Onnibus on tuonut paljon hyvää Suomen kaltaiseen maahan. Suomessa voi olla monelle ihan uutta se että yritykset kilpailevat asiakkaista eivätkä perustaa toimintaansa monopoleihin ja kohtele asiakasta sen turvin miten sattuu. Olen monesti ylireagoinut Onnibussin kohdalla mutta arvostan kyllä sitä mitä he saivat aikaan, vaikkakin se olisi voinut olla mikä vaan yritys.
Suomessa asiakasta kohdellaan pääsääntöisesti todella huonosti koska asiakkaan mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. Yritykset perustavat toimintansa vähintään alueelliseen monopoliasemaan joka takaa että asiakkaita riittää vaikka asiakaspalvelu kiroaisi asiakasta ja löisi luurin korvaan ja velottaisi 100x korkeampia hintoja kuin toinen yritys.
Vielä kun Suomessa opittaisiin kilpailemaan laadulla hinnan lisäksi. Mutta ehkä se on liikaa toivottu, koska Suomessa ei ole koskaan tarvinnut tuottaa laatua koska monopoliasema eikä sitä siten kukaan osaa vaatiakkaan. Laadukkaasta palvelusta maksaakin vähän enemmän mielellään, laadun nostaminen siis voisi antaa mahdollisuuden hintojen nostolle ja lisätuloille. Pohjolan Liikenne vissiin ainakin yritti nostaa matkustamisen laatua, en tiedä nykytilanteesta.
Kaupassa pitkät jonot kassoille, kassoista vain puolet käytössä. Asiakasta ärsyttää, mutta ei auta, ei voi valita muuta kauppaa koska kyseessä voi olla ainoa kauppa alueella, ta ainoa sen kokoluokan kauppa tai sitten ainoa kauppa missä käy asiakkaan suosima kanta-asiakaskortti. Vaikka alueella olisi muita saman alan kauppoja voi yrityksellä silti olla käytännössä mononpoliasema eli asiakasta ei tarvitse palvella ja hintoja voi nostaa miten haluaa. Kilpailu loisi tarpeen nostaa palvelun laatua ja ehkä laskea hintoja,
Onnibus ehkä tarjoaa wifi yhteyksiä ja muuta, mutta täpötäydessä bussissa matkustaminen ei ole se kaikkein mukavin tapa matkustaa. Välissä voisi olla vaikka jotain kaliimman lipun vuoroja joissa olisi sitten jotain lisäpalvelua normaliin nähden, ja korkeampi hinta pitäisi perusmatkustajat normi vuoroissa ja esim ne jotka haluavat työskennellä bussissa voivat valita kalliimman vuoron. Tai busseissa voisi olla ns. bisnesluokka kuten lentokoneissa
En ymmärrä käsitettä kapitalistiparoni. Monopoliaseman käytöllä ei ole mieletäni mitään tekemistä kapitalismin kanssa koska kapitalismi on markkintalouden muoto ja markkinataloutta ei viime vuosiin saakka ole ollut olemassakaan joukkolikenteessä lentoliikennettä lukuunottamatta. Onnibus on mielestäni kapitalistinen yhtiö, ja hyvä niin.
Joku voi sanoa että kapitalsimi on pahasta koska siinä riistetään työntekijää, mutta se houkuttaa ihmisiä kouluttautumaan ja hankkiutumaann parempiin töihin koska se on ainoa tapa nostaa elintasoa. Jos vaikka siivojaa saisi saman palkan kuin yritysjohtaja niin kuka enää hankkisi parempaa koulutusta ja pyrkisi elämässä eteenpäin.