- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Tuo on markkinaehtoisessa liikenteessä automaattisesti tuleva ominaisuus. Onnibus haluaa oletettavasti kilpailla Porvoon Liikennettä vastaan eikä täydentää sen tarjontaa ja hinnoittelu on kilpailussa varmasti merkittävä ase.
Jos asiat kehittyvät, niin kuin LVM toivoo, niin syntyisi kokonaan uusi toimijakerros, joka voisi tarjota kuluttajille nykyisten kuukausilippujen tapaisia tuotteita ja kuluttaja voisi valita, kulkeeko hän Onnibussin vain Porvoon liikenteen autoilla. Käytännössä tämä tapahtuisi käyttämällä kännykkäsovellusta, josta valitaan haluttu vuoro ja sovellus järjestää lipun liikennöitsijän lippukaupasta. Liikennöitsijän lippu ilmestyisi sitten kännykkään. Sovelluksen omistaja, eli niin sanottu yhdistelypalvelutuottaja tai tuttavallisemmin MaaS-operaattori olisi saattanut hankkia lippuja jo etukäteen edulliseen hintaan tai suorasopimuksella liikennöitsijältä. MaaS-operaattori määrittää sitten omien asiakkaidensa maksaman hinnan, joka tosiaan voi olla vaikka kiinteä kuukausimaksu. On kiinnostavaa nähdä, voiko näin todella käydä, mutta ainakin yritys on kova ja esimerkiksi uusi Liikennekaari toteutuessaan vaatisi kaikkia liikennöitsijöitä toimittamaan lippuja myös sähköisesti, käytännössä koodina, joka voidaan toimittaa kännykkään, ja avaamaan rajoituksetta omat lippukauppansa näille niinsanotuille yhdistelypalveluiden tuottajille. Esimerkiksi HSL voisi luopua kokonaan omista sopimuksistaan liikennöitsijöiden kanssa ja ostaa omaa tuotatoa täydentävää liikennettä lippu kerrallaan sopiviksi katsomistaan muiden tuottajien vuoroista. LVM lähtee siis siitä, että uudet digitaaliset palvelut tulevat ratkaisemaan markkinaehtoisen liikenteen nykyiset ongelmat. Seuraan mielenkiinnolla.