Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

En tiedä mitä vuoroja sinä olet käyttänyt tai nähnyt, mutta Pohjolan Liikenteellä ite mennyt Åbussin lopetettua ja tyhjiä vuorot eivät suinkaan ole olleet.
Linja-autonkuljettajana aina mielenkiinnosta katselen kuinka paljon Kampissa minkäkin firman kyytiin nousee matkustajia. Oma havainto Turun vuoroista on Pohjolalla ollut paria poikkeusta lukuunottamatta alle puolen kapasiteetista, kun taasen arkena saattaa olla Onnilla F8 tai F1 linjoille saman verran matkustajia, joista Pohjolan auto olisi tullut jo viimeistä penkkiä myöten täyteen.

Kannattamattomiahan vuorot eivät ole, matkustajia yleensä aina puolillaan ja yleensä puolet niistäkin joko normihintasilla lipuilla kentälle tai Matkahuollon lipuilla, jolloin katetta tulee enemmän. Täynnäkin on muutaman kerran sunnuntain 19:30 express Hki-Turku ollut.
Itse olen siinä käsityksessä, että Pohjola olisi ollut jo täysiverinen halpabussiyhtiö. Tarkasteltuani Rehtorin innoittamana Pohjolan hintatasoa parille seuraavalle päivälle, niin tarjouslippuja ei käytännössä enää ollut. Tämä toki nostaa katetta siitä, mitä olen olettanut heidän hintatasonsa olevan Turun vuoroilla.

Tampereen vuoroilla sen sijaan (myös matkustaneena) viedään päivittäin enemmän terveisiä kuin matkustajia - ikävä kyllä.
 
Otetaan ajatusleikki, että myös kaupunkien joukkoliikenne olisi markkinaehtoista, infra mukaan lukien. Kiinalainen yhtiö rakentaisi Helsinkiin uuden pikaraitiotien kilpailemaan HKL:n raitiotien kanssa. Lippujen hinta olisi murto-osa HKL:n lippujen hinnoista ja matka-ajat olisivat selvästi nopeammat. Suurin osa HKL:n matkustajista siirtyisi pikaratikan käyttäjäksi ja myös muista joukkoliikennemuodoista siirtyisi matkustajia pikaratikkaan, mutta joukkoliikenne saisi myös paljon kokonaan uusia käyttäjiä (sekä autoilijoista että matkatuotoksen kasvamisesta).

Uudistuksella olisi kuitenkin myös häviäjänsä. Pikaratikan pysäkkiväli on harvempi, joten jotkut joutuvat kävelemään pidempään päästäkseen sen kyytiin. Kiinalainen yhtiö ei myöskään kuljeta yksin kulkevia lapsia eikä lemmikeitä. Liputkin on ostettava älypuhelimella. HKL:n matkustajamäärien vähentyessä se joutuu leikkaamaan palvelutasoaan, jolloin ne matkustajat kärsivät, jotka eivät pääse pikaratikan kyytiin.

Harrastajat jakautuvat kahteen eri leiriin.

Toisille HKL on ollut pitkään intohimoinen harrastuksen kohde ja nyt sen olemassaolo on uhattuna. He alkavat vihata verisesti tätä uutta tulokasta, joka on järkyttänyt heidän harrastustaan näin pahasti ja jolle mikään perinteikäs ei ole pyhää. Kaiken kukkuraksi kaikki vielä muuttuu niin nopeasti, että enää asioiden perässä ei tahdo pysyä - kun ennen vanhaan tunnisti jo äänistä nurkan takaa, mikä vaunu sieltä on tulossa, niin nyt tulee ihan outoja ratikkamallejakin vastaan. He sympatiseeravat kovasti Sammonkadun asukasliikettä, joka puhuu kovasti pikaratikkaa vastaan, koska pikaratikat eivät pysähdy Apollonkadun ja Kauppakorkeakoulun välillä.

Toiset taas ovat innoissaan, kun pitkään hyvin verkkaisesti muuttunut scene monipuolistuu ja kasvaa - harrastettavaa tulee paljon lisää ja muutosten ennennäkemätön tahti innostuttaa.

Muuten ihan hyvä analyysi, mutta ketkä ovat mielestäsi "harrastajia"? Sellaisetko jotka vain huvikseen matkustavat joukkoliikennevälineilllä ja valokuvaavat niitä ja kirjoittelee niiistä eri foorumeihin, vai myös sellaiset jotka kulkevat päivittäiset työ- ja asiointimatkansa ja lisäksi perheen yhteisiä matkoja joukkoliikenteellä? Vai ovatko harrastajat myös niitä jotka ovat töissä joukkoliikenneyrityksissä tai infraoperaattoreilla ja ajelevat ilmaisilla matkalipuilla?

t. Rainer
 
Muuten ihan hyvä analyysi, mutta ketkä ovat mielestäsi "harrastajia"?

Wikipedian määritelmän mukaan "Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, ei rahallinen palkkio." Joukkoliikenneharrastus ilmenee monilla eri tavoilla: jotkut valokuvaavat kalustoa, jotkut tutkivat linjastoja ja aikatauluja, jotkut keräävät kalustolistoja, jotkut matkustelevat huvikseen, jne. Osa harrastajista keskustelee aiheesta netissä toisten harrastajien kanssa, osa ei. Minä lasken joukkoliikenneharrastajiksi kaikki ne, jotka käyttävät vapaa-aikaansa "ihan huvikseen" (eli eivät ansaintamielessä tai osana muusta syystä tekemiään matkoja) joukkoliikenteeseen tavalla tai toisella.
 
...

Sitä ei käy kieltäminen etteikö Möttöä olisi kiittäminen joukkoliikenteen lippujen hintojen alentumisista. Sitäkään ei käy kieltäminen etteikö Möttöä olisi kiittäminen syrjäseudun liikenteen vähenemisestä, kun kaikki ns. paronit joutu ar keskittymään aggressiivisen Onnibussin kanssa viivalla pysymiseen. Onnibussin tavoitehan on vieldä asiakkaat muilta firmoilta ja ajattaa ne konkurssiin.

Tämä on juuri sitä erikoista logiikkaa, mitä en ymmärrä. Perinteiset toimijat vaikuttavat järjestäen ajattelevan, että bussimatkustuksen suosio ei voisi kasvaa. Palvelun kohentuessa ja hintojen tultua järkevämmiksi näin on kuitenkin käynyt. En itse edusta mitään bussiyritystä, en työntekijänä enkä omistajana.

Syrjäseutujen liikenteen karsiutumisessa on lopulta kyse aivan muusta, kun kilpailusta kaukoliikenteessä. Syy on se, että matkustajamäärät ovat näillä reiteillä olleet kovin alhaiset. Lisäksi alueellisilla viranomaisilla on ollut mahdollisuus varmistaa liikennöinnin kehitys. En täysin allekirjoita tuota syrjäseutujen vähenemistä, sillä esimerkiksi omalla kotialueellani eli Turun seudulla on paljon maaseutumaisia alueita, joihin liikennöinti on kasvanut tai ainakin lippujen hintataso on oleellisesti laskeneet lippujärjestelmien tullessa lähemmäs nykypäivään. Lisäksi olen kulkenut Onnibussilla esimerkiksi Mynämäelle, Äänekoskelle, Hankasalmelle ja Saarijärvelle enkä kutsuisi näitä kovin suuriksi paikkakunniksi.

Nyt kun kilpailu on kunnolla käynnissä, en näe tarpeen enää asettaa vastakkain eri toimintamalleja. Onnibus on tervetullut lisä tarjontaan ja on hyvä, että asiakkaat saavat yksilöllisesti valita omat palvelunsa. Itse olen istuskellut Onnikassa varmasti sen 50 yhdensuuntaista matkaa ja vain kerran vuoro on ollut myöhässä 10 minuuttia ja kahdesti on ollut ongelmaa vessan kanssa. Samalla ajanjaksolla olen ollut myös perinteisen toimijan kaukovuoroa odottelemassa, jolloin vuoro on jäänyt kokonaan ajamatta. Eli ongelmia on vastaavasti kaikilla yrityksillä. Kilpailun tuomat edut ovat kiistattomat ja yleensä tähän saan kuulla jotain sanahelinää, ettei näin olisi, joten en ole saanut toistaiseksi pitävää vasta-argumentointia.
 
Suurinta vahinkoa Onnibussin aloittama markkinahäirintä on aiheuttanut Rantaradan kaukojunaliikenteelle jonka VR hoiti aivan hienosti, ja meidän perheemme on saanut nauttia siitä aina siihen asti kunnes joutui vastaamaan halpabussien aiheuttamaan matkustajakatoon karsimalla junavuoroja ja kalustokierron nopeuttamiseski lopettamaan pysähdykset Espoossa ja Kirkkonummella. Keski-Espoon, Kirkkonummen ja muun länsi-Uudenmaan välinen junayhteys on nyt epämäääräiseksi ajaksi kokonaan poikki aivan kuten Porkkalan vuokra-aikana eikö mikään onnibussi paikkaa sitä mitenkään. Toivottavasti VR edes langetti kunnon sakot kun Helke siirtyi kilpailijan ruoriin vieden yrityssalaisuuksia mukanaan. En ole siis VR:n tai muun joukkoliikennefirman propagandatorvi vaan tavallinen kuluttaja ja matkustaja enkä aio noihin onnibusseihin vapaaehtoisesti astua vaikka Suomessa ei muita bussifirmoja enää olisi ja vaikka media sitä kuinka puffaisi.

t. Rainer
 
Mitä liikesalaisuuksia on rikottu? Toinen asia on tuo rantaradan dilemma. Kirkkonummi jäi ehkä hieman väliiputoajaksi tässä, joskin tuokin reittipäätös on varmasti tehty matkustajamäärien perusteella. Tosin en tiedä, mitenkä tarkasti punnittiin vaihtoehdoista Leppävaara - Kirkkonummi, että kumman pysähdykset lopetetaan. Kirkkonummi olisi fiksulla lähijunien aikataulutuksella voinut hyvinkin olla vahvoilla tuossa.

Tässä lähinnä piilee se jumalaton asenteellisuus, joka suomalaisilla on yleensäkin kilpailua kohtaan. Kun jollakin alalla alkaa kilpailu tai se kiristyy, alkaa kauhea ulina. Kuten vähittäiskaupassa on etenkin Keskon suunnasta tullut kitinää että "poliitikot suosivat ulkomaista halpaketjua" ymv, joukkoliikenteessä tiedettään mikä vastustus Onnibussia kohtaan on koko ajan ollut, matkailu- ja ravintola-alan edusjärjestö Mara ry jyrisee Airbnb:n toiminnasta vaikkei palvelussa mitään laitonta tai edes kyseenalaista ja seuraavaksi listalla on taksit. Listaan voidaan toki laittaa myös elokuvateatterit, apteekit... Erilaiset vaihtoehdot ovat hyvä asia eivätkä ne isossa kuvassa niele toisiaan kun markkinat olivat kovin vaatimattomalla tasolla ennen kilpailua. Sama on toki nähty myös lentoliikenteessä.
 
Suurinta vahinkoa Onnibussin aloittama markkinahäirintä on aiheuttanut Rantaradan kaukojunaliikenteelle jonka VR hoiti aivan hienosti
Höpöhöpö. Jos jollekin on vahinkoa tullut, niin ne ovat entiset Onnibus-yhteistyökumppanit, joita oli mm Keskimatkat, Oulun Onnikka, Mennään Bussilla, Mikko Rindell ja Kesälahen Linja. Muistamme kyllä mistä sitten muodostui OnniExpress ja miten sen kävi.

Muuten vaikutukset ovat neutraalit tai positiiviset, useilla yhteysväleillä tarjonta on suorastaan kasvanut. Jos vaikka tarkistellaan jonkun Jyväskylä–Kuopio -välin tarjontaa, niin kyllä asiakas on ihan ykkönen. Toki jotkut menettää jotain, kun vastaavasti kilpailussa mukana olevat perinteiset tahot ovat suoristaneet reittejään ja pois ovat jääneet aikaa vievät Riihimäet, Loimaat, Länkipohjat yms. Tarjonnan monipuolisuus on antanut meille asiakkaille paljon enemmän vaihtoehtoja, jotka ovat hinnoiltaan erittäin kilpailukykyisiä. Markkinahäirintää ei suoranaisesti ole tapahtunut, ellei sellaiseksi lasketa kilpailijoiden mollaamista/nimittelyä.

Jos rantaradan konseptissa on ollut VR:n mielestä vikaa, niin eiköhän heillä ole täysi oikeus myös korjata konseptiaan. Enempi näen Leppävaaran Espoon solmupisteenä, kuin jonkun ”Espoon keskuksen”.
 
Höpöhöpö. Jos jollekin on vahinkoa tullut, niin ne ovat entiset Onnibus-yhteistyökumppanit, joita oli mm Keskimatkat, Oulun Onnikka, Mennään Bussilla, Mikko Rindell ja Kesälahen Linja. Muistamme kyllä mistä sitten muodostui OnniExpress ja miten sen kävi.
...

Jos rantaradan konseptissa on ollut VR:n mielestä vikaa, niin eiköhän heillä ole täysi oikeus myös korjata konseptiaan. Enempi näen Leppävaaran Espoon solmupisteenä, kuin jonkun ”Espoon keskuksen”.

Tietämättä siitä, mitä tarkalleen ottaen Onnibussin kohdalla kävi kun vanhat alihankkijat päätyivät ns sivuraiteelle yritysjärjestelyjen myötä, mutta OnniExpressin kohdalla iso ongelma oli tuo uudelleen brändaus. Mielestäni nimivalinta meni joka tasolla täysin pieleen. Sen kylkeen olisi ollut hyvä tehdä suhteellisen yksinkertainen, mutta yhtenäinen markkinoinnin ilme. Lisäksi tietysti konseptille selkeä vetovastuu jollekin, nythän tuo oli jokaisen liikennöitsijän vetovastuulla huonolla lopputuloksella. Tietysti on selvää, että tuon kokoluokan yrityksillä on käytössä sangen niukasti euroja brändin kehittelyyn. Mutta konseptin rakentaminen olisi pitänyt aloittaa huomattavasti jämäkämmin. Tietysti yksi ongelma OnniE-yrityksissä oli, että kaikilla ei ollut työsuojelu- ja työehtoasiat kunnossa ja vaikea sanoa, miten paljon tuo vaikutti Onnibus- yhteistyön kariutumiseen. Suomessa kun yleensä yritysten maine menee aika kohtalokkaalla tavalla jos nuo asiat eivät ole kunnossa.

VR:n suorastaan pitääkin osata kehittää ja korjata konseptiaan. Tietysti se olisi omallekin kohdalle erittäin ärsyttävää, jos tuttu ja käyttämä liikennepalvelu lakkaisi olemasta enkä itsekään ymmärtäisi "kokonaiskuvan hyötyjä". Pysähdysten karsimista rantaradalla on tosiaan tehty kalustokierron tehostamiseksi, jotta myös lippuhintoja voitaisiin kestävällä tavalla alentaa. Tällöin VR on todennäköisesti pohtinut vaihtoehtoa, ettei karsita lainkaan - karsitaan ja tässä uskoisin asetelmana olleen puhtaasti matkustajamäärät, kumman etu menee edellee, tyyliin sadan matkustajan vai tuhannen matkustajan. Ja kummassa on enemmän kasvupotentiaalia.

Olisi jossain kohtaa mukava saada tietää Onnibussin talouslukuja. Helke ja Möttö ovat ihan julkisuudessa kuitenkin vakuutelleet, että toiminta on jo voitollista. Tätä minulla ei sinänsä ole syytä edes epäillä. Eri yritysten voitollisuus on vallitsevassa kilpailutilanteessa kaiken A ja O, talouslukujen kun tulee alkaen euron bussilipuista huolimatta olla kokonaisuutena kestävällä pohjalla. Vain se varmistaa tehokkaat ja edulliset palvelut jatkossakin. Tämä on varmasti kaikilta osin sellainen tilanne, että vuosikymmenen lopussa näemme, miten kävi. Oma ennusteeni vuosikymmenen lopulla:

- OnniBus.com on hengissä ja Suomen sisäisen bussiliikenteen saturaatiopiste on saavutettu, josta on seurannut lyhyehkö jakso, jossa yhtiön toimintaa on hivenen supistettu. Supistukset niin pieniä ja siitä johtuen, että asiakkaista kukaan ei edes huomaa niiden tapahtumista. OnniBusGold.com liikennöi muutaman suurimman kaupungin väliä.
- Pohjolan Liikenne on laajentunut uusille reiteille, osin ihan markkinointimielessäkin. Yhtiön myyntiä on integroitu emo VR:n kanaviin.
- ExpressBus- liikennöitsijät ovat fuusioituneet toisiinsa. Yhtiö tuonut vastauksena OnniBusGoldiin oman premium-luokkansa.
- Koiviston Auto on kuten nytkin, joskin ostaneena mahdollisesti jonkun tai joitakin pienempiä, ehkä jonkin sellaisen joka ei fuusioitunut EB-leiriin.
- Asiakkaista iso osa tonkii halpoja hintoja ja suoria reittejä hyväksyen bulkkituotteen. Osa kaipaa premiumia, missä on peitot, tyynyt ja syötävää ja juotavaa italialaisessa design-tuolissa matkustaen, mahdollisesti jopa isompien matkakeskusten premium-lounget saatavilla.
 
Tietämättä siitä, mitä tarkalleen ottaen Onnibussin kohdalla kävi kun vanhat alihankkijat päätyivät ns sivuraiteelle yritysjärjestelyjen myötä, mutta OnniExpressin kohdalla iso ongelma oli tuo uudelleen brändaus. Mielestäni nimivalinta meni joka tasolla täysin pieleen. Sen kylkeen olisi ollut hyvä tehdä suhteellisen yksinkertainen, mutta yhtenäinen markkinoinnin ilme. Lisäksi tietysti konseptille selkeä vetovastuu jollekin, nythän tuo oli jokaisen liikennöitsijän vetovastuulla huonolla lopputuloksella. Tietysti on selvää, että tuon kokoluokan yrityksillä on käytössä sangen niukasti euroja brändin kehittelyyn. Mutta konseptin rakentaminen olisi pitänyt aloittaa huomattavasti jämäkämmin. Tietysti yksi ongelma OnniE-yrityksissä oli, että kaikilla ei ollut työsuojelu- ja työehtoasiat kunnossa ja vaikea sanoa, miten paljon tuo vaikutti Onnibus- yhteistyön kariutumiseen. Suomessa kun yleensä yritysten maine menee aika kohtalokkaalla tavalla jos nuo asiat eivät ole kunnossa.

VR:n suorastaan pitääkin osata kehittää ja korjata konseptiaan. Tietysti se olisi omallekin kohdalle erittäin ärsyttävää, jos tuttu ja käyttämä liikennepalvelu lakkaisi olemasta enkä itsekään ymmärtäisi "kokonaiskuvan hyötyjä". Pysähdysten karsimista rantaradalla on tosiaan tehty kalustokierron tehostamiseksi, jotta myös lippuhintoja voitaisiin kestävällä tavalla alentaa. Tällöin VR on todennäköisesti pohtinut vaihtoehtoa, ettei karsita lainkaan - karsitaan ja tässä uskoisin asetelmana olleen puhtaasti matkustajamäärät, kumman etu menee edellee, tyyliin sadan matkustajan vai tuhannen matkustajan. Ja kummassa on enemmän kasvupotentiaalia.

Olisi jossain kohtaa mukava saada tietää Onnibussin talouslukuja. Helke ja Möttö ovat ihan julkisuudessa kuitenkin vakuutelleet, että toiminta on jo voitollista. Tätä minulla ei sinänsä ole syytä edes epäillä. Eri yritysten voitollisuus on vallitsevassa kilpailutilanteessa kaiken A ja O, talouslukujen kun tulee alkaen euron bussilipuista huolimatta olla kokonaisuutena kestävällä pohjalla. Vain se varmistaa tehokkaat ja edulliset palvelut jatkossakin. Tämä on varmasti kaikilta osin sellainen tilanne, että vuosikymmenen lopussa näemme, miten kävi. Oma ennusteeni vuosikymmenen lopulla:

- OnniBus.com on hengissä ja Suomen sisäisen bussiliikenteen saturaatiopiste on saavutettu, josta on seurannut lyhyehkö jakso, jossa yhtiön toimintaa on hivenen supistettu. Supistukset niin pieniä ja siitä johtuen, että asiakkaista kukaan ei edes huomaa niiden tapahtumista. OnniBusGold.com liikennöi muutaman suurimman kaupungin väliä.
- Pohjolan Liikenne on laajentunut uusille reiteille, osin ihan markkinointimielessäkin. Yhtiön myyntiä on integroitu emo VR:n kanaviin.
- ExpressBus- liikennöitsijät ovat fuusioituneet toisiinsa. Yhtiö tuonut vastauksena OnniBusGoldiin oman premium-luokkansa.
- Koiviston Auto on kuten nytkin, joskin ostaneena mahdollisesti jonkun tai joitakin pienempiä, ehkä jonkin sellaisen joka ei fuusioitunut EB-leiriin.
- Asiakkaista iso osa tonkii halpoja hintoja ja suoria reittejä hyväksyen bulkkituotteen. Osa kaipaa premiumia, missä on peitot, tyynyt ja syötävää ja juotavaa italialaisessa design-tuolissa matkustaen, mahdollisesti jopa isompien matkakeskusten premium-lounget saatavilla.

En lähti Airbnb-tyyppisiä palveluita yhdistämänä Onnibus-debattiin, muuten on yllä hyviä tulevaisuuden kuvia.
 
Suurinta vahinkoa Onnibussin aloittama markkinahäirintä on aiheuttanut Rantaradan kaukojunaliikenteelle jonka VR hoiti aivan hienosti, ja meidän perheemme on saanut nauttia siitä aina siihen asti kunnes joutui vastaamaan halpabussien aiheuttamaan matkustajakatoon karsimalla junavuoroja ja kalustokierron nopeuttamiseski lopettamaan pysähdykset Espoossa ja Kirkkonummella. Keski-Espoon, Kirkkonummen ja muun länsi-Uudenmaan välinen junayhteys on nyt epämäääräiseksi ajaksi kokonaan poikki aivan kuten Porkkalan vuokra-aikana eikö mikään onnibussi paikkaa sitä mitenkään.
Huvittavaa, että puhut markkinoiden kilpailusta "markkinahäirintänä". Kysehän on nimenomaan siitä, että kilpailun puutteessa VR on voinut liikennöidä Rantaradalla miten sattuu. Liikennöinti ei ole ollut mitenkään optimaalista ja eri matkustajaryhmät ovat hyötyneet ja kärsineet asiasta täysin satunnaisesti. Vasta kun VR on joutunut kilpailuun, se on joutunut miettimään Rantaradan liikennöinnin optimoimista. Ja nyt on valitettavasti niin, että joukkoliikenteessä kannattaa pysähtyä siellä, missä on asiakkaita, ei siellä, missä on pysähdytty tsaarin ajoista lähtien syistä, jotka eivät enää tänäpäivänä ole ajankohtaisia.
 
Huvittavaa, että puhut markkinoiden kilpailusta "markkinahäirintänä". Kysehän on nimenomaan siitä, että kilpailun puutteessa VR on voinut liikennöidä Rantaradalla miten sattuu. Liikennöinti ei ole ollut mitenkään optimaalista ja eri matkustajaryhmät ovat hyötyneet ja kärsineet asiasta täysin satunnaisesti. Vasta kun VR on joutunut kilpailuun, se on joutunut miettimään Rantaradan liikennöinnin optimoimista. Ja nyt on valitettavasti niin, että joukkoliikenteessä kannattaa pysähtyä siellä, missä on asiakkaita, ei siellä, missä on pysähdytty tsaarin ajoista lähtien syistä, jotka eivät enää tänäpäivänä ole ajankohtaisia.
VR palveli rantaradan varren matkustajia paljon paremmin ennen kuuluisia aikataulumuutoksia viime vuoden lopussa. Kaukojunia lähti kerran tunnissa ja kaikki pysähtyivät tasaisin välein samoilla asemilla, ja ihmiset ovat olleet tyytyväisiä siihen. Illan viimeisin vuoro lähti Helsingistä Turkuun niin myöhäään että kerkesi kyytiin vaikka oli käynyt teatterissa tms. Tämä aikataulu oli ollut voimassa n 15 vuotta, ei ihan tsaarin ajoista lähtien. Toisille on varmaan hyvä juttu että lippujen hinnat ovat halvemmat ja junamatka kestää viitisen minuuttia vähemmän kuin ennen, mutta monet ovat tämän uudistuksen takia jääneet ilman kyytiä kokonaan. Esim Karjaalla toimivan ruotsinkielisen ammattikoulun oppilaat joista jotkut ovat tulleet kouluun junalla Kirkkonummelta ja jopa Espoosta asti.

Toinen juttu on että nythän pääradallakin Hämeenlinna, Riihimäki ja Toijala on jätetty liikennemottiin ja syy on se sama kuin rantaradan kohdalla. Kilpailu markkinahäiriötä aiheuttavan halpabussiliikenten kanssa. Saksassa Deutshe Bahn joutuu lopettamaan yöjunaliikenteen Flixbus nimisen halpabussiyhtiön aloittaman kilpailun takia jne.


EDIT: Jos minä olisin valtionvarainministeri niin määräisin tiemaksut moottoriteille, ajoneuvon painon ja ajetun matkan mukaan.

t. Rainer
 
Toinen juttu on että nythän pääradallakin Hämeenlinna, Riihimäki ja Toijala on jätetty liikennemottiin ja syy on se sama kuin rantaradan kohdalla. Kilpailu markkinahäiriötä aiheuttavan halpabussiliikenten kanssa. Saksassa Deutshe Bahn joutuu lopettamaan yöjunaliikenteen Flixbus nimisen halpabussiyhtiön aloittaman kilpailun takia jne.

Voi että mitä propagandaa taas. Vai on Hämeenlinna, Riihimäki ja Toijala liikennemotissa, kun juna kulkee vain kerran tunnissa. Ja vapaa kilpailu on edelleenkin mielestäsi "markkinahäiriötä" (toisin kuin Saksassa edeltänyt tilanne, jossa kaukojunaliikennettä vastaan kilpaileminen oli estetty lainsäädännöllä).
 
Voi että mitä propagandaa taas. Vai on Hämeenlinna, Riihimäki ja Toijala liikennemotissa, kun juna kulkee vain kerran tunnissa. Ja vapaa kilpailu on edelleenkin mielestäsi "markkinahäiriötä" (toisin kuin Saksassa edeltänyt tilanne, jossa kaukojunaliikennettä vastaan kilpaileminen oli estetty lainsäädännöllä).

Tässähän tää.
Hämeenlinna sai Onninyssen ja Pölhölän bussivuorot junien kyljelle ja Riihimäki sai 30min välein kulkevan lähijunan Helsinkiin aiemmin. Valehtelematta parempi tilanne kuin viime vuonna.
 
Jos jollekin on vahinkoa tullut, niin ne ovat entiset Onnibus-yhteistyökumppanit, joita oli mm Keskimatkat, Oulun Onnikka, Mennään Bussilla, Mikko Rindell ja Kesälahen Linja.

Vaan nyt on tullut jo paluu OnniBus-yhteistyöhön: eilen 16.00 F4:ää Oulusta Jyväskylään tuplasi Oulun Onnikkamatkojen OmniExpress PJK-50.

Jyväskylässä oli vilskettä illan hub-liikenteen aikaan, kun sekä F4 että F9 oli molemmat tuplattu (F4:n tuplausta etelään jatkoi Tilausliikenne Jari Jokinen, F9:n tupla-autona oli Petteri Bussien teli-Irizar).
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös