Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tätä olen hieman ihmetellyt, että miten tähän ei kukaan ole puuttunut: lipusta joutuu aina maksamaan vähintään sen 2 euroa, vaikka auton perässä mainitaankin vain tuo 1 € + varausmaksu. Kai tässä on se vaara, että saisi otsaansa ikuisen paronin leiman, jos tuosta menisi valittamaan harhaanjohtavana. OB kun tuntuu olevan jonkinlainen pyhä lehmä, josta ei saa puhua mitään pahaa. Vastapuolien mollaaminen ilman perusteita tuntuu sen sijaan olevan enemmän kuin suotavaa. (Ei siis perustu suoranaisesti tähän palstaan, vaan yleisesti mediasta tehtyihin havaintoihin.)

Vaikka Onnibussia "vihaankin" skottihommien takia, niin tämä itse asiassa ei ole harjaanjohtavaa markkinointia (ja näin olisi kiellettyä), moraali taas on sitten ihan toinen asia.
Kun kerran tuo euron varausmaksu (paremminkin ehkä maksuliikenteen käsittelymaksu) on kiinteä per tilaus, eli tilauksessa voi olla enemmänkin matkoja eikä se lisää varausmaksun määrää, ei käytäntö ole markkinoissa harjaanjohtava. Jos sen sijaan tuo varausmaksu (eli euro) olisi per matka (eli riippumatta siitä kuinka monta matkaa sinulla on yhdessä tilauksessa), niin tällöin se olisi harjaanjohtavaa markkinointia. Samasta syystä (hintojen vertailukelpoisuus) elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välisissä kaupoissa ei saa mainostaa arvonlisäverottomia hintoja.
 
Okei, kiitos selvennyksestä. :) Vaikka silti olen sitä mieltä, ettei tuo kovinkaan fiksua ole, mutta se onkin jo sitten juttu, josta voi kiistellä loputtomiin.
 
Erilaiset transaktiomaksut ovat itse asiassa varsin korkeita. Niillä ei ole yleensä verkkokaupassa merkitystä, kun ostetaan 500 euron elektroniikkaa tai satojen eurojen lentoja. Mutta kun myydään euron tai parin ostoksia, on aivan pakko kannustaa kuluttajaa siihen, että ostaa yhdellä ostoskorilla useamman tuotteen, vaikka ne sitten olisivat euron hintaisia, jotta transaktiokulut eivät ole 50 % luokkaa.
 
Asia on juuri näin kuin Allison tuossa sanoo. Pyysin taannoin tarjouksia Resiina-lehden e-paper-versioista ja niiden maksamisesta pankkien välityksellä. Olisiko ollut niin, että yksittäisestä transaktiosta pankit olisivat veloittaneet +-50 senttiä transaktiolta.

Radiolinjan AskIT-palveluita aikoinaan loihtiessani homma meni niin, että yksittäisen sms:n hinta veroineen oli 1,92 markkaa. Tästä alv pois, Radiolinjan osuus pois ja WapITin osuus pois, niin voin kertoa, että aivan miljoonaa markkaa en saanut palveluilla itselleni kasaan. Transaktiot, jotka käytännössä ovat pankeille ja operaattoreille kuluttomia, ovat heille itse asiassa paraskatteisinta hommaa. Okei, operaattorit kantavat kolmansien osapuolien palveluiden luottoriskit, mutta pankkien kohdalla 50 sentin komissio per napinpainallus on näin maalaisjärjellä ajatellen jonkun verran yläkanttiin laskettua hommoo.

Tätä taustaa vasten Onnibus.comin euron varausmaksu / lipputilaus on mielestäni täysin perusteltua; esimerkiksi Finnairin varausmaksu on 5 euroa lipulta ja toisaalta taas VR laskuttaa tiskiltä ostetusta lipusta euron ekstraa ja junassa ostetusta lipusta 6 euroa lisämaksua. Että näin.
 
OnniBus.com on taas jättänyt uuden joukon reittiliikennelupahakemuksia, nyt 1.7.2015 alkavaan liikenteeseen. Pirkanmaan ELY:n sivuilta löytyy F9:n Turku - Jyväskylä -lisävuoroparin hakemus (Turusta 10.20 ja Jyväskylästä 16.40). Sen liitteestä löytyy tieto myös muille ELY:ille jätetyistä hakemuksista:
  • F2 Helsinki - Pori kaksi vuoroparia lisää
  • F3 Helsinki - Tampere joka päivä viisi vuoroparia lisää ja lisäksi arkisin yksi
  • F4 kolmen päivittäisen vuoron jatko Rovaniemelle (nykyisten Oulun vuorojen jatko ja lisäksi yhden Jyväskylään päättyvän jatko)
  • F7 Helsinki - Kotka joka päivä kaksi vuoroparia lisää ja ma - la lisäksi yksi
 
Tuosta F4:n Rovaniemen jatkosta tuli mieleen seuraava kysymys: Kuinka pitkälle Astromegalla pääsee yhdellä tankillisella? Riittääkö yksi tankillinen Helsingistä Rolloon?

Tuon lisäyksen jälkeen F3:lla olisi 15 vuoroparia Hki-Tre välillä. Uskoa tekemiseen riittää...
 
Tuosta F4:n Rovaniemen jatkosta tuli mieleen seuraava kysymys: Kuinka pitkälle Astromegalla pääsee yhdellä tankillisella? Riittääkö yksi tankillinen Helsingistä Rolloon?

Tuon lisäyksen jälkeen F3:lla olisi 15 vuoroparia Hki-Tre välillä. Uskoa tekemiseen riittää...

2000 km.

Arkisin 16 vuoroparia.

Uskoa on riittänyt joulukuusta 2011 alkaen.
 
OnniBus.com on taas jättänyt uuden joukon reittiliikennelupahakemuksia, nyt 1.7.2015 alkavaan liikenteeseen.

- F4 kolmen päivittäisen vuoron jatko Rovaniemelle (nykyisten Oulun vuorojen jatko ja lisäksi yhden Jyväskylään päättyvän jatko)

Testiajo jo BUS2015- messuille? :)
 
  • F2 Helsinki - Pori kaksi vuoroparia lisää
  • F3 Helsinki - Tampere joka päivä viisi vuoroparia lisää ja lisäksi arkisin yksi
  • F4 kolmen päivittäisen vuoron jatko Rovaniemelle (nykyisten Oulun vuorojen jatko ja lisäksi yhden Jyväskylään päättyvän jatko)
  • F7 Helsinki - Kotka joka päivä kaksi vuoroparia lisää ja ma - la lisäksi yksi

Uudenmaan ELY on nyt julkaissut sivuillaan sille jätetyt hakemukset: F2, F3, F7.

Haettavat lähtöajat ovat:
  • F2 Porista 9.30 ja 18.30, Helsingistä 8.30 ja 14.30
  • F3 Tampereelta 7.00 (arkisin), 9.00, 11.00, 13.00, 15.00 ja 17.00, Helsingistä 6.20 (arkisin), 8.20, 10.20, 14.20, 18.20 ja 20.20
  • F7 Kotkasta 9.20 (ma-la), 14.50 ja 19.50, Helsingistä 6.30 (ma-la), 12.15 ja 17.05
 
Itse en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta mitkäs ovat kokemukset Kampin terminaalista? Onko kenties ruuhkaksi asti ollut terminaalissa väkeä? Miten purku ja lastaus ovat toimineet?
 
Itse en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta mitkäs ovat kokemukset Kampin terminaalista? Onko kenties ruuhkaksi asti ollut terminaalissa väkeä? Miten purku ja lastaus ovat toimineet?

Mitä keskiviikkona alotuspäivänä hommaa kattelin kolmen pintaan ni ei tuol ruuhkaa ollu. Ja laukut näkyvät ottavan rullakkoon ja kuljettavan odotusalueen puolelle. Lastausta en nähnyt mut luulis samal taval tapahtuvan. Laukku ovella rullakkoon ja matkustaja kyytiin. Hyvä homma, ei oo liikaa porukkaa auton takana töhöilemässä.
 
Onkohan ruuhkien varalta tuolla lentokentiltä tutut jonotusköydet? Voisi olla ihan paikallaan, koska OB:llä olen usein törmännyt Kiasman häröpalloon. Rullakkoidea on hyvä, noudattaa sekin vähän lentokenttien toimintaa kun laukku luovutetaan erikseen.
 
Rullakkoidea on hyvä, noudattaa sekin vähän lentokenttien toimintaa kun laukku luovutetaan erikseen.

Minä en ainakaan toivo maaliikenteeseen samanlaisia matkatavarakäytäntöjä kuin lentoliikenteessä. Yhdysvalloissa Amtrak on paikoin kopioinut niitä junaliikenteeseen. Olen joutunut siellä menemään asemalle puoli tuntia ennen junan lähtöä checkaamaan sisään matkatavarat, jotka on sitten kuljetettu samassa junassa erillisessä matkatavaravaunussa. Junan saavuttua on pitänyt vielä odottaa 15 min, että matkatavarat on tuotu traktorin vetämillä kärryillä matkatavaravaunuista matkatavaroiden luovutukseen, josta niitä on jaettu laukku kerrallaan.
 
Takaisin
Ylös