Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Vaan millainen tyyppi tämä Brian Souter sitten onkaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Souter
http://www.briansouter.com/

Aika hurjia juttuja tuolla wikissä, ainakin se missä kerrottiin hänen ajaneen jossakin päin Englantia kilpailijan nurin tarjoamalla jopa ilmaisia matkoja. Vaan mikäköhän tämän luokan peluria täällä piskuisessa Suomessa oikein kiinnostaa? No, mikäli täällä aikoo toimia niin tietää taatusti haasteita nykyisille isoille firmoille. Toisaalta liikennöinti keskittynee sitten ainoastaan niihin tuottavimpiin reitteihin ja kaikki muu jätetään suosiolla muiden hommaksi.
 
Vaan mikäköhän tämän luokan peluria täällä piskuisessa Suomessa oikein kiinnostaa?

Onhan Souter käynyt täällä ennenkin, 15 vuotta sitten Stagecoach Finland oli yksi Suomen suurimpia bussifirmoja. Nyt kaukoliikenteen vapautuminen on varmasti kiinnostava tapaus toimijalle, jolla on valmiina maailmanmenestyksen tuonut konsepti.

Myös Ruotsissa Souterin comeback Pohjoismaihin on noteerattu. Bussmagasinetissa on laajahko juttu aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaiken kaikkiaan tämä tapaus Jyväskylän puljauksineen osoittaa kyllä sen, että kilpailu ei Suomessa toimi. Maakuntien kilpailutukset eivät muuttaneet juuri mitään, ja se ainoakin yllätys on nyt peruttu. Joo, kaukoliikenteessä myydään muutama sata halpaa lippua päivässä, mutta siinä kaikki. Mitään merkittävää ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Kilpailu toimii Suomessa huonosti lukuisilla muillakin aloilla. Joku aggressiivinen kansainvälinen jättitoimija aina silloin tällöin käy täällä kurkistamassa, mutta eivät ne kauaa tätä touhua katsele, se on nähty ennenkin. Toimivan markkinan yksi ominaispiirre on, että kilpailua syntyy ihan kotimaisillakin voimilla ja jakamatta tuotetta ilmaiseksi niin kauan että joku menee nurin.
 
Ei tänne Suomeen kaivata kilpailua. Jos joku ulkomainen yhtiö tulee tänne, se vie ensimmäisenä työpaikat (Suomessa työskenteleviltä työntekijöiltä?), sitten se vie voitot veroparatiiseihin (miten se yhteisöveron maksu Suomeen?) ja lopettaa sitten aikojen saatossa kaiken liikenteen (myös LVM:n ja HSL:n tilaaman ostoliikenteen?). VR on tästä hyvä esimerkki: kun VR on valtionyhtiö, eikä sitä luojan kiitos yksityistetty viime vuonna (kuka on vaatinut VR:n yksityistämistä missään välissä?), VR liikennöi sellaisilla rataosilla, joilla yksikään ulkomainen liikennöitsijä ei koskaan kilpailisi (ei siis edes HSL:n tai LVM:n ostoliikennerataosuuksilla?). Sitten on vielä tämä pakonomainen kilpailutusasia: jos rautatieliikenne kilpailutetaan, tänne tulee pelkästään kermankuorijoita, jotka ajavat vain kannattavia vuoroja Helsingin ja Oulun välillä (VR lienee tästä kermankuorinnasta paras mahdollinen esimerkki itse).

On sanomattakin selvää, ettei Suomen pääosin yksiraiteiselle rataverkolle yksinkertaisesti mahdu enempää junia kuin mitä siellä jo nyt liikkuu. VR voi tietysti kasvattaa juniensa määrää, sillä silloin rataverkon operointi on keskitetysti yhden toimijan alla ja järjestelmä toimii, mutta kilpailjoiden markkinoilletulo sotkisi varmasti koko rataverkon liikenteen (miten niin sotkisi? Eihän lentoliikennekään mene solmuun siitä, että operaattoreita on useita. Ei, tämä ei ole lainkaan eri asia kuin rautatieliikenne). Mitä tulee esimerkiksi häiriötilanteisiin? VR:n juna joutuu odottamaan kilpailijan junaa jollain junakohtauspaikalla ja jää sen vuoksi myöhään (Ja miksi se jäi myöhään? Markkinajohtajan, VR:n junan alkuperäisen myöhästymisen vuoksi)? VR:n asiakkaat kärsivät (kuten kärsivät myös kilpailevan yhtiön asiakkaat aivan yhtä lailla).

Sitten ovat nämä suomalaiset erityisolosuhteet. Meillä on Pohjolan oloissa ennätyspitkä talvi (tänä vuonna kesti viikon), joten junaliikenne on aivan äärimmäisen häiriöherkkää näinä talvikuukausina, mikäli rataverkolla olisi useampia pelureita samanaikaisesti (Eli operaattoreiden kappalemäärä vaikuttaa häiriöherkkyyteen, ei siis junien kokonaismäärä?). Lisäksi Suomessa on erilainen raideleveys kuin muualla Euroopassa, kuten esimerkiksi Ruotsissa, jossa yksityistäminen on johtanut valtavaan junakaaokseen (signalfel on yleisin Ruotsin junaliikenteestä johtuva täsmällisyysongelma, eikä Ruotsin raideliikennettä ole yksityistetty, se on vain avattu vapaalle kilpailulle).

Tämä juttu ei liittynyt ketjun otsikkoon kuin aasinsillalla, eli siten, että tässä on mielestäni konkreettisia esimerkkejä siitä, miten löyhiä vapaan kilpailun ns. "vastustajien" argumentit yleensä ovat ja kuinka helppo ne on kumota, kun ne eivät yksinkertaisesti ole totta.
 
Mielenkiintoisia uutisia on kantautunut Suomesta lomani aikana. Megabus:in rantautuminen Suomeen olisi erittäin mielenkiintoinen asia, joskin näen sen toteutumisen kuitenkin kaukaisena haaveena. Markkinamme saattavat kuitenkin olla liian pienet, jotta suuriin rahoihin tottunut toimija tänne oikeasti saapuisi, tai täällä viihtyisi.
Aika kuitenkin näyttäkööt, mutta sitä odotellessa voimme haaveilla tälläisten Volvo B11R Plaxton Elite i-bussien pörhältämisestä meikäläisillä valtaväylillä.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0994 (1280x853).jpg
    DSC_0994 (1280x853).jpg
    118.7 KB · Lukukerrat: 3,595
Megabus:in rantautuminen Suomeen olisi erittäin mielenkiintoinen asia, [---] Aika kuitenkin näyttäkööt, mutta sitä odotellessa voimme haaveilla tälläisten Volvo B11R Plaxton Elite i-bussien pörhältämisestä meikäläisillä valtaväylillä.

Jos kalustosta spekuloidaan, niin voisin kuvitella tänne tulevan esim. Van Hoolin kaksikerrosbusseja. Megabusilla on niitä Briteissä ja Onni on niistä hehkuttanut mm. uusimmassa asiakaslehdessään ja jo muinoin Facebook-sivuillaan.
 
Jos kalustosta spekuloidaan, niin voisin kuvitella tänne tulevan esim. Van Hoolin kaksikerrosbusseja. Megabusilla on niitä Briteissä ja Onni on niistä hehkuttanut mm. uusimmassa asiakaslehdessään ja jo muinoin Facebook-sivuillaan.
Joko kesäkuussa, vai pitääkö odotella pidempään?
 
Kuvassa näyttäisi olevan sininen linja-auto, jossa on ratti, pyörät, moottori, ikkunat ja penkkejä. Eikö sellaisia ole Suomessa?
 
Mitä sellainen superhypermegabussi tarjoaisi matkustajalle lisää verrattuna "tavallisiin" busseihin? Sellaista lisäarvoa, joka lisäisi huomattavasti matkustajien määrää tai viihtyvyyttä?
 
Olisi mielenkiintoista kuulla "sisäpiiriläisen" kuten "salainen agentti" Ultrixin mielipide tai näkemys tapahtuneisiin asioihin?
Myönnettäköön, että paikallisliikenteen myyntiuutinen tuli täytenä yllätyksenä, mutta tarkemmin ajateltuna "meikkaa senssiä" aivan täysin.

Kutsuisin tätä "strategian toimeenpanoksi".
 
Tilausliikenteessä, jota ao. linja väittää olevansa, on kaikille oltava istumapaikka. Kun paikat loppuvat on otettava isompaa kalustoa tai lisäauto reitille, muuten rikotaan lakia. Tämän lain pitäisi koskea kaikkia liikennöitsijöitä, riippumattamatta mahdollisista Onnibus-kytkennöistä.
Anteeksi jos menen sivuraiteille tässä Onnibusin mustamaalauksessa. Jos bussissa on rekisteröitynä myös seisomapaikkoja, saa sillä ajaa tilausajoa seisovine matkustajineen. Tämä siis yleistyksenä, kun siihen mennään aina puhuttaessa tästä yrityksestä.
 
Vs: Reittilupahakemuksia

Pileus Oy on jättänyt eilen runsaasti reittiliikennelupahakemuksia 1.7.2014 alkavaan liikenteeseen. Ainakaan kaikki ELY-keskukset eivät vielä ole julkaisseet hakemuksia sivuillaan. Liikennepalvelu jakaantuisi kaksikerrosbusseilla liikennöitäviin reitteihin F1, F2, F3, F4, F5, F7 ja F9 sekä yksikerrosbusseilla liikennöitäviin reitteihin F8, F10, F11, F21, F41 ja F45. Linjassa numero kuvaa kuljettajavan tien numeroa eli esim. F1 menisi ykköstietä Helsinki - Turku ja F9 ysitietä Turku - Tampere - Jyväskylä. Tarkemmat tiedot palveluista tulevat hakemuksen mukaan myöhemmin Pileus Oy:n www-sivuille www.onnibus.com

Yrityshaun mukaan Pileus Oy:n hallituksesta löytyy Pekka Möttö, Lauri Helke ja joukko Stagecoach-taustaisia bussialan veteraaneja.
 
Takaisin
Ylös