HKL varmaan mielellään ostaisi sellaisen päivityksen Helmiin, jolla päivitykset tulisivat automaattisesti. Nykyään uuden reitin auettua liikenteelle siellä pitää käydä mittausautolla mittaamassa uusi reitti (ja uuden katuosan ollessa kyseessä mittausta ei pääse tekemään kuin vasta samana päivänä, kun liikenne jo siirtyy) ja sen jälkeen laitteisiin tehdään datat käsityönä, mikä kestää 6 viikkoa.
Helmi (1) perustuu odometriin (pyörässä olevaan etäisyysmittariin), vaikos? Kyllä tarkalle mittausajolle on silloin tarvetta, vaikka automaattisesti voisi luoda paitsi aikatauluista myös eri palveluntuottajien karttatiedoista etäisyys- ja paikkatietoja hieman karkeammalla marginaalilla, varmaan muutaman kymmenen metrin heitoilla pysäkkiväliä kohti korkeimmillaan. Ongelmana on kasata sovellus, joka vetää ja käsittelee nämä tiedot erittäin automaattisella tavalla jossa ihmisen odotetaan vain tarkistavan tiedot järkeviksi.
Itse järjestelmä luulisi tarvitsevan rukkaamista jotta liki automaattinen päivitys toimisi: ohjelmiston pitää osata lukea ja kirjoittaa viestintälaitteeseen joko automaattisesti tai erikseen määrättäessä esimerkiksi nappia tai vipua kääntämällä. Jos näin päästään tekemään, kannattanee tehdä tuki myös kaksisuuntaiselle tiedonsiirrolle nimittäin Helmi-laitteiston keräämiä tilastoja ajosta. Jos tilastojakaan ei vielä kerätä, siihenkin lienee mahdollisuus vähäisellä laitteistolisällä (massamuistia) ja ohjelmistoon olettaakseni vähäisiä muutoksia tekemällä. Tilastoilla aikataulusovellus voi virittää jopa ajoneuvokohtaisia korjauksia laitteiston heittoon, jotka kuitenkin voidaan levittää yhdellä päivityslaitteella kaikkiin, koska nämä tiedot eivät ole kovin suuria nykyaikaiseen tiedonsäilytyskapasiteettiin verrattuna. Tilastot voivat mahdollisesti toimia manuaalisen mittausajon korvaajana, ollen määrällisesti riittävän merkittäviä virhemarginaalille.
Kyseessä kyllä näillä muutoksilla lienee Helmi N+1, vaikka kyse onkin ykkösestä pienin laitteistomuutoksin ja mahdollisesti hyvinkin suurin ohjelmistomuutoksin. Rutiiniylläpidon manuaalista työtä on paljon vähemmän, ja sekin voi olla täysin rutiininomaista esimerkiksi kuskin tekemänä: ohjeistukseen tuoreen Helmi-muistikortin asettaminen sisään linjuriin joko aina tai vain muutosten tullessa.
En kyseisen alan nuansseista puolestaan tiedä liikaa, oletettavasti vähättelen järjestelmän antamia haasteita ainakin vähän. Hajautettu, keskukseton järjestelmä ei kuitenkaan ole peruskohdiltaan toimimaton, päinvastoin.