- Liittynyt
- 26 Kesäkuu 2008
- Viestit
- 546
Tunnustan, että perustin sanomiseni lähinnä siihen, mitä olin lyhyen Hampurin-vierailuni aikana itse nähnyt. Tosin olettaisin, että Neugraben-Stade -välilläkin on käytössä sama laiturikorkeus kuin muulla S-Bahnverkolla. Mutta tämä menee jo vähän saivarteluksi.Itse asiassa Hampurin S-Bahnilla on nykyisin jälleen yksi osuus (Neugraben-Buxtehude-Stade), joka käyttää samoja raiteita muun liikenteen kanssa ja 15 kV 16,7 Hz ajojohtosähköistystä. Mutta tämä liikenne on melko uudehko laajennus verkkoon, aiemmin ajojohtosähköistyksestä oli luovuttu Hampurin S-Bahnin viimeisilläkin linjoilla vuonna 1955, jolloin ajojohtosähköistys Hampurin seudun radoilla ylipäätäänkin lakkautettiin (kaukoliikenteen rataosuus Länsi-Saksan eteläosista Hampuriin saatiin sähköistettyä vasta vuonna 1966, jota ennen kaukojunat kulkivat dieselvedolla.
Ja omaan listaani olisi tämän keskustelun aloittaneessa viestissäni pitänyt lisätä Hampurin lisäksi ihan kiistatonkin metro eli Münchenin U-Bahn. Niin se nuoruusiän dementia vaikuttaa. :roll: