Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Helsinki
Tukholma
Rooma
Berliini
Milano
Noiden kahden järjestelmän ero on tosiaan häilyvä: niin S- kuin U-Bahnikin kulkevat Hampurissa maan alla tunnelissa, maan pinnalla ja maan päällä.Listaan voitaneen lisätä Hampurin S-Bahn, jonka sivukiskovirroitteisena ja korkealaiturisena (ja varsinaisen rautatien kanssa yhteensopimattomana) tulkitsisin metroksi, vaikka kaupungista löytyykin erikseen myös "varsinainen" metro eli U-Bahn.
UrbanRail.Net sanoi:This line can be called a full metro line because it's totally independent, absolutely urban and runs on a 4-6 minute headway.
Hampurin S-Bahn on selvästi joskus ollut lähijuna, mutta minun mielestäni se ei ole sitä enää.
Itse asiassa Hampurin S-Bahnilla on nykyisin jälleen yksi osuus (Neugraben-Buxtehude-Stade), joka käyttää samoja raiteita muun liikenteen kanssa ja 15 kV 16,7 Hz ajojohtosähköistystä. Mutta tämä liikenne on melko uudehko laajennus verkkoon, aiemmin ajojohtosähköistyksestä oli luovuttu Hampurin S-Bahnin viimeisilläkin linjoilla vuonna 1955, jolloin ajojohtosähköistys Hampurin seudun radoilla ylipäätäänkin lakkautettiin (kaukoliikenteen rataosuus Länsi-Saksan eteläosista Hampuriin saatiin sähköistettyä vasta vuonna 1966, jota ennen kaukojunat kulkivat dieselvedolla).Yleisesti ottaen olisin samaa mieltä siitä, että S-Bahn ei ole metro. Hampurin tapauksessa en kuitenkaan itse pitäisi S-Bahnia lähijunanakaan, koska vaikka se kulkee osin samassa ratakuilussa normaalin rautatien kanssa, olivat ainakin kaikki itse näkemäni rataosuudet tavallisesta rautatiestä erotettuja ja kuten todettua sähköjärjestelmältään ja laiturikorkeudeltaan erilaisia kuin standardirautatie. Toisinsanoen Hampurin S-Bahn on yhtä paljon lähijuna kuin Helsingin metro on lähijuna. Hampurin S-Bahn on selvästi joskus ollut lähijuna, mutta minun mielestäni se ei ole sitä enää. Jos järjestelmiä määritellään sen mukaan, mitä ne ovat joskus olleet on Tukholman Tunnelbanakin teknisesti raitiotie, koska sen vanhimmat osuudet on alkujaan raitioteiksi rakennettu. (Tai Mikon sanoja hiukan vääntäen, Tunnelbanan tausta on raitioteissä).