Hei,
Tämän julkaisun Liite 1 on reittilupaohje, jota viranomaiset käyttävät lupahakemuksia käsitellessään:
http://www.lvm.fi/c/document_librar...liikenteen järjestämisestä Julkaisuja 12-2012
Pari poimintaa:
"Tulkinnan lähtökohtana on, että lisäpalvelun tarjoaminen on yleensä joukkoliikenteen käyttäjien näkökulmasta myönteistä. Lisäksi tarjonnan lisääntyminen ja monipuolistuminen voi johtaa siihen, että joukkoliikenne saa uusia asiakkaita."
Kysyn Onnibus-matkustajilta aina kaksi kysymystä: 1) Asutko/käytkö töissä reitin varrella Hervannassa/Kaukajärvellä/Linnainmaalla? ja 2) Millä olisit tehnyt tämän matkan, jos ei tätä Onnibus-reittiä olisi.
Kysymykseen 2 vastaus on yleensä henkilöauto. Jotkut vastaavat juna. Kukaan ei ole vielä vastannut kulkevansa Paunun bussilla. Toisin sanoen Paunu & kumppanit yrittivät torpedoida kokonaan uutta joukkoliikenteen käyttöä omien etujensa pönkittämiseksi. Onnibus ei ole Paunun tai muiden Pelle Miljoonan mainostamien kuihtuvien "vanhan ajan" bussifirmojen kilpailija. Onnibus on yksityisautoilun ja VR:n kilpailija.
Tilanne onkin aika absurdi: Sukuoikeusfirmat eivät muodosta uhkaa Onnibussille eikä Onnibus uhkaa näille, mutta sukuoikeusfirmat muodostavat Onnibussin laajenemiselle selvän kitkatekijän. Vuonna 2014 Onnibus saanee oikeat kilpailijat, kun ulkomaalaiset yritykset pistävät omat halpabussikonseptit pystyyn. Nyt on kaksi vuotta aikaa saada verkosto ja konsepti suomalaisen kuluttajan vaihtoehtovalikkoon. Sukuoikeusfirmojen tulevaisuuden kannalta Onnibussilla ei ole merkitystä: Jos tätä ei mullistusta ei tekisi nyt Onnibus, niin sen tekisivät ulkomaalaiset firmat viimeistään 2014. Paunu ym. ovat tästä leikistä auttamattomasti pihalla. He saivat vuosien siirtymäajat nimenomaan sopeutuakseen uuteen tilanteeseen, mutta ovat käyttäneet ajan tuulimyllyjä vastaan taistelemiseen (yleinen sääntö, sukuoikeuksien jatkuminen jne.).
Edelleen jatkoa reittilupaohjeesta:
"Hylkääminen ei yleensä ole perusteltua, jos uusi lupa parantaa liikenteen tarjontaa alueellisesti tai ajallisesti. Kyse on tällöin pikemminkin tarjonta-aukkojen täyttämisestä kuin palvelun haitallisesta päällekkäisyydestä, esimerkiksi usein yöajan liikenne ja liikenne alueelle, josta tarjonta puuttuu."
Suoraan case-Hervanta. Alueelta puuttui tarjonta. Nyt se saatiin sinne, vaikka Paunu ja Länsilinjat yrittivät sen estää, vaikka eivät itse olisi mitään alueelle antaneet.
---------- Viesti lisätty kello 12:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:17 ----------
Vasmasti linja-autoalallakin pätee sama kuin muillakin aloilla: Joku pystyy innovoimaan yhden läpimurron, suuri enemmistö ei sitäkään. Aniharva kykenee useampaan läpimurtoon (esim. Apple).
Paunu on linja-autolalla läpimurron tekijä: Firma on nostettu taitavuudella konkurssin partaalta. Yhtiö on ollut luomassa EB-konseptin. Tampereen alueen seutuliikenteeseen tuotiin ilmastoidut ja matalalattiabussit ilman viranomaisen määräyksiä. Pikavuoroautoissa on edelleen "masi-penkitys" eli auton etupäässä penkkijako on väljä 1+2. Myös seutulippu oli aikansa jymytuote.
Nyt vain on käynyt niin, että aika on ajanut kaikista noista hienoista jutuista ohi:
Ilmastoidut ja matalalalattia-autot ovat jo must be -elementti, ei kilpailutekijä. Joka Koiviston Autolla on sellaisia. EB-konsepti ei pysty kalliin hintansa ja kiertelevien reittiensä vuoksi kilpailemaan yksityisauton ja junan kanssa, ainakaan samalla tavalla kuin Onnibus. Seutulippu ei ole enää vaihtoehtovalikossa ja kaiken lisäksi se olisi kaupunkimaisen joukkoliikenteen lisäämisessä liian kallis kunnille. Tilaaja-tuottaja-malli on huono, mutta kaikista malleista kuitenkin paras kaupunkimaisen joukkoliikenteen järjestämiseen. Siinä nykymallinen käyttökorvausperusteinen seutulippu korvautuu bruttomallin seutulipulla.
Täytyy olla itsekin nöyrä:
Joskus tulee taas uusi innovaattori joka keksi entistä paremman palvelun. Toisaalta jos Mötön omat sukuoikeudet Viipurin ja Joensuun välillä eivät olisi suurvaltapolitiikan seurauksena jääneet ns. kokonaan toisen joukkoliikenneviranomaisen alueelle, istuisi Mötön Pekka ihan samalla tavalla nahkatuolissa ja sikari suussa kuten Masikin ja toivoisi ettei kukaan vaan tulisi häiritsemään status quota. Kilpailu tekee hyvää ja pitää alan virkeänä.