OnniExpress

No, katsotaan mitä sitten seuraavaksi tapahtuu. En tehnyt taustatyötä kun tuon viestini kirjoitin, olis pitänyt.

Outoa puuhaa tuo on, mutta se on toisaalta sitä todellista kilpailua keinolla millä hyvänsä. Mutta onnibus on mielestäni osoittanut olevansa epärehellinen toimija, koskaan ei Onnibus ole rehellisesti kilpaillut vaan kaikki on saavutettu solvauksilla, lain kiertämisellä ja kiusanteolla sekä muiden yhtiöiden törkeällä hyväksikäytöllä mikä kärjistyi OnniExpressiin perustamiseen ja homma senkun jatkuu.
 
Suuremmalla mittakaavalla jos asiaa miettii, niin monet yritykset ovat siirtäneet asiakaspalvelunsa ja mainonnan Facebook-sivuilleen. Jos kilpaileva yritys voi tosiaan suljetuttaa firman sivut yksipuolisella valituksella, ilman että yritys voi antaa tähän edes vastinetta niin ollaan aika heikoilla jäillä...
 
Outoa puuhaa tuo on, mutta se on toisaalta sitä todellista kilpailua keinolla millä hyvänsä. Mutta onnibus on mielestäni osoittanut olevansa epärehellinen toimija, koskaan ei Onnibus ole rehellisesti kilpaillut vaan kaikki on saavutettu solvauksilla, lain kiertämisellä ja kiusanteolla sekä muiden yhtiöiden törkeällä hyväksikäytöllä mikä kärjistyi OnniExpressiin perustamiseen ja homma senkun jatkuu.

Muilla aloilla tuo "kilpailu keinolla millä hyvänsä" on täysin arkipäivää. Jos esim. ajattelee jotain IT-alaa, niin suurista pelureista osapuilleen kaikki rikkovat patentteja ja käyvät siitä syystä oikeutta muita (eli osapuilleen kaikkia) vastaan. Ja useammin kuin harvoin ihan vaan kiusallaan, pelatakseen aikaa tms. Aika harva taitaa silti ajatella, että vaikkapa Samsung olisi epärehellinen toimija ja siksi boikotoisi tämän tuotteita.
 
Onnibushan aikoinaan "valtasi" markkinoita syyttämällä karkeasti "vanhoja toimijoita". Nyt sitten jyrätään kilpailijaa, jos Onnibus todella on naamakirjasulun takana, niin ei hyvin mee Mättön vaimikäsenytolikaan konttorissa vaikka olisi kuinka vieramaalaista rahaa pelissä.
 
Niin? Nyt on kyse bussiliikenteestä missä tuo ei ole ihan arkipäivää vielä Suomessa ollut. Boikotoinnista en puhunut mitään, aion kaksikerrosbussilla matkustaa, haluan myös nähdä mihin tämä johtaa ja toivon johtavan isoon järeään bussiyhtiöön jolla on mahdollisuus vaikka laittaa bussit kulkemaan taivaalla niin halutessaan. Epärehellisyys on iso osa suuria yhtiöitä joten sen voisi ottaa vaikka kehuna.
 
Joskus näiden halpabussiyhtiöiden kohdalla näkee keskusteltavan siitä tietääkö kukaan ketään, joka olis onnistunu ostamaan minimihintaisen lipun. Ilmoittaudun: Onnistuin juuri ostamaan 1 euron hintaisen lipun Onniexpress vuorolle Porista Turkuun heinäkuun ensimmäiselle perjantaille. Testin vuoksi lippua ostaessani nostin matkustajamäärän kahteen, jolloin seuraavan lipun hinnaksi olisi tullut 3,8 euroa.

Tämä onnistunut lippuostos mahdollistaa sen, että matkustan tuona päivänä Porista Saloon 4,53 euron yhteishinnalla. Turku-Salo menee Pohjolan tarjouslipuilla. Jos en löydä paluuyhteyksiin mitään järkeviä halpalippuja vaan matkustan perinteisillä yhteyksillä ja hinnoilla niin paluu kustantaa 41,1 euroa, eli lähes kymmenkertaisesti sen mitä meno. :lol:

Näin edullisilla (ja toiseen suuntaan myös kalliilla) matkoilla lienee syytä tapailla sitä vanhaa Suomi-iskelmää, jossa tiedettiin, että "väliaikaista kaikki on vaan..."


edit. Lisätään vielä se tieto, että en joudu tuon älyttömän halvan menomatkan vuoksi muuttamaan aikataulullisia tottumuksiani käytännössä lainkaan. Tavanomaisesti olen matkustellut tuota väliä siten, että lähtö Porista on joko 16:15 tai 17:00 ja saapuminen Saloon 20:00 tai 20:30. Halpamatkan aikataulu on 16:30-20:00.
 
Näemmä Onniexpresskin vastannut kiristyneeseen kilpailuun ja hommannut uusille vuoroilleen uudenlaista kalustoa: :D

 
Onko muuten OnniExpressillä wlania busseissaan?

Matkustin eilen OnniExpressillä Porista Turkuun, Rindellin kalustolla. Radalle oli heitetty Volvo-merkkinen laite, josta puuttui paitsi wlan niin myös pari muuta juttua, jotka vois olla kivoja pikavuoroautossa vuonna 2014, nimittäin turvavyöt ja stop-napit. Kyllä, stop-nappeja ei siis ollut käytössä vaan tällainen kaikkia matkan varrelle osuvia pikavuoropysäkkejä (ja välillä vähän muitakin) palveleva vuoro ajettiin vakavissaan kalustolla, jossa asiakas ei voi nappia painamalla ilmaista halukkuuttaan jäädä kyydistä seuraavalla pysäkillä. En tunne bussialan historiaa niin pitkälle, että osaisin sanoa milloin tuollainen nappi on autoissa yleistynyt, mutta muistini (joka kantaa jostain kasarilta) mukaan sellainen on ollut autoissa "aina." Auto ei kuitenkaan ikänsä puolesta ollut kasarilta vaan sijoittaisin sen mielikuvissani ysärille, joten nappien puute selittynee sillä, että auto on aikanaan hankittu tuolla konfiguraatiolla puhtaasti tilausajokäyttöön.

En hirveästi valehtele, jos väitän, että kyseessä oli tämä auto: http://rvleino.kuvat.fi/kuvat/2014/Toukokuu/rindell_4.jpg/_full.jpg

Pisteet kuskille siitä, että muisti olla muistuttamatta, että laki velvoittaa käyttämään turvavyötä myös linja-autossa. Erässä vyöttömässä siniraitavehkeessä on tullut tällainenkin kuulutus joskus kuultua ja se aiheutti matkustajissa pientä hämminkiä. :lol:
 
Kannattaa varmaan ensi kerralla maksaa kymmenkertainen hinta Express-bussista, niin ei tarvitse tuohtua.
 
Takaisin
Ylös