OnniBus.com:lle sisaryhtiö Viroon

Tarkoittaako reittinumeron B-kirjain Baltiaa vai jotain muuta? Kaikilla kolmella maalla siis sama etukirjain?
 
Viimeksi muokattu:
Tallinna - Varsova 35 euroa
Tallinna - Vilna 5 euroa ja Vilna - Varsova 10 euroa

Kaikki hinnat samalle vuorolle 6.10.

Kannattaa tarkistaa, ettei maksa liikaa.
 
Tallinna - Varsova 35 euroa
Tallinna - Vilna 5 euroa ja Vilna - Varsova 10 euroa

Kaikki hinnat samalle vuorolle 6.10.

Kannattaa tarkistaa, ettei maksa liikaa.

Tämän oli Viron lehdistökin bongannut eilen. Kyse ei ole mistään huijauksesta eikä hintadifferoinnista vaan siitä, että auton kapasiteettia myydään kahden eri verkkokaupan kautta ja nämä koneet eivät ole toisiinsa kytkettyjä. Vaikka hintataulukot ovat samat, syntyy väkisin tilanne, jossa toisesta myllystä on ensin ostettu euron liput pois ja toisessa niitä on vielä tarjolla. Mutta vastasimme mediaan, että kuluttaja voi katsoa hinnat molemmista palveluista ja ostaa sieltä, mistä kulloinkin halvemmalla saa.

Lainsäädännön vuoksi lippuja on myytävä molempia kanavia pitkin.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:29 ----------

SuperBus sai hakemansa luvat. Liikenne alkaa 14.12.2015.

Näiden linkkien kautta näkee pysähtymispaikat ja aikataulut:

Pysäkit:

http://tarbija24.postimees.ee/3381209/vaata-millistes-vaikekohtades-hakkab-superbus-peatuma

Aikataulut:

http://tarbija24.postimees.ee/3380811/superbusi-ninanips-eesti-firmadele
 
Olen SuperBussilla pari matkaa tehnyt, yllättävän väljää on ollut. En tiedä ovatko virolaiset sitten niin isänmaallisia, mutta Luxit tuntuvat olevan Tarton suuntaan usein hyvinkin täysiä, nämä taasen pikemminkin tyhjiä. Toivottavasti tilanne tasaantuu ja SuperBus jaksaa jatkaa ja laajentua. Kilpailua tarvitaan ja vaikka Luxia olen suosinut, olen edullisempien hintojen myötä hyötynyt SuperBussin tulosta välillisesti huomattavasti.

Aiemmin Luxin lippu Tarttoon oli aina sen reilun kympin, nyt pitää olla jo huonoa tuuria jos joutuu yli kuusi maksamaan. SuperBussille löytää lippuja vielä selvästi halvemmalla. En tiedä kuinka kauan näin voi jatkua, mutta toisaalta, onhan nyt matalasesonkikin.

Lähtökohtaisesti loistava ajatus lähteä satamasta, suomalaiselle matkustajalle ainakin. Mutta myös moni tallinnalainen asuu huomattavasti lähempänä satamaa kuin bussiasemaa, joka on itse asiassa yllättävän kaukana esim. vanhasta kaupungista. Ratikalla sinne toki pääsee näppärästi.

Sataman etuna on myös se, että bussi on useimmiten tyhjä ja paikan saa valita vapaammin. Tämä on erityisen tärkeää, sillä ainakin Lux Expressiin nähden nämä bussit ovat ahtaita ja mikä pahinta, paikkaa ei saa valita lippua ostettaessa. Tämä on ehkä pahin puute.

Joku tuttu taisi väittää, että oikealla ja vasemmalla puolella on jalkatilaa eri tavalla, tätä en osaa kommentoida. Olen itse istunut ylhäällä aivan edessä ja alhaalla pöydän ääressä. Alhaalla matkustelu oli ehkä mukavampaa, mutta hienona kesäpäivänä maisemia toki olisi kiva katsella ylhäällä, pimeässä räntäkelissä ei niin erittäin.

Aiemmin tässä ketjussa mainostettu Varsovan linja on talvikaudeksi lopettu, mitään en ole nähnyt sen uudelleenavaamisesta. Sen sijaan mainostettiin, että ilmeisesti toukokuussa pidennetään kolme päivittäistä Pärnun vuoroa Riikaan. Ilmeisesti pienenä vastavetona Lux tarjoaa nyt Riian lähtöjä alkaen 5e.

http://www.superbus.com/et/pressiteated.htm?pid=20160112_0001
http://www.luxexpress.eu/tallinn-riia
 
Mielestäni Superbusin toimintaa Virossa on saattanut keskinkertainen ja puolitehoinen meininki eritoten markkinoinnin osalta. Muutamia satunnaisia huomioita mitä nyt tulee mieleen:
  • Ainakin joulukuussa oli WLAN-verkko edelleen Polskibus-nimellä. Bussit kuitenkin olleet jo puoli vuotta Virossa, wtf? Nyt ei oo tullut tsekattua eikä kyllä paljon matkusteltuakaan.
  • Kotisivu Superbus.com oletuskielenä oli kuukausitolkulla englanti. Mikä fiilis oli mennä Onnibus.com, jossa ensi töikseen joutuisi hapuilemaan Suomen lipun kuvaa, jotta kieli olisi kotoisempaa? Niinpä..
  • Kieli kotisivulla on hyvin surkeaa. Esim. "Pange tähele, et sa pead olema Eesti pangakonto, et oleks võimalik kasutada panga nime makseviis." on yhtä hyvää viroa kuin "Huomaa, että sinun täytyy olla Viron pankkitili, että olisi mahdollista käyttää pankin nimen maksutapa." on hyvää suomea.
  • Jonkun aikaa sitten Facebook-sivuilla järjestetty Superbus-visa oli huonosti järjestetty ja siinä saivat palkintoja ns. tietokone-nörtit ja muut säätäjät, koska esim. kaiken Superbusiin liittyvän ulkoa osaavalla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia menestyä ns. normisuorituksella. Sen verran epärealistisia olivat parhaiden ajat.
  • Tallinna-Tartto välillä palloilee paljon opiskelijoita. Tätä euroistaan tarkkaa porukkaa ei ole saatu eikä edes yritetty houkutella superbussin kyytiin. Ei ole paljoa näkynyt Lucky-maskottia kampuksilla jakamassa opiskelijoille tuiki tärkeitä kuulakärkikyniä, ei mitään julisteita ilmoitustauluilla.
  • Satamasta starttaaminen Tallinnasta on hyvä juttu, mutta mielestäni sitäkään ei ole turhan näkyvästi markkinoitu. Yhä edelleen kohtaan niitä, joille tulee yllätyksenä, että satamastakin pääsee suoraan Tarton-bussin kyytiin.

Muita ajatuksia:
  • Mediassa on vastaanotto ollut jokseenkin skeptistä. Penkkitilan ahtaudesta on valitettu. Syystäkin, sillä ahdastahan tuolla on. Virolaiset ovatkin keskimäärin pidempiä kuin suomalaiset. Tämä on luonut monille sen verran varmat mielikuvat busseista, ettei kyytiin olla tultu edes sitä ensimmäistä kertaa ottakseen asioista itse selvää.
  • Virossa bussiliput ostetaan keskitetysti tpilet.ee -järjestelmästä. Superbusin aikataulut näkyvät tässä, mutta lippuja ei voi etukätene ostaa tätä palvelua käyttäen vaan tpilet.ee neuvoo, että lippuja voi ostaa linja-autoasemalta, lippuautomaatista tai bussista. Ei mainintaa, että niitä lippuja voi ostaa Superbusin kotisivuilta. Huomionarvoista on, että tämä tpilet.ee-järjestelmä kuuluu samaan ryhmään Mootor Grupp yhtiöihin yhdessä mm. Seben ja Lux Expressin kanssa! Tässä on vähän tälläistä Matkahuolto vs. Onnibus asetelmaa. :D Hommaan on kuitenkin lähdetty Superbusin taholta syystä että linjaluvan haussa saa parhaiten pisteitä kun on mahdollisimman monta lipunostotapaa.

Toivoisin toki, että Superbus.com homma lähtisi skulaamaan Virossakin. Täällä ei toki ole ollut mahdollisuutta sellaiseen hintamullistukseen kuin Suomessa, liput ovat Sebellä/Luxilla ja muilla olleet jo ennestäänkin senhintaisia että mitään "oman auton bussiin" -vaihtajien segmenttiä ei ole. Lisäksi Luxin Irizarien kyyti on niin hyvää, ettei sieltä moni hevillä pois vaihda muutaman euron säästääkseen. Sama täällä. Astromegat on kauniinpunaisia ja komeita kapistuksia, mutta kyytiin ei kiinnosta mennä, vaikka siinä pari euroa säästäisikin. Tekijöillä on kyllä sen verran kovat meriitit, jotta tätä projektia ei parane vielä kuopata ja seuraan edelleen mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä.
 
Mielestäni Superbusin toimintaa Virossa on saattanut keskinkertainen ja puolitehoinen meininki eritoten markkinoinnin osalta.

Toivoisin toki, että Superbus.com homma lähtisi skulaamaan Virossakin. Täällä ei toki ole ollut mahdollisuutta sellaiseen hintamullistukseen kuin Suomessa, liput ovat Sebellä/Luxilla ja muilla olleet jo ennestäänkin senhintaisia että mitään "oman auton bussiin" -vaihtajien segmenttiä ei ole. Lisäksi Luxin Irizarien kyyti on niin hyvää, ettei sieltä moni hevillä pois vaihda muutaman euron säästääkseen. Sama täällä. Astromegat on kauniinpunaisia ja komeita kapistuksia, mutta kyytiin ei kiinnosta mennä, vaikka siinä pari euroa säästäisikin. Tekijöillä on kyllä sen verran kovat meriitit, jotta tätä projektia ei parane vielä kuopata ja seuraan edelleen mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä.

Erittäin arvokas lista, kiitos siitä! Eikä tarvinnut maksaa konsultille kymppitonnia. Tämän listan pohjalta lähden alkavalla viikolla käymään jengin kanssa asioita läpi.

T: Lauri
 
Tästä päivästä on myynnissä liput Riikaan, tuttuun 1+1 hintaan.

Liikenne alkaa 23.5, kolme lähtöä päivässä.

Astromegojen lisäksi ajoon tulee Altanoita, ne käsittääkseni tulee juuri Riian linjalle.

Riian linja on Pärnun linjan "pidennys".
 
Superbussilla oli tänään Ülemisten kauppakeskuksen pihassa Altano näytillä ja ilmaisia sirkushuveja.

Tässä pari kuvaa tapahtumasta:



 
Superbus lopettaa luun vaihteessa, syynä viron ministeriön tulkinnat liikennelupa-asiassa:

SuperBusin omilla sivuilla on tiedote asiasta myös englanniksi. Sen mukaan yhtiö olisi kyllä saanut jatkaa nykyisten lupien mukaista liikennettä. Se ei kuitenkaan näytä riittävän yhtiölle eli todennäköisesti nykyinen liikenne on niin kannattamatonta, ettei ole edes valoa tunnelin päässä.

Tämä haiskahtaa kyllä vähän siltä, että lupaviranomaiset pitävät kotimaisen firman puolia. Virossa ei yllättäisi, vaikka olisi lahjuksiakin pelissä.
 
Tämä haiskahtaa kyllä vähän siltä, että lupaviranomaiset pitävät kotimaisen firman puolia. Virossa ei yllättäisi, vaikka olisi lahjuksiakin pelissä.
Kyllähän tämä seikka oli nähtävissä jo lupaprosessin alkaessa. Toisaalta virossa on niin pienet markkinat että homma ei missään vaiheessa voinut kannattaa. Etenkin kun noita lipun hintoja seurasi niin kahta euroa enimmäkseen...

Mahtaakohan kalusto matkata eteenpäin tänne suomen puolelle?
 
Etenkin kun noita lipun hintoja seurasi niin kahta euroa enimmäkseen...

Silloin kun ensimmäiset paikat myydään halvimmalla, johtaa pienet matkustajamäärät rankkaan tappiollisuuteen: ne harvatkin matkustajat pääsevät matkustamaan poskettoman halvalla, joten tuloja ei tule kuin ihan nimeksi. Eiköhän Virossakin lippujen keskihinta olisi ollut jotain ihan muuta, jos bussit olisi saatu täyteen.
 
Tämän humpuuki pölinän jälkeen voinen kertoa hieman lähempänä totuutta olevan version: Souter Investment myi jo aiemmin kesällä Megabussin euroopan toiminnot Saksalaiselle Flixxbussille. Kaupan ulkopuolelle jäivät tiettävästi vain SuperBus, PolskiBus, sekä OnniBus. Tämän jälkeen SB lopetettiin, OB:n kalusto siirrettiin Nordean rahoitusyhtiölle Souterilta. PolskiBussista ei vielä selvää tietoa. Eli Brexitin myötä myös Souterexit toutunee. Johtuen siitä, että brittiläinen Eu:n ulkopuolinen veroparatiisiyhtiö tulee olevan erittäin vaikeassa liiketoiminnallisessa vlikädessäBrittien lähtiessä ulos europan talousyhteisöstä.
 
Takaisin
Ylös