Niin, tämähän asiakkaiden silmiin jotka ei asiasta enempää tiedä niin näyttää juuri tuolta miten kuvailit.
No, kyllä se voi aiheeseen perehtyneenkin mielestä näyttää siltä.
Oikeastihan VR ei siitä päätä, vaan Liikenteenohjaus muodostaa kulkutiet junille.. Myöhästymis tapauksissa ajatellaan pitkälle asiat. Esimerkiksi mietitään mitä jos myöhästytetään lisää 71:stä, mitä käy muulle liikenteelle. 71:n tapauksessa joutuisi vaihtojunia odottamaan turhan pitkään, R:n tapauksessa ei.
Kuten todettua, Finnrail on toistaiseksi osa VR:ää, eli kyllä päättää. Toki kokonaisuus ratkaisee liikennetilanteessa. Kuitenkin se, että onko juna myöhässä 5 vai 10 min, ei vielä sekoita koko Suomen vaihtoyhteyksiä.
Tuossa oon eri mieltä ettei oteta minuuttiakaan kiinni. Monesti oon ollu R:ssä joka on lähtenyt myöhässä mutta ollutkin ajoissa määränpäässä (Tikkurila - Riihimäki välillä). R:llä ajetaan n. 140km/h ainakin screenien mukaan, ei 160km/h mitä juna antaa periksi. Tiedä sitten mitä aikatauluun on merkitty tai mille nopeudelle aikataulu on laskettu.
Riippuu toki kuljettajasta, mutta R:llä kiriminen ei käytännössä onnistu. Helsingin suuntaan voi yrittää puristaa, mutta pohjoisen suuntaan on vielä vaikeampaa.
R-junien aikataulut ovat mitoitettu 160 km/h perusteella. H-junilla puolestaan 120 km/h, sillä H:n kierrossa on myös Sm1/2 kalustoa. Siten Sm4:llä voi H:lla ottaa aikataulua kiinni parhaimmillaan luokkaa 8 min. R:llä puolestaan ei juuri mitään.
R: junat ajavat valtaosan matkasta alle 160 km/h vauhtia, koska a) kiihtyvyys ei ole tähtitieteellinen ja b)rataosalla on useita erotusjaksoja sekä 80 km/h vaihteita.
Kuvaus nopeuksista mentäessä pohjoiseen R:llä:
- Helsinki-Pasila tuttua liruttelua, sn 50
- Pasilasta lähdettyä saavutetaan 160 km/h vasta Malmin jälkeen ja Tikkurilaan jarruttaminen alkaa Puistolassa.
- Tikkurilasta lähdettyä saavutetaan 160km/h vasta Rekolassa, vastaavasti jarruttelu Keravan 80 km/h vaihteeseen alkaa jo Saviolla.
- Keravalta lähdettyä saavutetaan juuri ja juuri 160 km/h Ristinummen kohdalla, jossa on uudestaan aloitettava jarruttamaan heti Kyrölän jälkeen olevaan (entisen Lustikullan) 80 km/h vaihteeseen. Tämän jälkeen kiihdytetään hieman, kunnes jarrutetaan Järvenpäähän.
- Järvenpäästä lähdettäessä ehditään n. 100 km/h vauhtiin Saunakallioon tultaessa, jossa on hidastettava Purolan 80 km/h vaihteeseen. Tämän jälkeen ehditään kiidyttämään n. 130 km/h vauhtiin ennen Purolan ja Nuppulinnan välissä olevaa erotusjaksoa, joka keskeyttää kiidyttämisen hetkeksi. 160 km/h ehditään ajamaan vain Nuppulinna - Huikko -väli, kunnes on aloitettava jarrutus Jokelaan.
- Jokelasta lähdettyä ollaan 160 km/h vauhdissa vasta Palopurossa, jonka jälkeen taas aloitettava hidastamaan Hyvinkään 80 km/h vaihteeseen.
- Hyvinkäältä lähdön jälkeen 160 km/h on vasta Monnin suoralla ja Arolammen jälkeen alkaa jälleen jarruttelu Riihimäkeen.
Helsingin suuntaan kiihdyttelyä ja jarruttelua on vähemmän, kun matkanopeuteen vaituttavia 80 km/h vaihteita ei ole kuin Monnin suoran jälkeen sekä ennen Keravaa. (Hyvinkäältä ja Keravalta lähdettäessä eivät vaihteet hidasta, koska yli 80 km/h vauhtia saavuteta ennen vaihdetta.)
Yhteenvetona siis, että 160 km/h nopeutta ei ole mahdollista ajaa kuin hetkittäin kalustotyypistä ja radasta johtuen, ja siten keskinopeus laskee selvästi. R:n aikatauluilla ei kuitenkaan ole mahdollista olla kiihdyttämättä kaikissa väleissä 160 km/h vauhtiin asti, tai muuten jäädään välittömästi myöhään.
Silloin, kun pohjoiseen menevä R on myöhässä, pystyy kaksi minuuttia kirimään sillä, ettei aja Kyrölä-Purola väliä raidetta 3, vaan suoraa pääkulkutietä jossa ei tarvitse hidastella vaihteisiin. Tämä tuli koettua syksyllä, jolloin jotain syystä Järvenpään kolmatta raidetta ei käytetty kahteen päivään. Kuitenkaan yleensä "kaukolla" ei ole tällaista pelisilmää myöhästymisen helpoittamiseen, jos juna on valmiiksi myöhässä.
Mikähän tämä "surkea kiihtyvyys" faktuaalisesti on, ja millä laitteella sitten on ei-niin-surkea kiihtyvyys?
Ei ole tähän hätään antaa mitään tilastoarvoja, mutta Sm5:een (1,3m/s*2) verrattuna Sm4:t kiihtyvät huomattavan laiskasti. Esimerkiksi Keravalta Helsingin suuntaan lähdettäessä, on 160km/h lasissa vasta Vantaan rajan kohdalla. Ei minusta mikään loistosuoritus lähiliikennejunalta.