Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tähän voinee todeta, että miten meni niinkuin omasta mielestä, eikä se tänäänkään näyttänyt kovin ruusuiselta tuo liikennöinti, aika paljon oli taas alihankkijoilta autoja ajossa ja peruttuja vuoroja.. Onko vuosien varrella huolto mennyt näin alaspäin?...
Näytä liitetiedosto 8567
Eikä tuossa edes kaikki. Erikssonin auto ajoi eilen 2 reissua Porvoo - Helsinki - Porvoo ja tuli 19 jälkeen vielä uudelleen vastaan Kulloossa 848 kilvin, vaikkei tuohon ole listattuna. Samoja peruttuja vuorojakin oli eilen yms. Nummelan suunnilla ei ilmeisesti kuljettajat tahdo oikein riittää yms. Ahnehtivatkohan liikaa?
 
Eikä tuossa edes kaikki. Erikssonin auto ajoi eilen 2 reissua Porvoo - Helsinki - Porvoo ja tuli 19 jälkeen vielä uudelleen vastaan Kulloossa 848 kilvin, vaikkei tuohon ole listattuna. Samoja peruttuja vuorojakin oli eilen yms. Nummelan suunnilla ei ilmeisesti kuljettajat tahdo oikein riittää yms. Ahnehtivatkohan liikaa?
Näin on varmasti käynyt, ja ottaisivat nyt järjen käteen ja karsisivat noita huonommin kannattavimpia vuoroja suosiolla pois niin voisi kalustokin riittää toisella tavalla.. Tuntuu että vuorot senkuin kasvaa mutta ehjää kalustoa ei tunnu oikein olevan.. Vähän väliä näyttää olevan Vesmaa tms tuuraamassa..
 
Viimeksi muokattu:
Tähän voinee todeta, että miten meni niinkuin omasta mielestä, eikä se tänäänkään näyttänyt kovin ruusuiselta tuo liikennöinti, aika paljon oli taas alihankkijoilta autoja ajossa ja peruttuja vuoroja.. Onko vuosien varrella huolto mennyt näin alaspäin?...
Näytä liitetiedosto 8567
Veikkaan että kuljettajapulaa on enemmän. Ja tuossa "jumbobus" kohdassa on virhe. Heillä on kaksi kerroksinen Scania.
 
Ei kyllä nyt saada pakkaa kasaan. Peruttujen vuoro lista Porvoon liikenteessä pitenee. Peruutuksia kaikilla linjoilla M17, M77 ja 848 ja Håkan Eriksson heittää nyt alihankkijakeikkaa myös M100 Porvoo-Turku-linjalla. Matkahuollon tietokannassa tietoa, että 3.6 luvattu aikataulu saadaan toimimaan täysillä vasta 21.6.
 
Ei kyllä nyt saada pakkaa kasaan. Peruttujen vuoro lista Porvoon liikenteessä pitenee. Peruutuksia kaikilla linjoilla M17, M77 ja 848 ja Håkan Eriksson heittää nyt alihankkijakeikkaa myös M100 Porvoo-Turku-linjalla. Matkahuollon tietokannassa tietoa, että 3.6 luvattu aikataulu saadaan toimimaan täysillä vasta 21.6.
Toisaalta en ihmettele yhtään, Porvoolaisilla ei nyt tainnut mennä ihan kuin strömsössä nuo liikenteen aloittamiset tms..
 
Kyllähän tämä melko koomista alkaa olemaan, että jatkuvaan on peruttuja vuoroja ja alihankkijoiden autoja ajossa... Joka päivä kun tuota kahtoo niin on Vesmaa, Jumbobussia tai Åbergiä ajossa..
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2024-06-11 at 23-42-35 Tarkista OnniBusin tärkeät liikennetiedotteet.png
    Screenshot 2024-06-11 at 23-42-35 Tarkista OnniBusin tärkeät liikennetiedotteet.png
    54 KB · Lukukerrat: 35
Mun on jotenkin vaikea nähdä että tämä Onnibusin vuororumba ei johtuisi Koiviston Auton roolista taustalla. Maakunta- ja seutuliikenteessä iso toimija käyttää ostamaansa menestyksekästä intercity-yhtiötään ja sen luotettavaa brändiä laajentaakseen sydänalueelleen maakunta- ja seutuliikenteeseen, jonka kustannuksella aiemmin rakennettu, kiitettävänä pidetty intercity-toiminta sakkaa.

Nyt kun katsoo reittikarttaa, niin Satakunta ja Itä-Uusimaa näyttää suorastaan kaoottiselta M, F, S, V jne. vuoroineen. Megassa tuntuu olevan vielä selkeä "kaukoliikennebrändi" mutta en yllättyisi, jos siihen tuodaan Flexin kaltaista paikallispullaa.

Tuntuu että Suomen bussiliikenteessä ollaan/on palattu takaisin lähtöpisteeseen, jossa Onnibus on uusi Matkahuolto joka yrittää koordinoida kaikkea keskuskaupunkiyhteyksistä pendeliyhteyksiin. Svekomaanini ei ole koskaan halunnut niin paljon länstrafikia kuin nyt.
 
Mun on jotenkin vaikea nähdä että tämä Onnibusin vuororumba ei johtuisi Koiviston Auton roolista taustalla. Maakunta- ja seutuliikenteessä iso toimija käyttää ostamaansa menestyksekästä intercity-yhtiötään ja sen luotettavaa brändiä laajentaakseen sydänalueelleen maakunta- ja seutuliikenteeseen, jonka kustannuksella aiemmin rakennettu, kiitettävänä pidetty intercity-toiminta sakkaa.

Nyt kun katsoo reittikarttaa, niin Satakunta ja Itä-Uusimaa näyttää suorastaan kaoottiselta M, F, S, V jne. vuoroineen. Megassa tuntuu olevan vielä selkeä "kaukoliikennebrändi" mutta en yllättyisi, jos siihen tuodaan Flexin kaltaista paikallispullaa.

Tuntuu että Suomen bussiliikenteessä ollaan/on palattu takaisin lähtöpisteeseen, jossa Onnibus on uusi Matkahuolto joka yrittää koordinoida kaikkea keskuskaupunkiyhteyksistä pendeliyhteyksiin. Svekomaanini ei ole koskaan halunnut niin paljon länstrafikia kuin nyt.
Tässä varmaan vielä menee tovi, ennen kuin näitä päällekkäisyyksiä Onnibus/Koivisto päästään siivoamaan poiis. Porvoossa tuntuu kuitenkin fiksulta, että nopeat vuorot Helsinkiin laitetaan M-brändin alle.

Sitten taas tuntuu vähän onnettomalta, että lyhyt ELY-rahoitteinen Porvoo-Lapinjärvi-tynkä (40 km) ajetaan F-brändillä, kun se selkeästi on paikallisliikennettä.

Tuntuu myös siltä, että kilpailuviranomaisia pian tulee kiinnostamaan, jos Onnibusin lippukauppa imee esim. yhden seudun liikenteen saman yrityksen hatun alle.
 
Tuntuu että Suomen bussiliikenteessä ollaan/on palattu takaisin lähtöpisteeseen, jossa Onnibus on uusi Matkahuolto joka yrittää koordinoida kaikkea keskuskaupunkiyhteyksistä pendeliyhteyksiin. Svekomaanini ei ole koskaan halunnut niin paljon länstrafikia kuin nyt.

Länstrafiken-malli kopioituna Suomeen käytännössä hävittäisi ELY-liikenne-sillisalaatin pois, jolloin suurten ja keskisuurten kaupunkien brändätty kaupunkiliikenne vain laajenisi lääni-, tai Suomen tapauksessa, maakuntatasolle. Onhan osa Onnibus-liikenteestäkin tätä nykyä ELY:n hankkimaa kokonaisuutta.

Maakuntarajojen ylittävä liikenne taas nyky- ja Länstrafiken-mallillakin säilyisi markkinaehtoisena. Ei ole Onnibussin vika, että lähes kaikki muut suomalaiset liikennöitsijät jäivät telineisiin siinä vaiheessa kun piti alkaa kehittyä. Teoriassa Flixbus voisi laajentua Suomen sisäisille reiteille, mutta omien kokemusten perusteella sielläkin käytettävä kalusto on ihan yhtä kirjavaa. Loppupeleissä se hinta ohjaa vahvasti matkustuspäätöstä ja hyvin monessa tapauksessa junayhteys on vaihtoehto, mikäli bussimatka ei miellytä.
 
Länstrafiken-malli kopioituna Suomeen käytännössä hävittäisi ELY-liikenne-sillisalaatin pois, jolloin suurten ja keskisuurten kaupunkien brändätty kaupunkiliikenne vain laajenisi lääni-, tai Suomen tapauksessa, maakuntatasolle. Onhan osa Onnibus-liikenteestäkin tätä nykyä ELY:n hankkimaa kokonaisuutta.

Maakuntarajojen ylittävä liikenne taas nyky- ja Länstrafiken-mallillakin säilyisi markkinaehtoisena. Ei ole Onnibussin vika, että lähes kaikki muut suomalaiset liikennöitsijät jäivät telineisiin siinä vaiheessa kun piti alkaa kehittyä. Teoriassa Flixbus voisi laajentua Suomen sisäisille reiteille, mutta omien kokemusten perusteella sielläkin käytettävä kalusto on ihan yhtä kirjavaa. Loppupeleissä se hinta ohjaa vahvasti matkustuspäätöstä ja hyvin monessa tapauksessa junayhteys on vaihtoehto, mikäli bussimatka ei miellytä.

Nythän meneillään olevassa valtion aluehallinnon uudistuksessa ollaan kokoamassa ELY-keskusten joukkoliikenneasiat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Kun uudistus toteutuu, joukkoliikennetehtävät tulevat siirtymään valtakunnalliseen Traficomiin vuoden 2026 alussa ja ELY-keskusten paikallinen joukkoliikennetuntemus poistuu. Valtion aluehallinnon uudistuksesta kertovilla verkkosivuilla kerrotaan seuraavasti:
ELY-keskusten nykyiset tehtävät, jotka eivät siirry lupa-, valvonta- ja ohjausvirastoon, kootaan uusiin elinvoimakeskuksiin lukuun ottamatta julkisen henkilöliikenteen aluehallinnon tehtäviä, jotka siirretään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Siirtymän jälkeen on mielenkiintoista nähdä, miten joukkoliikenteen hankintaa on tarkoitus yhtenäistää valtakunnallisella tasolla. Tämähän voisi tietää esimerkiksi VARELY:n Seutu+-järjestelmälle, joka on Suomessa reilusti edellä kaikkia muita ELY:jä.
 
Viimeksi muokattu:
Nythän meneillään olevassa valtion aluehallinnon uudistuksessa ollaan kokoamassa ELY-keskusten joukkoliikenneasiat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Kun uudistus toteutuu, joukkoliikennetehtävät tulevat siirtymään valtakunnalliseen Traficomiin vuoden 2026 alussa ja ELY-keskusten paikallinen joukkoliikennetuntemus poistuu. Valtion aluehallinnon uudistuksesta kertovilla verkkosivuilla kerrotaan seuraavasti:

Siirtymän jälkeen on mielenkiintoista nähdä, miten joukkoliikenteen hankintaa on tarkoitus yhtenäistää valtakunnallisella tasolla. Tämähän voisi tietää esimerkiksi VARELY:n Seutu+-järjestelmälle, joka on Suomessa reilusti edellä kaikkia muita ELY:jä.

Jos Länstrafikenin suuntaista järjestelmää halutaan havitella, pitää joukkoliikennejärjestelmän olla maakuntatasolla yhtenäistä ja sen pitää olla olemassa olevan toimivaltaisen viranomaisen vetoista suurimmasta kaupunkikeskuksesta käsin (esim. HSL, Nysse, Föli jne).

En usko sillä olevan juuri merkitystä nykytilanteeseen nähden onko maaseutujen osotoliikenne ELY- vai Traficom-vetoista. Kokonaisuus on joka tapauksessa sirpaleinen eikä yhtenäinen brändi tai lippujärjestelmä saada ulottumaan koko maakunnan tasolle.
 
Kyllähän tämä melko koomista alkaa olemaan, että jatkuvaan on peruttuja vuoroja ja alihankkijoiden autoja ajossa... Joka päivä kun tuota kahtoo niin on Vesmaa, Jumbobussia tai Åbergiä ajossa..
Kukjettajapula on etelässä suuri. Ei se sen suurempi juttu ole. Kalustoa kyllä on Porvoossa riittäviin liikennöimään 848. Etenkin kun korkeita autoja taidetaan tarvitaan 848:n lisäksi 2kpl. Nummelassa taitaa olla myös kalustopulaa? Mutta eiköhän ainakin kaluston kanssa päästä tässä kesän aikana järjestykseen.
 
Takaisin
Ylös