Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Joka pysäkin kuuluttaminen on mielestäni liikenneturvallisuuden kannalta hieman kyseenalaista, varsinkin, jos siihen sisältyy pysäkkiluettelon selailua ja keskittymistä siihen, että kummankin kielen lausuminen varmasti menee oikein. Sitten vielä mikrofonin siirtäminen suun eteen, yksi käsi tai jalka tangentille, ja hyvin äkkiä alkaa tulla kolhioita ja vahinkoilmoitusten täyttelyä...
Linjoja 65A/66A vakituisesti käyttävänä olen huomannut kuinka näyttölitteissa on välillä vääriä linjatunnuksia, lähinnä 42 ja 10(!) Kohteena oleva päätepysäkki on tämän linjan mukainen, mutta seuraava pysäkki on puolestaan täysin oikein. Harvemmin on seuraavan pysäkin tiedot väärin.
teknisiä ratkaisuja on kiva suunnitella ja toteuttaakin, ylläpidon kanssa ei sitten ole niin väliä.
Keskeisellä pysäkillä saa viikkokaudet olla näyttö rikki. Ainakin vuosi sitten kesäaikataulujen saanti järjestelmään kesti yli juhannuksen. Pysäkkinäytöt eivät tunnista kaikkia autoja, vaan näyttävät arvioituja ohitusaikoja. En tiedä onko vika kuljettajan vai laitteiston. Tuntuu siltä, että teknisiä ratkaisuja on kiva suunnitella ja toteuttaakin, ylläpidon kanssa ei sitten ole niin väliä.
Hiljaiseen aikaan on kiva nähdä näytöstä, onko auto jo mennyt. Aina ei kannata jäädä vartiksi odottelemaan.
Tässä nähdään Helmi1:n ylläpidon vaikeus: jokaiseen ajoneuvoon on käsittääkseni uudet reitit ja aikataulut ja olemassaolevien muutokset ohjelmoitava erikseen. Ja mitä enemmän linjoja ja ajoneuvoja järjestelmässä on, sitä työläämpää on niiden päivittäminen.
Toinen merkillisyys, en tiedä onko tätä sitten korjattu Concordian myötä, on se, että jos bussi on matkalla Mellunmäkeen, lukee linjakilvessä "Mellumäki". Tilaa tuolle puuttuvalle n-kirjaimelle olisi kyllä, onhan "Mellungsbacka" kuitenkin pidempi, eikä sillä ole mitään vaikeutta mahtua näyttöön.
Ja näin siis ainakin oli vielä jokunen vuosi taaksepäin, kun HelBit hallistivat Mellunmäen linjoja. Nyttemmin en ole sielläpäin liikkunut, mutta koittakaapa katsella, olisiko Concordia asian korjannut.
Päivitykset voidaan puolestaan laatia automaattisesti olemassaolevista aikataulujärjestelmistä.