Ei tarvitsekaan, kunhan on jonkun verran vara-aikaa. Puolen tunnin välillä henkilö A joutuu valitsemaan 15 ja 45 minuutin vara-ajoista ja 15 riittää juuri mukavasti eli jälkimmäiselläkin junalla kerkiää. Taas henkilö B joutuu valitsemaan 2 ja 32 minuutin vara-ajoista. Hänellä on huonoa tuuria, että työt alkaa juurikin huonoon saumaan, mutta se on vain sattuman vika. Hän joutuu valitsemaan 32 minuutin vara-ajan, ellei kokeile joka kerta kepillä jäätä.
Vaikka asian kuuluisi mennä niin että junat kulkee ajoissa ja asiakas voi siihen luottaa niin en kyllä itse jättäisi 5min varaan vaihtoa (ellei ole niinkuin yo. tapauksessa lippuun merkitty tietty vuoro jolla on mentävä, tällöin varmasti saat korvaavan yhteyden).
Jos olisin kuvailemassasi tilanteessa henkilö B, valitsisin käytännössä aina 2 minuutin vara-ajan, tai henkilöauton. Ainakaan päivittäin en hyväksyisi 30 min aikaisempaa herätystä ja ajan tuhlaamista kohteessa valla mielekästä tekemistä. Sen sijaan, mikäli olisi joku oikeasti tärkä tapaaminen josta ei saa myöhästyä, valitsisin ilman muuta 32 minuutin vara-ajan.
Sama kuvailemasi 5 min vaihto. Yhtään pidempään en ainakaan suostuisi päivittäisillä matkoilla odottamaan, varsinkaan kun nuo juna-asemat eivät mitään erityisen mukavaa odotusympäristöä edusta.
Pointtina tässä kirjoituksessa oli se, että ei päivittäisiltä matkoilta voi odottaa ihmisiä hyväksymään jatkuvia myöhästymisiä (edes pieniä), eikä pitkiä vaihtoaikoja. Harvemmin tehtävillä matkoilla ne sen sijaan voivat olla ainakin itselle hyväksyttäviä. Johtuen siitä, että joko ei ole niin justiinsa milloin on perillä, tai tärkeän tapaamisen kohdalla ajankohtaan voi yleensä vaikuttaa siten, että kerkeää hyvin paikalle vaikka juna olisi 5-10 min myöhässä.