Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Saatan olla väärässä, mutta käsittääkseni Puolassa tuo tarjoilu toimii siten, että matkan varrella jossakin kaupungissa joku tarjoilija nousee välipalojen kanssa bussiin ja alkaa tarjoilemaan niitä. Tämäkään ei ole tietoon perustuvaa, mutta voisin kuvitella, että Onnibussin vuoromäärä Suomessa on vielä tällä hetkellä sen verran vähäinen, ettei mihinkään kaupunkiin saa tuollaiselle tarjoilijalle tehokkaita työvuoroja, koska suuri osa työpäivästä kuluisi odotteluun. Helsingissä yhtiön vuoromäärä on selkeästi suurin, mutta siellä ei liene kannattavaa tarjota yhtään mitään, koska iso osa matkustajista todennäköisesti on haukannut jotain ennen lähtöä.
Mutta jos Onnibus esimerkiksi mainostaisi ilmaista kahvi+croissantti- pakettia, niin todennäköisesti matkustajat eivät haukkaisi mitään ennen lähtöä, vaan ottaisivat mieluummin sen ilmaisen välipalapaketin Astromegassa...
 
Saatan olla väärässä, mutta käsittääkseni Puolassa tuo tarjoilu toimii siten, että matkan varrella jossakin kaupungissa joku tarjoilija nousee välipalojen kanssa bussiin ja alkaa tarjoilemaan niitä.

Minäkin olen katsellut PolskiBus.com:n toimintaa aika vähän, mutta jonkin verran kuitenkin omaa bussiani odotellessa (PolskiBusin toimintaan kun tuntuu kuuluvan myös krooninen myöhässä ajaminen). Kaikissa näkemissäni PolskiBuseissa oli kahden hengen miehistö (ja nimenomaan miehiä, yhtään naista en nähnyt) ja linja-autoasemalla ei ollut erillistä laukkuhenkilökuntaa, vaan joka bussissa toinen henkilökunnasta laitteli laukkuja ja toinen tarkasti matkustajien lippukoodeja. Silloin toinen tästä henkilökunnasta on tietysti vapaa hoitamaan tarjoilua matkan aikana.
 
Minäkin olen katsellut PolskiBus.com:n toimintaa aika vähän, mutta jonkin verran kuitenkin omaa bussiani odotellessa (PolskiBusin toimintaan kun tuntuu kuuluvan myös krooninen myöhässä ajaminen). Kaikissa näkemissäni PolskiBuseissa oli kahden hengen miehistö (ja nimenomaan miehiä, yhtään naista en nähnyt) ja linja-autoasemalla ei ollut erillistä laukkuhenkilökuntaa, vaan joka bussissa toinen henkilökunnasta laitteli laukkuja ja toinen tarkasti matkustajien lippukoodeja. Silloin toinen tästä henkilökunnasta on tietysti vapaa hoitamaan tarjoilua matkan aikana.

Kommenttini ei liity suoraan Onnibus.comin bisnekseen, mutta KLT:llä välipalat hoidettiin jo 90-luvun alussa suoraan matkustajan jakkaralle, jahka poka oli ne tilannut ennalta esimerkiksi Stockholm-Västervik-välillä ennen Norrköpingiä.

KLT:n autoissa oli (nykytilannetta en tiedä) aina loistava palvelu ja hommat skulasivat enemmän kuin paremmin lippujen hintatasoon nähden: poka sai järkihinnalla ensiluokkaista palvelua.
 
Tässä kohtaa tulee se ongelma, kun Onnibusin matkustajilla ei ole varattuja istumapaikkoja.

Onkohan tätä paikkavarausta mietitty Onnissa? Kun kalusto on kuitenkin ilmeisesti täysin yhdenmukaista, niin tuo kävisi netissä helposti ja jalkatilapaikoista voisi hyvin pyytää lisähintaakin.
 
Onkohan tätä paikkavarausta mietitty Onnissa? Kun kalusto on kuitenkin ilmeisesti täysin yhdenmukaista, niin tuo kävisi netissä helposti ja jalkatilapaikoista voisi hyvin pyytää lisähintaakin.

Omistajayhtiö Megabusilla taitaakin ymmärtääkseni olla varattavat paikat.
 
Mutta jos Onnibus esimerkiksi mainostaisi ilmaista kahvi+croissantti- pakettia, niin todennäköisesti matkustajat eivät haukkaisi mitään ennen lähtöä, vaan ottaisivat mieluummin sen ilmaisen välipalapaketin Astromegassa...
Kannattaa kuitenkin kovassakin kiimassa muistaa, ettei ilmaisia lounaita ole...
 
Minun mielestä paras on tämänhetkinen järjestely, ei ennakkopaikkavarauksia, eikä mitään syötäviä niin ei tule sotkua.
 
Mutta jos Onnibus esimerkiksi mainostaisi ilmaista kahvi+croissantti- pakettia, niin todennäköisesti matkustajat eivät haukkaisi mitään ennen lähtöä, vaan ottaisivat mieluummin sen ilmaisen välipalapaketin Astromegassa...
Tässähän tärkein kysymys bussiyhtiön kannalta on se, että tuoko ne croissantit bussiin uusia matkustajia, tai vaihtoehtoisesti ovatko matkustajat valmiita maksamaan lipusta enemmän kun siihen sisältyy vähän evästä. Jos samat matkustajat tulisivat muutenkin samalla hinnalla, eväspaketti on bussiyhtiölle vain ylimääräinen kulu.
 
Tässähän tärkein kysymys bussiyhtiön kannalta on se, että tuoko ne croissantit bussiin uusia matkustajia, tai vaihtoehtoisesti ovatko matkustajat valmiita maksamaan lipusta enemmän kun siihen sisältyy vähän evästä. Jos samat matkustajat tulisivat muutenkin samalla hinnalla, eväspaketti on bussiyhtiölle vain ylimääräinen kulu.

Ne eväät voisivat tulla oikeasti hyvinkin kalliiksi firmalle: Jos joka reissulla jaettaisiin eväspaketti matkustajalle, pitäisi autoa siivota paljon enemmän ennen kääntöä, koska auton roskikset olisivat kuitenkin täynnä edellisen reissun eväsroskista. Tämä pidentäisi kääntöaikaa ja vähentäisi bussin hyötysuhdetta. Voisi tulla sämpylälle hintaa.

Toisaalta ainakaan Kampissa moiselle palvelulle ei olisi mitään tarvetta. Aika vaikeaa kuvitella, ettei joku saisi eväitään ostettua haluamastaan palvelupisteestä.
 
Itse myös ihmettelen tuota evästarjoilua PolskiBussilla. Toki, tulee mieleen että onkohan Puolassa kilpailutilanne se, että pitää kehitellä kaikenlaista kylkeen ja onko tuo nyt joitain vuosia maksuton, kunnes asiakkaat ovat tottuneet evästelemään Astromegassa ja palvelu muuttuukin maksulliseksi?

Itse pidän läpinäkyvästä hinnoittelusta, eli maksaa vain siitä mitä todella haluaa. Tämä koskee siis ihan kaikkea. Mutta, kun olen kokenut Polskibussin tarjoilut, voin kommentoida enempi.
 
Itse taas koin, että jonkin asteen tarjoiluvaunuidea voisi olla toimiva ja mukava lisä. Ainakin itse kokisin sen kivaksi lisäksi samaan tapaan kuin junien ravintolavaunut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vanhaan, hyvään, Niinikoskien aikaan, taisi olla vielä 90-luvun alussa, oli mukavaa, kun aamulla laivalta tultaessa,Turusta Poriin lähdettäessä
autoemäntä tarjoili kahvit/teet matkustajille, ”ilmaiseksi” pitänee sanoa.
Taisi muilla yhtiöillä silloinkin Trip-mehut maksaa, siis muilla reiteillä.
Toki joskus tuli mieleen, että mitä sitten, jos kuljettaja joutuu tekemään äkkijarrutuksen.
 
Onnibus.com hakee kokonaan uutta linjaa F13 Jyväskylä-Kokkola yhdellä vuoroparilla aloittavaksi 1.6.2015 alkaen. Vuorot ovat molemmissa suunnissa F4:n Helsinki-Jyväskylä jatkeita. Hakemuksen kartassa näkyy merkintä myös linjalle F6 Helsinki - Kouvola - Lappeenranta - Imatra - Joensuu.
 
Onnibus.com hakee kokonaan uutta linjaa F13 Jyväskylä-Kokkola yhdellä vuoroparilla aloittavaksi 1.6.2015 alkaen. Vuorot ovat molemmissa suunnissa F4:n Helsinki-Jyväskylä jatkeita. Hakemuksen kartassa näkyy merkintä myös linjalle F6 Helsinki - Kouvola - Lappeenranta - Imatra - Joensuu.
Hakemuksessa on mainittu, että OB:n nykyinen tarjonta käsittää nykyään yksikerrosbusseilla ajettavat linjat F21 ja F41. Mitäköhän ne mahtavat olla?
 
Takaisin
Ylös