Oma bussifirma

Tätä on joskus mietitty kyllä. Aikoinaan mielipiteeni oli, että omaan firmaani ei tasan varmasti tulisi yhtäkään Mersua tai Scaniaa. Sittemmin Scaniat ovat hieman parantuneet ja Volvot vastaavasti menneet alaspäin, joten enää tilanne ei ole aivan yhtä selkeä.
 
Riippuu, mikä linja olisi ajettavana vai olisiko alihankintaa.

Tämmöisessä järjestyksessä kuitenkin hankkisin busseja:

1. Volvo Carrus City L
2. Volvo Carrus City U
3. Volvo 8700 LE
4. M.A.N-teli
5. Lahti 402.
 
Anteeksi pilkunviilaus, mutta Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG luopui sekaannuksia aiheuttaneista pisteistä kirjaintensa välissä vuonna 1987...

Olen itsekin miettinyt, miltä oman bussifirmani kalusto näyttäisi. Ehkä harrastuksen kannalta asian-/asjanmukainen kalusto ei olisi käytännön työn kannalta aivan parasta mahdollista. Matkustajat eivät varmaankaan ymmärtäisi Delta-Plan City -korilla varustetun Sisu BT-69BVT:n tai Scania BR111M:n hienouksia, joten parempi olla ottamatta niitä päivittäiseen ajoon...;)

Ehkäpä Volvo 8700LE -teliversiona edustaa tällä hetkellä sellaista bussia, jollaisia hankkisin omaan puljuuni.
 
Anteeksi pilkunviilaus, mutta Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG luopui sekaannuksia aiheuttaneista pisteistä kirjaintensa välissä vuonna 1987...

Ja jos jatketaan OT:lla ja pilkunviilauksella niin Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) ja Gutehoffnungshütte Aktienverein AG (GHH; vuoteen 1950 asti Gutehoffnungshütte, Aktienverein für Bergbau und Hüttenbetrieb) fuusioituivat vuonna 1986 ja firman nimeksi tuli MAN AG.

(Lähde: MAN Group History 1758-2006 (pdf))
 
Viimeksi muokattu:
Sittemmin Scaniat ovat hieman parantuneet ja Volvot vastaavasti menneet alaspäin, joten enää tilanne ei ole aivan yhtä selkeä.

WL:llän Scania Kiitokorilla on kyllä mielestäni hyvä auto. Muutaman kerran matkustellut sillä. Scalat taas eivät niinkään hyviä ole, vaikkakin terraario-osa aika hauska on. Olisi mielenkiintoista nähdä millainen paketti syntyisi Volvon ja Scalan yhdistelmästä..
 
Volvo 8700 LE:tä ostaisin - AdBlue lisäaineineen, ehdottomaasti. Ja tietystihän sitä toivoisi että kalustosta löytyisi Carrus City L -tyypin autoja Volvon alustalla. Jos tilaaja toivoisi niveliä, niin sitten MAN Lion's Cityä.

Ehdottomasti pois suljettu hankintalistalta olisi Scanian Omni-perheen tuotteet sekä MaxCit.
 
-Ikarus 415 Raba-Maneja ainakin!!!
-Ikarus E94:sia ja ehkäpä Lahti 402:sia kaupunkiliikenteeseen
 
jos ois bussifirma ois laidasta laitaan eri autoja...jopa volvoja ja scanioita.mersuja ja maneja.vanhooleja.. mun linjabiilit ois tässä
1.lahden autokori volvo
2.mercedes-benz 0307
3.man bussi
4.volvo 7000
5.volvo 7000
6.iveco irizar
 
Minulla tuskin pahemmin paikallisliikennettä olisi, vaan toiminta suuntautuisi enemmänkin kauko / tilausliikenteeseen. Autot olisivat joko Scania VanHool Alizée T9 tai linjalle GT-Setroja ja keikalle Top Class Setroja. Nämä valinnat varmaan yllättivät monetkin... :)
 
En tiedä bussien tekniikoista paljonkaan, mutta jos uusia autoja ostaisin,
ostaisin:
Paikallisliikenteeseen Volvo 8700LE pehmeillä penkeillä
Kaukoliikenteeseen/Tilausajoihin Scania Irizar
Ainakin sellaisilla on kiva matkustaa...
 
Jos sinulla olisi oma bussifirma, mitä busseja ostaisit? Minä hommaisin Scaloja.

On firma työn alla. Iso vehje tai vehkeitä, mutta vain n. 30 paikkaa, luksusta. Vain tilausajoon, ei köyhille. Firman "työnimi" on nyt JEKEJEKETSIKTSIK, mutta katsellaan. Kaikki merkittävät merkit käydään läpi ja ratkaisut tehdään yhteistyöhalukkuden perusteella. Siellä edullisemmassa päässä (jos sitä nyt viitsii tehdä) voisi olla sellaisia viime vuosituhannelta olevia Volvoja...
 
Nyt kun on kulunut jo vuosia siitä kun esitin kysymykseni, ja uusia bussimalleja on tullut markkinoille, niin voisi olla hauskaa taas suunnitella oman bussifirman kalusto.

Omassa paikallisliikenneyhtiössäni olisi Lahti Scaloja, Lion's Cityjä ja yllätysvetona yksi Kiitokori Citystar. Ihan vain, koska se muistuttaa Carrus City L:ää. :lol: Lähiliikenteessä minulla olisi OmniExpress 320:iä. Kaikki kokemukseni näistä busseista ovat vain matkustajan ominaisuudessa, joten en tiedä ovatko ne mukavia ajaa.

Minkälaiset kalustot muilla olisi?
 
No luodaanpas tämmöinen Åbergin tapainen pieni firma jossa voisi olla vaikkapa 2 Scania Citywideä, 1 Lahti Scala, 1 Volvo 8700LE, 3x Volvo 8900LE, sekä tilausajo puolella Volvo Carrus Star 502/602; sekä muutamia uusia 9700HD UG:ia.. :D
 
Minkälaiset kalustot muilla olisi?

Mahdollisimman yhdenmukainen. En ole bussiasiantuntija, mutta yleisesti variaatio kalustossa johtaa keskinäisen vaihtokelpoisuuden heikkenemiseen sekä kohonneisiin huolto- ja varaosakuluihin. Esim. lentokoneissa myös koulutuskulut kasvavat, mutta busseissa ei taida olla suurta tarvetta tyyppikoulutukselle?

Jos ajetaan eri liikennetyyppejä, niille voi olla eri kalusto, jos se on taloudellisempaa tai käytännössä pakko. Riittävän ison firman kannattaa hajauttaa kalusto-ostonsa kahdelle toimittajalle ja kilpailuttaa näitä keskenään.

Keskeisinä valintakriteereinä pitäisin käyttökulujen edullisuutta (käytännössä siis kestävyyttä ja polttoaineenkulutusta) sekä mukavuutta matkustajan ja kuljettajan kannalta. Hankintahinta ei ole ykköskriteeri vaan TCO (total cost of ownership, elinkaarikustannus) koko elinkaaren yli. Lisäksi bussissa voisi olla joitakin yksilöllisiä "jippoja" joilla differoidutaan eduksi kilpailijoista, mutta jotka eivät lisää hankintahintaa tai käyttökuluja merkittävästi.

Noilla kriteereillä joku innokas harrastaja varmaan keksii suositella 2-4 mallia valmistajien nykymalliatoista. Ei sillä että tosissani olisin pistämässä firmaa pystyyn. Leipätyöni on ihan muulla alalla. Mutta onhan se tavallaan hauska tehdä mock up business planiä.

Variaatiota ei kannata missään nimessä luoda vain siksi että se on harrastajasta hauskaa. Lopputuloksena olisi joku ihme "Frankensteinin bussilinjat"... Tai busseihin perustuva versio lastenpiirretystä nimeltä Chuggington... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös