NrII:ien lisäpalahanke

Tuntuu, että lisäpalahanke hiukan puutuu, kun 85 kulkee vielä melko satunnaisesti ja 76 taitaa vielä odotella C-osaansa. Näidenhän pitäisi kai olla alkuperäisen aikataulun mukaan hiljalleen jo säännöllisessä liikenteessä. Vai?
 
En tiedä minäkään. Sattumalta tänään (5.2.) kuulin, että 76 odottaa kaapelit valmiiksi katkottuna väliosaa.
101 on Vallilassa nostettuna tällä hetkellä, eikä tule liikenteeseen ennen kuin väliosa 4 on siihen asennettu.
 
Kiinnostaisi tietää onko tuossa vaunussa 85 nyt se kauan kaivattu ilmastointi vaiko ei.

Joukkoliikennelautakunta päätti 10.12. oikeuttaa HKL:n neuvottelemaan ja tilaamaan väliosallisiin NR II –raitiovaunuihin ohjaamon ja matkustamon
jäähdytysjärjestelmän ainoan hyväksyttävän tarjouksen tehneeltä Lumikko Oy:ltä.
Oy Kaha Ab / Webasto Product Italy S.p.A on tehnyt päätöksestä oikaisuvalituksen, johon Liikennelaitoksen johtokunta vastannee tänään kieltävästi.
http://www.hel.fi/static/public/hel...n_-_Webasto_Product_Italy_SpAn_oikaisuva.html
 
Tuntuu, että lisäpalahanke hiukan puutuu, kun 85 kulkee vielä melko satunnaisesti ja 76 taitaa vielä odotella C-osaansa. Näidenhän pitäisi kai olla alkuperäisen aikataulun mukaan hiljalleen jo säännöllisessä liikenteessä. Vai?
Niin, mitenkähän tämä eteneekään? "Maailmallakin" jo kerrotaan, että uusi väliosa tulee kahden viikon välein. Vaan ei taida tulla?
 
Luultavasti johtuu ensi vaunuissa todetuista riittävän kriittisistä tyyppivioista. Tuskin ensimmäisiä pitäisikään odottaa tulevan aikataulussa, onhan projekti aika iso ja epätavallinen.
 
Niin, mitenkähän tämä eteneekään? "Maailmallakin" jo kerrotaan, että uusi väliosa tulee kahden viikon välein. Vaan ei taida tulla?
Taisi tulla tiistaina ja keskiviikkona se oli jo 76:n etu- ja takaosan välissä. Vaunu ei kuitenkaan vielä ole teleillään, sillä sähköasennuksissa menee pari viikkoa, ja kun niitä tehdään jonkin verran myös lattian alapuolella, teleille lasku ei tapahdu heti mekaanisen kiinnityksen jälkeen.

85 on tällä hetkellä ilmastoinnin asennuksessa, johon se otettiin keskiviikkona. Siksi se ei ole ajossa nyt, vaikka onkin ollut suunnilleen koko vuoden tähän asti.

Yleisesti välipalavaunujen kanssa on niin, että 85 oli vasta ensimmäinen Saksasta tullut välipala, jonka kanssa oli aika lailla säätämistä. Eikä kaikki ollut valmistajan vikaa, vaan vikaa on myös Valmetissa, jonka vaunut eivät olekaan keskenään samanlaisia ja luovutettujen piirustusten mukaisia.

Tuotannon lastentaudit kannattaa selvittää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, mieluiten ensimmäisen kanssa niin, ettei samoja vikoja tarvitse korjata joka palassa. Siksi ei toista palaa edes aiottu tuoda tänne ennen kuin ensimmäisestä saadut kokemukset saadaan tietoon ja muutokset tehdyksi jo Saksassa.

76:n välipalan kanssa onkin sujunut paljon paremmin, minkä ansiosta se oli mekaanisesti paikallan päivässä. Kunhan ollaan varmoja, että täällä ei enää tarvitse tehdä asioita, jotka valmistaja voi ja sen kuuluu tehdä Saksassa, päästään 2–3 viikon vauhtiin. Sen alle ei voidakaan päästä, sillä täällä päässä ei ole edes tilaa asentaa välipaloja kovin moneen vaunuun rinnakkain. Sähkötyöt kun vievät sen pari viikkoa joka tapauksessa, kyse ei ole mistään perävaunun kytkennästä.

Välipalojen telejä kootaan Vallilassa. 76:een tuli ensimmäinen sarjatuotantoteli, jossa myös oli pieniä lastentauteja ja se jää joiltain yksityiskohdiltaan hieman muista teleistä poikkeavaksi. Pyöräkerrat ovat vanhoja, koska samat pyöräkerrat kiertävät kaikissa Nr-vaunujen juoksuteleissä.

Antero
 
Nuo uusvanhat nelostelit ovat yksi mielenkiintoinen osa välipalahanketta. 80:ssa ja 85:ssä on siis yksittäiskappaleet ja 76:sta eteenpäin sarjatuotantoa. Aiemmin on mainittu, että ne ovat ulkonäöllisesti lähes identtisiä, mutta teknisesti tuoreita ratkaisuja on käytössä kuitenkin syöden ainakin samoja pyöräkomponentteja.

Onko tietoa näiden uusiotelien teknisistä eroavuuksista materiaaleissa ja ratkaisuissa?
 
Onko tietoa näiden uusiotelien teknisistä eroavuuksista materiaaleissa ja ratkaisuissa?
Uudet telit eivät ole vaihtokelpoisia entisten kanssa, kun niissä on erilainen jarrulaite. Ja 80:n telissä se on vielä tehty eri komponenteistakin kuin myöhemmissä. Telirungossa on monenlaista yksityiskohtaeroa, mikä johtuu yksinkertaisesti siitä, että rungon lujuuslaskenta ja konstruktio on tehty nykyaikaisista lähtökohdista.

Antero
 
Sellainen epäasiantuntijamainen kysymys, että kun ratikoitten pituus kasvaa, niin riittääkö tila?
 
Takaisin
Ylös