Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onnibus on ollut median suuntaan erittäin aktiivinen ja saanut viestinsä läpi. Muutoksen pioneerina se on saanut aseman, jota muiden on hyvin vaikea saavuttaa. Savonlinja ja Pohjolan Liikenne ovat yrittäneet samaa ja mielestäni ihan hyvin onnistuneetkin. Savonlinjallakin brändiuudistus on varmasti mainoskampanjoineen todella suuri satsaus.

Mielenkiintoista nähdä, miten käy yhtiöille jotka ovat jatkaneet kuten ennenkin. ExpressBuss ei ole juuri näkynyt mediassa eikä mainostanut. Pienillä yhtiöillä, mitkä eivät kuulu mihinkään konsortioon, ei varmastikaan ole siihen edes resursseja. Odottavatko Paunu ja Vainio että Koiviston auto ostaa ne pois ja isännät voivat huokaista helpotuksesta ja aloittaa eläkepäivät?
 
Jaa-a, kyllä on mielenkiintoista seurata tätä bussiharrastajien Onni-vihaa. Mistä ihmeestä se oikein kumpuaa?
 
Suuri osa esim. hotellialan booking-sivuista toimii samalla periaatteella mitä kirjoitin. Ei tarvitse kuin kirjoittaa määränpää ja aika minkä aikoo viettää hotellissa niin saa listan vaihtoehdoista hintoineen mistä valita. Miten tämä eroaa Matkahuollon aikatauluhausta? Ensimmäinen on markkinataloutta mutta toinen on kartellifirma?

Hotellialan varaussivustot mainostavat itseään todella paljon, jotta asiakkaat löytäisivät ne. En muista nähneeni Matkahuollon aikatauluhausta yhden ainoaa mainosta.

Mainostamisen puute kielii monopoliasenteesta, että palveluja tarvitseva asiakas kyllä löytää palvelun. Harva kuitenkaan löytää, vaan päätyy ennestään tuntemiensa firmojen asiakkaaksi.

Kun MaaS kehittyy tarpeeksi, niin sitten MaaS-operaattorit oletettavasti mainostavat itseään ja heidän kauttaan asiakkaita voi tulla paremmin niillekin liikennöitsijöille, joita asiakkaat eivät ennestään tunne.
 
Savonlinjallakin brändiuudistus on varmasti mainoskampanjoineen todella suuri satsaus.

Jaa vai brändiuudistus. Missä ne ovat sellaista mainostaneet? Minulta ainakin on mennyt aivan ohi, ainoa mitä tulee Savonlinjasta mieleen on se nainen, joka väitti että kuljettaja oli ehdottanut seksiä kesken bussimatkan tyhjässä bussissa. Täytyi oikein käydä heidän kotisivuilla katsomassa, ajavatko tänne pääkaupunkiseudulle. Näemmä ajavat, eli olisi varmaan pitänyt tuo mainoskampanja jotenkin havaita. No, ehkä en ole kohderyhmää.
 
Jaa vai brändiuudistus. Missä ne ovat sellaista mainostaneet? Minulta ainakin on mennyt aivan ohi, ainoa mitä tulee Savonlinjasta mieleen on se nainen, joka väitti että kuljettaja oli ehdottanut seksiä kesken bussimatkan tyhjässä bussissa. Täytyi oikein käydä heidän kotisivuilla katsomassa, ajavatko tänne pääkaupunkiseudulle. Näemmä ajavat, eli olisi varmaan pitänyt tuo mainoskampanja jotenkin havaita. No, ehkä en ole kohderyhmää.

Olen törmännyt Savonlinjan mainoksiin lehdissä sekä televisiossa. Lisäksi heillä on ollut some-kampanja, vieläpä hauska sellainen.

http://www.lansi-savo.fi/uutiset/la...ja-folke-westin-mainoskasvoikseen-katso-video

Ilme on lisäksi päivitetty raikkaaksi. Pidän uudesta ilmeestä.
 
Jaa-a, kyllä on mielenkiintoista seurata tätä bussiharrastajien Onni-vihaa. Mistä ihmeestä se oikein kumpuaa?

Mä en tiedä mistä muiden OB-viha kumpuaa, mutta itse en arvosta OB:lla ahtaita istumavälejä ja penkkejä, aikataulut liian tiukat ja kiireelle vedetty sekä hinta. Puhun kokemuksistani Tku-Hki väliltä jota käytän 4-6 kertaa viikossa, välillä tosin autolla. Pohjolan Liikenne tarjoaa pistorasiat ja wifin, ihan kuten Onnibuskin. Extrana vielä kaupan päälliseksi tilavat penkin välit, OB:n asematyöntekijät eivät ole heittelemässä laukkuja Kampissa ympäriinsä vaan asiansa osaava kuljettaja nostaa laukun tavaratilaan/sieltä pois nätisti, aikataulut ei ole niin pahasti sössitty kuin OB:lla vaan lähestulkoon aina kulkee aikataulussa. Kaikenkukkuraksi hintakin vaivaiset 4.50-5€ vaikka ostais liput vain 3-4 päivää etukäteen. Aina oon huvinvuoks vertailun vuoksi katsonut OB:n hintoja ja aina yllätys yhtä suuri kuin samaan aikaan kulkevalle vuorolla (tai no 15 aikasemmin) lippu on maksanut 7-10€+varausmaksu. Lisäksi 15 aikasemmin lähteneen vuoron Pohjolan Liikenne on saanut aina kiinni viimeistään Lommila-Munkkiniemi välillä, vaikka Turun päässä ajavat Kaarinan läpi. Ja kaiken kruunaa se ettei tarvitse Kampissa odotella minuutteja sitä laukkua vaan pääsee heti jatkamaan matkaansa.

Kysymys kuuluukin: mikä onnibussissa maksaa, kun ei parempaa palvelua tarjoa kuin valtion yhtiö ja liputkin kalliimmat?
 
Jaa vai brändiuudistus. Missä ne ovat sellaista mainostaneet? Minulta ainakin on mennyt aivan ohi, ainoa mitä tulee Savonlinjasta mieleen on se nainen, joka väitti että kuljettaja oli ehdottanut seksiä kesken bussimatkan tyhjässä bussissa. Täytyi oikein käydä heidän kotisivuilla katsomassa, ajavatko tänne pääkaupunkiseudulle. Näemmä ajavat, eli olisi varmaan pitänyt tuo mainoskampanja jotenkin havaita. No, ehkä en ole kohderyhmää.

Mun mielestäni maakunnalliset kaukoliikennettä harjoittavat bussiyhtiöt eivät tarvitse jokainen omaa brändiä vaan Matkahuolto/Expressbus riittää. En tiedä onko Expressbusia enää, mutta itse olen ollut ihan tyytyväinen kun olen kulkenut niillä. Palvelu ja itse bussit ovat vastanneet odotuksia, ei ole kiinnostanut minkä firman bussi on kyseessä. Ajatelkaa vaikka jotain ulkomaista turistia, mistä ihmeestä hän ottaa selvää minkä firman bussilla kannattaa mennä ja onko muutama euro sinne tai tänne merkitsevä?

t. Rainer
 
Kysymys kuuluukin: mikä onnibussissa maksaa, kun ei parempaa palvelua tarjoa kuin valtion yhtiö ja liputkin kalliimmat?
Mitä enemmän matkustajia vuorolla, niin sitä korkeammaksi hinta Onnilla aina nousee. Tästä päästäänkin siihen dilemmaan, että miten muut bussifirmat saisivat markinoitua halvempia hintojaan sille tavalliselle bussimatkaajalle jonka mielessä Onnibus on ainoa halpoja lippuja tarjoava yhtiö. Pohjolan liikenne ja Savonlinjat ovat aloittaneet omat brändinsä, mutta liian myöhään?

Varsinkin Pohjolan liikenne vaikuttaa olevan ikävässä tilassa. Turun vuorot vaikuttavat melko hiljaisilta ja Tampereen vuorot ovat jo katastrofaalisen kannattamattomia. Pelastavana enkelinä voisi olla laittaa Pohjolan bussivuorot näkymään VR:n lippuhakuun. Olen lähettänyt palautetta kys. firmaan, että ottaisivat edes Tampereen linjalla käyttöön lipun, joka käy myös kehäradalla lentoasemalle mennessä. Teknisesti se varmasti onnistuisi ja olisi hyvä markkinointivaltti.
 
Onnibus lähti bisnekseen brändi edellä ja realistisella hinnoittelumallilla. Vanhat liikennöitsijät olivat ulkoistaneet brändinsä Expressbussille, ja nyt sitten kärvistelevät erottautumisssa toisistaan. EB:n brändilupaus on liian geneerinen tähän aikaan, se ei houkuta matkustajia.

Ja zige94:n havainto että muilla liikennöitsijöillä voi päästä halvemmalla varmaan pitää paikkansa: onhan se helppo lyödä hinnat alle Onnibussin hintatason, mutta kuinka pitkään sitä hauskaa kestää? Tappiollahan silloin ajetaan. OB:n hinnoittelumalli houkuttaa matkustajia tyhjiin vuoroihin, mutta pitää huolen että täydet vuorot tuottavat riittävästi katetta. Jos vedetään hinnat alas kautta linjan niin silloin katetta ei kerry tarpeeksi täysistäkään vuoroista.
 
Tästä päästäänkin siihen dilemmaan, että miten muut bussifirmat saisivat markinoitua halvempia hintojaan sille tavalliselle bussimatkaajalle jonka mielessä Onnibus on ainoa halpoja lippuja tarjoava yhtiö. Pohjolan liikenne ja Savonlinjat ovat aloittaneet omat brändinsä, mutta liian myöhään?

Muille yhtiöille mielikuvan muuttaminen suuren yleisön silmissä on haastava tehtävä. Pohjalla on vanha mielikuva kalliista ja hitaasta tuotteesta. Vanhan mielikuvan muuttaminen on moninkerroin vaikeampaa kuin mitä Onnille oli kokonaan uudenlaisen tuotteen luominen mielikuviin. Bussifirmojen kenttä on myös laaja eikä kuluttajien mieliin ole helppoa saada, mitkä firmat ovat halpoja ja mitkä eivät.

Vähintään yhtä vaikeaa kuin muuttaa hintamielikuvia on saada ihmiset edes löytämään muut liikennöitsijät. OnniBus on ainoa kaikilla Suomen pääreiteillä liikennöivä bussifirma, muut ovat enemmän tai vähemmän alueellisia. Alueelliset liikennöitsijät tunnetaan omalla alueellaan, mutta esim. Helsingistä satunnaiselle matkalle lähtevä ei tunne, mitä firmoja sinne määränpäähän menisi.

Matkahuollon pitäisi koota näiden alueellisten firmojen palvelu yhdeksi kokonaisuudeksi, mutta ei onnistu siinä. Matkustajat eivät löydä bussifirmoista erillistä brändiä, joka assosioituu nimelläänkin enemmän huoltotoimintaan kuin bussimatkoihin. Vaikka joku löytäisikin Matkahuollon verkkokaupan, niin silti sieltä ei saa lippuja joihinkin vuoroihin ollenkaan ja joillekin saa halvempia lippuja liikennöitsijältä itseltään.
 
Mä en tiedä mistä muiden OB-viha kumpuaa, mutta itse en arvosta OB:lla ahtaita istumavälejä ja penkkejä, aikataulut liian tiukat ja kiireelle vedetty sekä hinta...

Kiitos vastauksesta. Mä luulen, että suurin osa Onni-vihaajista ei ole heidän penkissään koskaan istunutkaan. En ole muuten minäkään, viimeksi olen muistaakseni matkustanut Hki-Tku-väliä bussilla kesällä 1994. Firman nimi oli Matka-Autot, mahtaako sellaista enää ollakaan. Kesällä 1995 sain sitten jo ajokortin.

Ihan hyviä perusteluja –jos kilpailija tarjoaa edullisemmalla hinnalla paremman tuotteen, tietenkin se houkuttelee enemmän. Silti haluaisin heittää tällaisen ajatuksen mutusteltavaksi: Onko lopulta Onnibussia kiittäminen siitä, että Pohjola joutuu myymään niitä lippujaan niin halvalla? Ilman Onnia hinta voisi olla moninkertainen, ja kun vielä Onni on pystynyt markkinoimaan itsensä ihmisten mieleen edullisena, niin kansa ryntää sinne ja seurauksena Pohjolan busseissa on tilaakin paremmin. Nuo vuorot hinnoitellaan kuitenkin kysynnän mukaan, eli jos Pohjolan dösässä olisi enemmän porukkaa, niin lippu muutamaa päivää aiemmin ostettuna olisi varmaan kalliimpi.

Muille yhtiöille mielikuvan muuttaminen suuren yleisön silmissä on haastava tehtävä. Pohjalla on vanha mielikuva kalliista ja hitaasta tuotteesta. Vanhan mielikuvan muuttaminen on moninkerroin vaikeampaa kuin mitä Onnille oli kokonaan uudenlaisen tuotteen luominen mielikuviin. Bussifirmojen kenttä on myös laaja eikä kuluttajien mieliin ole helppoa saada, mitkä firmat ovat halpoja ja mitkä eivät.

Juuri näin. Kun itse en kaukobussilla matkusta, niin minulla ei ole oikeastaan minkäänlaisia mielikuvia bussiyhtiöistä – Onni on ainoa, josta on mielikuva, ja sekin perustuu lähinnä mediaan ja ystävien kokemuksiin. Muista en tiedä tuon taivaallista enkä voi sanoa, mikä ero olisi esim. Pohjolan ja Savonlinjan kesken. Mutta kyllä Onni on markkinoinnissa onnistunut. Miksi muuten kaverit kertoisivat, että menin tuossa Onnibussilla ja se oli sellainen ja tällainen. Valokuviakin on sieltä busseista tullut kännykkääni. Koskaan ei ole kukaan lähettänyt jostain randombussista kuvaa varustettuna tekstillä "Ollaan täällä Kuortaneen linjaliikenteen bussissa matkalla Pohjanmaalle", sen sijaan Onnista on tullut useammaltakin – yllättäen ja pyytämättä.
 
Kaksi vuotta sitten kesällä 2014 Onnibus.com uudella skottiomistuksella toi Suomen markkinoille kaksikerrosbussit, joita ei käytännössä Suomen kaukobussiliikenteessä aikaisemmin oltu nähty. Kaksikerrosbussi on varmasti anatanut monelle kuluttajalle kuvan tietynlaisesta "ylellisyydestä" ja kun siihen yhdisti halvat liput, nopeat reitit (silloin mainostettiin mm. olemalla junaakin nopeampia tietyillä yhteysväleillä) sekä rivakan laajentumisen (2 vuotta sitten ajettiin vähintään pari edestakaista vuoroa joka suuntaan Helsingistä), suuri joukko on ajatellut että tämä uusi palvelu on koettava!

Tällä hetkellä pari vuotta myöhemmin Onnibussin erottuva, punainen kaksikerrosbussi on osa suomalaista katukuvaa kaikilla paikkakunnilla, joita kaupungeiksi voi kutsua. Jengi jopa matkustaa hirvibusseilla lähinnä olevan kaupungin pysäkille, vaikkei se pysähtyisi määränpäänä olevassa kylässä. Loppumatkalle tarvittaessa saat todennäköisesti kyydin tutulta. Tällä hetkellä Onnibus-brändiä voisi verrata vaikka Hilton-hotelliketjun brändiin, vaikkei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Hiltonissa saat tietyllä hinnalla standardipalvelun kohteesta riippumatta eli tasokkaan huoneen, monipuolisen aamiaisen jne. Onnibus-lippua ostaessasi tiedät, että tulet matkustamaan tietynlaisessa standardinmukaisessa kaksikerrosbussissa, joka kulkee ripeästi paikasta toiseen - ja mikä ehkä parasta, tämä standardisoitu palvelu kattaa tällä hetkellä koko Suomen!

Punainen nahkapenkki saattaa luoda ylellisyyden tunteen, vaikka tosiasiassa saat vähintään yhtä paljon ylellisyyttä kilpailevien liikennöitsijöiden busseissa vaikka juuri täällä mainittujen parempien jalkatilojen ansiosta. Kilpaileva liikennöitsijä saattaisi viedä asiakkaan aivan perille asti, siis sinne, missä Onnibussilla ei ole pysäkkiä. Tällä tavoin ajateltuna on siinä mielessä huolestuttavaa, että niin monelle suomalaiselle bussimatkustaminen tuntuu todella olevan yhtä kuin Onnibus.
 
Varsinkin Pohjolan liikenne vaikuttaa olevan ikävässä tilassa. Turun vuorot vaikuttavat melko hiljaisilta ja Tampereen vuorot ovat jo katastrofaalisen kannattamattomia.

En tiedä mitä vuoroja sinä olet käyttänyt tai nähnyt, mutta Pohjolan Liikenteellä ite mennyt Åbussin lopetettua ja tyhjiä vuorot eivät suinkaan ole olleet. Etenkin viikonloppusin on täyttä ja suurin osa vuoroista millä itse mennyt on matkustajamäärät olleet puolillaan. Hyvähän asiassa on se ettei tuntemattomien vieressä tartte istua, tosin tyttöystävä yleensä aina mukana joten ei muutenkaan tarvitsisi.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:17 ----------

Ja zige94:n havainto että muilla liikennöitsijöillä voi päästä halvemmalla varmaan pitää paikkansa: onhan se helppo lyödä hinnat alle Onnibussin hintatason, mutta kuinka pitkään sitä hauskaa kestää? Tappiollahan silloin ajetaan. OB:n hinnoittelumalli houkuttaa matkustajia tyhjiin vuoroihin, mutta pitää huolen että täydet vuorot tuottavat riittävästi katetta. Jos vedetään hinnat alas kautta linjan niin silloin katetta ei kerry tarpeeksi täysistäkään vuoroista.

Ei esim. mainitsemani Pohjolan Liikenteen liput ole alle Onnibussin hintatason. Onnibussin hintataso on muutamilla euroilla noussut Pohjolan hintatason ylitse. Kannattamattomiahan vuorot eivät ole, matkustajia yleensä aina puolillaan ja yleensä puolet niistäkin joko normihintasilla lipuilla kentälle tai Matkahuollon lipuilla, jolloin katetta tulee enemmän. Täynnäkin on muutaman kerran sunnuntain 19:30 express Hki-Turku ollut.

Sitä ei käy kieltäminen etteikö Möttöä olisi kiittäminen joukkoliikenteen lippujen hintojen alentumisista. Sitäkään ei käy kieltäminen etteikö Möttöä olisi kiittäminen syrjäseudun liikenteen vähenemisestä, kun kaikki ns. paronit joutu ar keskittymään aggressiivisen Onnibussin kanssa viivalla pysymiseen. Onnibussin tavoitehan on vieldä asiakkaat muilta firmoilta ja ajattaa ne konkurssiin.
 
Teinpä hintavertailun huomiselle lauantaille Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere väleille klo 10:00 paikkeilla lähteville vuoroille.

Helsinki-Turku
Pohjolan Liikenne 14,80€
Onnibus 9,00€+1,00€ =10,00€
Vainio 11,00€+0,50€ =11,50€

Helsinki Tampere
Pohjolan Liikenne 5,00€
Onnibus 7,50€+1,00€ =8,50€
Paunu 13,00€+0,50€ =13,50€

On hyvin saman hintaista kaikilla, eli hintataso on tasaantunut aikalailla samaksi. Paronit ja Onnibus ottavat paljon parjatun lisämaksun lipun hinnan lisäksi, Pohjola ei näin tee :D
 
Jaa-a, kyllä on mielenkiintoista seurata tätä bussiharrastajien Onni-vihaa. Mistä ihmeestä se oikein kumpuaa?

Harrastuksessa ollaan usein tunteella mukana eikä asioita analysoida niin analyyttisesti kuin ulkopuolelta katsovat tekevät. Tämän näkee esim. siitä, kuinka jotkut harrastajat pitävät vanhasta kalustosta ja harmittelevat, kun joku vanha bussi/juna/ratikkamalli poistuu liikenteestä, vaikka mallin poistuminen olisikin analyyttisesti ajateltuna täysin perusteltua.

Monet harrastajat alkavat vuosien varrella fanittaa joitakin liikennöitsijöitä ja uhkat näiden "vanhojen ystävien" toiminnalle tietysti pistävät vihaksi. Tähän voisi vetää vaikka kuvitteellisen analogian ratikkaliikenteestä:

Otetaan ajatusleikki, että myös kaupunkien joukkoliikenne olisi markkinaehtoista, infra mukaan lukien. Kiinalainen yhtiö rakentaisi Helsinkiin uuden pikaraitiotien kilpailemaan HKL:n raitiotien kanssa. Lippujen hinta olisi murto-osa HKL:n lippujen hinnoista ja matka-ajat olisivat selvästi nopeammat. Suurin osa HKL:n matkustajista siirtyisi pikaratikan käyttäjäksi ja myös muista joukkoliikennemuodoista siirtyisi matkustajia pikaratikkaan, mutta joukkoliikenne saisi myös paljon kokonaan uusia käyttäjiä (sekä autoilijoista että matkatuotoksen kasvamisesta).

Uudistuksella olisi kuitenkin myös häviäjänsä. Pikaratikan pysäkkiväli on harvempi, joten jotkut joutuvat kävelemään pidempään päästäkseen sen kyytiin. Kiinalainen yhtiö ei myöskään kuljeta yksin kulkevia lapsia eikä lemmikeitä. Liputkin on ostettava älypuhelimella. HKL:n matkustajamäärien vähentyessä se joutuu leikkaamaan palvelutasoaan, jolloin ne matkustajat kärsivät, jotka eivät pääse pikaratikan kyytiin.

Harrastajat jakautuvat kahteen eri leiriin.

Toisille HKL on ollut pitkään intohimoinen harrastuksen kohde ja nyt sen olemassaolo on uhattuna. He alkavat vihata verisesti tätä uutta tulokasta, joka on järkyttänyt heidän harrastustaan näin pahasti ja jolle mikään perinteikäs ei ole pyhää. Kaiken kukkuraksi kaikki vielä muuttuu niin nopeasti, että enää asioiden perässä ei tahdo pysyä - kun ennen vanhaan tunnisti jo äänistä nurkan takaa, mikä vaunu sieltä on tulossa, niin nyt tulee ihan outoja ratikkamallejakin vastaan. He sympatiseeravat kovasti Sammonkadun asukasliikettä, joka puhuu kovasti pikaratikkaa vastaan, koska pikaratikat eivät pysähdy Apollonkadun ja Kauppakorkeakoulun välillä.

Toiset taas ovat innoissaan, kun pitkään hyvin verkkaisesti muuttunut scene monipuolistuu ja kasvaa - harrastettavaa tulee paljon lisää ja muutosten ennennäkemätön tahti innostuttaa.
 
Takaisin
Ylös