Oulun paikallisliikenne

(Se Oulun bussien kuljettajien) Vessa homma yhä hämmästyttää. Surkeata tämä kyllä todella. Pressan linnassa kävi KA:n sankari-kuskimme. Luulisi että, sieltä Helsingin päästä tännekin jotain apuja höltyisi. Tämä muistuttaa jo täyttä farssia. Onhan kuljettajain hyvin vointi, se myöskin matkaavaisten etu ja aivan täysin! Joku järjestys pitää saada, eikä ole laitaa - enää mikään se - että kuljettajat joutuvat Baja-Majoja etsimään & puska pissalle lähtemään!!!!
 
Pari Oulun väreissä olevaa Yutongia oli tänään tulossa noin 19-20 maissa Nelostiellä Pulkkilan tietämillä kohti Oulua, tarkemmat tiedot jäi valitettavasti puuttumaan, sen kerkesin näkemään että kerkesin alku oli GPU eli Koiviston Auto Oulun kamppeita..
 
Nyt myös KA-yhtymä eli Koiviston Auto on siirtynyt enemmän tuonne sähkökantaan. Uudet Yutong E12:ien n:roinnit alkava osuudella 14xx. Ilmeisesti myös telillisiä Yutongeja käytössä, joita siis ennemmin ole esiintynyt..? Tänään useita ajeluita tehty, kaikki tainnevat nyt olla sähköisillä..?
 
Nyt myös KA-yhtymä eli Koiviston Auto on siirtynyt enemmän tuonne sähkökantaan. Uudet Yutong E12:ien n:roinnit alkava osuudella 14xx. Ilmeisesti myös telillisiä Yutongeja käytössä, joita siis ennemmin ole esiintynyt..? Tänään useita ajeluita tehty, kaikki tainnevat nyt olla sähköisillä..?
Vähitellen alkaa tosiaan Oulun liikennekkin sähköistymään, noiden Yutongien suhteen ymmärtääkseni ollut toimitusvaikeuksia mutta vähitellen niitä alkaa ilmestymään Ouluunkin. Jyväskylän kautta kulkevat nuo jossa saavat välilatauksen Jyväskylän varikolla..
 
Kyllä ne on Sorvarintielle laitellu lataus paikkoja pitkin kevättä lisää. Eivät ole Välivainiolta mihinkään siirtymässä vähään aikaan. Tontin vuokra sopimusta on vielä pitkästi jäljellä.
Näiden uusien latauspaikkojen tieltä on siirretty jo lähemmäs toista kymmentä bussia Aineen pihalle. Että ehkä he sitten tosiaan haluavat Aineen tontin takaisin itselleen :ROFLMAO: Mutta jos siis tosissaan ollaan, näin tuskin on, kun Aineen kortteli on jo kaavoitettu pääasiassa asuinrakentamiselle. Mutta Sorvarintieltä ei tosiaan ole kiirettä siirtyä pois, kun on tehty niin mittavat investoinnit infraan.

Muistiinpanoja en kirjoittanut, kun olin polkupyörällä liikkeellä tuolla sateessa. Näin muistin perusteella väittäisin kuitenkin, että siellä oli 5 Astromegaa, ehkä 4-5 teli-Volvoa, 5-7 Kabusia sekä 4 Scalaa. Onkohan kaikki tuolla olevat paikkurit menossa poistoon/muualle vai osa pelkästään kesäseisonnassa? Ja onkohan tässä nyt Koskilinjojen Scala-aikakauden loppu? Nuo kun lähtisi pois, ei firmalla Oulussa olisi enää yhtään Scanian paikkuria. Ainakin mitä olen satunnaisesti noiden Scalojen kyytiin astunut, ne ovat vaikuttaneet jo parhaat päivänsä nähneiltä. Tuntuu vähän hullulta sanoa, mutta ehkä saattaisin astua mielummin Kabusin kyytiin. Tuohon kyllä vaikuttaa se, että Kabusit ovat minulle jo hieman "etäisiä", kun olen viime vuodet kulkenut pääasiassa Volvoilla, Scanioilla ja VDL:illä.
 
Viimeksi muokattu:
Joku KA oulun scaloista oli tehnyt välilaskun jyväskylään liekkö poistoon vai siirtoon menossa eteläsuomeen.
 
Joku KA oulun scaloista oli tehnyt välilaskun jyväskylään liekkö poistoon vai siirtoon menossa eteläsuomeen.
Oma arvaus on Porvoo koska eilen joku laittoi kuvan 23 joka on vm-08 lähteneen Viroon ja siellä samanikäisiä useampi jotka
luultavasti poistuvat joten nuo Oulun scalat vm-11 paikkais hyvin. Tämä vain oma veikkaukseni joka ei perustu mihinkään tietoon. :)
 
Sain selvitettyä sen bussien välisen eron lopulta. Aluksi luulin sen olevan sisustus. Mutta näinhän se ei sitten ollutkaan. Yutong E15:t ovat telillisiä, kuin siinä missä E12:t ovat telittömiä. Nobina käyttää BYD-kaupunkibusseja, jotka nekin telillisiä sekä sähköisiä ja Kiinassa valmistettuja. Kesäaikana 2024 on sähköbussien määrä noussut huimasti. Volvon valmistamat sähköiset kaupunkibussit valmistetaan Puolassa käsittääkseni.
 
Tuohan koskee vain pysäkkien näyttöjä. Busseissa saadaan nauttia vielä pitkään hyödyllisestä SEURAAVA PYSÄKKI K..... - infosta 😂
Niin joo, tuossa viestissä tarkoitettiin näköjään niita. Ihmettelen kyllä suuresti, miksi Oubusilla Kempeleen linjoilla käytössä olleita näyttöjä ei otettu laajemmin käyttöön. Tarjosivat paljon enemmän informaatiota kuin nykyiset näytöt. Ihan hyvin olisi ne voinut laittaa uusiin sähköbusseihin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös