Ei tänne Suomeen kaivata kilpailua. Jos joku ulkomainen yhtiö tulee tänne, se vie ensimmäisenä työpaikat (Suomessa työskenteleviltä työntekijöiltä?), sitten se vie voitot veroparatiiseihin (miten se yhteisöveron maksu Suomeen?) ja lopettaa sitten aikojen saatossa kaiken liikenteen (myös LVM:n ja HSL:n tilaaman ostoliikenteen?). VR on tästä hyvä esimerkki: kun VR on valtionyhtiö, eikä sitä luojan kiitos yksityistetty viime vuonna (kuka on vaatinut VR:n yksityistämistä missään välissä?), VR liikennöi sellaisilla rataosilla, joilla yksikään ulkomainen liikennöitsijä ei koskaan kilpailisi (ei siis edes HSL:n tai LVM:n ostoliikennerataosuuksilla?). Sitten on vielä tämä pakonomainen kilpailutusasia: jos rautatieliikenne kilpailutetaan, tänne tulee pelkästään kermankuorijoita, jotka ajavat vain kannattavia vuoroja Helsingin ja Oulun välillä (VR lienee tästä kermankuorinnasta paras mahdollinen esimerkki itse).
On sanomattakin selvää, ettei Suomen pääosin yksiraiteiselle rataverkolle yksinkertaisesti mahdu enempää junia kuin mitä siellä jo nyt liikkuu. VR voi tietysti kasvattaa juniensa määrää, sillä silloin rataverkon operointi on keskitetysti yhden toimijan alla ja järjestelmä toimii, mutta kilpailjoiden markkinoilletulo sotkisi varmasti koko rataverkon liikenteen (miten niin sotkisi? Eihän lentoliikennekään mene solmuun siitä, että operaattoreita on useita. Ei, tämä ei ole lainkaan eri asia kuin rautatieliikenne). Mitä tulee esimerkiksi häiriötilanteisiin? VR:n juna joutuu odottamaan kilpailijan junaa jollain junakohtauspaikalla ja jää sen vuoksi myöhään (Ja miksi se jäi myöhään? Markkinajohtajan, VR:n junan alkuperäisen myöhästymisen vuoksi)? VR:n asiakkaat kärsivät (kuten kärsivät myös kilpailevan yhtiön asiakkaat aivan yhtä lailla).
Sitten ovat nämä suomalaiset erityisolosuhteet. Meillä on Pohjolan oloissa ennätyspitkä talvi (tänä vuonna kesti viikon), joten junaliikenne on aivan äärimmäisen häiriöherkkää näinä talvikuukausina, mikäli rataverkolla olisi useampia pelureita samanaikaisesti (Eli operaattoreiden kappalemäärä vaikuttaa häiriöherkkyyteen, ei siis junien kokonaismäärä?). Lisäksi Suomessa on erilainen raideleveys kuin muualla Euroopassa, kuten esimerkiksi Ruotsissa, jossa yksityistäminen on johtanut valtavaan junakaaokseen (signalfel on yleisin Ruotsin junaliikenteestä johtuva täsmällisyysongelma, eikä Ruotsin raideliikennettä ole yksityistetty, se on vain avattu vapaalle kilpailulle).
Tämä juttu ei liittynyt ketjun otsikkoon kuin aasinsillalla, eli siten, että tässä on mielestäni konkreettisia esimerkkejä siitä, miten löyhiä vapaan kilpailun ns. "vastustajien" argumentit yleensä ovat ja kuinka helppo ne on kumota, kun ne eivät yksinkertaisesti ole totta.