Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Se on tietysti myöhäistä unelmoida mutta ajatella jos olisi joskus rakennettu kehä3n varteen liityntäasema ja siitä suora kenttäjuna terminaaleille luupilla... Tilaa on rakentaa neliökilometrin liittymä, joten olisi sinne mahtunut.... Voisi Turunkin bussit ajaa Stadista Tuusulantieä 3selle ja siitä sitten Turkuun, ei turhaa ajoa tulisi paljoakaan? No se oli sillon joskus pitänyt....
 
Voisi olla oman topicin vuoro, mutta suunta taitaa olla vähän toiseen suuntaan, kun eikös linja 540 lakkaa nykymuodossaan? Eli jatkossa Varsinais-Suomesta kentälle hoitaa liikennettä käytänössä vain yksi yhtiö?
Eipä aivan noinkaan. Pohjolan liikenne ajaa alkuvuodesta uusia vuoroja Turusta Helsinki-Vantaalle, tai Helsinkiin lentoaseman kautta. Eka vuoro 2.00, ennen Vainion 2.38 vuoroa.
 
Eipä aivan noinkaan. Pohjolan liikenne ajaa alkuvuodesta uusia vuoroja Turusta Helsinki-Vantaalle, tai Helsinkiin lentoaseman kautta. Eka vuoro 2.00, ennen Vainion 2.38 vuoroa.

Tähän asti Pohjolan Liikenteellä on ollut 13 vuoroa Lentoasemalle ja muutoksen jälkeen sille jää 4. Tuo 2.00 vuoro muuttui 2.30 lähteväksi 28 min Vainion eteen.

Joten ainut toimiva on Vainio tajoaa 14 yhteyttä kyseiselle välille.
 
Kehäradan myötä lentokentän kautta kulkeminen olisi Kampin kautta menemiseen verrattuna ihan kilpailukykyinen vaihtoehto myös monille "normaaleille" matkoille Vantaalta ja Helsingin pohjoisosista (silloin kun lentokentältä on tuollainen suora vuoro, joka on jopa Kampista lähtevää nopeampi), mutta aniharva on tainnut keksiä, että lentokentänkin kautta voisi mennä. Toisaalta vaikka noita matkustajia olisi paljon, niin niillä saisi noista edellä mainitsemistani tyhjänä ajoista täytettä lähinnä illalla Turusta lentokentälle menevään lähtöön. Pendelöintiliikennettä Helsingistä Turun suuntaan on niin vähän, että aamulla Vantaalta Turkuun menevälle vuorolle ei varmaan löytyisi isommissa määrin matkustajia kuin lauantaisin.

Tuo on täysin totta - esim. Tikkurila - Lentoasema - Turku (Kehärata + bussi) olisi todella kilpailukykyinen matkaketju matka-ajassaan. Mutta kuinka moni tavallinen matkustaja olisi sen hoksannut, että lentoaseman kautta kulkeminen voisi olla kannattavampaa kuin Helsingin keskustan kautta. Jostain syystä tätä Helsinki-Vantaa - Turku Onniflyer-yhteyttä ei ole markkinoitu tai kampanjoitu läheskään vastaavassa määrin kuin Helsinki-Porvoo-reittiä.

Harmi sinällään, että kokeilu loppui lyhyeen. Olin itse pyöritellyt päässäni Turku - Helsinki-Vantaa - Lahti -reittiä ja sen kannattavuutta. Senhän me tiedämme, ettei Turku - Hämeenlinna - Lahti aikoinaan ottanut tuulta alleen Onnibussilla, mutta lentokentän kautta kulkemisen hyötynä kuluja kattaisivat myös lentokenttämatkustajat.

Tämän reitin hyötyjä voisivat olla:
  • suorat Turku - Lahti -vuorot
  • yhteys Lahdessa Turun suunnasta Savoon ja Itä-Suomeen
  • lentokenttäyhteydet Turusta ja Lahdesta
  • yhteydet Vantaalta ja Pohjois-Helsingistä Turkuun ja Lahteen (kehärata)
  • kuukankon esille ottaman autokierto-ongelman mahdollinen tehostuminen
  • parhaassa tapauksessa saman istuinpaikan myyminen kahteen kertaan samalla vuorolla
  • Onniflyer-brändin tunnettavuuden hakeminen Turun lisäksi Lahden suunnalle
 
Onkos täällä tietoa, mitä Onnibus on tekemässä ykköstien liikennöinnille? Verkkokaupassa vuoroja toki pitkälle kevääseen, mutta aikataulut sekä F1:llä että F8:lla näkyy olevan voimassa 8.1. asti. Itse en esimerkiksi saanut nyt ostettua lauantai-illan lippua kun ei myynnissä lähtöjä Helsingistä klo 19.15 jälkeen.
 
Nopealla vilkaisulla Onnilla näyttää tulevan sekä karsintaa että muutoksia aikatauluihin ykköstien suuntaan ainakin.
 
Nopealla vilkaisulla Onnilla näyttää tulevan sekä karsintaa että muutoksia aikatauluihin ykköstien suuntaan ainakin.

Aikatauluhaun perusteella 4.1. näyttää olevan Helsingistä Turkuun 24 vuoroa ja viikkoa myöhemmin 11.1. vain 15 vuoroa. Vaikuttaa siis siltä, että arkena on vuoroja karsittu 9 per suunta.
 
Aikatauluhaun perusteella 4.1. näyttää olevan Helsingistä Turkuun 24 vuoroa ja viikkoa myöhemmin 11.1. vain 15 vuoroa. Vaikuttaa siis siltä, että arkena on vuoroja karsittu 9 per suunta.

Onnibus on ainakin Facebookissa kertonut, että aikatauluhaussa ei vielä näy vuorot, joihin on haettu muutoksia ja joiden lupakäsittely on vielä kesken. Kaikkia hausta tällä hetkellä puuttuvia vuoroja siis tuskin ollaan lakkauttamassa.
 
Onnibus on ainakin Facebookissa kertonut, että aikatauluhaussa ei vielä näy vuorot, joihin on haettu muutoksia ja joiden lupakäsittely on vielä kesken. Kaikkia hausta tällä hetkellä puuttuvia vuoroja siis tuskin ollaan lakkauttamassa.

Kävin hetki sitten lippuostoksilla ja kauppaan lienee tullut loputkin ykköstien vuorot. Itse ostin lipun uudelle linjalle F8C, jonka reitti Turussa näkyy olevan moottoritie - Yliopisto - Aurakatu - Bussiasema - Caribia. Tuota vetoa on tehty jo yhden vuoron osalta aiemminkin, nyt se vain lisääntyy etenkin iltaisin. Lisäksi yöaikaan näkyy olevan parit Onniflyerit, joiden reitti on Kamppi - Kenttä - Turku - Naantali.

Ainakin tuon oman kulkupäiväni perusteella muutos suuntaansa Turku - Helsinki 24 vuoroa (+ flyerit) => 23 vuoroa (+ pari Flyeria lähinnä yöllä ja nekin aina Kamppiin asti).

Näillä mennään.
 

Aika hurja määrä prosenteissa poistumassa tileiltä, ei se voi vain yksi linjan lopetus olla, saahan sitä tietysti väännellä mediassa kuten haluaa


Neuvottelujen piirissä on toimitusjohtajan mukaan lähes koko henkilökunta eli noin 300 työntekijää. Helken mukaan henkilöstön vähennystarve koskee mahdollisesti 60 kuljettajaa, 14 terminaalihenkilökunnan jäsentä Helsingin Kampissa sekä neljää työntekijää hallinnosta Tampereella.


26 prosenttia työvoimasta lähdössä
 
Onnilla on selvä laajentumiskrapula. Vuositolkulla on laajennettu liikennettä kokoajan ja palkattu lisää henkilöstöä. Nyt todellisuus tullut vastaan ja tulos on nähtävissä. Tuskin tämä tuli kenellekään kuitenkaan yllätyksenä, ei se laajentuminen loputtomiin olisi voinut jatkua.
 
Takaisin
Ylös