NrII:ien lisäpalahanke

Nürnbergissä on onnistuneesti pidennetty 6-akselisia Düwag-vaunuja 8-akselisiksi. Kuvia mm. railfaneurope.net:in sivustolla tällä kuvasivulla.

Ongelmana on, että Nr-vaunujen aikakauden muotoilu ei välttämättä juuri nyt ole erityisen kovassa huudossa, mutta luottaisin silti siihen, että tännekin saadaan edes tyydyttävän näköisiä vaunuja.
 
Välipala voidaan tehdä tyylikkäästi alkuperäistä vaunua kunnioittaen, mutta ainakin omassa mielessäni NrII 95:een tehty aurinkolippa herättää ikäviä epäilyksiä siitä, kuinka paljon välipalan muotoiluun panostetaan...
 
Ei kai kukaan vakavissaan luule, että vaunu 95 sellaisenaan kelpaisi esikuvaksi koko sarjalle? Jos kelpaa, niin siinä tapauksessa ratikoilla ei parin vuoden päästä ole ainakaan maskottiarvoa. Kaupungin mielestä muuta arvoa tuskin koskaan on ollutkaan.
 
SRS:n uutisten mukaan 72 saanee samanlaisen lipan. :cry:

Nürnbergin vaunut ovat todella asiallisen näköisiä. Sisäänpäin kääntyiven ovien ongelma (askelkaukaloiden puuttuessa matalapalassa) voidaan varmaankin ratkaista sopivasti sijoitetuin tukitangoin ja lattian huomiovärimaalauksilla.

Düwagin vanhoista vanuista saisi siis telit, ovet ja niveletkin. Ikkunoista on helppo tehdä nykylinjan mukaiset. Siis jos tahtoa on, niin vaunuista saa hyvin asiallisen näköiset. Toivotaan, että muotoilija on oikeilla jäljillä. Varioiden muotoiluhan on upeaa, joten luottakaamme enemmän siihen kuin 95:n karmeaan lippaan.
 
339-DF sanoi:
Düwagin vanhoista vanuista saisi siis telit, ovet ja niveletkin. Ikkunoista on helppo tehdä nykylinjan mukaiset.
Mutta mistäs niitä vanhoja Düwagin osia oikein tulisi? Kun ei vanhoja kokonaisia vaunujakaan tahdo löytyä haluttua määrää. Saati sitten ns. varaosia kuten nuo ylläolevat telit jne.
Ehkä odotamme sitä hetkeä, kun "Bukarest" luopuu käytetyistä Saksan hankinnoistaan ja saamme sitten vihdoinkin hankittua tänne lisää kunnon vaunuja. Ostaisikohan kaupunki niitä vielä sitten? Mikä signaali se olisikaan vaunutehtaille?
 
Maailmalle se ainakin olisi signaali siitä, että olemme samassa sarjassa Bukarestin ja kumppaneiden kanssa. :cry: Mutta toimivia vaunuja sillä tavalla kyllä saisi, sitä ei kai kukaan uskalla kiistää.

Jos ajatellaan, että jostain löytyisi vaikka vaan kymmenen 8-akselista vaunua, niin siinä olisi jo ovet ja telit, niveletkin puoleen vaunuista. Kun nuo osat ovat standardikamaa, niin vaunujahan ei tarvitsisi edes löytää samasta paikasta, muutama sieltä ja muutama täältä. Ja kuljetettaisiin Suomeen vain tarvittavat osat.

Tai sitten voisi valmistaa taasen lisenssillä uusia vastaavia, uuden tekoon kuitenkin joudutaan ryhtymään.

Pitäisiköhän osallistua tarjouskilpailuun :lol:
 
Se ratkaiseva ongelmahan on, että Nr-vaunu ei ole Düwag-vaunu. Tietyt osat ovat toki identtisiä tai samankaltaisia joidenkin Düwagin tyyppien kanssa. M- tai N-vaunuista saattaisi saada sopivia ovia, mutta niiden ko. vaunujen telien Nr-sopivuudesta en ole varma. 1960-luvun alun Düwagissa telit olisivat sopivat, mutta jo melko iäkkäät. Ja muu tekniikka ovista lähtien usein vain vaivoin yhteensopivaa. Kunpa Siemens pitäisi "varaosaliikettä", josta HKL ja muut voisivat ostella tarpeellisiksi katsomiaan osia aina kun tarve niin vaatii. Kyllähän tavaraa maailmalta löytyy, ellei nyt niin parin vuoden sisällä aivan varmasti. Mutta sen hankkimisesta voi tulla tuskainen prosessi jos monienkin kaupunkien varaosavarannot on koluttava.

Saapa nähdä, mitä tapahtuu. Ehkä vaunuihin joudutaan loppujen lopuksi rakentamaan ihan uudet nivelet, telit, ovet sun muut. Tai sitten odotetaan että toinen Mannheimista vaunuja ostellut kaupunki, Kaliningrad, luopuu niistä ja myy ne tänne varaosiksi. :lol:
 
Niinpäniin, vaikka kuinka ovat standardia niin olisi pitänyt tajuta se, että Düwagillakin on tietysti ollut monenlaista standardikamaa.

Käytetyistä vaunuista vielä: Zürichhän on hankkimassa suuren erän Cobra-vaunuja, joten heiltä vapautunee 60/70-luvun sveitsiläiseen malliin hyvänä pidettyä nivelkalustoa. Olisikohan siinä meillä ostosten paikka?
 
Zürichissä on käsittääkseni edelleen ajossa toistakymmentä 1950-60-lukujen telivaunua ja niille sopivat perävaunut. Uskoisin, että ne ovat ensimmäisenä menossa myyntiin Cobra-sarjan tieltä. Tietysti uudempiakin vaunuja Zürichistä myyntiin tulee, kunhan vain Cobrien toimitukset etenevät.

Ikävyys on siinä, että usein kun liikennelaitos Keski-Euroopassa tilaa uuden sarjan, korvattavana ei ole yhtenäinen tai teknisesti esimerkillinen vanhempi sarja, vaan vähän sitä sun tätä. Esimerkiksi Innsbruckissa parin viikon päästä julkistettava vaunutyyppi tulee korvaamaan peräti neljä toisistaan poikkeavaa 1960-luvun Düwag-sarjaa. "Potentiaalisimpia" myyjä on ehdottomasti Stuttgart, jossa vuonna 2007 valmistuu raitioteiden levennys 1435 mm raideleveydelle. Samalla vapautuu runsaat 30 GT4-tyypin nivelvaunua vuosilta 1961-1963. Vaunut eivät tosin ole Düwagin, ja ovat kelvottomia NrII:sten pidennysprojektiin.
 
Tulipa vain mieleen, että mikä olisi kustannus, jos kaikki raitiovaunupysäkit varustettaisiin korotetuilla laitureilla (pyörätuolilla ajettavat luiskat tietysti tarvittaisiin myös). Voisi tulla halvemmaksi kuin matalat jatkopalat vanhoihin vaunuihin + uudet matalalattiavaunut. Samalla voitaisiin Variot hävittää pysyvästi sopimattomina Helsingin raitiotieverkostoon :) ja hankkia tilalle toimivaa ja toimivaksi todettua käytettyä kalustoa Keski-Euroopasta...
 
tkunnas sanoi:
Tulipa vain mieleen, että mikä olisi kustannus, jos kaikki raitiovaunupysäkit varustettaisiin korotetuilla laitureilla (pyörätuolilla ajettavat luiskat tietysti tarvittaisiin myös). Voisi tulla halvemmaksi kuin matalat jatkopalat vanhoihin vaunuihin + uudet matalalattiavaunut. Samalla voitaisiin Variot hävittää pysyvästi sopimattomina Helsingin raitiotieverkostoon ja hankkia tilalle toimivaa ja toimivaksi todettua käytettyä kalustoa Keski-Euroopasta...
Tottahan toki itse kukin haaveilee, että Varion ongelmista pääsisi eroon. Mutta tuo ratkaisu olisi ongelmallinen myös. Metrin raideleveys ja korkeat laiturit ovat painajaismainen yhdistelmä, joka Euroopassa on vakiintunut lähinnä vain Bielefeldiin (lisäksi kaksi linjaa Essenissä). Tämän vuoksi vaunut olisi lähes väistämättä hankittava mittatilaustyönä, kun taas hyvin toimivia (toisin kuin Variot) matalalattiavaunuja, Helsinki-kelpoisiakin, on markkinoilla runsaasti. Esimerkiksi Bombardierin Flexity Outlook -vaunu olisi hyvä ratkaisu stadiin, mutta sitä ei vielä ollut kehitetty kun Variot tilattiin.
 
Kuinka paljon mahtuu pieneen...

Hienoja kuvia on lisäpaloista, mutta kuinka paljon lisäpala tuo todellisuudessa tilaa lisää.
Ovet vievät suurimman osan tilasta, lastenvaunuille jää tilaa ovien eteen kaatopenkkien lomaan.
Montako kiinteätä istuinta mahtuu, olisiko ovien kummallekin puolelle yksi rivi, nenät oviin päin.
Telit vievät tilaa, mitenkä rappuset korkeampaan osaan.
Olisiko kenelläkään kuvia sisäratkaisuista joita voisimme katsella ja lumoutua taasen uusiin hankkeisiin.
Toki ihan kannatettava ratkaisu ajatellen lapsiperheitä ja vanhenevaa väestöä, silti rappuset sisätiloissa ovat aika vaarallisia vaunun liikkuessa.

jusa
 
Re: Kuinka paljon mahtuu pieneen...

Muistan yhdestä ehdotuksesta, että istuinpaikkoja tulisi 11 lisää, joista 7 istuinpaikkaa matalassa osassa (ainakin 3 niistä kääntyviä lastenvaunu/pyörätuolipaikalla) ja vaunuun tulisi lisää pituutta 6,5 metriä.

rvk1249
 
Kuullostaa periaatteessa järkevältä, mutta todellako vain seitsemän istuinta? Onko osa noista istuimista korkealattiaosuuksilla välipalassa aivan nivelen vieressä, vaiko kaikki alhaalla?
 
lisäpalat

Tallinan pidennysosissa ei ainakaan mitään kovin huimaavaa istuinmäärää ole ja portaat ylös "vanhalle" puolelle ovat kyllä hieman hankalat.Mutta tällaisen lisäpalan tarkoitus onkin kait ensisijaisesti tarjota se helppokulkuinen lastenvaunupaikka ja muutama istuin "mummoja" varten. Lisäpalan tultua käyttöön, kenties ainakin toinen korkean vaunun lastenvaunupaikoista voitaisiin muuttaa istuinalueeksi?
 
Takaisin
Ylös