Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Hyvä lähtökohta lienee joukkoliikennelain (13.11.2009/869) 62 §. Koska sen mukaan siirtymäajan liikennöintisopimukset rinnastetaan PSA:n mukaiseen liikenteeseen, niihin sovelletaan 22 § 2 momentin 2 kohdan säädöstä, jonka mukaan (toisen hakijan) hakemus voidaan hylätä jos "haettu liikenne aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa liikenteelle, jota harjoitetaan toisen toimivaltaisen viranomaisen tai kunnan taikka kuntayhtymän kanssa tehdyn, palvelusopimusasetuksessa tarkoitetun julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen mukaan". Avainsanat ovat "jatkuvaa JA vakavaa haittaa". Ei siis jompaa kumpaa vaan molempia.

Mutta on tämä lupapolitiikka edelleenkin aika kummallista. Kymenlaaksossahan kun Pölhölä sekä Savonlinja karsi Haminasta Helsinkiin suoria pikavuoroja, päätti paikallinen liikennöitsijä Vuorela aloittaa parin vuoron ajamisen. Niin mitäs tekivätkään nämä isot firmat? Ihan vaan Vuorelan kiusaksi rupesivat ajamaan samalla aikataululla Haminasta Helsinkiin kuin Vuorelakin. Eli jos näiden dinosaurusten toiminta on tällaista, niin ei voi kuin onnea toivottaa Onnibussille. Vähän ravistelee näiden luutuneita asenteita. Melkein toivoo että kun reitti vapautuu, niin Vuorela ottaa Onnibussin tarrat autojensa kylkeen.

Mutta minusta tuo Onnibussin idea on hyvä: parempi tienata sama raha vähän isommalla matkustajavolyymillä kuin sillä, että pari mummoa istuu kyydissä. Parista mummosta kun toinen jää kyydistä, se on 50-prosenttinen tulonmenetys, jos 30:stä jää yksi pois, menetys on paljon vähäisempi. En todellakaan usko, että tuota konseptia on tappiolla tarkoitus pyörittää.
 
Tiedät varmasti itsekin hyvin, että iso osa linjoista ei sunnuntai-iltaisin klo. 23 näe.
Yöliikenne palvelee silti joka kaupunginosaan.

Mutta on tämä lupapolitiikka edelleenkin aika kummallista. Kymenlaaksossahan kun Pölhölä sekä Savonlinja karsi Haminasta Helsinkiin suoria pikavuoroja, päätti paikallinen liikennöitsijä Vuorela aloittaa parin vuoron ajamisen. Niin mitäs tekivätkään nämä isot firmat? Ihan vaan Vuorelan kiusaksi rupesivat ajamaan samalla aikataululla Haminasta Helsinkiin kuin Vuorelakin. Eli jos näiden dinosaurusten toiminta on tällaista, niin ei voi kuin onnea toivottaa Onnibussille. Vähän ravistelee näiden luutuneita asenteita. Melkein toivoo että kun reitti vapautuu, niin Vuorela ottaa Onnibussin tarrat autojensa kylkeen.
Vuorela alkaa reittiliikenneluvalla, mikään ei estä häntä liittymästä Onni Allianssiin. Päin vastoin olen hämmästynyt, ettei se ole vielä sitä tehnyt.
 
Avainsanat ovat "jatkuvaa JA vakavaa haittaa". Ei siis jompaa kumpaa vaan molempia.

OK. Erittäin tulkinnanvaraista tuokin siis on, eli lupaviranomaiselle on jätetty aika vapaat kädet tulkita sitä mitä tämä käytännössä tarkoittaa tien päällä. Lieneekö Onnin, isojen bussiyhtiöiden ja lupaviranomaisten välillä käyty jotkut kolmikantaneuvottelut kun nykyiseen reittiin on päädytty ja rosisreissulta vältytty?

Yöliikenne palvelee silti joka kaupunginosaan.

Ei palvele, ja osaan niistäkin joita se palvelee tulee helposti kohtuuttoman pitä(aikainen) reissu Onnibussin viimeiseltä vuorolta.
 
OK. Erittäin tulkinnanvaraista tuokin siis on, eli lupaviranomaiselle on jätetty aika vapaat kädet tulkita sitä mitä tämä käytännössä tarkoittaa tien päällä. Lieneekö Onnin, isojen bussiyhtiöiden ja lupaviranomaisten välillä käyty jotkut kolmikantaneuvottelut kun nykyiseen reittiin on päädytty ja rosisreissulta vältytty?

Mihin tässä kolmikantaneuvotteluja tarvittaisiin? Toimivaltainen viranomainen (Ely) myöntää luvat lain mukaan. Toki Onnibus voi varmaan kysyä viranomaiselta kantaa jonkun suunnitelman lainmukaisuuden tulkintaan, ja ihan samalla tavalla viranomainen voi kysyä lausuntoa asiaan liittyviltä muilta bussioperaattoreilta, mutta jos ja kun lupa myönnetään niin ei Onnibus silloin loukkaa siirtymäajan liikennöintisopimuksella liikennöivien liikennöitsijöiden oikeuksia. Jos kyseinen liikennöitsijä on tyytymätön Elyn päätökseen niin sillä on normaali valitusoikeus viranomaisen päätöksestä ja on sen asia päättää käyttääkö tätä valitusoikeuttaan vai ei. Onnibussia vastaan ei vanha liikennöitsijä voine nostaa siviilikannetta, koska Onnibus toimii toimivaltaisen viranomaisen myöntämän luvan mukaisesti.

Itse asiassa jos Onnibus lähtisi neuvottelemaan kilpailijoiden kanssa siitä mitä reittejä se saa ajaa ja mitä ei, niin eikös kyseessä olisi kartelli? Ja kartellit ovat laittomia.
 
Olen lähdössä Heinäkuun alkupuolella Jämsään viikoksi ja suunnittelin äsken matkaa, kolmesta vaihtoehdosta Onnibus+juna osoittautui edullisimmaksi, vaihtoehdot olivat:

- Juna Hki-Jämsä (menopaluu) hinta 78,30€ (ennakkolippu)

- Bussi Hki-Jämsä (menopaluu) hinta 76,70€

- Onnibus Hki-Tampere (Hervanta) - bussi 30 Hervanta-Keskusta - Juna Tampere-Jämsä (menopaluu) kokonaishinta 43€ josta junamatkan osuus 29€.

Vaikka tämä Onnibussin reitti Tampereella ei kuljekaan Keskustan kautta, niin vaihtaminen paikallisbussiin Hervantakeskuksessa ei liene kovin hankalaa, tutkin jo linjan 30 aikataulua ja se näyttäisi kulkevan arkisin 10min välein ja matka-aikakin keskustaan olisi vain n.20min, vaihtoehtona oli linja 5, mutta se kulkee paljon harvemmin ja matka-aikakin oli pidempi. Tampereella tosin jää noin tunti vaihtoaikaa sekä mennessä että tullessa, mutta kun lomalla ollaan niin ei ole kiirettä mihinkään.
 
Hyökkäisit nyt sitten ajankuluksesi myös sen tunnetuimman ja merkittävimmän linja-autoalan hintahäirikön kimppuun, kun kerran puhtia noin riittää. Jännä kyllä miten jenkeissäkin kehdataan mainostaa "alkaen $1", vaikka maassa tunnetusti kuluttajien oikeuksia kaitsitaan ahkerasti monella tasolla. Ehkä "alkaen 3€" on sitten liian hankalasti ymmärrettävissä?

Huvittavaa kyllä tuo sinun tarkoitushakuinen jankkaaminen. :)

]

On yleistä, että keskustelija, joka on erimieltä , leimataan jankkaajaksi. Yhtä hyvin minä voisin leimata kaikki markkinointikeinot hyväksyvät äärimmäisen liberaaliksi minka tahansa markkinointitava puolustajaksi, mutta mielelleni keskustelen asioista ja arvosta myös eriävää mielipidettä.

Onni myy halvat liput seuraavasti:

Helsinki - Tampere 28.07.2012 lähtö klo 20:00
Nro Hinta Tyyppi
1 (vuorolle ensimmäisen lipun ostaja)3.0 € Peruslippu
2 (vuoron toisen lipun ostaja) 5.9 € Peruslippu
3 (3. jne. ) 6.9 € Peruslippu
4 7.9 € Peruslippu
5 8.9 € Peruslippu
6 9.9 € Peruslippu
7 9.9 € Peruslippu
8 9.9 € Peruslippu
Yhteensä: 62.3 €

Vuoroon siis myydään 1 klp 3 € lippu, 1kpl 5,90€, 1 kpl 6,90 € , 1kpl 7,90€ ja vielä yksi 8,90 €. loput myydään hintaan 9,90 netissä. Selasin kuluttajaviranomaisten nettisivuja, ja niissä puhuttiin kuluttajan mahdollisuudesta arvioida tarjoustuotteen saatavuus. Tilanne ei ole mitenkään yksiselitteinen, koska onhan Onnin 9,90 myös tarjoushintainen tai ainakin edullinen.

Kun kävi ilmi, että Onni ei pysähdy kaikille pysäkeille eikä vie matkustajia Tampereen keskustan lähellekään, niin empä usko että Paunun tallissakaan yöunia menetetään. Positiivista on se että Hervannan kokoisen lähiön asukkaat saavat suoran yhteyden Helsingin ydinkeskustaan. Eikä keskustelu hintapolitiikasta haitallista voi olla linja-autoalallakaan.

Hassisen Kone , viikon tarjous LCD-Super-5D HDTV, hinta 200 euroa, saatavan huomenna klo 9.00 myymälästä.

minä ja kuluttajaviranomaiset olemme sitä mieltä että Kauppias Hassinen kertoo lisäksi : 3 kappaleen erä
 
Ota yhteyttä kuluttajaviranomaisiin ja pyydä heiltä kannanottoa. Sillähän asia selviää, ei tarvitse arvailla.

Hassisen konekin varmaan mainostaa, että rajoitettu erä.
 
Vuoroon siis myydään 1 klp 3 € lippu, 1kpl 5,90€, 1 kpl 6,90 € , 1kpl 7,90€ ja vielä yksi 8,90 €. loput myydään hintaan 9,90 netissä. Selasin kuluttajaviranomaisten nettisivuja, ja niissä puhuttiin kuluttajan mahdollisuudesta arvioida tarjoustuotteen saatavuus. Tilanne ei ole mitenkään yksiselitteinen, koska onhan Onnin 9,90 myös tarjoushintainen tai ainakin edullinen.

Olisi ehkä ongelma, mikäli pitäisi lähteä linja-autoasemalle hakemaan tarjouslippua. Mutta kun ei tarvitse! Mikäli et halua ostaa lippua ennakkoon, tiedät tasan tarkkaan sen maksavan 20e. Mikäli ostat lipun ennakkoon tiedät sen maksavan tasan tarkkaan sivuilla kyseiselle ilmoitetun hinnan verran, poistumatta kotoasi minnekään. En ymmärrä, miten voit tässä nähdä jonkin ongelman?

Nuo tarjoustuotteiden saataavuutta koskevat säädöksethän viittaavat lähinnä tilanteisiin, jossa jokin kauppaketju mainostaa vaikka edullista tietokonetta houkutellakseen asiakkaita. Aamulla asiakkaita onkin kaupassa enemmän paikalla kuin on tuotteita, jolloin asiakkaan on hyvä tietää etukäteen onko niitä 1, 10 vai 100 kpl, arvioidakseen kerkeääkö itse saamaan kyseisen tuotteen. Onnibussin kanssa tilanne olisi vastaava, mikäli ilmotettaisiin lehdessä "Huomenna R-kioskilta 3e lippuja klo 9 alkaen", jonka jälkeen asiakkaalle selviäisi, että näitä oli vain yksi.
 
Kun kävi ilmi, että Onni ei pysähdy kaikille pysäkeille eikä vie matkustajia Tampereen keskustan lähellekään, niin empä usko että Paunun tallissakaan yöunia menetetään.

Kun Onnibussilla pääsee Hervantaan hintaluokassa 3-10€ ja vastaavasti Paunu ottaa Hki-Tampere lipusta 26€ niin luulisi tuolla olevan pidemmällä aikavälillä vaikutusta myös perinteisten yhtiöiden hinnoitteluun. Eikä tuo vaihtaminen Hervannassa paikallislinjan bussiin ole liian hankalaa, Hervannasta Keskustaan pääsee hintaan 2,50€ ja vuoroja menee useasti. Tietenkin jos joku ei halua nähdä vaihtamisen vaivaa, niin silloin valitsee suoran ja kalliin yhteyden. Mielestäni hinnoittelussa ei myöskään yritetä huiputtaa millään tavalla, sivuilla ilmoitetaan aivan selvästi että hinnat ovat ALKAEN 3€, se on aivan sama onko 3 euron lippuja 1 vai 10.
 
Vuoroon siis myydään 1 klp 3 € lippu, 1kpl 5,90€, 1 kpl 6,90 € , 1kpl 7,90€ ja vielä yksi 8,90 €. loput myydään hintaan 9,90 netissä. Selasin kuluttajaviranomaisten nettisivuja, ja niissä puhuttiin kuluttajan mahdollisuudesta arvioida tarjoustuotteen saatavuus. Tilanne ei ole mitenkään yksiselitteinen, koska onhan Onnin 9,90 myös tarjoushintainen tai ainakin edullinen.

Lentoliikenteessäkin lippujen hinnat riippuvat suurin piirtein kuun asennosta ja auringonpilkkujen määrästä - näin ainakin minusta tuntuu. Mutta lähtökohtaisesti niilläkin on sama idea: tietyssä lippukategoriassa on N kpl sen kategorian mukaan hinnoiteltuna. Ja luonnollisesti aikaisemmin hankkiva saa lipun halvemmalla. Onni näyttää olevan sen verran reilu, että heiltä saa tiedon siitä, montako halpaa lippua millekin vuorolle on. Yritäs samaa RyanAirilta tai vaikkapa kotoiselta Finnairilta. Voi olla, ettei sitä sinulle kukaan kerro. Ja tuskin kertoo edes kuluttajaviranomaiselle.
 
Ota yhteyttä kuluttajaviranomaisiin ja pyydä heiltä kannanottoa. Sillähän asia selviää, ei tarvitse arvailla.

Hassisen konekin varmaan mainostaa, että rajoitettu erä.

Joukkoliikennefoorumi on sopiva paikka tällaiseen keskusteluun. Uskon että kuluttajaviranomaisten kanta tulee kaikkien tietoon lähiaikoina, mikäli he näkevät asiassa kritisoitavaa.

---------- Viesti lisätty kello 17:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:21 ----------

Markkinointiiin liittyvää tyyliä voidaan kysyä myös toisinpäin: Ketä tai mitä se haittaisi jos Onni ilmoittaisi : alkaen 3 €, 1kpl/vuoro.
 
Onko nyt ymmärrettävä niin, että jotkut keskustelijat eivät ymmärrä ajatusta, että "nopeat syövät hitaat"? Eli halpoja paikkoja on x-kappaletta. Selvä tietenkin, että jos tulee yllättävä tarve matkustaa, tämä ei onnaa.
Itse olen lähes "savupirttien aikaan syntynyt". Mutta ymmärrään Onnibussin hinnoitteluperusteet.
Eikös se ole hienoa, että joku tarjoaa matkoja halvemmalla kuin jotkut muut? Mihin sitä vastaan tarvittaisiin taistelemaan kuluttajaviranomaisia, tai KRP:tä tai Etsivää Keskuspoliisia tai ketään muutakaan?
Mutta hyvin ymmärrän, että "paunulaiset" taistelevat vastaan millä keinoin hyvänsä.
 
Hei,

Tämän julkaisun Liite 1 on reittilupaohje, jota viranomaiset käyttävät lupahakemuksia käsitellessään:

http://www.lvm.fi/c/document_librar...liikenteen järjestämisestä Julkaisuja 12-2012

Pari poimintaa:

"Tulkinnan lähtökohtana on, että lisäpalvelun tarjoaminen on yleensä joukkoliikenteen käyttäjien näkökulmasta myönteistä. Lisäksi tarjonnan lisääntyminen ja monipuolistuminen voi johtaa siihen, että joukkoliikenne saa uusia asiakkaita."

Kysyn Onnibus-matkustajilta aina kaksi kysymystä: 1) Asutko/käytkö töissä reitin varrella Hervannassa/Kaukajärvellä/Linnainmaalla? ja 2) Millä olisit tehnyt tämän matkan, jos ei tätä Onnibus-reittiä olisi.

Kysymykseen 2 vastaus on yleensä henkilöauto. Jotkut vastaavat juna. Kukaan ei ole vielä vastannut kulkevansa Paunun bussilla. Toisin sanoen Paunu & kumppanit yrittivät torpedoida kokonaan uutta joukkoliikenteen käyttöä omien etujensa pönkittämiseksi. Onnibus ei ole Paunun tai muiden Pelle Miljoonan mainostamien kuihtuvien "vanhan ajan" bussifirmojen kilpailija. Onnibus on yksityisautoilun ja VR:n kilpailija.

Tilanne onkin aika absurdi: Sukuoikeusfirmat eivät muodosta uhkaa Onnibussille eikä Onnibus uhkaa näille, mutta sukuoikeusfirmat muodostavat Onnibussin laajenemiselle selvän kitkatekijän. Vuonna 2014 Onnibus saanee oikeat kilpailijat, kun ulkomaalaiset yritykset pistävät omat halpabussikonseptit pystyyn. Nyt on kaksi vuotta aikaa saada verkosto ja konsepti suomalaisen kuluttajan vaihtoehtovalikkoon. Sukuoikeusfirmojen tulevaisuuden kannalta Onnibussilla ei ole merkitystä: Jos tätä ei mullistusta ei tekisi nyt Onnibus, niin sen tekisivät ulkomaalaiset firmat viimeistään 2014. Paunu ym. ovat tästä leikistä auttamattomasti pihalla. He saivat vuosien siirtymäajat nimenomaan sopeutuakseen uuteen tilanteeseen, mutta ovat käyttäneet ajan tuulimyllyjä vastaan taistelemiseen (yleinen sääntö, sukuoikeuksien jatkuminen jne.).

Edelleen jatkoa reittilupaohjeesta:

"Hylkääminen ei yleensä ole perusteltua, jos uusi lupa parantaa liikenteen tarjontaa alueellisesti tai ajallisesti. Kyse on tällöin pikemminkin tarjonta-aukkojen täyttämisestä kuin palvelun haitallisesta päällekkäisyydestä, esimerkiksi usein yöajan liikenne ja liikenne alueelle, josta tarjonta puuttuu."

Suoraan case-Hervanta. Alueelta puuttui tarjonta. Nyt se saatiin sinne, vaikka Paunu ja Länsilinjat yrittivät sen estää, vaikka eivät itse olisi mitään alueelle antaneet.

---------- Viesti lisätty kello 12:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:17 ----------

Vasmasti linja-autoalallakin pätee sama kuin muillakin aloilla: Joku pystyy innovoimaan yhden läpimurron, suuri enemmistö ei sitäkään. Aniharva kykenee useampaan läpimurtoon (esim. Apple).

Paunu on linja-autolalla läpimurron tekijä: Firma on nostettu taitavuudella konkurssin partaalta. Yhtiö on ollut luomassa EB-konseptin. Tampereen alueen seutuliikenteeseen tuotiin ilmastoidut ja matalalattiabussit ilman viranomaisen määräyksiä. Pikavuoroautoissa on edelleen "masi-penkitys" eli auton etupäässä penkkijako on väljä 1+2. Myös seutulippu oli aikansa jymytuote.

Nyt vain on käynyt niin, että aika on ajanut kaikista noista hienoista jutuista ohi:

Ilmastoidut ja matalalalattia-autot ovat jo must be -elementti, ei kilpailutekijä. Joka Koiviston Autolla on sellaisia. EB-konsepti ei pysty kalliin hintansa ja kiertelevien reittiensä vuoksi kilpailemaan yksityisauton ja junan kanssa, ainakaan samalla tavalla kuin Onnibus. Seutulippu ei ole enää vaihtoehtovalikossa ja kaiken lisäksi se olisi kaupunkimaisen joukkoliikenteen lisäämisessä liian kallis kunnille. Tilaaja-tuottaja-malli on huono, mutta kaikista malleista kuitenkin paras kaupunkimaisen joukkoliikenteen järjestämiseen. Siinä nykymallinen käyttökorvausperusteinen seutulippu korvautuu bruttomallin seutulipulla.

Täytyy olla itsekin nöyrä:

Joskus tulee taas uusi innovaattori joka keksi entistä paremman palvelun. Toisaalta jos Mötön omat sukuoikeudet Viipurin ja Joensuun välillä eivät olisi suurvaltapolitiikan seurauksena jääneet ns. kokonaan toisen joukkoliikenneviranomaisen alueelle, istuisi Mötön Pekka ihan samalla tavalla nahkatuolissa ja sikari suussa kuten Masikin ja toivoisi ettei kukaan vaan tulisi häiritsemään status quota. Kilpailu tekee hyvää ja pitää alan virkeänä.
 
Tähän yhteyteen sopisi keskustelu myös siitä, että millä perustein liikenteenharjoittaja saa ajaa luvan Kampin terminaalin ja vielä lisäksi miten tämän uuden yrittäjän linja näkyisi samalla tavalla Kampin terminaalin selkeillä näytöillä ja kaikessa muussakin informaatiossa.

Näistä asioista minä en tässä vaiheessa tiedä yhtään mitään , mutta sen tiedän että joku JLF:lla tietää tarkastikin.
 
Matkahuollon suhtautuminen Onnibussiin näkyy hyvin aikatauluhaussa, Onnibussin Helsinki-Turku-Raisio reitin löytyminen on tehty mahdollisimman hankalaksi tavalliselle matkustajalle. Jos laittaa hakuun pelkästään Helsinki-Turku tai Helsinki-Raisio, niin Onnibussin vuoroja ei löydy, pitää osata hakea tarkemmin, Helsinki-Kupittaa, Helsinki-Turku(Lentoasema) ja Helsinki-Raisio KEO-hauilla löytyvät myös Onnibussin aikataulut. Eli aivan tahallaan halutaan hankaloittaa Onnibus-vuorojen löytymistä aikatauluhausta! Ihme kyllä Onnibussin Tampere-Pori vuorot löytyvät ihan sellaisenaan muiden vuorojen seasta.
 
Takaisin
Ylös