Kuinka suuri ero nokkajunien ja sarjajunien välillä on? Ainakin ovikoneisto ja telit ovat erilaiset. Tarkoitan tällä sitä, josko museointiin kelpaisi sarjayksilö.
Sisustus nokkajunissa on paljon lähempänä alkuperäistä, vaikka poikkesikin hieman sarjajunista. Esim. ohjaamon seinäähän on muutettu molemmissa peruskorjauksissa. En tiedä, oliko ensimmäinen muutos pelkästään kosmeettinen vai myös rakenteellinen, mutta toisessahan ohjaamoa laajennetaan. Ja tietysti poistetaan/siirretään penkkejä ja muutetaan muutaman ikkunan kokoa pienemmäksi ohjaamon laajennuksen ja muutosten vuoksi. Samoin valaistus uusitaan selkeästi eri näköiseksi viimeisimmässä peruskorjauksessa. Aiemmin oli vain vaihdettu lampun kupu erinäköiseen. Ja peileissä ei nokkajunissa ole oranssia koteloa, en tiedä, onko uusituissa junissa peilejä muutettu mitenkään muuten. Ja tietysti informaatiojärjestelmiä ei nokkajunissa isommin ole kai päivitetty ainakaan loppuvuosina kun ei niitä ole peruskorjattu muiden vaunujen kanssa. Seinien värejä toki on myös muutettu, mutta vanhat pinnat lienevät yhä kaikissa vaunuissa seinäteippien alla ainakin sivuseinissä? Viimeisimmässä peruskorjauksessa myös sekä peruutusvalojen poistaminen ja yhdistäminen ajovaloihin sekä ovivalon ja vikavalon modernisointi muuttavat ulkoasua jonkin verran. Ja tietysti oven sulkeutumisääni on vaihdettu ensimmäisessä peruskorjauksessa.
Ajalta ennen peruskorjauksiakin muistan joitain eroja. Nokkajunien lattiassa oli metalliosia rajaamassa lattian osia tms. ja taisi oven alla olevatkin osat olla erilaiset. Ovien ikkunat ovat eri muotoiset ja tietysti ovet sulkeutuivat erilaisella liikkeellä kuin sarjajunissa. Keuloista puuttuu jonkinlaiset ulokkeet (puskurit?), jotka kaikissa muissa vaunuissa on. Sisällä jommasta kummasta päädystä taisi puuttua ikkunan alla olevat metallikotelot (mitä sitten ovatkaan). Ovien yllä ulkona olevat metallitangot/-kourut puuttuvat sarjajunista. Ikkunanpuitteet taisivat myös olla enemmänkin metallinharmaat kuin valkoiset, kuten sarjajunissa. Museoinnissa se ei toki varmaan tunnu, mutta ainakin vaunujen viimeisinä ajovuosina muistelen, että nokkajuniin ei sisälle kuulunut yhtä selvästi junan ajoäänet. Ja pikkuerona tietysti M-kirjain vaunun numerossa vaunun perässä.
Ja huomautan olevani metrossa vain matkustaja, joten yllä olevat ovat vain omia matkustajana tehtyjä havaintoja.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:01 ----------
Eli kyllä sarjajuna vaatisi aika paljon entisöintiä, jos se haluttaisiin alkuperäiseen asuun palauttaa. Sinänsä tykkäsin nokkajunien tyylistä vähän enemmän, mutta se voi johtua ihan niiden harvinaisista eroista ja hieman vanhahtavammasta tyylistä. Sitä sen sijaan en tiedä, ovatko nokkajunat riittävän hyvässä kunnossa museoitavaksi, kun ne vissiin ovat kärsineet ainakin kosteudesta säilytyksen vuoksi.