Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Matkahuollon suhtautuminen Onnibussiin näkyy hyvin aikatauluhaussa, Onnibussin Helsinki-Turku-Raisio reitin löytyminen on tehty mahdollisimman hankalaksi tavalliselle matkustajalle.

Onnibussit on nähdäkseni laitettu ihan samalla tavalla hakuun muitten bussivuorojen kanssa. Ainoa suora muu Helsinki-Raisio -vuoro taitaa löytyä ihan yhtä vaikeasti tai helposti hakemalla nimenomaan yhteyttä pysäkille Raisio KEO. Matkahuollon hakusysteemi ei ole reittiopas, vaan se osaa näyttää parhaiten yhteydet linja-autoasemien ja muitten liikenteen keskuspaikkojen välillä. Jos noita paikkoja on monta, menee haku vaikeaksi. Jonkin verran vaihtoehtoja voi esittää, kokeilkaapa vaikkapa hakua Nokia-Tampere. Turun linja-autoaseman rinnalle vaan ei taida olla järkevää ehdottaa kaikkia alueen pikavuoropysäkkejä määränpääksi.

Mielestäni Matkahuolto ei erityisesti ole vaikeuttanut uusien vuorojen löytämistä. Ei niitä nyt erikseen ole korostetukaan.

Pari viikkoa sitten Matkahuolto ilmoitti ottavansa järjestelmiinsä viitisenkymmentä uutta reittiluvalla ajettavaa vuoroa. Turun ja Porin Onnibussien lisäksi olen löytänyt Helsinki-Hamina -väliltä lisätyt vuorot. Ei näistä vielä viittäkymmentä tule. Ovatko loput sitten koulp tai kouluvuoden aikaista liikennettä, jota ei vielä ole hakuun laitettu? Oikeastaan näistäkin mieleen tulee lähinnä pika Virrat-Jyväskylä. Muutama pienempi firma on jättäytynyt Matkahuollon hakupalveluiden ulkopuolelle, mutta niistäkin osa varmaan ajaa siirtymäajan sopimuksilla tai ostoliikenteenä. Nyt taas on kyse uusista reittiluvista.
 
Aiemmin on keskusteltu siitä, ostaako joku lipun Matkahuollon tiskiltä. Itse olen ostanut monta kertaa, joskus on joutunut hieman odottamaan. Mitä olen aiemmin kuullut, monessakaan maasssa ei vastaavaa yhtenäistä linja-autojen ja rahdin yhteistä toimijaa sekä keskitettyjä asemapalveluja. Mutta joka tapauksessa odotan mielenkiinnolla sitä kilpailuviraston kannanottoa.

Tämä on mielenkiintoinen foorumilla vallitseva mentaliteetti, ettei kukaan käyttäisi Matkahuollon palveluita. Ja anioana perusteena tuntuu olevan "kun en itse käytä".
Lippuja ostetaan todella paljon MH:n tiskiltä. Jos ajaa viikonloppuna Turku-Helsinkiä on kyllä reppu hyvinkin pullollaan vihreitä lippuja. Ja niitä ostetaan myös ahkerasti jopa pikkupitäjien asiamiehiltä. Eilenkin rahastin neljä ihmistä Kemiöstä Helsinkiin, ja niistä kolmella oli paikallisen asiamiehen myymä lippu.
 
Tämä on mielenkiintoinen foorumilla vallitseva mentaliteetti, ettei kukaan käyttäisi Matkahuollon palveluita. Ja anioana perusteena tuntuu olevan "kun en itse käytä".

Sama hommahan täällä on "kaikessa" muussakin. Omat ja lähipiirin tottumukset esitetään yleisinä tosiasioina mallia "kaikki toimivat näin".
 
Sama hommahan täällä on "kaikessa" muussakin. Omat ja lähipiirin tottumukset esitetään yleisinä tosiasioina mallia "kaikki toimivat näin".

Paitsi että olisi kiva tietää miksi joku ostaa lippunsa tiskiltä eikä kuljettajalta. Paikkavarauksenko vuoksi ennakkoon? Se on ainoa mieleen tuleva syy, mutta eihän yleensä paikkavarausta tarvita. Muutoin kuljettajalta voi ostaa lipun periaatteessa samoin ehdoin, samoilla maksuvälineillä, ja kun ostaa vasta bussiin noustessa, ei ota sitä riskiä että lippu jää käyttämättä, jos päättääkin mennä junalla tms.

En yritä tuomita etukäteen Matkahuoltoa tarpeettomaksi lipunmyyntikanavaksi vaan yritän ymmärtää mitä lisäarvoa se luo. Jos luo niin kaipa joku osaa selittää esimerkin avulla? Vai onko kyse vain vanhasta tavasta joidenkin ihmisten kohdalla?
 
Paitsi että olisi kiva tietää miksi joku ostaa lippunsa tiskiltä eikä kuljettajalta. Paikkavarauksenko vuoksi ennakkoon? Se on ainoa mieleen tuleva syy, mutta eihän yleensä paikkavarausta tarvita. Muutoin kuljettajalta voi ostaa lipun periaatteessa samoin ehdoin, samoilla maksuvälineillä, ja kun ostaa vasta bussiin noustessa, ei ota sitä riskiä että lippu jää käyttämättä, jos päättääkin mennä junalla tms.
Maksuvälineet eivät mene aivan yks yhteen, Visa Electron -korteilla ei kovinkaan monessa liikennevälineessä voi vieläkään maksaa, joissain taas ei kelpaa pankki- ja luottokortit ollenkaan. Eli ilman käteistä, ennaltaostettua lippua tai matkakorttia, voi olla maksun suorittaminen hankalaa. Lisäksi ryhmäalennuksia ei myydä autoissa, eikä autosta ole kovinkaan usein mahdollista ostaa suorataksan mukaista lippua lähtöpisteestä perille asti (voisi ollakin aika mahdottomuus vaatiakin toiselta liikenneyhtiöltä vaihtotaksat vaikka Tampere-Jyväskylä -linjalta linjalle Jyväskylä-Kinnula, Suomessa kun on monia muitakin paikkoja, kuin ne isoimmat kaupungit, jonne ihmiset haluavat).

Aikanaan, kun tätä asiaa täällä kysyttiin, että koska viimeksi ostanut, niin itse olin samana päivänä ostanut kolmekin matkalippua ennakkoon :) Niistäkin kyllä mm menopaluun Länsiterminaaliin omalle emännälle, kun itse menin Helsinkiin jo aikaisemmalla vuorolla. Joskin näkisin, että nämä asiat kuuluisivat ihan omaan viestiketjuunsa, eikä tähän, kun eivät ko liikenneyhtiötä koske, vaan pikemminkin ihmisten käyttäytymismalleja. Pankkikortti kun kuitenkin on henkilökohtainen ja kun sukupuolikaan ei olisi täsmännyt, olisi sen luovuttaminen ollut selvästi huonompi idea kuin ennaltaostettu lippu ;)
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi että olisi kiva tietää miksi joku ostaa lippunsa tiskiltä eikä kuljettajalta. Paikkavarauksenko vuoksi ennakkoon? Se on ainoa mieleen tuleva syy, mutta eihän yleensä paikkavarausta tarvita. Muutoin kuljettajalta voi ostaa lipun periaatteessa samoin ehdoin, samoilla maksuvälineillä, ja kun ostaa vasta bussiin noustessa, ei ota sitä riskiä että lippu jää käyttämättä, jos päättääkin mennä junalla tms.

En yritä tuomita etukäteen Matkahuoltoa tarpeettomaksi lipunmyyntikanavaksi vaan yritän ymmärtää mitä lisäarvoa se luo. Jos luo niin kaipa joku osaa selittää esimerkin avulla? Vai onko kyse vain vanhasta tavasta joidenkin ihmisten kohdalla?

Luulen että ihmiset ostavat lipun ennakkoon jottei tarvitse rahojen kanssa sählätä bussiin noustessa. Erityisesti jos on paljon matkatavaraa yms. Se myös nopeuttaa bussiin nousemista, osalle ihmisista se varmaan tuo myös varmuuden tunnetta, ollen tavallaan lupaus siitä että bussiin varmasti mahtuu mukaan (vaikka todellisuudessa tässä tapauksessa ajetaan tupla-autoilla). Lapsille ostetaan usein lippu etukäteen jottei tule mitään ongelmia yms...

Terveisin henkilö joka ostaa lippuja sekä kuljettajalta että Matkahuollon tiskiltä. Ja joka ei ole koskaan käyttänyt kuin VR:n ja Matkahuollon palveluja, mutta kannattaa Onnibus:in ideaa. Mutta en oleta kaikkien muidekin tekevän näin ;).
 
Edellisiin lisäten kun linja-autoasemalle saapuu ennen auton lähtöä ja havaitsee lippuluukun olevan tyhjän, niin miksi ei siinä voisi ostaa lippua valmiiksi varsinkin jos on vähänkään erikoisempi kortti. Samalla helpottaa mahdollisen jonon kulkua bussin ovella. Helsingissäkin Matkahuollon asiakaspalvelupiste sijaitsee niin keskeisellä paikalla ja monasti tiettyyn kohteeseen ensimmäistä kertaa matkustavalla on esittää kysymyksiä ja samlla siinä ostaa lipun.

Nettilippu kelpaa vain tiettyyn vuoroon, mutta sen ostamisessa ei kätäistä käsitellä lainkaan, mutta matkasuunnitelman on oltava selkeä. Lippua ei voi vaihtaa.
 
Edellisiin lisäten kun linja-autoasemalle saapuu ennen auton lähtöä ja havaitsee lippuluukun olevan tyhjän, niin miksi ei siinä voisi ostaa lippua valmiiksi varsinkin jos on vähänkään erikoisempi kortti. Samalla helpottaa mahdollisen jonon kulkua bussin ovella. Helsingissäkin Matkahuollon asiakaspalvelupiste sijaitsee niin keskeisellä paikalla ja monasti tiettyyn kohteeseen ensimmäistä kertaa matkustavalla on esittää kysymyksiä ja samlla siinä ostaa lipun.

Juuri näin toimin usein itsekkin, mikäli on aikaa ennen bussin lähtöä.

Jos lipunmyynti tiskejä ei olisi niin kaikki ne ne vanhukset jotka haluavat varmistaa ja varmistaa ja varmistaa asiat niin käyttävät sen 10-15 minuuttia sitten bussin ovella, kun eivät voi virkailijalta asiaa kysyä. Eli "meneehän tämä varmasti sinne ja tänne?", "millä pysäkillä pitäisi jäädä pois?", "Voinko laittaa tämän laukun sinne alas? (ruumaan)", "Mitä jos jään väärällä pysäkillä pois", "Miten vaihto toiseen bussiin toimii?", "Tietäähän kuljettaja jos haluan jatkaa lentokentälle?", "Mitä pitää sanoa kuljettajalle jos haluaa vaihtaa lentokenttäbussiin", "Onhan bussi hyvässä kunnossa, kun muistan silloin kuin..." jne... jne... jne... jne...

Nuori väestö osannee matkustaa huolettomasti ja ostella lippuja kuljettajalta, mutta vanhukset haluavat puhua virkailijalle ja varmistaa että kaikki sujuu varmasti. Samoin myös nuorempi väestö haluaa joskus varmistaa jatkoyhteydet yms. ajan kanssa palvelutiskillä. Ja toisaalta sen sijaan että niitä seteleitä pengotaan bussiin noustessa, ja saadaan vaihtorahoja ja kuitteja. Niin jos ostat etukäteen niin annat vain sen yhden lipun ja saat kuitin siitä sekä sen jäljelle jäävän osan lipusta. Ja mikä parasta säätetään kuljettajan vaihtorahoja, aikaa yms.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Luulen että ihmiset ostavat lipun ennakkoon jottei tarvitse rahojen kanssa sählätä bussiin noustessa. Erityisesti jos on paljon matkatavaraa yms. Se myös nopeuttaa bussiin nousemista, osalle ihmisista se varmaan tuo myös varmuuden tunnetta, ollen tavallaan lupaus siitä että bussiin varmasti mahtuu mukaan (vaikka todellisuudessa tässä tapauksessa ajetaan tupla-autoilla). Lapsille ostetaan usein lippu etukäteen jottei tule mitään ongelmia yms...

Tässähän ne pääsyyt tulivatkin, ainakin mitä itse olen vuosien varrella matkustajilta kuulluut. Lisäyksenä voi ehkä mainita ulkomaiset turistit, jotka ei välttämättä tiedä että bussistakin voi lipun ostaa, koska niin ei ehkä voi heidän kotimaassaan.
Lisäksi epävarmemmat matkusajat käyvät usein tiskiltä varmistamassa lähtölaiturin ja ajan, ja kun siinä kerran ovat, ostavat samalla lippunsakin.
Harvemmin tulee vastaan tapauksia joissa menolippu olisi ostettu etukäteen, (näitä tulee lähinnä suurten pyhien yhteydessä, ja silloin mukana on myös paikkavaraus) vaan se ostetaan asemalle tullessa. Tällöin eliminoituu janihyväsrisen mainitsema riski matkan peruuntumiseen, ainakin menolipun osalta.

Itse ostan lähes aina lipun ennakkoon matkustaessani pikavuoroilla. Näin teen, koska en kanna kukkarossani käteistä. Kortilla maksaminen on helpompaa palvelutiskillä kuin bussissa, jossa allekirjoitus tulee tehdä jossain kojetaulun reunassa. Lisäksi, kuten sm3 mainitsikin, rahastus nopeutuu kun on etukäteen ostettu lippu, jono liikkuu...
 
OK, onhan tuossa joitakin syitä, mutta nähdäkseni mikään ongelmista ei ole niin ylitsepääsemätön että välttämättä vaatisi lipputoimistossa asioimista, jos asiat pohdittaisiin uusiksi ja rakennettaisiin toimintamallit, joilla pärjätään ilman. Kuten silloin kun lanseerataan kokonaan uudenlaista liiketoimintakonseptia tyyliin Onnibus.

Kyselevät mummelit täytyy tietysti hoitaa jollakin tavalla, mutta paljon saavutettaisiin jo sillä, että kunnollisen tiedottamisen avulla poistettaisiin epävarmuutta toimintatavoista. Jostain syystä vain Suomessa tällaista tiedottamista ilmeisesti pidetään tarpeettomana ja/tai nolona, kun sitä ei kerran tehdä vaan luotetaan siihen, että kyllä ihmiset kysyvät, jos on epäselvää. Kysyvät toki, ja kysyvätkin sitten paljon.

Omakohtainen kokemukseni Matkahuollon lipputiskistä on, että se ei ole juuri koskaan auki silloin kun matkustan. Aika usein koko linja-autoasema on suljettuna ja saa värjötellä ulkona pakkasessa. Aukioloajat ovat niin rajoitetut.

Ja toisaalta kun itse maksan matkaliput aina kortilla, joko debit- tai credit-sellaisella, niin loppujen lopuksi kuljettajalta ostaminen on helpoin vaihtoehto eikä vie paljon aikaa. Puumerkin olen oppinut sutaisemaan omaan lompakkooni tukeutuen, ja kun kortinkäyttöhistoriaa on takana parikymmentä vuotta (josta vasta ihan viime aikoina on käytetty pin-koodia), ja olen lähes kaiken maksanut kortilla alkaen n. euron ostoksista, niin se puumerkkikin on hioutunut pelkäksi puolitaiteelliseksi sykkyräksi, jonka sutaisee kuittiin yhdellä nopealla ranneliikkeellä noin sekunnissa.
 
En näe kuitenkaan syytä lähteä romuttamaan mahdolllisuutta ostaa lipu tiskilta etukäteen. Keskustelussa tuli hyvin esille perusteet. Palvelutiskillä on vuoronumero, ja kun on oma vuoro kyseessä voi olla paljon muutakin kuin lipunosto. Bussin ovella ei voi saada sitä palvelukokonaisuutta, jonka kokenut palvelija tiskillä pystyy tarjoamaan. Kampissa on useita luukkuja, joten vuoronumerojärjestelmä mahdollistaa asian selvittämisen tiskillä ilman että joku puhaltaa niskaann.

Perjantaina klo 16.00, jos on tuttu kohde ja pelkkä lipunosto, on järkeä silloin mennä suoraan bussin ovelle.
 
Eli nyt lähti ExpressBus-yhteenliittymä kilpailemaan Onnibussin matkustajista! Olisikin ollut ihme jos ei liikennöitsijät olisi mitenkään reagoineet Onnibussin halpahintoihin.
 
Olin ostamassa lippua Onnin kyytiin, tilaushetkellä oli mahdollista ostaa 1kpl 3€ ja 1 5,90. Mutta sitten kone ilmoitti @-osoitteen syöttämisen jälkeen, että tilauksesi onvirheelinen. Aloittaessani alusta lipput maksoivat nyt 6,90 ja 7,90.
 
Olin ostamassa lippua Onnin kyytiin, tilaushetkellä oli mahdollista ostaa 1kpl 3€ ja 1 5,90. Mutta sitten kone ilmoitti @-osoitteen syöttämisen jälkeen, että tilauksesi onvirheelinen. Aloittaessani alusta lipput maksoivat nyt 6,90 ja 7,90.

Joku siis ehti siinä välissä ostamaan halvimmat liput, sellaista sattuu kun halvimpia lippuja on kaupan ainoastaan 1kpl, silti nuo 6,90 ja 7,90 maksavat liput ovat todella halpoja verrattuna Matkahuollon lippuihin joten mikä ongelma tässä oli?
 
Takaisin
Ylös