Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onnibus-touhua seurannut aika hiljaa, enkä ole koskaan oikein aiheesta sanonut mitään. Kun kerran joskun tämän viestiketjun aloitinkin, niin nyt kun tätä Onnibus-yhtiötä ja sen aiheuttamaa markkinatilanteen muutosta on seurattu jo jonkin aikaa, niin lienee aika lausua jotain itsekin.

Mielestäni tässä koko Onnibusin käynnistämässä markkinaosuuksien ja liikennöintimallien mullistuksessa on lähinnä kaksi voittoa, jos jotain sellaisia haluaa nimetä. Ensinnäkin se, että halvimman hinnan etsijät pääsevät nyt "nauttimaan" halutessaan taskurahalla Helsinki-Oulu/Rovaniemi/joku muu kaukainen paikka -bussimatkoista, siinä missä ennen piti moisesta "mukavuudesta" maksaa esim. Gold Linelle monia kymmeniä euroja (50-70 € ainakin). Ts. halpoja matkoja on saatavilla sentinvenyttäjille ja bussimatkailusta on tullut tuulipukuystävällistä, eli nyt se tuntuu halvalta oikeastikin, vaikka laskennallisesti oli jo aiemmin halpaa henkilöautoilun reaalikuluihin nähden. (Tästä ylipäätänsä koko Onnibus-myllytys on lähtenyt, plus eräiden herrojen mediataktikoinnista.) Sitten se toinen voitto on se, että Etelä-Suomessa, kohtuullisten bussimatkojen etäisyyksillä, on syntynyt markkinakilpailua hintojen ja vuorojen muodossa. Toistaiseksi tilanne on vielä hyvin otollinen Porvoon, Turun, Tampereen ja Kotkan kannalta, joskin väistämättä lähivuosina tulee tippumaan vuoroja pois, sillä vaikka jotkut liikkuvat nyt enemmän kuin ennen, niin ei se todellinen kysyntä kasva tarjonnan vuoksi. Liikkumistarve on kuitenkin tietty ja sitä ei voi saturoida määräänsä enempää. Esim. en minä tartu jokaiseen risteilytarjoukseen, kun sellainen tulee, vaikka kieltämättä se olisi halpaa ruokineenkin.

Killerpopilta tulikin varmaan kaikkein osuvin vastaus liittyen siihen kuka/ketkä on/ovat suurin/suurimmat häviäjä/t. Ei liene vaikeata päätellä kuka on käärinyt rahat ja miten kasvu on ollut mahdollista, jotta on päästy ns. aivan uudelle tasolle pelaamaan isolla pääomalla, ilman ulkopuolista taakkaa.

Jos ajatellaan asiakasta, niin eniten häviää pitkässä juoksussa se, joka matkustaa säännöllisesti (esim. 2 krt/vko Helsinki-Kotka), joka ei halua istua sillipurkissa, vaan ns. kuten ennenkin, ei halua seistä sateessa jollain epämääräisellä pysäkillä hevonkuusessa ja haluaisi valita vuoron vapaammin. Lisäksi häviävät perinteiset kausi- ja sarjakorttimatkustajat, jotka tuntuvat olevan Onnibusille toisarvoisia, eli heille ei ole mitään tuotetta. Okei, uusi OnniRider tuli nyt uuden Porvoon-reitin konseptiksi, mutta se on uusi käänne ja toisaalta itse karsastan vahvasti puhelimeen (eli todella vikaherkkään laitteeseen) sidottua arvokasta arkihyödykettä, jolla pitäisi myös voida matkustaa yhtä luotettavasti kuin paperilipulla tai matkakortilla. Samasta syystä en esim. avaa kotioveani puhelimella tai maksa puhelimella. Mielestäni KISS on varsin oivallinen oppi. Ylipäätänsä trendi on kuitenkin ollut se, että yksittäiset matkat ovat muodikasta ja edes menopaluuta ei enää suosita, eli sitä, että ostaa vähän enemmän kerralla - edes sen paluumatkan verran, jos ei kokonaisen kuukauden tai vuoden verran. Annankin siksi kanta-asiakasajattelusta tunnustuksen rautateille, sillä VR:n Veturi-kampanjat sarjalipuista ovat olleet mielestäni mielettömän hyvä juttu ja niitä pidän oikeasti matkustajaystävällisinä, eritoten kun voi varata paikan ja toisaalta varauksensa on voinut tarvittaessa peruuttaakin. Kunnon valinnanvapautta. Ekstra-luokan sarjalippu onkin tässä siis ollut käytössä edulliseen hintaan, ajatellen, että on aina saanut mukavan paikan ja suositussakin junassa on tilaa. Eko-luokan sarjalippuja on kanssa ollut ja nekin eteviksi todennut.

Asiakasuskollisuus ja sitouttaminen olisivat mielestäni Matkahuollon perinteisille lipunkantajille tai omille teille osittain erkaantuneille (PL/SL/KA) nyt sellainen juttu, joka kannattaisi ottaa huomioon. MH:n osalta annan tunnustuksen CityCity- ja Prepaid22-tuotteille, jotka ovat käteviä ja antavat parhaan hinnan sille, jolle se kuuluu, eli sitoutuneimmalle asiakkaalle, jonka hankintakustannus on yritykselle luonnollisesti alhaisin. Onnibusin logiikka palvelee toki satunnaismatkustajia, sillä hamutaan halvalla kertalipulla, nimellä ja tunnettavuudella jokainen mummolassa kävijä jne. Pendelöintiin en kuitenkaan koe mielekkääksi moista, eritoten kun en itse kaipaa tiettyihin vuoroihin sidottuja lippuja - saati, että haluaisin joka viikko ostaa erikseen jokaisen 1-10 matkaa.

Itselleni tuo hintajuttu ei ole ollut niin radikaali, sillä mielestäni jo SLHS:n 30 %:n alennuksella oli edullista mennä Tampere-Helsinki/Turku. Toki pidän itsekin näistä 5-10 € halvoista hinnoista (joskus mennyt munkilla oikein 2 €:lla Länskärillä) ja eritoten PL:n uudelle tarjonnalle nostan hattua, sillä bussien kyydissä on ollut mukavaa. Sopivasti jalkatilaa! Lisäksi ei mitään matalaa käytävää tai yläkertaan änkemistä. Ikävä piirre on ollut tuo tyhjyys, mutta toivottavasti PL jaksaa vielä ja saa tilanteen paranemaan. PL:n sarjaliputkin olen nyt löytänyt.

Eniten olen huolissani siitä, että miten käy tarjonnalle ja valinnanvapaudelle jatkossa? Käykö niin, että "ämpäriralliin" (SL:n Honkasen vertauskuva ilmaisista ämpäreistä oli osuva) suostuvat vievät muiden tarjonnan ja valinnanvapauden, sillä vuorot hiipuvat kun MH-kuviossa olevat vuorot eivät enää vedäkään yhtä paljon matkustajia kuin ennen, vaikka maksaisi 2-5€? Esim. Hämeenlinnassa bussimatkustaja on häviäjä, jos Tampereelle ja Helsinkiin pääsisi vain jostain kadunvarsipysäkiltä. Samoin Ykköstiellä on Salo vaarassa jäädä paitsioon, jos Vainio hiipuu. Piihovi on lähinnä Ryanair-tyylistä ihmisten marssittamista Jumalan selän taaksen parin euron vuoksi. Noh, toisaalta se on hyvä esimerkki siitä miksi loppujen lopuksi ihmiset sahaavat vaikka omaa oksaansa, jos pääsee entistä halvemmalla. Sinänsä huvittavaa kyllä kukaan ei koskaan miellä sitä, että sen halvan lipun ostaneen vaimon/tyttöystävän/sukulaisen/ystävän kyydittäminen sinne jonnekin Onnibusia varten maksaa sekin.

Jos Onnibus lähtee oikeasti rahtiinkin mukaan, niin toivottavasti muistavat myös laittaa lopullisesti sordiinon päälle niille paronipuheillensa. Niistähän se oman vallankumouksellisuuden julkituonti lähti. Oltiin vähän kuin alan Robin Hood ja sitten lopulta kuitenkin haluttiin mukaan alan vuosikymmeniä vakiintuneeseen kuvioon, eli MH ja LAL? :D Ei siinä, mielestäni se alkuperäinen Onnibus-konsepti oli hieno avaus ja siinä oli paljon kannatettavaa. Tästä nykyisestä laitoksesta en ole niinkään varma, eikä se ainakaan ole asiakkaiden etu, jos käy niin, että Onnibus paikoitellen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Silloin on vaihtoehtona vain minimalistinen palvelu. Lisäksi lainsäädäntö on muuttunut, joten mitään monopolivelvoitteita ei ole. Niinpä palvelutaso voi olla ihan mitä tahansa.

Liputan hintakilpailun puolesta, mutta tärkeätä on todellinen valinnanmahdollisuus, eikä uusi bussialan tosiasiallinen monopolifirma, joka pelaa isolla pääomalla muut pihalle.
 
Onnibus-touhua seurannut aika hiljaa, enkä ole koskaan oikein aiheesta sanonut mitään. Kun kerran joskun tämän viestiketjun aloitinkin, niin nyt kun tätä Onnibus-yhtiötä ja sen aiheuttamaa markkinatilanteen muutosta on seurattu jo jonkin aikaa, niin lienee aika lausua jotain itsekin.

Mielestäni tässä koko Onnibusin käynnistämässä markkinaosuuksien ja liikennöintimallien mullistuksessa on lähinnä kaksi voittoa, jos jotain sellaisia haluaa nimetä. Ensinnäkin se, että halvimman hinnan etsijät pääsevät nyt "nauttimaan" halutessaan taskurahalla Helsinki-Oulu/Rovaniemi/joku muu kaukainen paikka -bussimatkoista, siinä missä ennen piti moisesta "mukavuudesta" maksaa esim. Gold Linelle monia kymmeniä euroja (50-70 € ainakin). Ts. halpoja matkoja on saatavilla sentinvenyttäjille ja bussimatkailusta on tullut tuulipukuystävällistä, eli nyt se tuntuu halvalta oikeastikin, vaikka laskennallisesti oli jo aiemmin halpaa henkilöautoilun reaalikuluihin nähden. (Tästä ylipäätänsä koko Onnibus-myllytys on lähtenyt, plus eräiden herrojen mediataktikoinnista.) Sitten se toinen voitto on se, että Etelä-Suomessa, kohtuullisten bussimatkojen etäisyyksillä, on syntynyt markkinakilpailua hintojen ja vuorojen muodossa. Toistaiseksi tilanne on vielä hyvin otollinen Porvoon, Turun, Tampereen ja Kotkan kannalta, joskin väistämättä lähivuosina tulee tippumaan vuoroja pois, sillä vaikka jotkut liikkuvat nyt enemmän kuin ennen, niin ei se todellinen kysyntä kasva tarjonnan vuoksi. Liikkumistarve on kuitenkin tietty ja sitä ei voi saturoida määräänsä enempää. Esim. en minä tartu jokaiseen risteilytarjoukseen, kun sellainen tulee, vaikka kieltämättä se olisi halpaa ruokineenkin.

Killerpopilta tulikin varmaan kaikkein osuvin vastaus liittyen siihen kuka/ketkä on/ovat suurin/suurimmat häviäjä/t. Ei liene vaikeata päätellä kuka on käärinyt rahat ja miten kasvu on ollut mahdollista, jotta on päästy ns. aivan uudelle tasolle pelaamaan isolla pääomalla, ilman ulkopuolista taakkaa.

Jos ajatellaan asiakasta, niin eniten häviää pitkässä juoksussa se, joka matkustaa säännöllisesti (esim. 2 krt/vko Helsinki-Kotka), joka ei halua istua sillipurkissa, vaan ns. kuten ennenkin, ei halua seistä sateessa jollain epämääräisellä pysäkillä hevonkuusessa ja haluaisi valita vuoron vapaammin. Lisäksi häviävät perinteiset kausi- ja sarjakorttimatkustajat, jotka tuntuvat olevan Onnibusille toisarvoisia, eli heille ei ole mitään tuotetta. Okei, uusi OnniRider tuli nyt uuden Porvoon-reitin konseptiksi, mutta se on uusi käänne ja toisaalta itse karsastan vahvasti puhelimeen (eli todella vikaherkkään laitteeseen) sidottua arvokasta arkihyödykettä, jolla pitäisi myös voida matkustaa yhtä luotettavasti kuin paperilipulla tai matkakortilla. Samasta syystä en esim. avaa kotioveani puhelimella tai maksa puhelimella. Mielestäni KISS on varsin oivallinen oppi. Ylipäätänsä trendi on kuitenkin ollut se, että yksittäiset matkat ovat muodikasta ja edes menopaluuta ei enää suosita, eli sitä, että ostaa vähän enemmän kerralla - edes sen paluumatkan verran, jos ei kokonaisen kuukauden tai vuoden verran. Annankin siksi kanta-asiakasajattelusta tunnustuksen rautateille, sillä VR:n Veturi-kampanjat sarjalipuista ovat olleet mielestäni mielettömän hyvä juttu ja niitä pidän oikeasti matkustajaystävällisinä, eritoten kun voi varata paikan ja toisaalta varauksensa on voinut tarvittaessa peruuttaakin. Kunnon valinnanvapautta. Ekstra-luokan sarjalippu onkin tässä siis ollut käytössä edulliseen hintaan, ajatellen, että on aina saanut mukavan paikan ja suositussakin junassa on tilaa. Eko-luokan sarjalippuja on kanssa ollut ja nekin eteviksi todennut.

Asiakasuskollisuus ja sitouttaminen olisivat mielestäni Matkahuollon perinteisille lipunkantajille tai omille teille osittain erkaantuneille (PL/SL/KA) nyt sellainen juttu, joka kannattaisi ottaa huomioon. MH:n osalta annan tunnustuksen CityCity- ja Prepaid22-tuotteille, jotka ovat käteviä ja antavat parhaan hinnan sille, jolle se kuuluu, eli sitoutuneimmalle asiakkaalle, jonka hankintakustannus on yritykselle luonnollisesti alhaisin. Onnibusin logiikka palvelee toki satunnaismatkustajia, sillä hamutaan halvalla kertalipulla, nimellä ja tunnettavuudella jokainen mummolassa kävijä jne. Pendelöintiin en kuitenkaan koe mielekkääksi moista, eritoten kun en itse kaipaa tiettyihin vuoroihin sidottuja lippuja - saati, että haluaisin joka viikko ostaa erikseen jokaisen 1-10 matkaa.

Itselleni tuo hintajuttu ei ole ollut niin radikaali, sillä mielestäni jo SLHS:n 30 %:n alennuksella oli edullista mennä Tampere-Helsinki/Turku. Toki pidän itsekin näistä 5-10 € halvoista hinnoista (joskus mennyt munkilla oikein 2 €:lla Länskärillä) ja eritoten PL:n uudelle tarjonnalle nostan hattua, sillä bussien kyydissä on ollut mukavaa. Sopivasti jalkatilaa! Lisäksi ei mitään matalaa käytävää tai yläkertaan änkemistä. Ikävä piirre on ollut tuo tyhjyys, mutta toivottavasti PL jaksaa vielä ja saa tilanteen paranemaan. PL:n sarjaliputkin olen nyt löytänyt.

Eniten olen huolissani siitä, että miten käy tarjonnalle ja valinnanvapaudelle jatkossa? Käykö niin, että "ämpäriralliin" (SL:n Honkasen vertauskuva ilmaisista ämpäreistä oli osuva) suostuvat vievät muiden tarjonnan ja valinnanvapauden, sillä vuorot hiipuvat kun MH-kuviossa olevat vuorot eivät enää vedäkään yhtä paljon matkustajia kuin ennen, vaikka maksaisi 2-5€? Esim. Hämeenlinnassa bussimatkustaja on häviäjä, jos Tampereelle ja Helsinkiin pääsisi vain jostain kadunvarsipysäkiltä. Samoin Ykköstiellä on Salo vaarassa jäädä paitsioon, jos Vainio hiipuu. Piihovi on lähinnä Ryanair-tyylistä ihmisten marssittamista Jumalan selän taaksen parin euron vuoksi. Noh, toisaalta se on hyvä esimerkki siitä miksi loppujen lopuksi ihmiset sahaavat vaikka omaa oksaansa, jos pääsee entistä halvemmalla. Sinänsä huvittavaa kyllä kukaan ei koskaan miellä sitä, että sen halvan lipun ostaneen vaimon/tyttöystävän/sukulaisen/ystävän kyydittäminen sinne jonnekin Onnibusia varten maksaa sekin.

Jos Onnibus lähtee oikeasti rahtiinkin mukaan, niin toivottavasti muistavat myös laittaa lopullisesti sordiinon päälle niille paronipuheillensa. Niistähän se oman vallankumouksellisuuden julkituonti lähti. Oltiin vähän kuin alan Robin Hood ja sitten lopulta kuitenkin haluttiin mukaan alan vuosikymmeniä vakiintuneeseen kuvioon, eli MH ja LAL? :D Ei siinä, mielestäni se alkuperäinen Onnibus-konsepti oli hieno avaus ja siinä oli paljon kannatettavaa. Tästä nykyisestä laitoksesta en ole niinkään varma, eikä se ainakaan ole asiakkaiden etu, jos käy niin, että Onnibus paikoitellen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Silloin on vaihtoehtona vain minimalistinen palvelu. Lisäksi lainsäädäntö on muuttunut, joten mitään monopolivelvoitteita ei ole. Niinpä palvelutaso voi olla ihan mitä tahansa.

Liputan hintakilpailun puolesta, mutta tärkeätä on todellinen valinnanmahdollisuus, eikä uusi bussialan tosiasiallinen monopolifirma, joka pelaa isolla pääomalla muut pihalle.

Tästä em. vuodatuksesta unohtui kyllä kaksi suurinta häviäjää, eli hieman pääteiden sivussa olevien kuntakeskusten ja taajamien asukkaat, joita vielä ennen OB-huumaa palveltiin tekemällä noin 5-min lenkkejä pääteiltä, kuten esimerkiksi Tampere-Jyväskylä välillä poikettiin Länngelmäellä, ent Länkipohja, Korpilahdella , Orivesikin Jämsän lisäksi taitaa olla liipasimella vuorojen nopeutuksessa. Hiemankin pääteiltä sivummalla asuvat entiset pikavuoroliikenteen käyttäjät ovat joutuneet siirtymään joko omien kulkuneuvojen käyttäjiksi kuntakeskuksista päätien pysäkeille tai sitten he matkustavat taksilla alusta loppuun saakka sen koko matkan, jonka he ennen istuivat linja-auton kyydissä.
Toinen todella suuri häviäjä on valtiovalta. Lippujen hinnat ovat kilpailun myötä syöksyneet alaspäin ja niistä saatava arvonlisäverotuotto on kutistunut huomattavan pieneksi. Ja jos ja kun OB toimii samaan tyyliin, kuin muutkin ulkomaalaisomistuksessa olevat veroparatiisiyhtiöt, niin yrityksen koko tulos taitanee mennä yhtiölainojen maksuun ja konserniavustuksiin, joten yhteisöverotuototkin jäävät varsin olemattomiksi.
 
Toinen todella suuri häviäjä on valtiovalta. Lippujen hinnat ovat kilpailun myötä syöksyneet alaspäin ja niistä saatava arvonlisäverotuotto on kutistunut huomattavan pieneksi.

Eipäs unohdeta kolikon toista puolta. Halvat bussiliput vähentävät huomattavasti verotuksssa haettuja työmatkavähennyksiä. Minä kerään vuoden liput yhteen ja summaan todelliset kulut vähennyksen pohjaksi. No, pikku summia nuo ovat kun en joudu käymään työpaikalla kovin usein, mutta silloin kun kuljin vielä VR:n kalliilla lipuilla, se kirpaisi. Ja veroilmoitukseen kertyi niistä harvoistakin käynneistä paljon isompi summa kuin nyt halvoista bussilipuista.

Mutta tämä on vielä pientä verrattuna siihen mitä tapahtuu, kun verottaja herää bussilippujen uuteen hintatasoon. Esim. omalla autolla tehtyjen työmatkojen matkakuluvähennyksessä varmaan jossain vaiheessa täytyy luopua Matkahuollon tariffien käyttämisestä laskennallisena perusteena, kun bussilippujen markkinahinnat huitelevat paljon alempana. Se leikkaa dramaattisesti autoilijoiden verovähennyksiä, mikä nostaa verokertymää ja parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä suhteessa autoiluun.

Sopii kysyä myös mitä tapahtuu liikenteessä säästyneelle rahalle. Pitäisin todennäköisenä että se päätyy muuhun kulutukseen. Tästä hyötyvät sekä kuluttajat (parantuneena elintasona), muut liikeyritykset (jotka voivat kasvattaa myyntiään) sekä kukas muu kuin verottaja. Jos säästän kympin matkalipuissa ja sijoitan saman kympin vaikka DVD-levyn ostamiseen niin kummasta valtio kerääkään enemmän alv:a? Nih! :)
 
Tästä em. vuodatuksesta unohtui kyllä kaksi suurinta häviäjää, eli hieman pääteiden sivussa olevien kuntakeskusten ja taajamien asukkaat, joita vielä ennen OB-huumaa palveltiin tekemällä noin 5-min lenkkejä pääteiltä, kuten esimerkiksi Tampere-Jyväskylä välillä poikettiin Länngelmäellä, ent Länkipohja, Korpilahdella , Orivesikin Jämsän lisäksi taitaa olla liipasimella vuorojen nopeutuksessa. Hiemankin pääteiltä sivummalla asuvat entiset pikavuoroliikenteen käyttäjät ovat joutuneet siirtymään joko omien kulkuneuvojen käyttäjiksi kuntakeskuksista päätien pysäkeille tai sitten he matkustavat taksilla alusta loppuun saakka sen koko matkan, jonka he ennen istuivat linja-auton kyydissä.

Itse en mennyt noihin pienempiin paikkakuntiin, vaan jo ihan H:linnan ja Riksun kokoisten kaupunkien kaukoliikennetarjonta on vaarassa, koska ovat nopeuttamisvillityksen kannalta hankalia. Toisaalta kyse on lupakikkailusta. Kyllähän näitä Loimaan, Ikaalisten, Jämsän, Urjalan jne. kaltaisia ohituksia on tullut paljon lisää. Ongelmanahan on se, että bussin on haluttu (eritoten Onnibusin tapauksessa) entistä suoremmin kilpailevan junaliikenteen kanssa. Tällöin tietoisesti jätetään palvelematta sitä mahdollista asiakaskuntaa, joka ei junalla mene, koska A) rautatietä ei ole tai B) raidehenkilöliikennettä ei ole.
 
Eipäs unohdeta kolikon toista puolta. Halvat bussiliput vähentävät huomattavasti verotuksssa haettuja työmatkavähennyksiä. Minä kerään vuoden liput yhteen ja summaan todelliset kulut vähennyksen pohjaksi. No, pikku summia nuo ovat kun en joudu käymään työpaikalla kovin usein, mutta silloin kun kuljin vielä VR:n kalliilla lipuilla, se kirpaisi. Ja veroilmoitukseen kertyi niistä harvoistakin käynneistä paljon isompi summa kuin nyt halvoista bussilipuista.

Mutta tämä on vielä pientä verrattuna siihen mitä tapahtuu, kun verottaja herää bussilippujen uuteen hintatasoon. Esim. omalla autolla tehtyjen työmatkojen matkakuluvähennyksessä varmaan jossain vaiheessa täytyy luopua Matkahuollon tariffien käyttämisestä laskennallisena perusteena, kun bussilippujen markkinahinnat huitelevat paljon alempana. Se leikkaa dramaattisesti autoilijoiden verovähennyksiä, mikä nostaa verokertymää ja parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä suhteessa autoiluun.

Sopii kysyä myös mitä tapahtuu liikenteessä säästyneelle rahalle. Pitäisin todennäköisenä että se päätyy muuhun kulutukseen. Tästä hyötyvät sekä kuluttajat (parantuneena elintasona), muut liikeyritykset (jotka voivat kasvattaa myyntiään) sekä kukas muu kuin verottaja. Jos säästän kympin matkalipuissa ja sijoitan saman kympin vaikka DVD-levyn ostamiseen niin kummasta valtio kerääkään enemmän alv:a? Nih! :)

Tuota mietin jo Deepthroatin postauksen jälkeen. Verottaja kuitenkin hyväksyy alimman kertamaksun mutta tuskin hekään yrittävät hyväksyttää sitä, että kaikilla olisi tuo 2 €:n kertamaksu alin maksu koska sehän ei voi olla kaikilla? Tai ainakin veronmaksajien keskusliitto vastustanee jos näin yritetään. Onnibussillahan ei nyt Porvoota ennen ole ollut tälläistä könttälippua (jos ei oteta huomioon Onnibus 1.0 lipputuotteita Tampere-Pori välillä). Veroilmoituksen teko on helppoa jos matkoja on hyvin pieni määrä kuten janihyvärisellä mutta tuskinpa verovelvollinen joka matkustaisi "normaalin" 11 kuukautta vuodessa töihin joka arkipäivä suuntaansa nauttisi tilanteesta jossa verottajalle on esitettävä joka ikisestä matkasta lippu jonka perusteella matkakuluvähennystä laskettaisiin. Tosin onko vielä misään väliä missä Onnibus olisi ainoa palveluntarjoaja jolloin ei olisi vaihtoehtoista maksutapaa käyttää matkakulujen lähteenä? Ja suuressa matkustusmäärässä olisi kiva tietää, olisiko Onnibussin käyttö kokonaisvaltaisesti kovinkaan halvempaa verrattuna perinteiseen liikenteeseen?
Matkahuollon tariffi on ollut hyvä koska se on kelvannut koko maassa parin kaupunkialueen matkoja ja Onnibussia lukuunottamatta kaikkialla ja siten se on luonut pohjan taksoitukselle jota voi käyttää vaikka reitillä ei olisikaan joukkoliikennettä koska se kelpaisi siinä jos olisi (kelpaa kaikessa ELY-liikenteessä). Tuskin esim. Lieksalaista kovasti lämmittäisi että hänen matkakuluvähennyksensä hinta laskettaisiin esim. Onnibussin Helsinki-Porvoo välin hinnalla koska sitä palvelua ei olisi käytettävissä hänen alueellaan ja hinta voisi olla suurempi esim. Onnibussin mahdollisessa Tampere-Valkeakoski liikenteessä. Eli vaikea kuvitella että toistaseksi jostain yleisnormista hinnoittelusta oltaisiin poistumassa ellei jotain yhtä selkeää ja tasa-arvoista ole tarjota tilalle.
Pienten paikkakuntien ohittamisen kohdalla tulee enemmänkin mieleen, onko yhteiskunta joutunut järjestämään tämän vuoksi peruskoululaisille kuljetuksia? Tosin pikavuoroliikenteessä kulkevien peruskoululaisten määrä taitaa valtakunnantasolla olla pienehkö? Itsekin voisin käyttää Onnibussia jos se vain pysähtyisi lähimmällä pikavuoropysäkillä (noin kilometri) mutta se ei pysähdy kuin 20 kilometrin päässä. Siis en käytä kun en voi.

Ikaalisten kohdalla tilanne on mielestäni mennyt toiseen suuntaan. Vielä 2000 luvun alussa taisi olla arkisinkin vuoroja jotka eivät poikenneet keskustassa. Nyt on yksi perjantaisin ajettava vuoro ja Onnibussit. Pikemminkin suunta taitaa olla se, että Ikaalisista pohjoiseen ja länteen menevä liikenteen jatkuminen on uhatumpaa kuin itse Ikaalisissa käynti.
 
Matkahuollon tariffi on ollut hyvä koska se on kelvannut koko maassa parin kaupunkialueen matkoja ja Onnibussia lukuunottamatta kaikkialla ja siten se on luonut pohjan taksoitukselle jota voi käyttää vaikka reitillä ei olisikaan joukkoliikennettä koska se kelpaisi siinä jos olisi (kelpaa kaikessa ELY-liikenteessä). Tuskin esim. Lieksalaista kovasti lämmittäisi että hänen matkakuluvähennyksensä hinta laskettaisiin esim. Onnibussin Helsinki-Porvoo välin hinnalla koska sitä palvelua ei olisi käytettävissä hänen alueellaan ja hinta voisi olla suurempi esim. Onnibussin mahdollisessa Tampere-Valkeakoski liikenteessä. Eli vaikea kuvitella että toistaseksi jostain yleisnormista hinnoittelusta oltaisiin poistumassa ellei jotain yhtä selkeää ja tasa-arvoista ole tarjota tilalle.

Siis eihän matkakuluvähennystä lasketa joukkoliikenteen mukaan kuin silloin, jos välillä on joukkoliikennettä. Eli jos Lieksassa pystyy tekemään työmatkat joukkoliikenteellä, tulee verovähennys sen mukaan mitä se oikeasti maksaisi eli käytännössä ko. alueen 30 päivän lippu, jos ei pysty, vähennys lasketaan sen mukaan mitä välinettä käyttää.
 
Vallusta löytyy OnniBusin uusi 15.8.2016 alkava reitti Helsinki-Vantaan lentoasema - Turku (- Naantali). Pysäkit ovat Helsinki-Vantaalla molemmat terminaalit, Salon Piihovi, Turun linja-autoasema, Raision kaupungintalo ja Naantalissa Käsityöläiskatu. Matka aika lentoasema - Turku on 2 tuntia, Naantaliin 30 min enemmän.

Lähdöt ovat:
Lentoasemalta 0.30 Naantaliin, 7.50 Naantaliin, 9.50 Naantaliin, 13.10 Turkuun, 16.00 Turkuun, 17.30 Naantaliin, 20.20 Turkuun ja 23.10 Naantaliin.
Naantalista/Turusta 3.00 Naantalista, 4.20 Naantalista, 10.20 Naantalista, 12.20 Naantalista, 15.20 Turusta, 18.10 Turusta, 20.00 Naantalista ja 22.20 Turusta

Onnibus hakee kaikkien Naantali/Turku-Lentokenttä -vuorojen lakkauttamista 27.2.2017 alkaen.

Lähde: ely:n jakelu.
 
Onnibus hakee kaikkien Naantali/Turku-Lentokenttä -vuorojen lakkauttamista 27.2.2017 alkaen.

No miten tämä nyt olisi kannattanut? Ei ennenkään ole edes normaalikokoisilla busseilla menty täydessä kuormassa suoraan kentälle. Miten nyt yht äkkiä tarve olisi Onnibussin myötä niin paljon kasvanut? Nyt ehkä olisi hyvä siirtyä "vaihto ikealla" systeemiin niin että ajetaan kenttäsyötöt pienemmillä autoilla mikäli onni tuon kenttäyhteyden haluaa pitää. Tähän tuskin tosin kukaan uskoo.
 
No miten tämä nyt olisi kannattanut? Ei ennenkään ole edes normaalikokoisilla busseilla menty täydessä kuormassa suoraan kentälle.

Ei ennen Tampere - Vaasa -väliäkään menty normaalikokoisilla busseilla täydessä kuormassa. Niin siellä vaan OB kelkkoo suuntaansa kolme kertaa päivässä Astromegalla ja nähtävästi myös kannattavasti siitä päätellen, että reitti on saanut olla hengissä jo kohta kaksi vuotta. OB:n tapa kokeilla reittien kannattavuutta ja tunnustaa tappio nopeasti näyttää, että taustalla on osaava bisnesmies.
 
No miten tämä nyt olisi kannattanut? Ei ennenkään ole edes normaalikokoisilla busseilla menty täydessä kuormassa suoraan kentälle. Miten nyt yht äkkiä tarve olisi Onnibussin myötä niin paljon kasvanut? Nyt ehkä olisi hyvä siirtyä "vaihto ikealla" systeemiin niin että ajetaan kenttäsyötöt pienemmillä autoilla mikäli onni tuon kenttäyhteyden haluaa pitää. Tähän tuskin tosin kukaan uskoo.

HS kertoi tällä viikolla, että tuon kentän pysäköintibisnes paisuu kuin pullataikina. Joukkoliikenteen markkinaosuudessa on siis reilusti kasvunvaraa.
 
HS kertoi tällä viikolla, että tuon kentän pysäköintibisnes paisuu kuin pullataikina. Joukkoliikenteen markkinaosuudessa on siis reilusti kasvunvaraa.
Voisi olla oman topicin vuoro, mutta suunta taitaa olla vähän toiseen suuntaan, kun eikös linja 540 lakkaa nykymuodossaan? Eli jatkossa Varsinais-Suomesta kentälle hoitaa liikennettä käytänössä vain yksi yhtiö?
 
Ei ennen Tampere - Vaasa -väliäkään menty normaalikokoisilla busseilla täydessä kuormassa. Niin siellä vaan OB kelkkoo suuntaansa kolme kertaa päivässä Astromegalla ja nähtävästi myös kannattavasti siitä päätellen, että reitti on saanut olla hengissä jo kohta kaksi vuotta. OB:n tapa kokeilla reittien kannattavuutta ja tunnustaa tappio nopeasti näyttää, että taustalla on osaava bisnesmies.

Onsiellä tuplattu vuoroja ennen Onnibussiakin. Ei koko matkalta mutta kuitenkin.
 
On syytä muistaa, että vaikka Helsinki-Vantaan kenttä on maamme suurin, se on silti kohtuullisen pieni. Kentällä on käytännössä vuorokauden aikana kolme ruuhkahuippua: aamun lähtevät, iltapäivän saapuvat ja lähtevät sekä myöhäisillan saapuvat. Bussiliikenteelle joka ajaa vain kentälle, on täten mahdoton saada hyvää kuormaa molempiin suuntiin iltapäivää lukuunottamatta.
Halvoilla hinnoilla autoa ei ole varaa ajaa tyhjänä toiseen suuntaan.
Siinä missä muilla reiteillä voidaan houkutella satunnaisia "menen kun halvalla pääsi" matkustajia, näitä ei kentälle meneviin vuoroihin tule, koska lentokoneharrastajia lukuunottamatta sinne ei mennä aikaa viettämään.
 
Juttelin pari päivää sitten erään Onnin kuljettajan kanssa joka kertoi että hänelläkin on ollut korkeintaan 20 matkustajaa per lähtö, yleensä 5-15. Ei siis ihme että reitti ei kannata jos matkustajamäärät ovat tätä tasoa. Ideahan on ollut loistava mutta tällä kertaa se ei nyt kannattanut.
 
Voisi olla oman topicin vuoro, mutta suunta taitaa olla vähän toiseen suuntaan, kun eikös linja 540 lakkaa nykymuodossaan? Eli jatkossa Varsinais-Suomesta kentälle hoitaa liikennettä käytänössä vain yksi yhtiö?
Pohjolan Liikenne ilmoitti 540:n lakkauttamisesta OnniFlyerin aloitettua. OnniFlyerin poistuessa Turku - Helsinki-Vantaa -välillä olisi varmaan taas kakkua jaettavaksi muillekin kuin Vainion Liikenteelle, joten en yllättyisi vaikka PL palauttaisi osan liityntäyhteyksistään lentokentälle.

On syytä muistaa, että vaikka Helsinki-Vantaan kenttä on maamme suurin, se on silti kohtuullisen pieni. Kentällä on käytännössä vuorokauden aikana kolme ruuhkahuippua: aamun lähtevät, iltapäivän saapuvat ja lähtevät sekä myöhäisillan saapuvat. Bussiliikenteelle joka ajaa vain kentälle, on täten mahdoton saada hyvää kuormaa molempiin suuntiin iltapäivää lukuunottamatta.
Juuri näin. Jos bussi olisi ajossa silloin kun matkustajia riittää, olisi päivän autokierto suunnilleen tälläinen:
  • aamuyöllä Turusta lentokentälle
  • aamulla tyhjänä lentokentältä Turkuun
  • iltapäivällä edestakainen ajo Turku - lentokenttä - Turku
  • illalla tyhjänä Turusta lentokentälle
  • iltayöstä lentokentältä Turkuun
Kehäradan myötä lentokentän kautta kulkeminen olisi Kampin kautta menemiseen verrattuna ihan kilpailukykyinen vaihtoehto myös monille "normaaleille" matkoille Vantaalta ja Helsingin pohjoisosista (silloin kun lentokentältä on tuollainen suora vuoro, joka on jopa Kampista lähtevää nopeampi), mutta aniharva on tainnut keksiä, että lentokentänkin kautta voisi mennä. Toisaalta vaikka noita matkustajia olisi paljon, niin niillä saisi noista edellä mainitsemistani tyhjänä ajoista täytettä lähinnä illalla Turusta lentokentälle menevään lähtöön. Pendelöintiliikennettä Helsingistä Turun suuntaan on niin vähän, että aamulla Vantaalta Turkuun menevälle vuorolle ei varmaan löytyisi isommissa määrin matkustajia kuin lauantaisin.
 
Takaisin
Ylös