- Liittynyt
- 2 Toukokuu 2007
- Viestit
- 2,407
Olen samaa mieltä zige94:n kanssa Onnibusin lippukaupasta, en pidä paikkakuntalistaa ollenkaan intuitiivisenä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vallusta löytyy OnniBusin uusi 15.8.2016 alkava reitti Helsinki-Vantaan lentoasema - Turku (- Naantali). Pysäkit ovat Helsinki-Vantaalla molemmat terminaalit, Salon Piihovi, Turun linja-autoasema, Raision kaupungintalo ja Naantalissa Käsityöläiskatu. Matka aika lentoasema - Turku on 2 tuntia, Naantaliin 30 min enemmän.
Siinä lipunhinta näyttää sisältävän myös varatun istumapaikan (lippua ostaessa valitaan jo istumapaikka). Parhaista paikoista ei ainakaan vielä peritä lisämaksua (esim. Megabusilla peritään).Tätä yhteyttä markkinoidaan nimellä OnniFlyer: http://onniflyer.com/
Onnibus toimii ennakkoluulottomasti. Ja toisaalta Finnairille nuo lähilennot (Turku, Tampere, Lappeenranta) ovat aikamoinen pakkopulla – tappiollisia operoida, mutta kokonaisuutena kuitenkin tarpeellisia, kun matkustajat täyttävät sitten jatkolentoja. No, Lappeenrannan volyymit eivät riittäneet, mutta Turku ja Tampere ovat vielä olemassa. Entä jos Onni ja Finnair löisivät hynttyyt yhteen, ja bussivuoroille tulisi AY-koodit?
"Lennon" Turusta Lontooseen voisi ostaa Finnairin sivuilta, mutta eka pätkä olisikin "operated by Onnibus". Suurena etuna olisi lentoyhtiön huolenpitovelvollisuus, eli ei tarvitsisi jättää hirvittävän pitkiä varoaikoja, sillä bussin myöhästyessä Finnair buukkaisi automaattisesti seuraavalle lennolle. Finnair-bussilippuun voisi kuulua aina Priority-lähtöselvitys ja -turvatarkastus Helsingissä, jolloin huoli pitkistä jonoista Helsingissä jää pois. Maakuntalentoaseman käytön suurin etu kun taitaa olla se, että sinne voi tulla todella myöhään, jopa alle puoli tuntia ennen koneen lähtöä, sillä jonoja ei ole. Paluusuunnassa jäisi pois myös myöhästymisriski – jos kone on puoli tuntia myöhässä, mikä ei ole ollenkaan tavatonta, voi olla että viimeinen bussi on jo lähtenyt. Codesharessa Finnair hoitaisi kuljetuksen joka tapauksessa (tai teoriassa maksaisi hotelliyön).
Mitä tästä ajattelevat Turun ja Tampereen alueilla asuvat jlf:läiset lentomatkustajat? Houkuttelisiko tällainen Onnilla Lennolle -palvelu? Hinnaltaan se kai olisi menopaluussa muutaman kympin edullisempi kuin lento+lento.
Luulisi kuitenkin Finnairin mieluummin suunnittelevan yhteistyötä Pohjolan Liikenteen kanssa, kun on samoja osakkeenomistajiakin.
Tässähän ei ole hirveästi uutta koska esim Paunu toimi yhteistyössä Finnairin kanssa kelpuuttaen lentoliput Tampereelle. Ja tuo hirivibussin strategia minimoida pysähdykset tarkoittaa sitä että kaupungissakin on pitkä matka sinne mistä hirvibussi lähtee.
Ei ole kuitenkaan codeshare-sopimusta, eli se bussi ei ole "lentokone". Niinpä tuo huolenpitovelvoite ei synny, mikä vaatii aikapuskuria Helsinkiin. Eikä ole prioritypalveluja, mikä vaatii lisää aikapuskuria. Juuri tässä piilee se todellisen yhteistyön hyöty – tietysti tuo yhdistelmälippukin on ihan hyvä juttu sinänsä.
Ihan mielenkiinnosta, onko jossakin matkatavaranluovutukseen ja turvatarkastukseen prioritypalveluja codeshare-junilla tai -busseilla saapuville?
Ja vieläpä niin, että sen ansiosta luvattaisiin lyhyempi saapumisaika lentokentälle ennen lennon lähtöä?
Huolenpitovelvoite tulee kyllä äkkiä kalliiksi lentoyhtiölle tuloihin nähden, jos liityntäbussimatkasta veloitetaan vain pieni summa. Suomeen palatessa ongelmaa ei ole, jos busseja menee riittävän usein, sitten vaan matkustaja pistetään menemään seuraavalla bussilla. Suomesta lähtiessä on kuitenkin lentoyhtiölle kallis ongelma, jos matkustaja myöhästyy lennolta.
Itse suhtaudun vähän epäillen siihen, olisiko OnniBus-tyylinen halpabussikonsepti oikea korvaamaan Finnairin lentoja. Jos lentoja korvataan bussilla, niin bussissa matkustusmukavuuden pitäisi olla vähintään lentokoneen luokkaa, mieluummin parempi. Joku Lux Express -tyylinen konsepti voisi toimia paljon paremmin.
Mitä tästä ajattelevat Turun ja Tampereen alueilla asuvat jlf:läiset lentomatkustajat? Houkuttelisiko tällainen Onnilla Lennolle -palvelu? Hinnaltaan se kai olisi menopaluussa muutaman kympin edullisempi kuin lento+lento.