Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Osaako joku konkari kertoa edeltäjien M1-M6 tarkan kohtalon vaunuittain?
Mielenkiinnosta kysyn että onkos m101-106 vielä käytössä?
Mielenkiinnosta kysyn että onkos m101-106 vielä käytössä?
Mikähän mahtaa olla nokkajunien nykytila ja lähitulevaisuus?
Onko niitä pidetty ajokuntoisina varikon perukoilla, vai ovatko aloittaneet varhaiseläkkeen?
Entä mikä on nykyinen tilanne Nokkajunilla?
Ne ovat syrjässä, mutta ainakin toistaiseksi tallessa. Minun tietääkseni suunnitelmaa niiden hävittämiseksi ei ole ainakaan vielä esitetty.
Museoinnissa on haasteena asiallisen säilytyspaikan löytäminen, kun kalustoa kohta taas tulee viiden M300 junan verran lisää.
Jos ihan paniikki säilytyksen suhteen tulee, eikö joko Kampin tai Ruoholahden kääntöraidetilat voisi toimia hätämajoituksena? Meinaan jos nyt joku häiriötilanne tulee, jossa junia joudutaan keskustassa kääntämään itään, niin tuskin kuitenkaan molempien asemien kääntöraiteiden kaikkia raiteita tarvitaan pahimmassakaan skenaariossa.
Kääntöraiteet ovat huonoja pitkäaikaissäilytyspaikkoja, koska junat vuotavat mm. paineilmaa koko ajan ja akustotkaan eivät niissä kestä ikuisesti kun niitä ei käytetä. Junia pitäisi siis käytännössä aina tekohengittää silloin harvoin kun niitä otetaan ajoon ja kääntöraiteilla se on monin verroin vaikeampaa kuin varikolla. Toki hätämajoituksena pysyy junat toki tallessa, mutta ei niillä mitään käytännössä pysty tekemään kääntöraiteelta käsin. Kosteassa tunnelissa voivat varmaan vielä homehtuakin ja värikin ehkä vaihtuu, kun ulkopuolisia aina välillä kääntöraiteillekin eksyy.
Ok, ihan ymmärrettäviä syitä kyllä.
Tässä tilanteessa olisi melkein toivonut, että esimerkiksi kaksi nokkiksen vaunupareista olisi pistetty pikkuremppaan jossa infojärjestelmä olisi päivitetty nykyaikaan ja muu juna jätetty koskematta ja ajettu niillä niin pitkään, kuin vaan toimivat. Tällöin olisi vain 1 vp museoitavaksi/säilytettäväksi alkuperäisenä ja ehkä helpommin tilakin löytyisi.
Nokkajunathan olivat ainakin peruskorjauksen hankesuunnitelmassa mukana, kunnes HSL totesi ettei niiden korjaaminen ole kannattavaa suurempien muutostarpeiden vuoksi.