339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,185
Myytti Munkkivuoren metroasemasta nostaa tasaisin väliajoin päätään. Minusta on paikallaan luoda sille uusi ketju, johon on helppo viitata tulevaisuudessa, kun asiaan taas palataan.
Ymmärrän hyvin, että tämä myytti nousee esiin yhä uudelleen, onhan se ajatuksena kutkuttava. Että rakennetaan tyhjään metsään lähiö, tehdään sen keskelle ostari ja kaivetaan valmis kuoppa, peräti tunneli, metrolle. Metrolle, jota ei koskaan tule.
Mielissä Munkkivuoren metroasema on varmaankin samaa kokoluokkaa kuin nykyiset metron tunneliasemat, mikä on ensimmäinen virheolettama. Se metro, jota Helsinkiin 1950-luvulla, Munkkivuoren kaupunginosaa suunniteltaessaan, kaavailtiin, ei muistuta teknisiltä ratkaisuiltaan miltään osin nykyistä massiivista raskasjunaa. Paciuksenkadulla se olisi kulkenut pinnassa, kadulla, nykyisen ratikan tapaan. Munkkivuoren ali se olisi kulkenut tunnelissa. Kalustona olisi ollut neliakselisia vaunuja, niitä samoja, joilla helsinkiläiset vielä kymmenisen vuotta sitten matkustivat ykkösen linjalla. Osa niistä oli varustettu metroa silmälläpitäen multippeliajoa varten ja jonkin aikaa niitä ajettiinkin kahden vaunun junina. Vaunuja oli tarkoitus tilata ulkomailta useilta valmistajilta satoja kappaleita. Tämä Castrénin metro, jota siis metroksi tai maanalaiseksi kutsuttiin, olisi ollut vastaava katukelpoinen liikennejärjestelmä kuin se, mitä Antero kutsuu saksalaisten tavoin Stadtbahniksi. Jos sanaan ei liittyisi niin kovaa tunnelatausta, sitä voisi nimittää pikaraitiotieksi.
Yllä olevaa taustaa vasten ymmärtää, etteivät Castrénin "metroasemat" olisi olleet 135-metrisiä laitureita kaksine raiteineen, vaan nykyisen ratikkapysäkin kokoluokkaa. Jusa kuvaa tuota aihiota hyvin:
Siellä ei siis ole mitään varsinaista tunnelia eikä asemaa. On vain tyhjä tila, ylimääräinen ja viimeistelemätön kellari, Kuvatapion liikkeen takana sillä tasolla, jonne liukuportaat nykyisin vievät ja jolla parkkihalli on. Tuo tyhjä tila on koko lailla suoraan maanpinnan alapuolella ja vastaa kooltaan ratikkapysäkkiä korokkeineen ja raiteineen.
Aivan eri kokoluokassa ovat myöhempinä vuosikymmeninä louhitut Kampin ja Hakaniemen rinnakkaiset asemahallit.
Ymmärrän hyvin, että tämä myytti nousee esiin yhä uudelleen, onhan se ajatuksena kutkuttava. Että rakennetaan tyhjään metsään lähiö, tehdään sen keskelle ostari ja kaivetaan valmis kuoppa, peräti tunneli, metrolle. Metrolle, jota ei koskaan tule.
Mielissä Munkkivuoren metroasema on varmaankin samaa kokoluokkaa kuin nykyiset metron tunneliasemat, mikä on ensimmäinen virheolettama. Se metro, jota Helsinkiin 1950-luvulla, Munkkivuoren kaupunginosaa suunniteltaessaan, kaavailtiin, ei muistuta teknisiltä ratkaisuiltaan miltään osin nykyistä massiivista raskasjunaa. Paciuksenkadulla se olisi kulkenut pinnassa, kadulla, nykyisen ratikan tapaan. Munkkivuoren ali se olisi kulkenut tunnelissa. Kalustona olisi ollut neliakselisia vaunuja, niitä samoja, joilla helsinkiläiset vielä kymmenisen vuotta sitten matkustivat ykkösen linjalla. Osa niistä oli varustettu metroa silmälläpitäen multippeliajoa varten ja jonkin aikaa niitä ajettiinkin kahden vaunun junina. Vaunuja oli tarkoitus tilata ulkomailta useilta valmistajilta satoja kappaleita. Tämä Castrénin metro, jota siis metroksi tai maanalaiseksi kutsuttiin, olisi ollut vastaava katukelpoinen liikennejärjestelmä kuin se, mitä Antero kutsuu saksalaisten tavoin Stadtbahniksi. Jos sanaan ei liittyisi niin kovaa tunnelatausta, sitä voisi nimittää pikaraitiotieksi.
Sielläpäinhän on jo toinenkin metroasema odottamassa, Munkkivuoressa. Saadaan senkin sitten samalla kertaa käyttöön.
Tietääkö kukaan muuten, mihin ilmansuuntaan tämä tunnelinpätkä sinne ostarin alle on louhittu; arviolta pohjois-etelä, kun sen metronhan piti siitä jatkua Martinlaaksoonpäin?
Yllä olevaa taustaa vasten ymmärtää, etteivät Castrénin "metroasemat" olisi olleet 135-metrisiä laitureita kaksine raiteineen, vaan nykyisen ratikkapysäkin kokoluokkaa. Jusa kuvaa tuota aihiota hyvin:
Olen käynnyt ko."metroasemalla" ja sitä ei voi kyllä kutsua siksi, lähinnä kellari joka on täynnä louhittua kiveä eikä ole kovinkaan iso.
Etelä-pohjoissuunnassa tuo on ostokeskuksen ja kirkon välissä. Paikkahan on hyvä.
Siellä ei siis ole mitään varsinaista tunnelia eikä asemaa. On vain tyhjä tila, ylimääräinen ja viimeistelemätön kellari, Kuvatapion liikkeen takana sillä tasolla, jonne liukuportaat nykyisin vievät ja jolla parkkihalli on. Tuo tyhjä tila on koko lailla suoraan maanpinnan alapuolella ja vastaa kooltaan ratikkapysäkkiä korokkeineen ja raiteineen.
Aivan eri kokoluokassa ovat myöhempinä vuosikymmeninä louhitut Kampin ja Hakaniemen rinnakkaiset asemahallit.