Höpöhöpö. Jos jollekin on vahinkoa tullut, niin ne ovat entiset Onnibus-yhteistyökumppanit, joita oli mm Keskimatkat, Oulun Onnikka, Mennään Bussilla, Mikko Rindell ja Kesälahen Linja. Muistamme kyllä mistä sitten muodostui OnniExpress ja miten sen kävi.
...
Jos rantaradan konseptissa on ollut VR:n mielestä vikaa, niin eiköhän heillä ole täysi oikeus myös korjata konseptiaan. Enempi näen Leppävaaran Espoon solmupisteenä, kuin jonkun ”Espoon keskuksen”.
Tietämättä siitä, mitä tarkalleen ottaen Onnibussin kohdalla kävi kun vanhat alihankkijat päätyivät ns sivuraiteelle yritysjärjestelyjen myötä, mutta OnniExpressin kohdalla iso ongelma oli tuo uudelleen brändaus. Mielestäni nimivalinta meni joka tasolla täysin pieleen. Sen kylkeen olisi ollut hyvä tehdä suhteellisen yksinkertainen, mutta yhtenäinen markkinoinnin ilme. Lisäksi tietysti konseptille selkeä vetovastuu jollekin, nythän tuo oli jokaisen liikennöitsijän vetovastuulla huonolla lopputuloksella. Tietysti on selvää, että tuon kokoluokan yrityksillä on käytössä sangen niukasti euroja brändin kehittelyyn. Mutta konseptin rakentaminen olisi pitänyt aloittaa huomattavasti jämäkämmin. Tietysti yksi ongelma OnniE-yrityksissä oli, että kaikilla ei ollut työsuojelu- ja työehtoasiat kunnossa ja vaikea sanoa, miten paljon tuo vaikutti Onnibus- yhteistyön kariutumiseen. Suomessa kun yleensä yritysten maine menee aika kohtalokkaalla tavalla jos nuo asiat eivät ole kunnossa.
VR:n suorastaan pitääkin osata kehittää ja korjata konseptiaan. Tietysti se olisi omallekin kohdalle erittäin ärsyttävää, jos tuttu ja käyttämä liikennepalvelu lakkaisi olemasta enkä itsekään ymmärtäisi "kokonaiskuvan hyötyjä". Pysähdysten karsimista rantaradalla on tosiaan tehty kalustokierron tehostamiseksi, jotta myös lippuhintoja voitaisiin kestävällä tavalla alentaa. Tällöin VR on todennäköisesti pohtinut vaihtoehtoa, ettei karsita lainkaan - karsitaan ja tässä uskoisin asetelmana olleen puhtaasti matkustajamäärät, kumman etu menee edellee, tyyliin sadan matkustajan vai tuhannen matkustajan. Ja kummassa on enemmän kasvupotentiaalia.
Olisi jossain kohtaa mukava saada tietää Onnibussin talouslukuja. Helke ja Möttö ovat ihan julkisuudessa kuitenkin vakuutelleet, että toiminta on jo voitollista. Tätä minulla ei sinänsä ole syytä edes epäillä. Eri yritysten voitollisuus on vallitsevassa kilpailutilanteessa kaiken A ja O, talouslukujen kun tulee alkaen euron bussilipuista huolimatta olla kokonaisuutena kestävällä pohjalla. Vain se varmistaa tehokkaat ja edulliset palvelut jatkossakin. Tämä on varmasti kaikilta osin sellainen tilanne, että vuosikymmenen lopussa näemme, miten kävi. Oma ennusteeni vuosikymmenen lopulla:
- OnniBus.com on hengissä ja Suomen sisäisen bussiliikenteen saturaatiopiste on saavutettu, josta on seurannut lyhyehkö jakso, jossa yhtiön toimintaa on hivenen supistettu. Supistukset niin pieniä ja siitä johtuen, että asiakkaista kukaan ei edes huomaa niiden tapahtumista. OnniBusGold.com liikennöi muutaman suurimman kaupungin väliä.
- Pohjolan Liikenne on laajentunut uusille reiteille, osin ihan markkinointimielessäkin. Yhtiön myyntiä on integroitu emo VR:n kanaviin.
- ExpressBus- liikennöitsijät ovat fuusioituneet toisiinsa. Yhtiö tuonut vastauksena OnniBusGoldiin oman premium-luokkansa.
- Koiviston Auto on kuten nytkin, joskin ostaneena mahdollisesti jonkun tai joitakin pienempiä, ehkä jonkin sellaisen joka ei fuusioitunut EB-leiriin.
- Asiakkaista iso osa tonkii halpoja hintoja ja suoria reittejä hyväksyen bulkkituotteen. Osa kaipaa premiumia, missä on peitot, tyynyt ja syötävää ja juotavaa italialaisessa design-tuolissa matkustaen, mahdollisesti jopa isompien matkakeskusten premium-lounget saatavilla.