Omituista käyttäytymistä ihmisiltä

H70v on kummajainen pysäkkien suhteen. Hakaniemessä kyseisen linjan pysäkki on etummainen suutarilaan mennessä, samoin kuin h72. Sörnäisissä tilanne on vielä erikoisempi, h70v käyttää 700 sarjan seutulinjojen pysäkkiä, samoin kuin h55, kun taas h72 pysähtyy ekalla missä 60 ja 600 sarjan bussit sekä s516. Usein luullaan että h72 ja h70v jatkaa sörnäisistä kustaa vaasantielle, ja että h68 on tuusulanväylälle päin menevä bussi
 
H70v on kummajainen pysäkkien suhteen. Hakaniemessä kyseisen linjan pysäkki on etummainen suutarilaan mennessä, samoin kuin h72. Sörnäisissä tilanne on vielä erikoisempi, h70v käyttää 700 sarjan seutulinjojen pysäkkiä, samoin kuin h55, kun taas h72 pysähtyy ekalla missä 60 ja 600 sarjan bussit sekä s516. Usein luullaan että h72 ja h70v jatkaa sörnäisistä kustaa vaasantielle, ja että h68 on tuusulanväylälle päin menevä bussi

Harmillista tosiaan että monestakin kohtaa rinnakkaiset linjat 70v ja 72 pysähtyvät tuossa eri tolpilla, ja numerointikaan ei ole intuitiivisin mahdollinen. Vaikka eipä täysin intuitiivinen linjanumerointi kovin helppoa ole, varsinkin pitkien vinottaislinjojen kohdalla menee aika mahdottomaksi.

Mutta jotain positiivistakin löytyy: h70v on h06N:n ohella ainoa bussi joka osaa oikaista kartanpiirtäjän erikoisen Vantaan Tammiston ja Helsingin Tapaninkylän kulmilla (pysäkki Tapaninkyläntie Vantaa). Muut samaa pysäkkiä käyttävät bussit eivät hyväksy Helsingin kortilla kulkevia. Ainakaan siis periaatteessa. Miten kuskit suhtautuvat, on vielä empiirisesti kokematta.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkelänkadulta (eniten kokemusta tuolta tieltä) seutubussilla keskustan suuntaan kulkeminen on mielestäni lisääntynyt huomattavasti. Reilut kymmenen vuotta sitten seutubussi ajoi hyvin vähän pysähdellen hiljaiseen aikaan keskustaan päin. Nykyään puolestaan eivät ihmiset tee mielestäni suurta eroa sisäisen ja seutulinjan välillä.

Väitän syyksi kilpailutusta. Itse Kustaa Vaasan tiellä ajaessani huomasin, etteivät ihmiset pyri Concordian mahurivolvon kyytiin. Ehkäpä heillä oli karvaita kokemuksia linjasta 733 tms. Sen sijaan HKL:n seutulinjan auton ihmiset pysäyttivät, kun olivat varmoja siitä, että lippu kelpaa.

Värit ovat sekoittuneet. Entiset seutubussit tulivat sisäisille linjoille ja päinvastoin. Tutut STA:n ja HKL:n värit houkuttavat kaupunkimatkustajia. Varmasti Veolian hoitamalla 633:lla kulkee paljon enemmän HKL:n matkustajia kuin Lähilinjojen autossa kulki.

Veikkaan, etteivät ihmiset kohta enää karta kuin U-linjojen kaukobusseja. Niitä ei tunnisteta paikalliseen liikenteeseen sopiviksi.
 
Mahtaa sitä olla muuten ulkomaalaisilla ihmettelemistä, kun suomeen tulevat. Menneellä viikolla oli eräässä bussivuorossa neljänä päivänä sama kuljettaja. Ensimmäisenä aamuna hän vain sanoi morjens, kun toivotin hyvää huomenta. Toisena aamuna hän jo kysyi päälle, että mitä kuuluu. Eilen jälleen kysyi, että mitä kuuluu. Tänä aamuna, hän kaiken sen päälle vielä taputti olkapäälle. Sinäänsä mukavaa, että kuljettaja tervehtii aktiivisesti matkustajia, mutta maassa maan tavalla. Suomessa kun ollaan mörököllejä, minä mukaan lukien. Noh, tapaus johti siihen, että minulla paloi pinna, ja valitin Klovin varikolle asiasta. Esimies totesi, että kiitos palautteesta, totta että maassa maan tavalla, ja jotain siihen päälle. :D Tälläisiä tarinoita.. :D
 
Itse ajoin aikanaan linjaa h66A Lauttasaaressa (suuntaan Vattuniemi) ja olin juuri ketjuuntunut edellisen h65A:n kanssa. Särkiniementiellä ajoimme peräkanaa ja sen liikennepuiston pysäkillä ajattelin tempaista tuon h65A:n ohi, kun ei ollut poistuvia matkustajia. Eiko mitä; siellä eräs rouvashenkilo viittoili minun kyytiini, vaikka h65A oli vielä pysäkillä. Toki pysähdyin ja noukin matkustajan kyytiin, mutta en malttanut olla kysymättä, että: "Tiedätteko, että nämä kaksi bussia menevät aivan samaa reittiä, samalle päätepysäkille?". Hän sanoi, että "Ei hänen mielestaan mene." Ja tokihan asiakas on aina oikeassa...

Olisikohan kyseinen rouvashenkilö ennen elokuun 2006 reittimuutosta joutunut sellaiseen kyytiin, joka oikaisee Melkonkatua Vattuniemenkujalle saakka käymättä välillä Vattuniemenkadulla ;)

Tällä tarkoitan sitä, että toisinaan "oma-aloitteinen" kuljettaja päättää oikaista "turhan" koukkauksen (tätä esiintyy joka puolella pääkaupunkiseutua ja kaikilla liikennöitsijöillä).
 
Värit ovat sekoittuneet. Entiset seutubussit tulivat sisäisille linjoille ja päinvastoin. Tutut STA:n ja HKL:n värit houkuttavat kaupunkimatkustajia. Varmasti Veolian hoitamalla 633:lla kulkee paljon enemmän HKL:n matkustajia kuin Lähilinjojen autossa kulki.

Veikkaan, etteivät ihmiset kohta enää karta kuin U-linjojen kaukobusseja. Niitä ei tunnisteta paikalliseen liikenteeseen sopiviksi.

Hieman OT, mutta kuitenkin: Itse törmäsin joitakin kertoja tilanteeseen, että kauempaakin tunnistettavista kuljettajan varusteista ei ollut mitään etua näihin "kaukoliikennöitsijöiden" kyytiin pyrkiessä eikä se mukana ollut vapaalippu-matkakorttikaan auttanut matkan hinnan suorittamisessa.

Toisaalta muutaman kerran vuonna 2006 matkustaessani siviilinä Helsinki-Karkkila -välillä tuli matkan aikana puheeksi, että vieraankin firman kuljettajakollegat voisivat saada "tiskin alta" alennusta kertalipun hinnasta kun vain kehtaisivat sitä kyytiin noustessaan pyytää; jonkinlainen henkilökortti riittäisi todisteeksi.
 
H70v on kummajainen pysäkkien suhteen. Hakaniemessä kyseisen linjan pysäkki on etummainen suutarilaan mennessä, samoin kuin h72. Sörnäisissä tilanne on vielä erikoisempi, h70v käyttää 700 sarjan seutulinjojen pysäkkiä, samoin kuin h55, kun taas h72 pysähtyy ekalla missä 60 ja 600 sarjan bussit sekä s516. Usein luullaan että h72 ja h70v jatkaa sörnäisistä kustaa vaasantielle, ja että h68 on tuusulanväylälle päin menevä bussi

Joo, kerran itsekin ihmettelin kovasti, kun 70V joka on Tuusulanväyläön suunnan bussi, pysähtyikin Lahdenväylän seutulinjojen pysäkille Kurvissa. Ei sen epäloogisempaa voi olla, vieläpä kun samainen 70V käyttää Tuusulanväylän suunnan bussien pysäkkejä Hakaniemessä sekä Haapaniemessä.
 
Toisaalta muutaman kerran vuonna 2006 matkustaessani siviilinä Helsinki-Karkkila -välillä tuli matkan aikana puheeksi, että vieraankin firman kuljettajakollegat voisivat saada "tiskin alta" alennusta kertalipun hinnasta kun vain kehtaisivat sitä kyytiin noustessaan pyytää; jonkinlainen henkilökortti riittäisi todisteeksi.

Onko muuten joskus ollut tapana, että bussinkuljettajat pääsisivät ilmaiseksi matkustamaan busseilla? Ainakin joskus olen kuullut tällaista. Bussikuskien ammattikuntahan ei ole suuren suuri, joten en näe tuossa ainakaan pahemmin taloudellisia häviöitä bussifirmoille. Entäpä saman liikennöitsijän sisällä kaukoliikenteessä, pääseekö veloituksetta tyyliin YTV-vapaalippu? Eroa pienillä ja isoilla firmoilla?
 
Viime viikon keskiviikkona itselleni kävi niin, että Kisahallin (h53/s503) pysäkillä eräs nainen päästi Merihakaan menneen 503 ohi(, jolloin itse myöhästyin siitä). Kävin kaupassa, jonka jälkeen nainen istui vielä pysäkillä ja alkoi valittaa minulle siitä, kun 53 kulkee niin huonosti. (Merihakaan menevän) 53 tullessa pysäkille nainen valitti kuskille tästä, mutta kuski ilmoitti että ei ole väliä Merihaan suuntaan mennessä ottaako (Munnkkiniemen jälkeen) 53 vai 503. Nainen tietenkin jäi Linnanmäen pysäkillä pois.
 
Viime viikon keskiviikkona itselleni kävi niin, että Kisahallin (h53/s503) pysäkillä eräs nainen päästi Merihakaan menneen 503 ohi(, jolloin itse myöhästyin siitä). Kävin kaupassa, jonka jälkeen nainen istui vielä pysäkillä ja alkoi valittaa minulle siitä, kun 53 kulkee niin huonosti. (Merihakaan menevän) 53 tullessa pysäkille nainen valitti kuskille tästä, mutta kuski ilmoitti että ei ole väliä Merihaan suuntaan mennessä ottaako (Munnkkiniemen jälkeen) 53 vai 503. Nainen tietenkin jäi Linnanmäen pysäkillä pois.

On harmittavaa, että ihmiset eivät tajua tällaista yhteistä reittiä (Numerokin on niin samanlainen kuin olla ja voi). Minäkin olen joutunut muutamaan kertaan joillekin vääntämään tämän rautalangasta.
 
Onko muuten joskus ollut tapana, että bussinkuljettajat pääsisivät ilmaiseksi matkustamaan busseilla? Ainakin joskus olen kuullut tällaista. Bussikuskien ammattikuntahan ei ole suuren suuri, joten en näe tuossa ainakaan pahemmin taloudellisia häviöitä bussifirmoille. Entäpä saman liikennöitsijän sisällä kaukoliikenteessä, pääseekö veloituksetta tyyliin YTV-vapaalippu? Eroa pienillä ja isoilla firmoilla?

Ainakaan jotkut kuskit eivät maksa matkaansa, morjenstavat vaan kuljettajalle. Tiedä sitten onko tuo sallittua... :???:
 
Bussinkuljettajan vapaamatkustusoikeus

Onko muuten joskus ollut tapana, että bussinkuljettajat pääsisivät ilmaiseksi matkustamaan busseilla? Ainakin joskus olen kuullut tällaista. Bussikuskien ammattikuntahan ei ole suuren suuri, joten en näe tuossa ainakaan pahemmin taloudellisia häviöitä bussifirmoille. Entäpä saman liikennöitsijän sisällä kaukoliikenteessä, pääseekö veloituksetta tyyliin YTV-vapaalippu? Eroa pienillä ja isoilla firmoilla?

YTV-alueen linjoilla (ei kuitenkaan U-linjoilla) on voimassa virallinen käytäntö, että YTV-liikennöitsijän kuljettajat pääsevät työvaatteisiin pukeutuneena ilmaiseksi kyytiin. Koskee busseja, ratikoita, metroa muttei kuitenkaan lähijunia.
 
On harmittavaa, että ihmiset eivät tajua tällaista yhteistä reittiä (Numerokin on niin samanlainen kuin olla ja voi). Minäkin olen joutunut muutamaan kertaan joillekin vääntämään tämän rautalangasta.

Ja jotkut ihmettelevät vieläkin, kun ei tule s502, joka lopetettiin talviaikataulun alkaessa vuonna 2005. (503 kulkee Helsingin puolella samaa reittiä kuin 502 kulki.) Sekin on aika harmittavaa. Lisäksi 53 ja 503 kohdalla on se, että kaikissa ESLL ajamissa autoissa on käytössä määränpääkilvet, jotka ilmoittavat määränpääksi Merihaan.
 
Vs: Bussinkuljettajan vapaamatkustusoikeus

YTV-alueen linjoilla (ei kuitenkaan U-linjoilla) on voimassa virallinen käytäntö, että YTV-liikennöitsijän kuljettajat pääsevät työvaatteisiin pukeutuneena ilmaiseksi kyytiin.

Eikös YTV-kuljettajilla ole joka tapauksessa ilmainen, tai ainakin puoli-ilmainen matkakortti seudulliseen liikenteeseen? Näin Concordia Busin kotisivuilla joskus kuljettajanhakuilmoituksessa, että seudullisen lipun saisi maksamalla vain tuon vero-osuuden.
 
Vs: Bussinkuljettajan vapaamatkustusoikeus

Eikös YTV-kuljettajilla ole joka tapauksessa ilmainen, tai ainakin puoli-ilmainen matkakortti seudulliseen liikenteeseen? Näin Concordia Busin kotisivuilla joskus kuljettajanhakuilmoituksessa, että seudullisen lipun saisi maksamalla vain tuon vero-osuuden.

Jep näin on. Yhden kuukauden hinnalla (se mitä tavalliset matkustajat maksaa) kuljettajat saa koko vuoden. Kolmen vyöhykkeen kuljettajavapaaliput ovat vihdoin tulossa :)
 
Takaisin
Ylös