Minusta tämä OnniExpress on alusta lähtien mennyt pahasti pieleen. Vaikka kuinka olisi (jonkun mielestä?) Onnibus toiminut näitä yrittäjiä kohtaan väärin ja OnniExpress nimi rekisteröity jollekin heistä, niin minusta näiden olisi kannattanut ottaa samantien joku omaperäinen nimi. Nythän nimi kopioi kahta alalla tunnettua liikemerkkiä. Sen olisi ehdottomasti ollut hyvä olla kokonaan suomenkielinen nimi: SuomiLinjat, LeijonaLinjat, PikaLinjat jne. Tähän kylkeen olisi ehdottomasti vaadittu todella tiukkaa ketjukonseptia, joka käsittäisi kaluston (visuaalisessa mielessä, palveluiltaan), markkinoinnin, myynnin (verkossa), työehtojen ja -turvallisuuden tarkan noudattamisen sekä tuotteistuksen (kuten lomapaketit). Lisäksi ketjussa pitäisi olla vahva sopimuspohja, koska nyt tuntuu siltä, että siihen tullaan ja siitä lähdetään miten huvittaa.
Yleensä en kovin pidä ketjuajattelusta, mutta liikenteessä se toimii hyvin, kuten laivayhtiöt, lentoyhtiöt ja Onnibus ovat näyttäneet toteen. Myös Pohjolan Liikenne on alkanut tarkemmin noudattamaan kirkastamaansa konseptia.
Nykymenolla Åbusin myötä ennustan, että lumen sulatessa vappuun mennessä OnniExpress on pala maamme bussialan historiaa ja Keskimatkat on joko Åbusin partneri tai Matkahuollon viitan alla. Mennään Bussilla Oy:n Turku-Tampere on joko lopetettu tai sekin kytköksissä Åbusiin. Zei Zei Line jatkaa eloaan ainakin tovin yhtä villinä ja vapaana kun aiemminkin, joskin olematon markkinointi ja huonokuntoinen kalusto vie siellä tuon linjan osalta lapun luukulle.
Ennusteeni on synkkä, enkä toden totta toivo kenellekään huonoa kilpailumenestystä, päin vastoin. Mutta nyt tanssiaskeleet eivät vain mielestäni näytä menestykseen illan haussa. Olen mielelläni toki väärässä...