- Liittynyt
- 5 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 351
Onnibus-touhua seurannut aika hiljaa, enkä ole koskaan oikein aiheesta sanonut mitään. Kun kerran joskun tämän viestiketjun aloitinkin, niin nyt kun tätä Onnibus-yhtiötä ja sen aiheuttamaa markkinatilanteen muutosta on seurattu jo jonkin aikaa, niin lienee aika lausua jotain itsekin.
Mielestäni tässä koko Onnibusin käynnistämässä markkinaosuuksien ja liikennöintimallien mullistuksessa on lähinnä kaksi voittoa, jos jotain sellaisia haluaa nimetä. Ensinnäkin se, että halvimman hinnan etsijät pääsevät nyt "nauttimaan" halutessaan taskurahalla Helsinki-Oulu/Rovaniemi/joku muu kaukainen paikka -bussimatkoista, siinä missä ennen piti moisesta "mukavuudesta" maksaa esim. Gold Linelle monia kymmeniä euroja (50-70 € ainakin). Ts. halpoja matkoja on saatavilla sentinvenyttäjille ja bussimatkailusta on tullut tuulipukuystävällistä, eli nyt se tuntuu halvalta oikeastikin, vaikka laskennallisesti oli jo aiemmin halpaa henkilöautoilun reaalikuluihin nähden. (Tästä ylipäätänsä koko Onnibus-myllytys on lähtenyt, plus eräiden herrojen mediataktikoinnista.) Sitten se toinen voitto on se, että Etelä-Suomessa, kohtuullisten bussimatkojen etäisyyksillä, on syntynyt markkinakilpailua hintojen ja vuorojen muodossa. Toistaiseksi tilanne on vielä hyvin otollinen Porvoon, Turun, Tampereen ja Kotkan kannalta, joskin väistämättä lähivuosina tulee tippumaan vuoroja pois, sillä vaikka jotkut liikkuvat nyt enemmän kuin ennen, niin ei se todellinen kysyntä kasva tarjonnan vuoksi. Liikkumistarve on kuitenkin tietty ja sitä ei voi saturoida määräänsä enempää. Esim. en minä tartu jokaiseen risteilytarjoukseen, kun sellainen tulee, vaikka kieltämättä se olisi halpaa ruokineenkin.
Killerpopilta tulikin varmaan kaikkein osuvin vastaus liittyen siihen kuka/ketkä on/ovat suurin/suurimmat häviäjä/t. Ei liene vaikeata päätellä kuka on käärinyt rahat ja miten kasvu on ollut mahdollista, jotta on päästy ns. aivan uudelle tasolle pelaamaan isolla pääomalla, ilman ulkopuolista taakkaa.
Jos ajatellaan asiakasta, niin eniten häviää pitkässä juoksussa se, joka matkustaa säännöllisesti (esim. 2 krt/vko Helsinki-Kotka), joka ei halua istua sillipurkissa, vaan ns. kuten ennenkin, ei halua seistä sateessa jollain epämääräisellä pysäkillä hevonkuusessa ja haluaisi valita vuoron vapaammin. Lisäksi häviävät perinteiset kausi- ja sarjakorttimatkustajat, jotka tuntuvat olevan Onnibusille toisarvoisia, eli heille ei ole mitään tuotetta. Okei, uusi OnniRider tuli nyt uuden Porvoon-reitin konseptiksi, mutta se on uusi käänne ja toisaalta itse karsastan vahvasti puhelimeen (eli todella vikaherkkään laitteeseen) sidottua arvokasta arkihyödykettä, jolla pitäisi myös voida matkustaa yhtä luotettavasti kuin paperilipulla tai matkakortilla. Samasta syystä en esim. avaa kotioveani puhelimella tai maksa puhelimella. Mielestäni KISS on varsin oivallinen oppi. Ylipäätänsä trendi on kuitenkin ollut se, että yksittäiset matkat ovat muodikasta ja edes menopaluuta ei enää suosita, eli sitä, että ostaa vähän enemmän kerralla - edes sen paluumatkan verran, jos ei kokonaisen kuukauden tai vuoden verran. Annankin siksi kanta-asiakasajattelusta tunnustuksen rautateille, sillä VR:n Veturi-kampanjat sarjalipuista ovat olleet mielestäni mielettömän hyvä juttu ja niitä pidän oikeasti matkustajaystävällisinä, eritoten kun voi varata paikan ja toisaalta varauksensa on voinut tarvittaessa peruuttaakin. Kunnon valinnanvapautta. Ekstra-luokan sarjalippu onkin tässä siis ollut käytössä edulliseen hintaan, ajatellen, että on aina saanut mukavan paikan ja suositussakin junassa on tilaa. Eko-luokan sarjalippuja on kanssa ollut ja nekin eteviksi todennut.
Asiakasuskollisuus ja sitouttaminen olisivat mielestäni Matkahuollon perinteisille lipunkantajille tai omille teille osittain erkaantuneille (PL/SL/KA) nyt sellainen juttu, joka kannattaisi ottaa huomioon. MH:n osalta annan tunnustuksen CityCity- ja Prepaid22-tuotteille, jotka ovat käteviä ja antavat parhaan hinnan sille, jolle se kuuluu, eli sitoutuneimmalle asiakkaalle, jonka hankintakustannus on yritykselle luonnollisesti alhaisin. Onnibusin logiikka palvelee toki satunnaismatkustajia, sillä hamutaan halvalla kertalipulla, nimellä ja tunnettavuudella jokainen mummolassa kävijä jne. Pendelöintiin en kuitenkaan koe mielekkääksi moista, eritoten kun en itse kaipaa tiettyihin vuoroihin sidottuja lippuja - saati, että haluaisin joka viikko ostaa erikseen jokaisen 1-10 matkaa.
Itselleni tuo hintajuttu ei ole ollut niin radikaali, sillä mielestäni jo SLHS:n 30 %:n alennuksella oli edullista mennä Tampere-Helsinki/Turku. Toki pidän itsekin näistä 5-10 € halvoista hinnoista (joskus mennyt munkilla oikein 2 €:lla Länskärillä) ja eritoten PL:n uudelle tarjonnalle nostan hattua, sillä bussien kyydissä on ollut mukavaa. Sopivasti jalkatilaa! Lisäksi ei mitään matalaa käytävää tai yläkertaan änkemistä. Ikävä piirre on ollut tuo tyhjyys, mutta toivottavasti PL jaksaa vielä ja saa tilanteen paranemaan. PL:n sarjaliputkin olen nyt löytänyt.
Eniten olen huolissani siitä, että miten käy tarjonnalle ja valinnanvapaudelle jatkossa? Käykö niin, että "ämpäriralliin" (SL:n Honkasen vertauskuva ilmaisista ämpäreistä oli osuva) suostuvat vievät muiden tarjonnan ja valinnanvapauden, sillä vuorot hiipuvat kun MH-kuviossa olevat vuorot eivät enää vedäkään yhtä paljon matkustajia kuin ennen, vaikka maksaisi 2-5€? Esim. Hämeenlinnassa bussimatkustaja on häviäjä, jos Tampereelle ja Helsinkiin pääsisi vain jostain kadunvarsipysäkiltä. Samoin Ykköstiellä on Salo vaarassa jäädä paitsioon, jos Vainio hiipuu. Piihovi on lähinnä Ryanair-tyylistä ihmisten marssittamista Jumalan selän taaksen parin euron vuoksi. Noh, toisaalta se on hyvä esimerkki siitä miksi loppujen lopuksi ihmiset sahaavat vaikka omaa oksaansa, jos pääsee entistä halvemmalla. Sinänsä huvittavaa kyllä kukaan ei koskaan miellä sitä, että sen halvan lipun ostaneen vaimon/tyttöystävän/sukulaisen/ystävän kyydittäminen sinne jonnekin Onnibusia varten maksaa sekin.
Jos Onnibus lähtee oikeasti rahtiinkin mukaan, niin toivottavasti muistavat myös laittaa lopullisesti sordiinon päälle niille paronipuheillensa. Niistähän se oman vallankumouksellisuuden julkituonti lähti. Oltiin vähän kuin alan Robin Hood ja sitten lopulta kuitenkin haluttiin mukaan alan vuosikymmeniä vakiintuneeseen kuvioon, eli MH ja LAL? Ei siinä, mielestäni se alkuperäinen Onnibus-konsepti oli hieno avaus ja siinä oli paljon kannatettavaa. Tästä nykyisestä laitoksesta en ole niinkään varma, eikä se ainakaan ole asiakkaiden etu, jos käy niin, että Onnibus paikoitellen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Silloin on vaihtoehtona vain minimalistinen palvelu. Lisäksi lainsäädäntö on muuttunut, joten mitään monopolivelvoitteita ei ole. Niinpä palvelutaso voi olla ihan mitä tahansa.
Liputan hintakilpailun puolesta, mutta tärkeätä on todellinen valinnanmahdollisuus, eikä uusi bussialan tosiasiallinen monopolifirma, joka pelaa isolla pääomalla muut pihalle.
Mielestäni tässä koko Onnibusin käynnistämässä markkinaosuuksien ja liikennöintimallien mullistuksessa on lähinnä kaksi voittoa, jos jotain sellaisia haluaa nimetä. Ensinnäkin se, että halvimman hinnan etsijät pääsevät nyt "nauttimaan" halutessaan taskurahalla Helsinki-Oulu/Rovaniemi/joku muu kaukainen paikka -bussimatkoista, siinä missä ennen piti moisesta "mukavuudesta" maksaa esim. Gold Linelle monia kymmeniä euroja (50-70 € ainakin). Ts. halpoja matkoja on saatavilla sentinvenyttäjille ja bussimatkailusta on tullut tuulipukuystävällistä, eli nyt se tuntuu halvalta oikeastikin, vaikka laskennallisesti oli jo aiemmin halpaa henkilöautoilun reaalikuluihin nähden. (Tästä ylipäätänsä koko Onnibus-myllytys on lähtenyt, plus eräiden herrojen mediataktikoinnista.) Sitten se toinen voitto on se, että Etelä-Suomessa, kohtuullisten bussimatkojen etäisyyksillä, on syntynyt markkinakilpailua hintojen ja vuorojen muodossa. Toistaiseksi tilanne on vielä hyvin otollinen Porvoon, Turun, Tampereen ja Kotkan kannalta, joskin väistämättä lähivuosina tulee tippumaan vuoroja pois, sillä vaikka jotkut liikkuvat nyt enemmän kuin ennen, niin ei se todellinen kysyntä kasva tarjonnan vuoksi. Liikkumistarve on kuitenkin tietty ja sitä ei voi saturoida määräänsä enempää. Esim. en minä tartu jokaiseen risteilytarjoukseen, kun sellainen tulee, vaikka kieltämättä se olisi halpaa ruokineenkin.
Killerpopilta tulikin varmaan kaikkein osuvin vastaus liittyen siihen kuka/ketkä on/ovat suurin/suurimmat häviäjä/t. Ei liene vaikeata päätellä kuka on käärinyt rahat ja miten kasvu on ollut mahdollista, jotta on päästy ns. aivan uudelle tasolle pelaamaan isolla pääomalla, ilman ulkopuolista taakkaa.
Jos ajatellaan asiakasta, niin eniten häviää pitkässä juoksussa se, joka matkustaa säännöllisesti (esim. 2 krt/vko Helsinki-Kotka), joka ei halua istua sillipurkissa, vaan ns. kuten ennenkin, ei halua seistä sateessa jollain epämääräisellä pysäkillä hevonkuusessa ja haluaisi valita vuoron vapaammin. Lisäksi häviävät perinteiset kausi- ja sarjakorttimatkustajat, jotka tuntuvat olevan Onnibusille toisarvoisia, eli heille ei ole mitään tuotetta. Okei, uusi OnniRider tuli nyt uuden Porvoon-reitin konseptiksi, mutta se on uusi käänne ja toisaalta itse karsastan vahvasti puhelimeen (eli todella vikaherkkään laitteeseen) sidottua arvokasta arkihyödykettä, jolla pitäisi myös voida matkustaa yhtä luotettavasti kuin paperilipulla tai matkakortilla. Samasta syystä en esim. avaa kotioveani puhelimella tai maksa puhelimella. Mielestäni KISS on varsin oivallinen oppi. Ylipäätänsä trendi on kuitenkin ollut se, että yksittäiset matkat ovat muodikasta ja edes menopaluuta ei enää suosita, eli sitä, että ostaa vähän enemmän kerralla - edes sen paluumatkan verran, jos ei kokonaisen kuukauden tai vuoden verran. Annankin siksi kanta-asiakasajattelusta tunnustuksen rautateille, sillä VR:n Veturi-kampanjat sarjalipuista ovat olleet mielestäni mielettömän hyvä juttu ja niitä pidän oikeasti matkustajaystävällisinä, eritoten kun voi varata paikan ja toisaalta varauksensa on voinut tarvittaessa peruuttaakin. Kunnon valinnanvapautta. Ekstra-luokan sarjalippu onkin tässä siis ollut käytössä edulliseen hintaan, ajatellen, että on aina saanut mukavan paikan ja suositussakin junassa on tilaa. Eko-luokan sarjalippuja on kanssa ollut ja nekin eteviksi todennut.
Asiakasuskollisuus ja sitouttaminen olisivat mielestäni Matkahuollon perinteisille lipunkantajille tai omille teille osittain erkaantuneille (PL/SL/KA) nyt sellainen juttu, joka kannattaisi ottaa huomioon. MH:n osalta annan tunnustuksen CityCity- ja Prepaid22-tuotteille, jotka ovat käteviä ja antavat parhaan hinnan sille, jolle se kuuluu, eli sitoutuneimmalle asiakkaalle, jonka hankintakustannus on yritykselle luonnollisesti alhaisin. Onnibusin logiikka palvelee toki satunnaismatkustajia, sillä hamutaan halvalla kertalipulla, nimellä ja tunnettavuudella jokainen mummolassa kävijä jne. Pendelöintiin en kuitenkaan koe mielekkääksi moista, eritoten kun en itse kaipaa tiettyihin vuoroihin sidottuja lippuja - saati, että haluaisin joka viikko ostaa erikseen jokaisen 1-10 matkaa.
Itselleni tuo hintajuttu ei ole ollut niin radikaali, sillä mielestäni jo SLHS:n 30 %:n alennuksella oli edullista mennä Tampere-Helsinki/Turku. Toki pidän itsekin näistä 5-10 € halvoista hinnoista (joskus mennyt munkilla oikein 2 €:lla Länskärillä) ja eritoten PL:n uudelle tarjonnalle nostan hattua, sillä bussien kyydissä on ollut mukavaa. Sopivasti jalkatilaa! Lisäksi ei mitään matalaa käytävää tai yläkertaan änkemistä. Ikävä piirre on ollut tuo tyhjyys, mutta toivottavasti PL jaksaa vielä ja saa tilanteen paranemaan. PL:n sarjaliputkin olen nyt löytänyt.
Eniten olen huolissani siitä, että miten käy tarjonnalle ja valinnanvapaudelle jatkossa? Käykö niin, että "ämpäriralliin" (SL:n Honkasen vertauskuva ilmaisista ämpäreistä oli osuva) suostuvat vievät muiden tarjonnan ja valinnanvapauden, sillä vuorot hiipuvat kun MH-kuviossa olevat vuorot eivät enää vedäkään yhtä paljon matkustajia kuin ennen, vaikka maksaisi 2-5€? Esim. Hämeenlinnassa bussimatkustaja on häviäjä, jos Tampereelle ja Helsinkiin pääsisi vain jostain kadunvarsipysäkiltä. Samoin Ykköstiellä on Salo vaarassa jäädä paitsioon, jos Vainio hiipuu. Piihovi on lähinnä Ryanair-tyylistä ihmisten marssittamista Jumalan selän taaksen parin euron vuoksi. Noh, toisaalta se on hyvä esimerkki siitä miksi loppujen lopuksi ihmiset sahaavat vaikka omaa oksaansa, jos pääsee entistä halvemmalla. Sinänsä huvittavaa kyllä kukaan ei koskaan miellä sitä, että sen halvan lipun ostaneen vaimon/tyttöystävän/sukulaisen/ystävän kyydittäminen sinne jonnekin Onnibusia varten maksaa sekin.
Jos Onnibus lähtee oikeasti rahtiinkin mukaan, niin toivottavasti muistavat myös laittaa lopullisesti sordiinon päälle niille paronipuheillensa. Niistähän se oman vallankumouksellisuuden julkituonti lähti. Oltiin vähän kuin alan Robin Hood ja sitten lopulta kuitenkin haluttiin mukaan alan vuosikymmeniä vakiintuneeseen kuvioon, eli MH ja LAL? Ei siinä, mielestäni se alkuperäinen Onnibus-konsepti oli hieno avaus ja siinä oli paljon kannatettavaa. Tästä nykyisestä laitoksesta en ole niinkään varma, eikä se ainakaan ole asiakkaiden etu, jos käy niin, että Onnibus paikoitellen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Silloin on vaihtoehtona vain minimalistinen palvelu. Lisäksi lainsäädäntö on muuttunut, joten mitään monopolivelvoitteita ei ole. Niinpä palvelutaso voi olla ihan mitä tahansa.
Liputan hintakilpailun puolesta, mutta tärkeätä on todellinen valinnanmahdollisuus, eikä uusi bussialan tosiasiallinen monopolifirma, joka pelaa isolla pääomalla muut pihalle.