Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Google Maps tarjoaa ajoajaksi Imatran keskusliikenneaseman ja Helsingin Kaivokadun välille 3 h 6 min. Ja omalla autolla matkustettaessa yleensä pysähdytään matkalla, joten matka-aika kasvaa entisestään. Joka tapauksessa autolla ei pääse lähelle junaa, jonka matka-aika Imatran ja Helsingin välillä on n. 2 h 30 min, eli siinä mielessä tuo "helposti alle kolmen tunnin" ei oikein pidä paikkaansa.

Googlen ajoaika-arviot on jostain syystä hyvin yläkanttiin. Ajamatta ylinopeutta on perillä selvästi nopeammassa ajassa kuin mitä Google arvioi. Juuri tuota väliä en tunne, mutta muuten on näin. Tauonkin kanssa on vähän niin ja näin, kolme tuntia menee mun mielestä vielä tauotta, joku muu ajaa tauotta neljäkin tuntia ja joku haluaa sen tauon lyhyemmälläkin reissulla. Sanoisin, että ilman makuasiataukoa takuuvarmasti alle kolmen tunnin.
 
Googlen ajoaika-arviot on jostain syystä hyvin yläkanttiin. Ajamatta ylinopeutta on perillä selvästi nopeammassa ajassa kuin mitä Google arvioi. Juuri tuota väliä en tunne, mutta muuten on näin. Tauonkin kanssa on vähän niin ja näin, kolme tuntia menee mun mielestä vielä tauotta, joku muu ajaa tauotta neljäkin tuntia ja joku haluaa sen tauon lyhyemmälläkin reissulla. Sanoisin, että ilman makuasiataukoa takuuvarmasti alle kolmen tunnin.

No joo, omiin kokemuksiini perustuen Imatralta Helsinkiin voi ajaa parisenkymmentä minuuttia nopeammin nopeusrajoituksia noudattaen kuin mitä Google ehdottaa. Matka-aika vaihtelee riippuen vuodenajasta (talvinopeusrajoitukset) ja liikenteestä. Helsingin keskustaan ajo kasvattaa tosin ajoaikaa useimmiten lähelle tuota kolmea tuntia. Ja mitä tulee taukoihin, itse suosin kiireettömämpää menoa, mutta niiden pitäminen riippuu henkilöstä, kuten sanoit. Kuitenkin juna on yleensä nopein yhteys Imatralta Helsinkiin, sillä autolla tekee tiukkaa tuohon kahteen ja puoleen tuntiin, etenkin Helsingin keskustaan. Tämä nyt tosin on melko ot-keskustelua, sillä pääpointtini oli siis se, että kun OB on kuitenkin vähintään 30 min nopeampi kuin muut bussit ja näin ollen paljon vähemmän hitaampi auton tai junan käyttäjälle, sekä halvempi kuin auto tai juna useimmilla matkoilla, saattaa se houkutella heitä kyytiin. Ja lisäys tarjonnassa etenkin Imatralle on erittäin tervetullutta.
 
Nyt OnniBus.com:n liikenne alkaakin vähentyä: se hakee F10:n lakkautusta niin, että viimeinen liikennöintipäivä on 31.7.2015. Hakemus
 
Nyt OnniBus.com:n liikenne alkaakin vähentyä: se hakee F10:n lakkautusta niin, että viimeinen liikennöintipäivä on 31.7.2015. Hakemus

Tosin muut liikenteen lisäykset ovat sen verran mittavia, että tämän poikittaislinjan poissaolo ei liiemmin taida näkyä suoritteissa. No ehkä sen verran että heinäkuun ajan on vuoroja hieman enempi kuin elokuun alussa. Linjakilometreissä kuitenkin elokuussa ollaan edellä tämän hetken tilaa.
 
Nyt OnniBus.com:n liikenne alkaakin vähentyä: se hakee F10:n lakkautusta niin, että viimeinen liikennöintipäivä on 31.7.2015. Hakemus

Niinpä, OB ei halua liikennöidä kyseistä reittiä kun ei tuota tarpeeksi. Jätetään se siis muiden liikennöitsijöiden hoidettavaksi. Saa nähdä miltä Suomen linja-autoliikenteen reittiverkosto näyttää muutaman vuoden kuluttua? Varmaan ei etelä-Suomessakaan enää ajeta kuin Hki-Turku ja Hki-Tampere välejä (ehkä hieman kärjistäen)
 
Varmaan ei etelä-Suomessakaan enää ajeta kuin Hki-Turku ja Hki-Tampere välejä (ehkä hieman kärjistäen)

Tarvitseeko ajaa muita välejä? Joukkoliikenne on joukkojen liikennettä ja joukkoja löytyy kaupungeista. Kunnat voivat sitten ostaa tilataksiliikennettä niille reiteille, joissa ei ole joukkoja, mutta joihin halutaan palvelua.

Enkä sitä paitsi olisi kovin huolissani periferioiden "joukko"liikennepalveluista seuraavaan neljään vuoteen. Eiköhän keskusta verota työtä tekeviä kaupunkilaisia sen verran, ettei tarvitse tinkiä maataloustuista ja Sysmässä rintamamiestalossa asuvan leskimummon bussikyydeistä.
 
Niinpä, OB ei halua liikennöidä kyseistä reittiä kun ei tuota tarpeeksi. Jätetään se siis muiden liikennöitsijöiden hoidettavaksi. Saa nähdä miltä Suomen linja-autoliikenteen reittiverkosto näyttää muutaman vuoden kuluttua? Varmaan ei etelä-Suomessakaan enää ajeta kuin Hki-Turku ja Hki-Tampere välejä (ehkä hieman kärjistäen)

Juu, eiköhän keskittyminen runkoreiteille jatku.

Mutta ei se tarkoita sitä että vain kaikista kannattavimmat linjat ajetaan. Kannattavia linjoja on hiljaisempiakin. Syrjäisempiä mutta riittävän isoja taajamia tullaan varmaan palvelemaan pikkubussilinjoilla, jotka keräävät niitä matkustajia jotka eivät (pelkästään) runkoreittejä pitkin pääse.
 
Enkä sitä paitsi olisi kovin huolissani periferioiden "joukko"liikennepalveluista seuraavaan neljään vuoteen. Eiköhän keskusta verota työtä tekeviä kaupunkilaisia sen verran, ettei tarvitse tinkiä maataloustuista ja Sysmässä rintamamiestalossa asuvan leskimummon bussikyydeistä.

Tämä Merja Kyllösen Waltti-hankehan waltakunnallisena lipputuotteena taisi jäädä aika torsoksi, kun kelpoisuus tulee olemaan lopulta pienempi kuin Matkahuollon valtakunnallisilla lipputuotteilla. Markkinaehtoisessa kaukoliikenteessä en ole vielä kuullut toimijoista, jotka tällaista tuotetta liiemmin hyväksyisivät.

Tervetuloa keskustajohtoinen hallitus, ei ainakaan enempää virheitä pysty tekemään kuin edeltäjänsä.
 
Mutta ei se tarkoita sitä että vain kaikista kannattavimmat linjat ajetaan. Kannattavia linjoja on hiljaisempiakin.

Nimenomaan näin vapaat ja kilpaillut markkinat toimivat. Ensiksi operaattoreita houkuttavat ne runkolinjat, joilla on mahdollisimman paljon kysyntää. Vuoroja lisätään ja kilpailu lisääntyy. Hinnat painuvat alaspäin. Jossain vaiheessa tullaan tilanteeseen, että jostain muualta löytyykin vähemmän kilpailtu reitti, josta saa paremman tuoton kuin hyperkilpaillulta runkolinjalta. Joku operaattori päättääkin mennä mieluummin sinne. Ja niin edelleen. Markkinat ohjaavat kysynnän ja tarjonnan tasapainoon sekä hinnan että vuorotarjonnan kannalta. Tämä tasapaino on optimitilanne eikä siihen tarvita mitään keskusjohtoista koordinointia. Itse asiassa keskusjohtoinen koordinointi, tarjonta- tai hintasääntely tai mikä tahansa vastaava vain sotkee markkinamekanismin toimintaa ja johtaa suboptimaaliseen tulokseen.

Tämä Merja Kyllösen Waltti-hankehan waltakunnallisena lipputuotteena taisi jäädä aika torsoksi, kun kelpoisuus tulee olemaan lopulta pienempi kuin Matkahuollon valtakunnallisilla lipputuotteilla. Markkinaehtoisessa kaukoliikenteessä en ole vielä kuullut toimijoista, jotka tällaista tuotetta liiemmin hyväksyisivät.

Valtakunnallinen lipputuote on nimenomaan mainitsemani kaltainen keskusjohtoinen sääntelyhanke, joka haittaa vapaiden markkinoiden toimintaa. Toki sellaisesta voi olla iloa esim. sitä kautta että eri kaupunkien kaupunkiliikenteessä voi maksaa samalla lipulla. Eikä siinä mitään. Mutta se että lipusta tulisi pakollinen tai vahvasti suositeltu (käytännössä lähes pakollinen) väline markkinaehtoiseen toimintaan - kuten kaukoliikenteeseen - ei olisi omiaan edesauttamaan innovointia tai kilpailua ylipäätään. Virkamiehet vain eivät yleensä ymmärrä markkinoista mitään ja siksi tykkäävät ajaa tällaisia hankkeita. Mutta sopii kysyä itseltään valitseeko mieluummin kaupan hyllyltä Pepsodentin tai Colgaten väliltä vai olisiko parempi tilanne, että ainoa vaihtoehto olisi Prostokvashinon hammastahna- ja -lankakombinaatin monopolituote?
 
Mutta sopii kysyä itseltään valitseeko mieluummin kaupan hyllyltä Pepsodentin tai Colgaten väliltä vai olisiko parempi tilanne, että ainoa vaihtoehto olisi Prostokvashinon hammastahna- ja -lankakombinaatin monopolituote?

Lisäksi keskushallinto on päättänyt, että kaikille kansalaisille tarjotaan ilmaiset hammasproteesit ja tämä rahoitetaan suuhygieniatuotteiden lisäverolla. Virkamiehet onnittelevat itseään, sillä hammastahnatuubin maksaessa 13 euroa, pian kaikilla on tekarit.
 
Markkinat ohjaavat kysynnän ja tarjonnan tasapainoon sekä hinnan että vuorotarjonnan kannalta. Tämä tasapaino on optimitilanne eikä siihen tarvita mitään keskusjohtoista koordinointia.

Tasapaino löytyy kyllä aikanaan, mutta voi hyvin olla, että ennen tasapainon löytymistä nyitään muutamaan kertaan laidalta toiselle. Tänä aikana jokin oikeasti kannattava yhteys saattaa jäädä palvelematta, ja joukkoliikenne näyttäytyy osalle käyttäjistä jossain määrin epävarmana. Espoolaisena oma palvelutasoni ei toki ensimmäisenä huoleta.

Valtakunnallinen lipputuote on nimenomaan mainitsemani kaltainen keskusjohtoinen sääntelyhanke, joka haittaa vapaiden markkinoiden toimintaa. Toki sellaisesta voi olla iloa esim. sitä kautta että eri kaupunkien kaupunkiliikenteessä voi maksaa samalla lipulla. Eikä siinä mitään. Mutta se että lipusta tulisi pakollinen tai vahvasti suositeltu (käytännössä lähes pakollinen) väline markkinaehtoiseen toimintaan - kuten kaukoliikenteeseen - ei olisi omiaan edesauttamaan innovointia tai kilpailua ylipäätään. Virkamiehet vain eivät yleensä ymmärrä markkinoista mitään ja siksi tykkäävät ajaa tällaisia hankkeita. Mutta sopii kysyä itseltään valitseeko mieluummin kaupan hyllyltä Pepsodentin tai Colgaten väliltä vai olisiko parempi tilanne, että ainoa vaihtoehto olisi Prostokvashinon hammastahna- ja -lankakombinaatin monopolituote?

No, vielä jää nähtäväksi, miten, jos mitenkään, Walttia kaukoliikenteeseen tarjotaan. Nykyisellään osuvampi vähittäiskauppavertaus olisi ehkä vaatimus yhteensopivien luottokorttien hyväksymisestä (mikä on kaupan alalla käytännössä tilanne jo nyt).
 
Nyt OnniBus.com:n liikenne alkaakin vähentyä: se hakee F10:n lakkautusta niin, että viimeinen liikennöintipäivä on 31.7.2015. Hakemus

Erikoinen ratkaisu kun linjalla kuitenkin on jo omat kanta-asiakkaansa. Nykyiset viisi vuoroparia on kai sitten liikaa, olisivat nyt vaikka kaksi vuoroparia yhdella autolla ajettuna jättäneet. Eivätköhän nykyiset linjan matkustajat olisi pitkälti keskittyneet näihin vuoroihin. Tai sitten alihankintakuvio tuottaa joitakin hankaluuksia, joista pääsee nyt samalla eroon.
 
Erikoinen ratkaisu kun linjalla kuitenkin on jo omat kanta-asiakkaansa. Nykyiset viisi vuoroparia on kai sitten liikaa, olisivat nyt vaikka kaksi vuoroparia yhdella autolla ajettuna jättäneet. Eivätköhän nykyiset linjan matkustajat olisi pitkälti keskittyneet näihin vuoroihin. Tai sitten alihankintakuvio tuottaa joitakin hankaluuksia, joista pääsee nyt samalla eroon.
Kun molemmat tiedämme, minkä tahon kanssa tämä Turku - Lahti "-alihankintakuvio" on pyörinyt, tietänemme myös sen, ettei mahdolliset "kuvioon liittyvät hankaluudet" välttämättä tule alaa hiemankaan tunteville kovinkaan suurena yllätyksenä...
 
Kun molemmat tiedämme

Mutta kaikki lukijat eivät välttämättä tiedä, tai muista, vaikka tietäisivät. Tuollainen vihjailevan sävyinen kirjoittelu julkisella foorumilla on vähän ikävää. Jos sanottavasi kestää julkisuuden, sano se suoraan. Muussa tapauksessa jätä kokonaan sanomatta (ja vihjailematta).
 
Takaisin
Ylös