Ajatukseni oli siis, että suurelle enemmistölle matkustajia yksi tai muutama porras tuskin hidastaa kulkua juuri lainkaan tai edes aiheuttaa harmia. Kaikkia pitää palvella, mutta suhteellisuus on hyvä pitää mielessä: heille, jotka tarvitsevat portaatonta ja kynnyksetöntä kulkua, riittää useimmilla pysäkeillä yksi ramppi vaunuun ja vaunusta jotta palvelutaso olisi käytännössä sama kuin jos kaikkiin oviin pääsisi käsiksi.
Ajan myötä on luonnollista, että pysäkkejä pidennetään reilusti alkaen vilkkaimmista pysäkeistä, mutta se ei ole edellytys pitkälle kalustolle.
Samalla kikalla saataisiin myös nykyistä korkealattiakalustoa "matalaksi": pysäkeille voi pystyttää vaikka teräsristikkoisia ramppeja, joiden kohdalle kuljettaja tähtää portaattoman ovensa. Toisaalta tälläinen järjestely on hankala toteuttaa pitkille ja kapeille pysäkeille, joilla matala välipala näyttää hyötynsä.