Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Eiköhän enemmän tai vähemmän ole myös muun muassa Paunu ynnä muut "kapitalistiparonit" yrittäneet saada sakkoja ja vaikka mitä hankaluuksia myöskin aikaan Onnibusille, osittain myös siitä syystä että he eivät erityisesti tykkää Onnibusista. Näkökulmia on monenlaisia, perustelu se oli tuokin.
Mie repesin...

Tähän viestiin voisi kirjoittaa hyvinkin pitkän vastauksen perusteluineen, mutta en kertakaikkiaan jaksa enkä viitsi. Tyydynkin siis vain jatkamaan naureskelua ;)
 
Eiköhän enemmän tai vähemmän ole myös muun muassa Paunu ynnä muut "kapitalistiparonit" yrittäneet saada sakkoja ja vaikka mitä hankaluuksia myöskin aikaan Onnibusille, osittain myös siitä syystä että he eivät erityisesti tykkää Onnibusista. Näkökulmia on monenlaisia, perustelu se oli tuokin.

Minkälaisia sakkoja "kapitalistiparonit" ovat yrittäneet saada onnibussille? Kun tietääkseni suomessa sakot jakaa viranomainen, ja sellaisen saaminen edellyttää rikollista toimintaa. "kapitalistiparonit" ovat siis tehneet rikosilmoituksen Onnibussista viranomaisille? Minkähänlaisesta rikoksesta mahtaa olla kysymys?
 
Onnibus on tuonut paljon hyvää Suomen kaltaiseen maahan. Suomessa voi olla monelle ihan uutta se että yritykset kilpailevat asiakkaista eivätkä perustaa toimintaansa monopoleihin ja kohtele asiakasta sen turvin miten sattuu. Olen monesti ylireagoinut Onnibussin kohdalla mutta arvostan kyllä sitä mitä he saivat aikaan, vaikkakin se olisi voinut olla mikä vaan yritys.

Suomessa asiakasta kohdellaan pääsääntöisesti todella huonosti koska asiakkaan mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. Yritykset perustavat toimintansa vähintään alueelliseen monopoliasemaan joka takaa että asiakkaita riittää vaikka asiakaspalvelu kiroaisi asiakasta ja löisi luurin korvaan ja velottaisi 100x korkeampia hintoja kuin toinen yritys.

Vielä kun Suomessa opittaisiin kilpailemaan laadulla hinnan lisäksi. Mutta ehkä se on liikaa toivottu, koska Suomessa ei ole koskaan tarvinnut tuottaa laatua koska monopoliasema eikä sitä siten kukaan osaa vaatiakkaan. Laadukkaasta palvelusta maksaakin vähän enemmän mielellään, laadun nostaminen siis voisi antaa mahdollisuuden hintojen nostolle ja lisätuloille. Pohjolan Liikenne vissiin ainakin yritti nostaa matkustamisen laatua, en tiedä nykytilanteesta.

Kaupassa pitkät jonot kassoille, kassoista vain puolet käytössä. Asiakasta ärsyttää, mutta ei auta, ei voi valita muuta kauppaa koska kyseessä voi olla ainoa kauppa alueella, ta ainoa sen kokoluokan kauppa tai sitten ainoa kauppa missä käy asiakkaan suosima kanta-asiakaskortti. Vaikka alueella olisi muita saman alan kauppoja voi yrityksellä silti olla käytännössä mononpoliasema eli asiakasta ei tarvitse palvella ja hintoja voi nostaa miten haluaa. Kilpailu loisi tarpeen nostaa palvelun laatua ja ehkä laskea hintoja,

Onnibus ehkä tarjoaa wifi yhteyksiä ja muuta, mutta täpötäydessä bussissa matkustaminen ei ole se kaikkein mukavin tapa matkustaa. Välissä voisi olla vaikka jotain kaliimman lipun vuoroja joissa olisi sitten jotain lisäpalvelua normaliin nähden, ja korkeampi hinta pitäisi perusmatkustajat normi vuoroissa ja esim ne jotka haluavat työskennellä bussissa voivat valita kalliimman vuoron. Tai busseissa voisi olla ns. bisnesluokka kuten lentokoneissa

En ymmärrä käsitettä kapitalistiparoni. Monopoliaseman käytöllä ei ole mieletäni mitään tekemistä kapitalismin kanssa koska kapitalismi on markkintalouden muoto ja markkinataloutta ei viime vuosiin saakka ole ollut olemassakaan joukkolikenteessä lentoliikennettä lukuunottamatta. Onnibus on mielestäni kapitalistinen yhtiö, ja hyvä niin.

Joku voi sanoa että kapitalsimi on pahasta koska siinä riistetään työntekijää, mutta se houkuttaa ihmisiä kouluttautumaan ja hankkiutumaann parempiin töihin koska se on ainoa tapa nostaa elintasoa. Jos vaikka siivojaa saisi saman palkan kuin yritysjohtaja niin kuka enää hankkisi parempaa koulutusta ja pyrkisi elämässä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisia sakkoja "kapitalistiparonit" ovat yrittäneet saada onnibussille? Kun tietääkseni suomessa sakot jakaa viranomainen, ja sellaisen saaminen edellyttää rikollista toimintaa. "kapitalistiparonit" ovat siis tehneet rikosilmoituksen Onnibussista viranomaisille? Minkähänlaisesta rikoksesta mahtaa olla kysymys?

Josko käytettäisi "kapitalistiparoneista" jotain muuta nimitystä, vaikka sillä oman kantasi asiaan haluatkin ilmoittaa. Lähinnä viittasin siihen, että Paunu on useasti valittanut Onnibusille myönnetyistä reittiliikenneluvista korkeimpaan hallinto-oikeuteen halunaan kumota ne (esim. http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/muitapaatoksia/muupaatos/1429008745121.html), sillä ne aiheuttavat Paunun omalle liikennöinille muun muassa "jatkuvaa ja vakavaa haittaa". Eiköhän nämäkin asiat kuitenkin ole käsitelty tässä ketjussa jo useampaan otteeseen.
 
Jepp kapitalisti-paroniksi nimittely tuo mieleen Stalinin ajan jossa pientilalliset nimettiin kulakeiksi ja kapitalistisiksi koiriksi.
Meikäläistäkin täällä aikoinaan muistan nimitellyn riistoporvariksi. Se aika jollon Ladan venttiilit säädettii sirpillä ja vasaralla on ohi.
 
Pikemmin koko käsitteen käyttö kertoo siitä, että henkilö ei ymmärrä mitä kapitalismi on ja eritoten tässä asiayhteydessä ei ymmärrä kuka kapitalismiparoni oikeastaan onkaan. Haluaisin kyllä kernaasti nähdän sellaisen liikennöitsijän, joka on laupias samarialainen ja järjestää liikennettä pro bono-periaatteella.
 
Onko kuulunut mitään F4 Jyväskylä–Oulu–Rovaniemi -hakemuksesta? Ja voivatko ely-keskukset vain jättää vastaamatta, vai onko niiden joka tapauksessa tehtävä joko myönteinen ja kielteinen päätös? Ja vaatiiko liikenteen aloittaminen luvan kaikilta ely-keskuksilta reitin varrelta? Ainakaan Lapin ely-keskus ei ole edes julkaissut tätä hakemusta sivuillaan.
 
Onko kuulunut mitään F4 Jyväskylä–Oulu–Rovaniemi -hakemuksesta? Ja voivatko ely-keskukset vain jättää vastaamatta, vai onko niiden joka tapauksessa tehtävä joko myönteinen ja kielteinen päätös? Ja vaatiiko liikenteen aloittaminen luvan kaikilta ely-keskuksilta reitin varrelta? Ainakaan Lapin ely-keskus ei ole edes julkaissut tätä hakemusta sivuillaan.

Eivät saaneet lupaa Oulu-Rovaniemi välille. Facebookissa on Onnibus näin kommentoinut asiakkaiden kysymyksiin.
 
Eivät saaneet lupaa Oulu-Rovaniemi välille. Facebookissa on Onnibus näin kommentoinut asiakkaiden kysymyksiin.

Sen olen nähnyt, mutta olisin kiinnostunut varsinaisesta päätöksestä. Sehän lienee julkinen, jos sellainen on vielä edes tullut.
 
Onko kuulunut mitään F4 Jyväskylä–Oulu–Rovaniemi -hakemuksesta? Ja voivatko ely-keskukset vain jättää vastaamatta, vai onko niiden joka tapauksessa tehtävä joko myönteinen ja kielteinen päätös? Ja vaatiiko liikenteen aloittaminen luvan kaikilta ely-keskuksilta reitin varrelta? Ainakaan Lapin ely-keskus ei ole edes julkaissut tätä hakemusta sivuillaan.

Näin sanoo joukkoliikennelaki:

Jos reitti ulottuu useamman kuin yhden toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen toimivalta-alueelle, luvan myöntää keskus, jonka alueella on pisin osa reitistä. (22.12.2009/1694)
 
Taas on pläjähtänyt lisää hakemuksia 5.10.2015 alkavaan liikenteeseen. Pohjois-Pohjanmaan ELY:n sivuilta löytyy Oulu - Jyväskylä ja Oulu - Rovaniemi.

Niiden liitteessä on kuvattu kaikki haettava uusi liikenne:
  • uusi reitti F3C Tampereen linja-autoasema - Helsinki. Kulkisi Tampereelta 6 kertaa päivässä ja Helsingistä 5 kertaa päivässä suuntaansa niissä aukoissa, missä siirtymäajan liikennöintisopimukset ovat päättyneet. Matka-aika 2 tuntia 10 minuuttia
  • yhden Jyväskylään päättyvän F4-vuoroparin jatkaminen Ouluun (10.45 Jyväskylästä ja 16.00 Oulusta)
  • aikaisemmin hylättyjen F4:n Rovaniemen vuorojen uudelleenhaku vain viikonloppuisin ajettavina (Oulusta 8.30 ja 15.15 L-S sekä 19.45 P-S, Rovaniemeltä 5.45 M ja L-S sekä 12.45 ja 21.15 L-S)
  • F6:n yövuoro Joensuuhuun perjantaisin, lauantaisin, sunnuntaisin ja maanantaisin. Olisi nyt Lappeenrantaan päättyvien F6:ien jatke: Lappeenrantaan 0.00 päättyvä jatkaisi Joensuuhun (saapuminen 3.10) ja Lappeenrannasta 5.00 lähtevä lähtisi Joensuusta (lähtö 1.50)
  • F8:n jatko Helsinkiin reittiä Turun linja-autoasema - Aurakatu - Salo (Piihovin liittymä) - Lommila - Tukholmankatu - Kamppi. Vuorojen määrä nousisi viiteen vuoropariin päivässä ja reitti muuttuisi 2-kerrosbusseilla ajettavaksi
  • F9:n jatko osittain Kuopioon ja lisälähdöt. Jyväskylästä 6.15 lähtevä jatkaisi Turkuun asti (lähtö aikaistuisi 6.00:ksi), paluulähtö Turusta 13.00 (jatkaisi Tampereelta nykyisen Tampereelta lähtevän F9:n aikataululla) ja jatko Kuopioon asti Hankasalmen, Suonenjoen ja Leväsen liittymän kautta (saapuminen Kuopioon 19.35). Lisäksi nykyiset Jyväskylä - Turku -vuorot aloittaisivat jo Kuopiosta ja kokonaan uusina vuoroina tulisi yksi lähtö Turku - Kuopio ja yksi lähtö Jyväskylä - Turku.
 
Jos tuo F3C menee läpi niin kohta pääsee Paunun kyytiin ilmaiseksi. Nyt jo Tampereelle pääsee alle kympillä koska vaan vaikka Kalevasta on Keskustaan jonkin verran matkaa. Toivotaan, että nuo Rovaniemen luvat menevät läpi, ilmeisesti todella kysyttyjä ovat. Lappia express ja juna ovat kuitenkin kovin kalliita vieläkin. Kilpailu Lapissa ei ole vielä alkanut. Itse odotan jo näkevinäni Vanhooleja Rovaniemi-Kilpisjärvi ja Rovaniemi-Utsjoki reiteillä :) Nyt homma on kokonaan Eskelisen ja Gold Linen varassa.
 
Takaisin
Ylös