Työmatkalaiset joilla on se kausilippu joka tapauksessa tuskin kiinnostaa mihin kohtaan se lipunmyyntivaunu pysähtyy, sen sijaan he ovat tottuneet että juna pysähtyy samaan kohtaan (eli lipunmyyntivaunu pysähtyy suunnilleen kyltin kohdalle), mutta jos osa kuljettajista ajaakin sinne aseman päähän, ei puoliväliin asemaa mihin suurin osa kuljettajista pysähtyy niin kyllähän se ärsytystä herättää ja turhaa juoksemista aseman ympäri.
Edelleen: jos Sm5 yksiköllä ajaa Helsinkiin päin mennessä [1]-merkille, lipunmyyntivaunu _ei_ osu kyltin kohdalle. Usko jo.
Jos ja kun me nyt edelleen puhutaan Tapanilasta ja sen aamuisista työmatkalaisista, niin [1]-merkillä ja laiturin päässä olevan [2-4]-merkillä on väliä jotain 35 metriä. Puoliväli on melkoisesti eri kohdassa. Jos joku tuon vuoksi haluaa lähteä juoksemaan ympäri Tapanilan asemaa, niin kyseessä lienee juoksijan henkilökohtainen ongelma.
Suurempi ongelma Tapanilassa on se, että matkustajat itsepintaisesti seisovat aivan aseman päässä, vaikka yksiyksikköisellä junalla ei sinne asti ajetakaan. Tai kuten itsekin sanoit, suurin osa yksiyksikköisistä junista ei aja. Jotkut ehkä ajavat, koska haluavat palvella paremmin näitä väärässä paikassa seisovia, tosin silloin lipunmyyntikyltti menettää vielä enemmän merkitystään. Mutta kuten sanoit, työmatkalaiset eivät tätä kylttiä tarvitse. Sitä paitsi työmatkalaisten pääliikkumisaikana kaikki junat ovat vähintään 110-metrisiä, ja ajavat laiturin päähän.
Mielestäni yrität tässä nyt kehitellä jotain ongelmaa, jota ei ole olemassa.
Muita vastaavia asemia (Helsingin suuntaan), joissa matkustajat usein seisovat liian lähellä Helsinkiä: Korso, Malmi, Puistola, Malminkartano, Huopalahti. Muitakin taitaa olla.