- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,993
Vaikka Monopoli-lautapeli ole mikään joukkoliikennepeli, niin yhtenä sen elementtinä on aina ollut mahdollisuus ostaa joukkoliikenneasemia ja rahastaa epäonnekkaita asemalle osuvia.
Minua on askarruttanut aikaisempien suomalaisten monopolipeliversioiden asemat. Vanhimmissa monopoliverioissa (1940-luvulta) olivat asemat: Rautatieasema, Sörnäisten asema, Linja-auto-asema ja Tavara-asema.
Myöhemmässä 1960-70 luvun versioissa joita minäkin lapsuudessni pelasin ne olivat: Rautatieasema, Pasilan asema, Sörnäisten asema ja Tavara-asema.
Eniten askarruttaa se, että mistä ovat pelin laatijat keksineet laittaa rautatieaseman Sörnäisiin?
Totta on että siellä oli asema sataman yhteydessä, mutta vain tavaraliikenteelle. Ainakin 1960-luvun pelilaudassa Sörnäisten aseman kohdalla on kuitenkin matkustajajunan kuva, sähkömoottorijunan, jos ollaan tarkkoja.
Yksi selitys on, että suomalainen peliversio on aina ollut kopio ruotsalaisesta, jonka asemina ovat olleet Tukholman Centralstationen, Södra station, Östra station ja Norra station (joka on ainoa tavara-asema), ja koska Helsingissä ei kantakaupungisa ollut edes 3:ea matkustaja-asemaa on sellainen jouduttu keksimään Sörnäisiin. Toisalta muistan monen kavereistani kuvitelleen Sörnäisen aseman tarkoittavan samannimistä silloin vielä rakenteilla olevaa metroasemaa.
Mutta onko 1940-luvun version aikoihin ollut Sörnäisissä myös henkilöliikennettä? Se ainakin tiedetään että jotain työläisjunia kulki yhteen aikaa satamaradalla ainakin Vallilaan mutta menivätkö ne myös Sörnäisiin asti? Ja Vallilasta lähtivät aikoinaan myös hautausjunat Malmille. Katsottiinko siihen aikaan Vallilan ja Sörnäisten olevan "sama asia"? Ymmärrettävistä syistä Monopolia eivät ainakaan alkuaikoina pelaneet työväenkaupunginosien nuoret, joten nimivalinnoissa saattoi olla jotain epätarkkuuksia.
Tunteeko joku muu tarkemmin Monopolin "Sörnäisten aseman" historian?
t. Rainer
Minua on askarruttanut aikaisempien suomalaisten monopolipeliversioiden asemat. Vanhimmissa monopoliverioissa (1940-luvulta) olivat asemat: Rautatieasema, Sörnäisten asema, Linja-auto-asema ja Tavara-asema.
Myöhemmässä 1960-70 luvun versioissa joita minäkin lapsuudessni pelasin ne olivat: Rautatieasema, Pasilan asema, Sörnäisten asema ja Tavara-asema.
Eniten askarruttaa se, että mistä ovat pelin laatijat keksineet laittaa rautatieaseman Sörnäisiin?
Totta on että siellä oli asema sataman yhteydessä, mutta vain tavaraliikenteelle. Ainakin 1960-luvun pelilaudassa Sörnäisten aseman kohdalla on kuitenkin matkustajajunan kuva, sähkömoottorijunan, jos ollaan tarkkoja.
Yksi selitys on, että suomalainen peliversio on aina ollut kopio ruotsalaisesta, jonka asemina ovat olleet Tukholman Centralstationen, Södra station, Östra station ja Norra station (joka on ainoa tavara-asema), ja koska Helsingissä ei kantakaupungisa ollut edes 3:ea matkustaja-asemaa on sellainen jouduttu keksimään Sörnäisiin. Toisalta muistan monen kavereistani kuvitelleen Sörnäisen aseman tarkoittavan samannimistä silloin vielä rakenteilla olevaa metroasemaa.
Mutta onko 1940-luvun version aikoihin ollut Sörnäisissä myös henkilöliikennettä? Se ainakin tiedetään että jotain työläisjunia kulki yhteen aikaa satamaradalla ainakin Vallilaan mutta menivätkö ne myös Sörnäisiin asti? Ja Vallilasta lähtivät aikoinaan myös hautausjunat Malmille. Katsottiinko siihen aikaan Vallilan ja Sörnäisten olevan "sama asia"? Ymmärrettävistä syistä Monopolia eivät ainakaan alkuaikoina pelaneet työväenkaupunginosien nuoret, joten nimivalinnoissa saattoi olla jotain epätarkkuuksia.
Tunteeko joku muu tarkemmin Monopolin "Sörnäisten aseman" historian?
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: