Oulun paikallisliikenne

OTP Travel on perunut tällä viikolla toistasataa bussivuoroa päivittäin ilmeisesti koronatartuntojen ja karanteenien takia. Kumma homma että Koskilinjoilla ei mitään ongelmaa oman liikenteensä kanssa.
 
OTP:n ja tilaajan välinen kiista ajamattomista on kärjistynyt niin, että tilaaja vaatii OTP:ta luovuttamaan kuljettajien karanteenitodistukset todistaakseen, että kuljettajapula on todellinen. Ylen uutinen
 
Aikamoinen soppa. Kuljettajana en todellakaan hyväksyisi jos työnantaja luovuttaisi terveystietojani eteenpäin edes joukkoliikenneviranomaiselle.
 
Oulun kaupunki haluaa ilmeisen tosissaan päästä OTP:stä eroon. Sivullisen silmissä tilanne näyttää siltä että OTP ei edes yritä miehittää sairaslomien takia auki jääviä vuoroja vaan ne jätetään suoraan ajamatta. Onhan se tietysti kallista ajattaa ylitöinä mutta jos vaihtoehto on se muutama satanen sakkoa per ajamaton lähtö niin se vasta kallista onkin.
 
Oulun kaupunki haluaa ilmeisen tosissaan päästä OTP:stä eroon. Sivullisen silmissä tilanne näyttää siltä että OTP ei edes yritä miehittää sairaslomien takia auki jääviä vuoroja vaan ne jätetään suoraan ajamatta. Onhan se tietysti kallista ajattaa ylitöinä mutta jos vaihtoehto on se muutama satanen sakkoa per ajamaton lähtö niin se vasta kallista onkin.

Tuoreista hankinta-asiakirjoita näkyy, että tosissaan ollaan. Tarjous yritettiin jättää emoyhtiön nimellä, mutta sekin suljettin pois. Syynä mm. ajopiirturirikkomukset sekä M. niskasella ja OTP:llä.

Asiakastyytyväisyysbonus jätetään myös maksamatta. Muistaakseni korona-aikaan kun tutkimusta ei ole päästy tekemään on kaupunki maksanut sen automaattisesti.

Linkki kokouksen pöytäkirjaan. Niskasta ja OTP:tä käsitellään §3 sekä §4 liitteissä ja §6.
 
Viimeksi muokattu:
Tuoreista hankinta-asiakirjoita näkyy, että tosissaan ollaan. Tarjous yritettiin jättää emoyhtiön nimellä, mutta sekin suljettin pois. Syynä mm. ajopiirturirikkomukset sekä M. niskasella ja OTP:llä.

Asiakastyytyväisyysbonus jätetään myös maksamatta. Muistaakseni korona-aikaan kun tutkimusta ei ole päästy tekemään on kaupunki maksanut sen automaattisesti.

Linkki kokouksen pöytäkirjaan. Niskasta ja OTP:tä käsitellään §3 sekä §4 liitteissä ja §6.

Ja tuosta on tehty valitus markkinaoikeuteen. https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/vireillaolevathankinta-asiat.html

--- Lainaus ---
VIREILLE: 7.2.2022
HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 19.1.2022, § 5, Oulun kaupungin palveluliikenne sopimuskaudelle 1.9.2022-31.8.2026

VIREILLE: 7.2.2022
HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 19.1.2022, § 3, joukkoliikenteen tarjouskilpailun 2/2021 kohteesta Cityliikenne sopimuskaudelle 1.1.2023-4.6.2028

--- Lainaus loppuu ---
 
Ja tuosta on tehty valitus markkinaoikeuteen. https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/vireillaolevathankinta-asiat.html

--- Lainaus ---
VIREILLE: 7.2.2022
HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 19.1.2022, § 5, Oulun kaupungin palveluliikenne sopimuskaudelle 1.9.2022-31.8.2026

VIREILLE: 7.2.2022
HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 19.1.2022, § 3, joukkoliikenteen tarjouskilpailun 2/2021 kohteesta Cityliikenne sopimuskaudelle 1.1.2023-4.6.2028

--- Lainaus loppuu ---

Luotto on kova. Halpaa lystiä tuo ei nimittäin ole.

Vastaavat tapaukset ovat kuitenkin menestyneet markkinaoikeudessa kohtuullisen hyvin, joten jännityksellä odotamme.
 
Viimeksi muokattu:
Oulun kaupunki ja OTP jatkaa taistelua... Kaupunki aikoo jättää n. 280.000eur tilittämättä maaliskuun ajoista, ajamatta jääneiden vuorojen vuoksi. Esitys löytyy joukkoliikennejaoston esityslistalla.
 
Oulun kaupunki ja OTP jatkaa taistelua... Kaupunki aikoo jättää n. 280.000eur tilittämättä maaliskuun ajoista, ajamatta jääneiden vuorojen vuoksi. Esitys löytyy joukkoliikennejaoston esityslistalla.
Jos olisin oulun kaupunki, hankkiutuisin eroon tällaisesta pelleilystä. Kalliiksi se toki tulee, mutta nolompaa on antaa moisen touhun vaan jatkua.
 
Ilmeisesti tuolla on suurin ongelma ollut se ettei ajamatta jääneitä vuoroja ole ilmoitettu tilaajalle vaaditussa ajassa

"Koska Oulun Taksipalvelut on laiminlyönyt sopimuksen mukaisen
raportointivelvoitteensa ilmoittamattomien ajamattomien vuorojen
osalta, ko. vuorojen osalta sanktioidaan liikennöintisopimuksen
mukaiset palvelurikemaksut. Koronaan vetoaminen ei poista
liikennöitsijän sopimuksen mukaista velvoitetta raportoida
ajamattomista vuoroista."
 
Oulussa alkoi eilen kohteiden 10 ja 11 uusien sopimuskausien kilpailutukset.
  • Kohde 10 (Liminka, Lumijoki ja Tyrnävä): linjat 52(A,K), 53(A), 54(B), 56(BK,K,M) ja 57. 11 seutubussia ja 1 seututeli. Sopimuskausi 3.6.2024–1.6.2031 + 2 vuoden optio. Hintapisteitä 95, kalustopisteitä 5. Kalustopisteet tulevat kalustolla tarjottujen ajokilometrien suhteessa niin, että uusi kalusto on yhden pisteen arvoinen, päästötön kalusto kolmen pisteen arvoinen ja 100 km/h nopeudelle rekisteröity kalusto yhden pisteen arvoinen (vain ne lähdöt huomioidaan, jotka tilaaja on määritellyt 100 km/h -nopeudelle)
  • Kohde 11 (Kempele): linjat 50, 51 ja 55. 9 kaupunkibussia. Sopimuskausi 5.6.2023–1.6.2031 + 2 vuoden optio. Hintapisteitä 95, kalustopisteitä 4. Kalustopisteet tulevat kalustolla tarjottujen ajokilometrien suhteessa niin, että uusi kaluston on yhden pisteen arvoinen ja päästötön kalusto neljän pisteen arvoinen
Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen.

Kaluston päästötaso on oltava vähintään Euro6 (vara-autoissa riittää Euro5) ja maksimi-ikä 15 vuotta. Linjakilometreillä painotettu keski-ikä saa olla korkeintaan 8 vuotta.

Tarjoukset jätetään 30.5. mennessä.
 
Oulussa alkoi eilen kohteiden 10 ja 11 uusien sopimuskausien kilpailutukset.
  • Kohde 10 (Liminka, Lumijoki ja Tyrnävä): linjat 52(A,K), 53(A), 54(B), 56(BK,K,M) ja 57. 11 seutubussia ja 1 seututeli. Sopimuskausi 3.6.2024–1.6.2031 + 2 vuoden optio. Hintapisteitä 95, kalustopisteitä 5. Kalustopisteet tulevat kalustolla tarjottujen ajokilometrien suhteessa niin, että uusi kalusto on yhden pisteen arvoinen, päästötön kalusto kolmen pisteen arvoinen ja 100 km/h nopeudelle rekisteröity kalusto yhden pisteen arvoinen (vain ne lähdöt huomioidaan, jotka tilaaja on määritellyt 100 km/h -nopeudelle)
  • Kohde 11 (Kempele): linjat 50, 51 ja 55. 9 kaupunkibussia. Sopimuskausi 5.6.2023–1.6.2031 + 2 vuoden optio. Hintapisteitä 95, kalustopisteitä 4. Kalustopisteet tulevat kalustolla tarjottujen ajokilometrien suhteessa niin, että uusi kaluston on yhden pisteen arvoinen ja päästötön kalusto neljän pisteen arvoinen
Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen.

Kaluston päästötaso on oltava vähintään Euro6 (vara-autoissa riittää Euro5) ja maksimi-ikä 15 vuotta. Linjakilometreillä painotettu keski-ikä saa olla korkeintaan 8 vuotta.

Tarjoukset jätetään 30.5. mennessä.

Mainittakoon, että tarjouspyyntöasiakirjoissa on myös uusi väritysohje. Uudesta nimestä ja logosta ei hiiskuta sanaakaan.
 
Mainittakoon, että tarjouspyyntöasiakirjoissa on myös uusi väritysohje. Uudesta nimestä ja logosta ei hiiskuta sanaakaan.

Näkeekö yksityishenkilö noita tarjouspyyntöasiakirjoja? Hilman kautta päädyin Oulun tarjouspyyntöpalveluun ja siellä vaadittiin rekisteröitymistä.
 
Takaisin
Ylös