En lisää tässä keskustelussa esitettyyn muuta kuin sen, että Otkesin suosituksia ei tulisi ajatella ensi sijassa liikennöitsijän toiminnan häiritsemisenä. On liikennöijän ja koko liikennejärjestelmän etu, että henkilökunta jaksaa työssään edes sen verran, että heikosta vireystilasta johtuvilta onnettomuuksilta vältytään.
Kun PSKL vei romutettavaksi historiallisia raitiovaunuja kaupunki-omistajan tekemiä päätöksiä rikkoen, yhtiö ei kokenut ongelmaksi sitä että sen työntekijät olivat rikkoneet omistajan antamia ohjeita ja vieläpä mitä ilmeisimmin tehneet romutuspäätökset pimittäen niistä tiedot yhtiön omalta toimitusjohtajalta. Sen sijaan yhtiö katsoi ongelmaksi harrastajat, jotka kehtasivat epäillä, ettei yhtiössä kaikki mennyt romutuspäätöstä koskien aivan asianmukaisesti. Nyt näen tämän saman toimintalogiikan uudelleen. Onnettomuuksia sattuu, Otkes antaa suosituksia. Ja kuinka ollakaan, PSKL kautta rantain antaa ymmärtää, että eivät ne onnettomuudet niinkään ole ongelma, vaan se, että Otkes niiden varjolla menee arvioimaan heidän toimintaansa.
On selvä, että PSKL:n tulisi tarkistaa yhtiön sisällä vallitsevaa filosofiaa niin, että kunnioitus toisaalta yhtiön omistajien tahtotilaa ja toisaalta liikenneturvallisuutta koskien saadaan jälleen asialistalle. Se, että myös matkustajia kuunneltaisiin, on minustakin jo vähän liikaa pyydetty.