Kevennystä keskusteluun: http://metro.b3co.com/
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ja monet noista logoista eivät minusta ole metroja. Esimerkiksi Wuppertalin riippurata ei minun pääni mielestä ole metro, vaan se on riippurata. Usea U on ratikkaverkon tunneliosuus Saksasta. Joistain kaupungeista oli parikin logoa. Ovatko Pariisin RER-junat metroja? Eivät minusta, jos eivät ole meidänkään YTV-lähiliikenne. Samaa sanon saksalaisista S-bahneista, joita logolistasta myös löytyi.Antero Alku sanoi:Sitten olen matkustanut useilla Stadtbahneilla, mutta en laske niitä metroiksi. Enkä muitakaan katukelpoisia systeemejä, joita niiden kaupungit nimittävät metro-nimellä.
Antero Alku sanoi:Ja monet noista logoista eivät minusta ole metroja.
Valenciakin yrittää kaapata mannermaan ensimmäisen metron kunniakkaan tittelin Budapestiltä. Sillä se kapearaiteinen rautatie, jolle 100 vuotta myöhemmin on rakennettu tunneliosuus ja jolla ajetaan nyt "metromaisia" moottorivaunujunia, on perustettu 1888. Minun mielestäni kyse ei ole 1888 perustetusta metrosta eikä metrosta ollenkaan, vaan kapearaiteisesta lähiliikenneradasta, jolla on Valencian keskustan alittava tunneliosuus.edsel sanoi:Dublinin DART on myös aika kaukana metrosta. Samaa ajaisi täällä peräänkuulutettu Sm-junien maalaaminen oransseiksi.
edsel sanoi:Kevennystä keskusteluun: http://metro.b3co.com/
R.Silfverberg sanoi:Vastaukseni:
Määritelmäni mukaan "metron" vähimmäismvaatimus on rata joka kulkee jonkun pätkän tunnelissa, ja jolla vähintään yksi tunneliasema kantakaupungin alueella.