettyä yksityiskohtaa ajon aikana.

Articin vaiheista on tiedotettu poikkeuksellisen hyvin ja avoimesti, joten uskon kyllä, että säännöllisen linjaliikenteen alkamisestakin tiedotetaan sitten kun sen aika on. Toistaiseksi on tyydyttävä yksittäisiin muutaman tunnin satunnaisrupeamiin ja viidakkorumpuun. Tuolla ekalla kerralla näpyttelin pikaisesti tänne jlf:lle tiedon vaunun liikkeistä samalla kun odotin sitä saapuvaksi Hietalahteen...
 
Luulen, että on epävarmaa. Vaunuhan on vasta testivaiheessa. Epäilisin, että homma menee suurin piirtein niin, että enemmän tai vähemmän ex-tempore lähdetään ajamaan pari kierrosta jollain linjalla jossain sopivassa välissä, kun se sattuu testiohjelmaan sopimaan. Ehkä peräti testiohjelma edellyttää, että tietyissä väleissä taas vähän kokeillaan matkustajien kanssa ja ehkä tarkkaillaan jotain tiettyä yksityiskohtaa ajon aikana.

Veikkaisin myöskin yhdeksi syyksi sitä, että kun ei kerrota kovin paljoa siitä, milloin tuo on linjalla, saadaan paremmin kokemuksia linjan normaalilla matkustajamäärällä. Muutenhan saattaisi käydä niin, että vaunu olisi täynnä/puolillaan erilaisia bongareita, jotka vaan ajelisivat päättäriltä toiselle...
 
Veikkaisin myöskin yhdeksi syyksi sitä, että kun ei kerrota kovin paljoa siitä, milloin tuo on linjalla, saadaan paremmin kokemuksia linjan normaalilla matkustajamäärällä. Muutenhan saattaisi käydä niin, että vaunu olisi täynnä/puolillaan erilaisia bongareita, jotka vaan ajelisivat päättäriltä toiselle...

Mutta mitä hyötyä siitä varsinaisesti olisi? Kokemuksiahan pitää saada juuri vaikeimmista olosuhteista eli kun vaunu on täynnä ja painaa eniten. Jos se sillä toimii, sitten se toimii varmasti puolikuormallakin tai tyhjillään. Tai jos halutaan koeajaa tyhjänä ajoa (voihan olla, että vaunu käyttäytyy huonommin tyhjänä), sitähän sitten pitää kokeilla kokonaan ilman matkustajia. Tilastollisia keskinopeuksia taas saadaan muutenkin vasta paljon pidemmältä aikaväliltä.
 
Kokemuksiahan pitää saada juuri vaikeimmista olosuhteista eli kun vaunu on täynnä ja painaa eniten.
En tiedä, mutta käsittääkseni edelleen tutkitaan esimerkiksi "matkustajavirtojen" käyttäytymistä vaunussa. Tämän perusteella voidaan tarvittaessa ehkä tehdä joitain muutoksia vaunun matkustajatiloissa.
Käsittääkseni on selvää, että vaunu selviää hyvin "täyskuormasta" ainakin näin kesäoloissa,
Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen prototyyppi. En yhtään ihmettele sitä, että erilaisia testejä tehdään.
 
En tiedä, mutta käsittääkseni edelleen tutkitaan esimerkiksi "matkustajavirtojen" käyttäytymistä vaunussa.

Kyllä minäkin uskon näin. Mutta voisi kuvitella, että nimenomaan stressitestit ovat sitä ajatellen paljon hyödyllisempiä, eli että toimiiko liikkuminen kun matkustajia on paljon. En nyt usko, että kotimaisin bongarivoimin mitään vappukuormia saadaan aikaan, mutta olisipahan sitten testattu nekin. Harrastaja-aktiivisuus kuitenkin laantuu melko nopeasti. Ja voisin kuvitella, että ennakkoilmoitus vaunun liikkumisesta olisi saanut aikaan ehkä pahimmillaan kymmenen lisäihmistä kerrallaan vaunun kyytiin.
 
Articille ei näkynyt vielä olevan suomen- eikä englanninkielistä Wikipedia-sivua, joten tein sellaiset. Saa lisätä kuvia, esimerkiksi. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Artic_(tram)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Artic

Olen melko varma, että tuon 90 option ohessa on jossain puhuttu, että se sisältää myös Raide-Jokerin vaunut, mutta tähän hätään en kirjallista lähdettä löytänyt. Jos joku tietää, kannattaa lisätä. Sama lähdeviite olisi hyvä tuota HKL:n itse tekemää suunnittelutyötä varten. Sivujen sisältö on muutenkin vähän eri nyt eri kieliversioissa, mutta sinne siis vain vapaasti kääntelemään lisää, jos tuntuu että jommasta kummasta jotain olennaista puuttuu.
 
Olen melko varma, että tuon 90 option ohessa on jossain puhuttu, että se sisältää myös Raide-Jokerin vaunut, mutta tähän hätään en kirjallista lähdettä löytänyt.
Toimitusoptio 2: 30 vaunua lähinnä Jokerirataa varten. Linkeistä löytyy.
Kaikki tarvittava tieto löytyy (kuten melkein aina) SRS-sivuilta :). Katso täältä. (ja kopioi).
 
Toimitusoptio 2: 30 vaunua lähinnä Jokerirataa varten. Linkeistä löytyy.
Kaikki tarvittava tieto löytyy (kuten melkein aina) SRS-sivuilta :). Katso täältä. (ja kopioi).

OK, kiitoksia. Enpä arvannut, että raitio.orgista löytyisi tuo HKL:n johtokunnan kokouksen lisälista, kun ei sitä HKL:n omilta sivuilta löydy, joten en edes etsinyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:57 ----------

En itse osaa lisätä kuvia Wikipediaan (en ole harrastanut moista koskaan) niin saat lisätä tämän kuvan, mikäli haluat.


OK, voin lisätä. Huomioithan, että Wikipediassa käytetään Wikimedia Commonsin lisenssikäytäntöä, mikä tarkoittaa että kuvaaja luovuttaa kaikille oikeudet käyttää kuvaa jotakuinkin miten huvittaa, eli levittää eteenpäin ja muokata.
 
Uusimmassa Stadtverkehr-lehdessä (numero 9/2013) on kuuden sivun esittely Transtechin Artic-vaunusta. Sisältää kuvia korin rakenteista, kaaviokuvan vaunun toiminnoista ja kattavan teknisten tietojen taulukon. Artikkelin on kirjoittanut Dr.-Ing. Harry Hondius. Artikkelin (ja koko lehden) kieli saksa.

Lehden kansikuvassa on muuten Variotram #225 linjalla 7A kääntymässä Suurkirkon edustalla Snellmaninkadulta Aleksanterinkadulle :cool:
 
Eilen ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on parin sivun kokoinen juttu uudesta vaunusta. En kuitenkaan vielä ehtinyt tarkemmin tutustua juttuun :/
 
Takaisin
Ylös