Mikä sen TESsin pääasiallinen vika on, jos valtaosa työnantajista ei voi sitä noudattaa?
Läheskään kaikki viat ei ole TES:n, mutta tässä itse tunnistamiani syitä linja-autoalan TES-rikkomuksiin:
- Kuljettajia saa töihin TES:stä poikkeavin ehdoin ja varsinkin tilausajomarkkinoilla yleinen hintataso on niin alhainen, ettei TES:ä tarkasti noudattamalla saa siellä kilpailukykyisiä hintoja (jotkut yritykset voivat tosin saada keikkoja kaupaksi kalliimmalla esim. laatunsa tai vakiintuneen asiakaskuntansa ansiosta)
- Edelliseen liittyen: TES:n noudattamista ei valvota kattavasti, joten yritykset voivat hakea kilpailuetua jättämällä noudattamatta osia TES:stä, jos ne pitävät rekrytoinneissaan huolen, että palkattavat työntekijät eivät ala riitauttaa asiaa
- Valtaosa linja-autoyrittäjistä on kuljettajataustaisia pienyrittäjiä, joille sopimustekstien tulkinta voi olla vaikeaa
- Edelliseen liittyen: pitkän työehtosopimuksen toimeenpanossa voi sattua inhimillisiä virheitä kokeneillekin toimijoille (jotka kyllä yleensä korjataan, kun ne huomataan). Isoissa yrityksissä työntekijöitä on jo niin paljon, että siellä väkisinkin tulee pienempiä huolimattomuusvirheitä, vaikka tarkoituksena olisi noudattaa TES:iä
- Työehtosopimus ei ole kaikilta osin yksiselitteinen. Esim. linjaliikenteessä osa-aikaisten kuljettajien määrästä sanotaan: "osa-aikaisten työntekijöiden määrä voi olla yrityksessä keskimäärin enintään kaksi työntekijää toimipistettä kohti, elleivät erityiset liikenteelliset, aikataululliset tai tuotannolliset syyt muuta edellytä" eikä näitä erityisiä syitä ole määritelty tuon tarkemmin
- Työntekijät ja työnantaja voivat joskus sopia paikallisesti TES:stä poikkeavista käytännöistä (vaikka yleissitova TES ei sellaista sallisi). Tätä tapahtuu suurissakin bussifirmoissa ja osa sovituista asioista on hyvin ymmärrettävissä molempien osapuolien edun mukaisiksi
Viimeksi muokattu: