Millä tavalla junakaahailu onnistuu nykyään? Eikö turvajärjestelmä puutu tilanteeseen, mikäli junankuljettaja päättää leikkiä Kimi Räikköstä?
Konginkankaan turmabussi oli tilausajossa. Aikataulutusta ei tainnut olla muuten kuin, että messiin poimittiin hiihtomatkaajia pääkaupunkiseudun ja Jyväskylän väliltä ja sieltä sitten perille Kuusamoon johonkin kellonaikaan.
Lainasit minua hieman väärin, siispä selvennän näkökulmaani. Junalla kaahailu taitaa olla nykyään ainakin vaikeampaa, ennen sn oli suositusnopeus, jos haluttiin ajaa aikataulua kiinni.
Bussillakin on nykyään vaikeampi kaahata maantienopeuksissa, nopeudenrajoitin on ainakin useimmilla säädetty tasan sallittuun sataseen.
On kuitenkin vaarallinen ajatusmalli, että aikataulussa pitää pysyä turvallisuuden kustannuksella. Tämän sanoessani en halua halkoa hiuksia, mutta systemaattinen tuottamuksellinen riskitason nosto ei vetele.
Konginkankaan tapauksessa aikataulu ei käsittääkseni ollut kireä bussin matkustajien vuoksi (hiihtokeskukseen saapuminen ei varmasti ollut tunnin päälle) tai rekan lastin vuoksi (laiva ei odottanut paperirullia tunnin tarkkuudella).
Sen sijaan molemmille kuljettajille oli annettu työtehtävä, jonka suorittaminen ilman ylinopeutta ja sallittua ajoaikaa ylittämättä oli käytännössä mahdotonta.