Tässä olen pohdiskellut, että miksei seutu- ja sisäiset linjat voi pysähtyä samoilla pysäkeillä Helsingissä. Kyllä ne Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa hyvin sopii samoille pysäkeille.
Tässä on tietenkin syynä yksinkertaisesti liikenteen sujuvuus.
Linja-autohan tunnetusti on laite, josta näkyy melko kehnosti läpi. Voit kuvitella vaikkapa Manskulla iltaruuhkassa, jos jokainen peräkkäin ajava bussi joutuisi odottamaan ajokaistalla edellis(t)en bussien pysäkiltä lähtöä nähdäkseen onko kyytiin pyrkimässä matkustajia.
Jakamalla linjoja eri pysäkeillä pysäkkien kuormitus keventyy ja niin kaiken liikenteen sujuvuus parantuu, kun bussit eivät seiso ketjussa peräkkäin tukkimassa tietä. Jakoperuste voisi olla tietenkin muukin kuin jako sisäisten ja seutulinjojen pysäkkeihin, mutta se lienee luontevin jako.
Espoossa bussiliikenteen volyymi on varmasti sinunkin mielestäsi pienempi kuin Helsingin sisäänmenoväylillä. Niinpä ne bussit mahtuvat samoille pysäkeille.