Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tällaista yle:llä:
Onnibus Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Mötön mukaan halvemmat tariffit perustuvat autojen täyttöasteeseen. Liiketoiminnan on kuitenkin oltava kannattavaa.

- Hinnoittelu tapahtuu kysyntäperusteisesti. Jokaisella vuorolla on ainakin yksi kolmen euron paikka ja hiljaisilla vuoroilla enemmän. Näin on kaikilla reiteillä, toteaa Möttö.

Siis ainakin yksi kolmen euron paikka.

Voidaanko olla siinä tilanteessa, että kuluttaja ei tiedä lippu ostaessaan, minkä hintaisen paikan saa. Eli kun ostaa lipun, niin kone ilmoittaa: "tämän vuoron 3 euron paikat myyty". Silläin kyseessä on jonkinlainen harhauttaminen.

---------- Viesti lisätty kello 15:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:10 ----------

www.omnibus.fi kertoo että liput Helsingistä Tamperelle maksavat pääsääntöisesti 9.90 eurosta ylöspäin.
 
Voidaanko olla siinä tilanteessa, että kuluttaja ei tiedä lippu ostaessaan, minkä hintaisen paikan saa. Eli kun ostaa lipun, niin kone ilmoittaa: "tämän vuoron 3 euron paikat myyty". Silläin kyseessä on jonkinlainen harhauttaminen.

Et ole sitten lentolippuja ostanut viimeiseen kymmeneen vuoteen? Ei missään sanota, että kuluttajille pitäisi tarjota vakiotaksa. Mainonnassa pitää toki mainita "alk.". Tärkeää on, että ostopäätöksen yhteydessä hinta on selkeästi esillä. Ja bussista ostetulle lipullekin Onnibusilla on vakiotaksa.
 
Et ole sitten lentolippuja ostanut viimeiseen kymmeneen vuoteen? Ei missään sanota, että kuluttajille pitäisi tarjota vakiotaksa. Mainonnassa pitää toki mainita "alk.". Tärkeää on, että ostopäätöksen yhteydessä hinta on selkeästi esillä. Ja bussista ostetulle lipullekin Onnibusilla on vakiotaksa.


Lentolipun ostan sieltä mistä saan varmuudella laadukkaan palvelun ja takuun. Enkä kertaakaan ole pettynyt. Kun bussissa on yksi 3 euron paikka, niin loput ovat täysin eri hintaluokasta. Ymmärrän idean, kuluttaja saadaan selaamaan nettisivuja. Kyllähän sekin romuttaa bussimatkustamisen helppoutta, kun kuljettajalta ostettu lippu on oleellisesti kalliimpi.

Lähden lauantaina Lahteen Koiviston autolla. Lippu netissä matkahuollon kautta 11,70. Ei tule mieleen edes ottaa epävarmempaa vaihtoehtoa.
 
Lentolipun ostan sieltä mistä saan varmuudella laadukkaan palvelun ja takuun. Enkä kertaakaan ole pettynyt. Kun bussissa on yksi 3 euron paikka, niin loput ovat täysin eri hintaluokasta. Ymmärrän idean, kuluttaja saadaan selaamaan nettisivuja. Kyllähän sekin romuttaa bussimatkustamisen helppoutta, kun kuljettajalta ostettu lippu on oleellisesti kalliimpi.

Lähden lauantaina Lahteen Koiviston autolla. Lippu netissä matkahuollon kautta 11,70. Ei tule mieleen edes ottaa epävarmempaa vaihtoehtoa.
Miksi? junallakin pääsee nopeammin ja halvemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä luin että bussista ostettuna lippu olisi 20 euroa?

Niin, eikö se ole vakiotaksa?

---------- Viesti lisätty kello 19:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:58 ----------

Lähden lauantaina Lahteen Koiviston autolla. Lippu netissä matkahuollon kautta 11,70. Ei tule mieleen edes ottaa epävarmempaa vaihtoehtoa.

Miten on epävarmempi, jos menet Onnibusin sivuille (jos se Lahteen jo liikennöisi), se antaisi sinulle hinnaksi vaikka nyt 8,20 ja sitten ostat lipun siihen hintaan? Mikä siinä on sen jälkeen enää epävarmaa?
 
Lentolipun ostan sieltä mistä saan varmuudella laadukkaan palvelun ja takuun. Enkä kertaakaan ole pettynyt. Kun bussissa on yksi 3 euron paikka, niin loput ovat täysin eri hintaluokasta. Ymmärrän idean, kuluttaja saadaan selaamaan nettisivuja. Kyllähän sekin romuttaa bussimatkustamisen helppoutta, kun kuljettajalta ostettu lippu on oleellisesti kalliimpi.

Lähden lauantaina Lahteen Koiviston autolla. Lippu netissä matkahuollon kautta 11,70. Ei tule mieleen edes ottaa epävarmempaa vaihtoehtoa.

Samanlainen hintamekanismi se on "laadukkaan palvelun ja takuun" lentoyhtiöilläkin kuin halpisvaihtoehdoilla, vähemmän vaan huutelevat sitä että samassa koneessa ja samassa osastossa matkustelee tyyppejä hyvinkin erihintaisilla pileteillä.

Onnibussin lippu on muuten kuskiltakin ostettuna huomattavasti edullisempi kuin normaali lippu Paunulaisessa välillä hki-Tre. Mitä hyötyä muuten on tilata lippu netistä Matkahuollon kautta, kun kuskilta sen saa samaan hintaan? Tuskinpa Lahteen ajetaan ensi lauantaina, jos koskaan muulloinkaan, yhtään loppuunmyytyä bussivuoroa.
 
Hyvät herrat ! Ensiksi on syytätodeta se että vuoro on Ryanairin tarpeisiin ja silloin ei kaikilla pysäkeillä pääse ulos ja sisään.
Bussin kuljettaja ei myy opiskelijalippuja. Juna on nykyään bussia epävarmempi. Rikkimennen bussin tilalle tulee toinen auto tunnin sisällä. Syy käyttää bussia on monasti käytön helppous, mennään linja-auton ovelle, ostetaan kuskilta lippu ja mennään vapalle paikalle istumaan. Lipunostotapahtuma + paikanetsiminen voiolla yhteejnsä 2 minuuttia. Ei onnistu VRLLä.

Omnibusin sivuilla on useita eri hintoja samalle yhteysvälille.
Koiviston pikavuoroauto pysähtyyy kaikilla pikavuoropysäkeillä.
 
On tietoa miten Onnibus käyttäytyy jos vuoro on myyty täyteen, niin ajaako se tällöin välipysäkkien ohi ottamatta kyytiin.
Kahta autoa tuskin linjalle laitetaan kuten joillakin muilla firmoilla ko tilanteessa.
 
Ensiksi on syytätodeta se että vuoro on Ryanairin tarpeisiin.
Eiköhän ne kaikki vuorot ajeta matkustajien tarpeisiin eikä Ryanairin. Vai meinaatko, että Onnibussilla ja Ryanairilla olisi joku sopimus syöttöliikenteestä?

Syy käyttää bussia on monasti käytön helppous, mennään linja-auton ovelle, ostetaan kuskilta lippu ja mennään vapalle paikalle istumaan. Lipunostotapahtuma + paikanetsiminen voiolla yhteejnsä 2 minuuttia.
Jos kerran tämä käytön helppous on bussin suosion syy, niin miksi sitten teet asiat vaikeimman kautta ja ostat lipun verkosta? Myös Onnibussin busseihin voi mennä, ostaa lipun ja etsiä mahdollisen vapan paikan. Veikkaan, ettei tähänkään kahta minuuttia kauempaa saa tuhlattua aikaa.

Omnibusin sivuilla on useita eri hintoja samalle yhteysvälille.
Kävin katsomassa sivuja. Eri yhteysväleille on ilmoitettu kaksi vakiohintaa: halvin mahdollinen hinta ja kuljettajalta ostetun lipun hinta. Tämän lisäksi jokaiselle vuorolle on ilmoitettu halvimman vapaan paikan hinta. Halvimmat liput myydään ensin, ja aika monelle vuorolle ne on jo myyty.

Onnibusin nimessä ei ole m-kirjainta.
 
Tuo Lauttasaari -väite tuossa alla pilaa koko tekstin, kunnes siihen saadan selvitys. Selvityksen jälkeen kommentoin hieman markkinoinnin yleisperiaatteista.
 
Voidaanko olla siinä tilanteessa, että kuluttaja ei tiedä lippu ostaessaan, minkä hintaisen paikan saa. Eli kun ostaa lipun, niin kone ilmoittaa: "tämän vuoron 3 euron paikat myyty". Silläin kyseessä on jonkinlainen harhauttaminen.

---------- Viesti lisätty kello 15:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:10 ----------

www.omnibus.fi kertoo että liput Helsingistä Tamperelle maksavat pääsääntöisesti 9.90 eurosta ylöspäin.
Kun ostat tänään lipun 3.7. tai myöhemmän lähtevään vuoroon, saat sen kolmella eurolla. Ole nopea, ennen kuin joku muu ostaa 3 € piletin!
 
Mitä tuo laatikko Onnibussin verkkokaupassa "en halua lippua sähköpostilla tai tekstiviestillä" oikein tarkoittaa, eli miten siinä tapauksessa todistetaan matkustusoikeus?

Pelkkä tekstiviestilippu (ilman että täytyy käydä maksamassa verkkopankissa) näyttää myös puuttuvan valikoimasta. Onko tuollainen liian vaikea/kallis järjestää puhelinoperaattoreiden kanssa vai onko siinä joku muu syy? Olis vaan tosi kätevä lippulaji, josta vois asiakkaana ehkä muutaman kymmenen senttiä maksaa ekstraakin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös