Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lennoille sisäännousujono muodostuu usein reilusti ennen sisäännousun alkamista, vaikka paikat onkin jaettu ennakkoon. Suomessa ainakin tosin jonotetaan eikä ryysitä, kuten bussiin.Mitäs, jos istumapaikat jaettaisiin jo varauksen yhteydessä. Niin ja yläkerran etupenkistä voisi veloittaa vähän ylimääräistä. Sitten ei tarvitsisi rynniä laiturilla.
Ainakin itse laituri pitäisi aidata jollakin tavalla, etteivät rynnivät matkustajat mene sekoilemaan bussien ajokaistoille...
Ainakin Kiasmalla perinteiseksi on muodostunut asiakkaiden omaksuma tapa, jossa ovesta rynnitään mahdollisimman äkkiä ja kärsimättömästi tavaratilojen ympärille odottelemaan omia laukkuja. Armeijatermin ilmaistuna tuosta voisi käyttää sanontaa "häröpallo", joka Kampin terminaalin olosuhteissa ei turvallisuuden nimissä todellakaan ole hyväksyttävä muodostelma, koska silloin siellä suksiboksin ympärillä ollaan juurikin ajoradalla.
Tuo on ihan hyvä pointti. Purettaessa syntyy odottelua joka tapauksessa ja nykyään se tapahtuu häröpallomuodostelmassa, rinkinä ruuman ympärillä. Kampissa niin ei saa käydä tai ainakaan muodostelma ei saa ylttää laiturikaistaleen yli tai viereen viereiselle laiturille, johon voi toinen saapuva bussi ajaa todella vauhdilla.
täyteen normibussiinkin menee riittävästi väkeä jotta tungos syntyy jos kaikilla on matkalaukku ruumassa, jota sitten odottelevat saavansa sieltä pois.
Mutta ilmeisimmin suunniteltu sen oletuksen varassa, että bussiliikenne ei houkuttele sellaisia joukkoja, joiden liikkeitä täytyisi jotenkin koordinoida turvallisuuden varmistamiseksi? Astromega on tietysti iso, mutta kyllähän täyteen normibussiinkin menee riittävästi väkeä jotta tungos syntyy jos kaikilla on matkalaukku ruumassa, jota sitten odottelevat saavansa sieltä pois.
"Normibussissa" asiakkaiden matkatavarat ovat yleensä auton akseleiden välissä olevassa tavaratilassa joten asiakkailla ei ole mitään syytä lähteä häröilemään auton taakse.
Mutta sivulle voi silti syntyä tungos, joka Kampissa valuu kaiken järjen mukaan viereisen bussin paikalle? Vai oliko siellä kaukopuolellakin saapumislaituri erikseen? (Olen vain lähtenyt sieltä pari kertaa, en koskaan saapunut sinne kaukobussilla.)
Isompi ongelma saattaa muodostua bussia purkaessa, kun Kamppiin saavutaan. Ainakin Kiasmalla perinteiseksi on muodostunut asiakkaiden omaksuma tapa, jossa ovesta rynnitään mahdollisimman äkkiä ja kärsimättömästi tavaratilojen ympärille odottelemaan omia laukkuja.
Tähän yksi ratkaisu on kuuluttaa Kamppiin saapuessa (kuljettajan tai automaattikuulutuksen kautta), että matkustajat EIVÄT SAA mennä laukkuja hakemaan, vaan jäävät odottamaan auton etuosaan/odotushallin puolelle, johon kuljettaja ja pysäkkipromot ne tuovat. Edestakaista heilumista henkilökunnalta kyllä, mutta parempi kuin matkustajien häröily bussin perässä ja ajoradalla.
Pitikös auton olla paitsi kilvissä, myös käytössä ko. maassa tuon 3 kk. jotta se tulkittaisiin "käytettynä maahantuoduksi"? Tässä tapauksessa käyttöhistoriaa Puolassa ei taida löytyä kolmea kuukautta...Ajoneuvoliikennerekisteristä löytyy nyt marraskuussa 2014 käyttöönotettu VanHool kilvillä YIT-920. Eiköhän se ole tuo F316, joka on nyt sitten ehtinyt olla noissa kommenteissa mainitut 3 kk Puolan kilvissä ja saatu nyt rekisteröityä Suomeen.